10. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 49-50-51 Cevapları Meb Yayınları

10. Sınıf Meb Yayınları Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 49-50-51 Metni Anlama ve Çözümleme Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Sayfa 49 Hazırlık Cevapları

1. Soru: Arkadaşlarımızla yaşadığımız sorunlarda nasıl bir tutum sergileriz? Açıklayınız.

Cevap: Arkadaşlarımızla yaşadığımız sorunlarda sabırlı, hoşgörülü ve anlayışlı bir tutum sergilemeliyiz. Sorunları büyütmek yerine, karşılıklı empati yaparak, birbirimizi anlamaya çalışmalıyız. Böylece dostluklar zarar görmeden, sorunlar çözülebilir.


2. Soru: Sabır konusundaki düşüncelerinizi, bu konuyla ilgili bildiğiniz atasözlerinden faydalanarak ifade ediniz.

Cevap: Sabır, zorluklara dayanma gücüdür. Sabır, birçok durumda insanların başarılı olmasını sağlar. Atalarımızın dediği gibi, "Sabreden derviş muradına ermiş". Bu atasözü, sabırlı olmanın sonunda başarıya ulaşılacağını anlatır. Ayrıca "Sabrın sonu selamettir" ifadesi de sabrın olumlu sonuçlar getireceğini vurgular.

Sayfa 51 Metni Anlama ve Çözümleme Cevapları

1. Soru: Metinde geçen “su’âl eylediler, hâl eylediler, hayrân kaldılar” kelime gruplarının anlamlarını cümlelerin bağlamından hareketle tahmin ediniz.

  • Su’âl eylediler: Sordular, merak ettiler.
  • Hâl eylediler: Durumlarını açıkladılar.
  • Hayrân kaldılar: Şaşırdılar, hayret ettiler.

2. Soru: Metindeki temel çatışmayı bulunuz. Temel çatışmanın ortadan kalkmasının mesneviye etkisini arkadaşlarınızla tartışınız.

Cevap: Metindeki temel çatışma, kuşların Simurg’u bulma yolundaki içsel ve dışsal mücadeleleridir. Çatışma, kuşların kendi eksikliklerini ve Simurg'un aslında kendileri olduğunu anlamalarıyla çözülür. Bu çözüm, eserin ana temasını oluşturan insanın kendini tanıma ve olgunlaşma yolculuğu açısından büyük önem taşır.


3. Soru: Metnin tema ve konusunu bulunuz. Metindeki temanın evrenselliği hakkında ne düşünüyorsunuz? Açıklayınız.

Cevap: Metnin ana teması, insanın kendini arayışı ve olgunlaşma sürecidir. Bu tema evrenseldir çünkü her birey, yaşamı boyunca kendini tanıma, içsel olgunlaşma ve anlam arayışında bulunur. Her dönemde ve her kültürde geçerli bir temadır.


4. Soru: Okuduğunuz metinden hareketle dönemin ve şairin dili özellikleri hakkında düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Şairin dili, tasavvufi ve simgesel bir dildir. Dönemin edebi geleneğine uygun olarak ağır ve süslü bir üslup kullanılmıştır. Ayrıca, mesnevilerde kullanılan aruz vezni ile yazıldığı için ritmik bir yapı da dikkat çeker.


5. Soru: Aşağıdaki beyitlerde altı çizili ifadelerle geçen söz sanatlarının anlamına katkısını söyleyiniz.

  • Kamu kuşlar için su’âl eylediler / Hâli kâl ü kâl ile eylediler
  • İlim ilim bilmektir ilim kendin bilmektir / Sen kendini bilmezsin ya nice okumaktır.

Cevap: Altı çizili ifadeler, beyitlerde anlamı güçlendiren ve duygusal etkiyi artıran sanatlardır. Birinci beyitte "su’âl eylemek" ile merak ve öğrenme vurgusu yapılırken, ikinci beyitte ise Yunus Emre’nin vurguladığı insanın kendini tanımasının önemi anlatılır.


