9. Sınıf Kimya Konuları ve Müfredatı 2024-2025
9. Sınıf Kimya 1. Dönem Konuları
1. Ünite: Etkileşim
Bu ünite 2 farklı alt başlıktan oluşmaktadır.
1.1. Kimya Hayattır
- Günlük Hayatta Kimya
- Kimyasal Maddelerin Kullanımı ve Güvenlik
- Kimyanın Alt Disiplinleri
- Kimya Alanında Kariyer Olanakları
1.2. Atomdan Periyodik Tabloya
- Atom Teorileri ve Atomun Yapısı
- Atom Orbitalleri ve Elektron Dizilimi
- Periyodik Tabloda Yer Bulma
- Periyodik Özellikler
2. Ünite: Çeşitlilik
Bu ünite 2 farklı alt başlıktan oluşmaktadır.
2.1. Etkileşimler
- Metalik Bağ
- İyonik Bağ
- Kovalent Bağ
- Lewis Nokta Yapısı
- Molekül Polarlığı ve Apolarlığı
- Bileşiklerin Adlandırılması
2.2. Etkileşimden Maddeye
- Moleküller Arası Etkileşimler
- Katılar ve Özellikleri
- Sıvılar ve Özellikleri
9. Sınıf Kimya 2. Dönem Konuları
3. Ünite: Sürdürülebilirlik
- Nanoparçacıklar ve Ekolojik Sürdürülebilirlik
- Metal Nanoparçacıklar
- Metal, Alaşım ve Metal Nanoparçacıkların Çevresel Etkileri
- Yeşil Kimyanın Atık Önleme İlkesi
1. Ünite: Etkileşim
Bu tema "Kimya Hayattır" ve "Atomdan Periyodik Tabloya" olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Öğrencilerin kimya biliminin günlük hayata katkısına ilişkin çıkarımlar yapmaları, kimyasal maddelerin kullanımından kaynaklanan problemleri çözmeleri, atomun yapısı hakkında bilimsel çıkarımlarda bulunmaları, elektron dizilimi ile ilgili tahminlerde bulunmaları, periyodik tabloda yer bulma ile ilgili akıl yürütmeleri ve elementlerin periyodik özelliklerinin periyodik tablodaki değişimini çözümleyebilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati: 22
İçerik Çerçevesi:
- Kimya Hayattır: Günlük Hayatta Kimya, Kimyasal Maddelerin Kullanımı ve Güvenlik, Kimyanın Alt Disiplinleri, Kimya Alanında Kariyer Olanakları
- Atomdan Periyodik Tabloya: Atom Teorileri (Bohr Atom Teorisi, Modern Atom Teorisi) ve Atomun Yapısı, Atom Orbitalleri ve Elektron Dizilimi, Periyodik Tabloda Yer Bulma, Periyodik Özellikler (Atom Yarıçapı, İyonlaşma Enerjisi ve Elektronegatiflik)
2. Ünite: Çeşitlilik
Bu tema "Etkileşimler" ve "Etkileşimden Maddeye" olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Öğrencilerin metalik bağın oluşumuna yönelik akıl yürütmeleri, iyonik ve kovalent bağ oluşum sürecine ilişkin gözleme dayalı tahminde bulunmaları, moleküllerin Lewis nokta yapısına ilişkin çıkarım yapmaları, molekülleri polar ya da apolar olarak sınıflandırmaları, bileşiklerin adlandırma kurallarına ilişkin akıl yürütmeleri, moleküller arası etkileşimleri sınıflandırmaları, etkileşimlerin katıların özellikleri üzerine etkisine ilişkin çıkarım yapmaları, sıvıların özellikleri ve bu özellikleri etkileyen faktörlere ilişkin kanıt kullanmaları, hipotez oluşturmaları, bilimsel gözlem yapmaları, çıkarımda bulunmaları ve bilimsel sorgulama yapmaları amaçlanmaktadır.
Ders Saati: 38
İçerik Çerçevesi:
- Etkileşimler: Metalik Bağ, İyonik Bağ, Kovalent Bağ, Lewis Nokta Yapısı, Molekül Polarlığı ve Apolarlığı, Bileşiklerin Adlandırılması
- Etkileşimden Maddeye: Moleküller Arası Etkileşimler, Katılar ve Özellikleri (Amorf ve Kristal Katılar), Sıvılar ve Özellikleri (Kaynama Sıcaklığı ve Buhar Basıncı, Viskozite, Adezyon ve Kohezyon Kuvvetleri, Yüzey Gerilimi)
3. Ünite: Sürdürülebilirlik
Bu tema "Nanoparçacıklar" ve "Ekolojik Sürdürülebilirlik" bölümünden oluşmaktadır. Öğrencilerin sürdürülebilir kalkınmanın 12. hedefi ve yeşil kimyanın atık önleme ilkesi ile yenilenebilir ham maddelerin kullanımı ilkesi temelinde deney yaparak çeşitli evsel atıklardan metal nanoparçacık elde etmeleri; sürdürülebilir kalkınmanın 14 ve 15. hedefleri ile yeşil kimyanın kirlilik önleme için gerçek zamanlı analiz ilkesi temelinde metal, alaşım ve metal nanoparçacıkların ekosistemdeki etkilerine ilişkin problemleri çözebilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders Saati: 8
İçerik Çerçevesi:
- Nanoparçacıklar ve Ekolojik Sürdürülebilirlik: Metal Nanoparçacıklar, Metal, Alaşım ve Metal Nanoparçacıkların Çevresel Etkileri, Yeşil Kimyanın Atık Önleme İlkesi
9. Sınıf Kimya Müfredatında Öne Çıkan Değişiklikler
2024-2025 eğitim yılı için güncellenen 9. sınıf kimya müfredatı, öğrencilere kimya biliminin temel kavramlarını öğretirken, aynı zamanda kimya alanında kariyer olanaklarını da tanıtmayı hedefliyor. Kimya biliminin farklı alt disiplinleri ve bu alanlardaki meslekler hakkında bilgi sahibi olan öğrenciler, gelecekteki kariyer planlamalarını daha bilinçli yapabilecekler.
Kimya Eğitiminde Uygulamalı Öğrenme
Bu müfredat, öğrencilere teorik bilgileri uygulamalı deneylerle pekiştirme imkanı sunuyor. Özellikle sürdürülebilirlik temasında yapılan deneyler, öğrencilerin çevresel bilinci ve sürdürülebilir kalkınma hedeflerine katkıda bulunma becerilerini artırıyor. Ayrıca, öğrenciler kimya biliminin günlük yaşam ve teknoloji ile olan bağlantısını daha iyi kavrıyor.