Sayfa 43 Hazırlık Cevapları
1. Soru: Televizyon ve genel eğlence araçlarının olmadığı dönemlerde insanlar boş zamanlarını nasıl değerlendirirdi?
Cevap: Televizyon ve diğer eğlence araçlarının olmadığı dönemlerde insanlar boş zamanlarını topluluk içinde hikaye anlatımı, sohbet, geleneksel oyunlar ve eğlencelerle geçirirlerdi. Bu tür etkinlikler, hem eğlendirici hem de öğretici işlev görürdü.
2. Soru: Yörenizde anlatılan aşk veya kahramanlık konulu halk hikayelerinden birini anlatınız.
Cevap: Yöremizde anlatılan en bilinen aşk hikayelerinden biri Kerem ile Aslı'dır. Bu hikayede, farklı din ve topluluklardan gelen iki genç olan Kerem ve Aslı'nın imkansız aşkı anlatılır. Aşkları birçok zorlukla karşılaşır; ancak her şeye rağmen birbirlerini sevmekten vazgeçmezler. Toplumsal engeller ve ailelerin karşı çıkışlarına rağmen, Kerem ile Aslı'nın hikayesi, fedakarlık ve sevginin gücünü simgeler.
Sayfa 45 Metni Anlama Ve Çözümleme Cevapları
1. Soru: Hikayenin sonundaki “kül olmak” deyimi ile “Kerem gibi yanmak” tabirinin bağlantısı olabilir mi? Düşüncelerinizi söyleyiniz.
Cevap: Evet, bu iki tabir arasında bir bağlantı vardır. "Kül olmak" deyimi, bir şeyin tamamen tükenmesi ya da sona ermesi anlamında kullanılır. "Kerem gibi yanmak" ise, Kerem’in aşkı uğruna kendini adaması, her türlü zorluğa rağmen aşkının peşinden gitmesi ve sonunda bu aşk uğruna yanıp kül olmasını ifade eder. Bu iki deyim, aşkın insanı tamamen sarıp sarmalayarak sonunda tükenmesine sebep olan güçlü bir duygu olduğunu anlatır.
2. Soru: Okuduğumuz hikâyede Kerem’in, rüyasında pir elinden aşk şerbeti içmesi ona nasıl bir özellik kazandırmış olabilir?
Cevap: Kerem’in rüyasında pir elinden aşk şerbeti içmesi, ona manevi bir güç ve aşkı uğruna mücadele etme kararlılığı kazandırmıştır. Bu olay, Kerem’in aşkına olan sadakatini ve yoluna çıkacak zorlukları aşma azmini pekiştirmiştir. Aşk şerbeti, halk edebiyatında manevi bir bağlılık ve fedakarlık sembolü olarak görülür.
3. Soru: Okuduğumuz halk hikâyesindeki temel çatışmadan yola çıkarak:
a) Metindeki çatışma unsuru sizce hangi temaya işaret ediyor?
Cevap: Metindeki temel çatışma, aşk ve toplumsal engeller arasındaki çatışmadır. Kerem ile Aslı’nın aşkı, farklı kültürel ve dini engellerle karşı karşıya gelir. Bu hikaye, imkansız aşklar temasını işler.
b) Metindeki çatışmanın sonuçlarını ve kahramanların tavırlarını belirtiniz.
Cevap: Kerem ile Aslı'nın aşkı, toplumsal engeller ve aile baskısı yüzünden gerçekleşemez. Kerem’in tavrı, aşkı için her türlü zorluğa göğüs germek ve sonunda aşkı uğruna yanmak olur. Aslı ise aşkını derinlerde yaşasa da toplumsal baskılara karşı koyamaz.
4. Soru: Sözlü kültürün ürünü olan Kerem ile Aslı halk hikâyesi sizce sinema ve romanlara nasıl aktarılabilir? Düşüncelerinizi paylaşınız.
Cevap: Kerem ile Aslı hikayesi, dramatik aşk ve engelleri aşma temasını işlediği için sinema ve romanlara uygun bir yapıya sahiptir. Bu hikaye, sinemada görsel efektlerle desteklenebilir ve farklı kültürel detaylar işlenerek evrensel bir aşk hikayesi olarak anlatılabilir. Romanda ise, karakterlerin iç dünyası ve duygusal derinlikleri daha detaylı bir şekilde işlenebilir.
5. Soru: Okuduğumuz metinde nazım ve nesrin bir arada kullanılmasının nedeni ne olabilir? Tartışınız.
Cevap: Halk hikayelerinde nazım ve nesrin bir arada kullanılmasının sebebi, anlatıya zenginlik katmak ve kahramanların duygu durumlarını daha etkili bir şekilde yansıtmaktır. Nazım bölümleri, duygusal yoğunluğu artırırken, nesir bölümleri olayları ve diyalogları açıklamaya yarar.
6. Soru: Okuduğunuz Kazılık Koca Oğlu Yiğenek Destanı Beyan Eder Hanım Hey ve Kerem ile Aslı hikâyelerinin benzer ve farklı yönlerini aşağıdaki tabloda belirtiniz.
Benzerlikler | Farklılıklar |
---|---|
- Her iki hikayede de kahramanların karşılaştıkları zorluklar vardır. | - Kazılık Koca Oğlu Yiğenek Destanı, daha çok kahramanlık temalıdır. |
- Aşk ve fedakarlık önemli bir rol oynar. | - Kerem ile Aslı, bir aşk hikayesidir. |
- İki hikaye de toplumsal değerleri vurgular. | - Yiğenek Destanı'nda savaş ve mücadele ön plandadır. |
Dil Bilgisi
Aşağıdaki cümlelerde geçen fiilimsileri ve bu fiilimsilerin türlerini tabloya yazınız.
Cümleler | Fiilimsi | Fiilimsinin Türü |
---|---|---|
Oğlan da eyvah bir andaç almak hatırına gelmedi... | almak | İsim-fiil (Mastar) |
Şahin kuşu sürüp bir bahçe içine indi. | sürüp | Zarf-fiil (Bağ-fiil) |
Derdini saklayan derman bulamaz ve babalık hakkı ödenemez. | saklayan | Sıfat-fiil (Ortaç) |
Okuyunuz
Ferhat ile Şirin, Tahir ile Zühre, Köroğlu gibi halk hikâyeleri, tematik yapıları açısından farklı edebi türlere kolaylıkla uyarlanabilir. Örneğin, Ferhat ile Şirin hikayesi sinemada dramatik bir aşk hikayesi olarak işlenebilirken, Köroğlu hikayesi epik bir kahramanlık filmi veya romanı olarak yeniden yorumlanabilir. Halk hikayelerindeki destansı unsurlar ve derin duygusal yapılar, bu hikayelerin diğer edebi türlere aktarılmasını oldukça kolaylaştırır.