6. Soru: Yunus Emre’ye ait yukarıdaki beyitle okuduğunuz mesneviyi vermek istedikleri ileti bakımından karşılaştırınız.

Cevap: Yunus Emre’nin beyiti ile okuduğumuz mesnevi, insanın kendini tanımasının ve olgunlaşmasının önemini vurgular. Her iki metinde de manevi yolculuk ve içsel arayış teması işlenmiştir.


7. Soru: Okuduğunuz metinden yola çıkarak Gülşehrî'nin hayata ve olaylara bakış açısı hakkında ne düşünüyorsunuz? Çıkarımlarınızı sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Gülşehrî, hayatı ve olayları tasavvufi bir bakış açısıyla değerlendirmektedir. Olayları simgesel olarak yorumlayarak, insanın kendi iç yolculuğunu ve olgunlaşmasını merkeze alır. Bu durum, onun manevi bir derinlik taşıdığını ve insanı kendi özüne yönlendirdiğini gösterir.


Dil Bilgisi Soru ve Cevapları:

Aşağıdaki beyitlerde geçen fiilimsileri ve türlerini bulunuz.

Beyit Fiilimsi Fiilimsinin Türü
Bin dahı uçdukları bî-neng idi
İlla yoldan dahı bir ferseng idi
uçdukları Sıfat-fiil (Ortaç)
Ol yola bir reh-rev ü reh-ber gerek
Başını oynamaga key er gerek
oynamaga İsim-fiil (Mastar)

ARAŞTIRINIZ

Yunus Emre'nin Şiirlerinde İnsan Sevgisi:

Yunus Emre, Türk tasavvuf edebiyatının en önemli isimlerinden biri olup, şiirlerinde insan sevgisini merkez almıştır. Onun düşüncesine göre, insanları sevmek, Allah'ı sevmekle eşdeğerdir. Yunus Emre, her insanın içinde bir parça ilahi nur olduğuna inanır ve insan sevgisini bu yüzden yüceltir. Şiirlerinde, hoşgörü, kardeşlik, merhamet ve birlik temalarını sıkça işler.

Araştırma Sonuçları:

  1. Sevgi ve Hoşgörü Teması: Yunus Emre, şiirlerinde insanları dış görünüşlerine, dinlerine ya da dillerine göre ayırmaz. O, insanı insan olduğu için sever ve bu sevgi Allah'a olan sevgisinin bir yansımasıdır. "Yaratılanı severim, Yaratandan ötürü" sözü, onun bu anlayışını en güzel şekilde özetler.

  2. Kardeşlik ve Birlik: Yunus Emre'nin şiirlerinde, insanlar arasında ayrım gözetmeksizin bir kardeşlik ve birlik vurgusu vardır. Her insanın aynı kaynaktan geldiğine inanır ve bu yüzden insanların barış içinde yaşaması gerektiğini savunur.

  3. İçsel Yolculuk ve Sevgi: Yunus Emre'nin şiirlerinde insanın kendini bilmesi ve tanıması çok önemlidir. Ona göre, insan kendini tanıdığında, Allah'a ve tüm yaratılanlara olan sevgisini de artırır. Bu yüzden sevgi, bir insanın manevi yolculuğunda önemli bir yer tutar.

Sınıfta Paylaşılacak Örnek Beyitler:

  • "Gelin tanış olalım, işi kolay kılalım, Sevelim sevilelim, dünya kimseye kalmaz."
  • "İlim ilim bilmektir, ilim kendin bilmektir, Sen kendini bilmezsen, ya nice okumaktır."

Bu beyitler, Yunus Emre'nin insan sevgisini, hoşgörüsünü ve birlikte yaşama arzusunu en güzel şekilde ifade eden örneklerdendir.

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

SORU & CEVAP Haberleri