9. Sınıf Biyoloji Konuları ve Müfredatı 2024-2025
9. Sınıf Biyoloji 1. Dönem Konuları
1. Ünite: Yaşam
Bu ünite 2 farklı alt başlıktan oluşmaktadır.
1.1. Yaşam Bilimi: Biyoloji
- Biyolojinin Önemi
- Biyoloji Biliminin Gelişimindeki Dönüm Noktaları
- Bilimin Doğası, Bilimsel Araştırma Süreçleri, Bilim Etiği
- Canlıların Ortak Özellikleri
1.2. Sınıflandırma ve Biyoçeşitlilik
- Sınıflandırmada Temel Yaklaşımlar ve Modern Sınıflandırma
- Üç Üst Âlem (Domain) Sisteminde Yer Alan Canlılar ve Genel Özellikleri (Bakteriler, Arkeler, Ökaryotlar)
- Biyoçeşitlilik
9. Sınıf Biyoloji 2. Dönem Konuları
2. Ünite: Organizasyon
Temel Bileşenler
Bu Ünite 3 alt başlıktan oluşmaktadır.
2.1. İnorganik Moleküller
- Su
- Mineraller
2.2. Organik Moleküller
- Karbonhidratlar
- Yağlar
- Proteinler
- Nükleik Asitler
- Vitaminler
2.3. Hücrenin Organizasyonu
- Prokaryot ve Ökaryot Hücre
- Hücre Zarı
- Sitoplazma
- Sitoplazmik Yapılar
- Organeller ve Çekirdek
- Hücre Zarından Madde Geçişleri
- Hücreden Doku
- Organ ve Sistemlerin Organizasyonu
1. Ünite: Yaşam
Bu temanın içeriği bilim, bilimsel araştırma süreçleri, sınıflandırma ve biyoçeşitlilikten oluşmaktadır. Öğrencilerin biyolojideki gelişmelerin insan hayatına katkılarını sorgulamaları, bilimin doğasını ve bilimsel araştırmaların bilim etiğine uygunluğunu yorumlamaları, biyoçeşitliliği oluşturan unsurlara, canlıların ortak özelliklerine ilişkin bilimsel çıkarım yapmaları ve çevrelerindeki canlıları sınıflandırma ölçütlerine göre sınıflandırmaları amaçlanmaktadır.
Ders Saati: 38
İçerik Çerçevesi:
- Yaşam Bilimi: Biyoloji: Biyolojinin Önemi, Biyoloji Biliminin Gelişimindeki Dönüm Noktaları, Bilimin Doğası, Bilimsel Araştırma Süreçleri, Bilim Etiği, Canlıların Ortak Özellikleri (Hücresel Yapı, Organizasyon, Beslenme, Enerji Üretimi ve Tüketimi, Boşaltım, Büyüme ve Gelişme, Metabolizma, Uyarılara Tepki, Homeostazi, Üreme, Varyasyon ve Adaptasyon)
- Sınıflandırma ve Biyoçeşitlilik: Sınıflandırmada Temel Yaklaşımlar ve Modern Sınıflandırma (Linne ve İkili Adlandırma, Sınıflandırma Kategorileri), Üç Üst Âlem (Domain) Sisteminde Yer Alan Canlılar ve Genel Özellikleri (Bakteriler, Arkeler, Ökaryotlar: Protistler, Bitkiler, Mantarlar, Hayvanlar), Biyoçeşitlilik
2. Ünite: Organizasyon
Bu temanın içeriğini hücre, organik ve inorganik moleküller oluşturmaktadır. Öğrencilerin hücrenin yapısal bileşenleri olan molekülleri incelemeleri, hücre alt birimlerini ve bu birimler arasındaki ilişkileri çözümlemeleri, hücre zarından madde geçişlerini sınıflandırmaları, canlılardaki yapısal organizasyon hakkında tümevarımsal akıl yürütmeleri, besinlerin yapısındaki organik moleküllerin varlığı, enzim aktivitesini etkileyen koşullar ve hücre zarından madde geçişleriyle ilgili deney yapmaları amaçlanmaktadır.
Ders Saati: 30
İçerik Çerçevesi:
Temel Bileşenler
- İnorganik Moleküller: Su, Mineraller
- Organik Moleküller:
- Karbohidratlar: Monosakkaritler (Riboz, Deoksiriboz, Fruktoz, Glikoz, Galaktoz), Disakkaritler (Sükroz, Maltoz, Laktoz), Polisakkaritler (Glikojen, Nişasta, Selüloz, Kitin)
- Yağlar: Yağ Asitleri, Trigliseritler, Fosfolipitler, Steroitler
- Proteinler: Amino Asitlerin Yapısı, Enzimler (Basit ve Bileşik Enzimler, Aktivasyon Enerjisi, Enzim-Substrat İlişkisi), Enzimatik Reaksiyonlara Etki Eden Faktörler
- Nükleik Asitler: DNA ve RNA’nın Yapısı
- Vitaminler: Yağda Çözünen Vitaminler, Suda Çözünen Vitaminler
- Hücrenin Organizasyonu
- Prokaryot ve Ökaryot Hücre
- Hücre Zarı, Sitoplazma, Sitoplazmik Yapılar, Organeller ve Çekirdek
- Hücre Zarından Madde Geçişleri (Pasif Taşıma, Difüzyon, Ozmoz, Aktif Taşıma, Endositoz, Ekzositoz)
- Hücreden Doku, Organ ve Sistemlerin Organizasyonu
2024-2025 Eğitim Yılı 9. Sınıf Biyoloji Müfredatında Yenilikler
2024-2025 eğitim yılı için güncellenen 9. sınıf biyoloji müfredatı, öğrencilere biyolojinin temel kavramlarını öğretirken aynı zamanda bilimsel araştırma süreçleri ve bilim etiği konularına da dikkat çekiyor. Öğrencilerin çevrelerindeki canlıları sınıflandırmaları ve biyoçeşitliliği anlamaları amaçlanarak, biyolojinin doğasına ilişkin farkındalık oluşturuluyor.
Biyoloji Eğitiminde Uygulamalı Öğrenme
Yeni müfredat kapsamında, öğrenciler teorik bilgileri laboratuvar çalışmaları ve deneylerle pekiştiriyor. Özellikle organizasyon temasında yapılan deneyler, öğrencilerin hücre yapısını ve hücre zarından madde geçişlerini daha iyi anlamalarına yardımcı oluyor. Bu sayede, biyoloji biliminin hem teorik hem de pratik yönleri öğrencilere etkili bir şekilde aktarılıyor.