10. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 52-53-54-55 Cevapları Meb Yayınları

10. Sınıf Meb Yayınları Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 52-53-54-55 Metni Anlama ve Çözümleme Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Sayfa 52 Hazırlık Cevapları

1. Soru: "Batılılaşmak" kavramı size neler çağrıştırır?

Cevap: Batılılaşmak kavramı, batı kültürünün, yaşam tarzının, bilim ve teknolojisinin benimsenmesi anlamına gelir. Bu kavram, modernleşme, sanayileşme ve bilimsel gelişmeleri takip etme gibi olgularla ilişkilendirilir. Ancak bu süreçte kendi kültürel değerlerini kaybetmeden batının olumlu yönlerini alma anlayışı önemlidir.


2. Soru: Okuduğunuz kitaplardaki kahramanların kişilik özellikleri ile çevrenizdeki insanların kişilik özellikleri arasında benzerlikler buluyor musunuz? Düşüncelerinizi paylaşınız.

Cevap: Evet, okuduğumuz kitap kahramanları ile çevremizdeki insanlar arasında bazı benzerlikler bulmak mümkündür. Örneğin, birçok kahraman cesaret, fedakarlık ve doğruluk gibi erdemleri sergiler. Çevremizde de bu tür erdemlere sahip insanlar görmek mümkündür. Ayrıca, kitaplarda karşılaştığımız zorluklarla mücadele eden karakterler, günlük hayatta da insanların karşılaştığı sorunları aşma şekline benzerlik gösterebilir.

Sayfa 54-55 Metni Anlama ve Çözümleme Cevapları

1. Soru: Metinde geçen “İlm-i kıyafetin ehemmiyeti inkar olunamaz.” cümlesindeki “İlm-i kıyafet” kelime grubunu ele alıp açıklayınız.

Cevap: İlm-i kıyafet, insanların dış görünüşlerine bakarak karakter ve kişilik özelliklerini anlamaya yönelik bir bilim dalıdır. Metinde bu ifadenin kullanılması, insanların dış görünüşlerinin onların iç dünyası hakkında ipuçları verdiğini vurgulamak amacıyla yapılmıştır.


2. Soru: Okuduğunuz metinde geçen “Fransız edebiyatı, Victor Hugo (Viktor Hugo), Jean Jacques Rousseau (Jan Jak Ruso)” gibi ifadelerden hareketle hikâyenin yazıldığı dönemin sosyal ve kültürel hayatına ilişkin çıkarımlarda bulununuz.

Cevap: Metinde geçen bu ifadeler, hikâyenin Tanzimat Dönemi'nde yazıldığını ve Batı kültürünün etkilerinin Türk edebiyatına yansımaya başladığı bir dönem olduğunu gösterir. Bu dönemde Batı edebiyatından etkilenme, Fransız yazarların eserlerinden ve fikirlerinden etkilenerek toplumda modernleşme ve batılılaşma hareketlerinin başladığını ifade eder.


3. Soru: Metnin teması ve konusunu aşağıdaki tabloya yazınız.

  • Tema: Batılılaşma ve modernleşme süreci, bireyin kendini ve toplumu tanıma çabası.
  • Konu: Batı'ya öykünme, bireyin dış dünyayı ve kültürel değişimleri gözlemleme sürecinde yaşadığı içsel çatışmalar ve hayal kırıklıkları.

4. Soru: Metin olay örgüsünü sıralayınız.

  1. Yazar, büyük bir adam olarak gördüğü kişinin peşinden gider.
  2. O kişiyi sürekli izler ancak onun kim olduğunu öğrenemez.
  3. Sonunda, büyük adamın sıradan biri olduğunu anlar ve hayal kırıklığına uğrar.
  4. Yazar, bu olay üzerinden bireyin dünyayı ve insanları tanıma sürecini sorgulamaya başlar.

5. Soru: Hikâyede olayın geçtiği zaman ile hikâyenin yazıldığı zaman aynı mıdır? Anlatıcının ifadelerinden yararlanarak açıklayınız.

Cevap: Hayır, olayın geçtiği zaman ile hikâyenin yazıldığı zaman farklıdır. Anlatıcı, geçmişte yaşadığı bir olayı anlatmaktadır. Bu durum, hikâyedeki “Bir kere kendime, ‘Bu büyük adam kimdir?’ diye sordum” ifadesiyle belirtilmiştir. Anlatıcı, geçmişte yaşadığı bu olayı şimdiki zamanda yeniden değerlendirir.


6. Soru: Metinde anlatıcı, okuyucuyu yönlendirmekte midir? Metinden vereceğiniz örneklerle açıklayınız.

Cevap: Evet, anlatıcı okuyucuyu yönlendirmektedir. Anlatıcı, kendi gözlemleri üzerinden okuyucuya sorular yönelterek onları düşündürmeye çalışır. Örneğin, “Büyük bir adam nedir, kimdir? Sadece dış görünüşe göre mi büyük olarak nitelendirilir?” gibi sorularla okuyucuyu düşündürüp, kendisini sorgulamaya teşvik eder.


7. Soru: Metinden alınan aşağıdaki paragraflarda hangi anlatım biçimi kullanılmıştır? Tabloda uygun boşluğa yazınız.

Paragraf Anlatım Biçimi
“Victor Hugo mu? Jean Jacques Rousseau mu? Mesele burada.” Tartışma - Öyküleme
“Bu büyük adamın yırtık yakasını düzelterek...” Öyküleme - betimleyici anlatım

8. Soru: Metnin dil ve üslup özelliklerini söyleyiniz.

Cevap: Metnin dili, ağır ve süslü bir üslup taşımaktadır. Anlatıcı, hem kişisel gözlemlerini hem de toplumsal eleştirilerini derinlemesine bir şekilde ifade etmektedir. Betimleyici ve düşündürücü bir anlatım kullanarak okuyucuyu düşündürmeyi amaçlar.


Dil Bilgisi Soru ve Cevapları:

1- Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki cümlelerdeki fiilimsileri bulunuz. Fiilimsilerin cümledeki işlevlerini açıklayınız.

  • Bir kere kendime, “Bu büyük adam kimdir?” diye sordum.
    • Fiilimsi: "sordum" → fiil, haber kipi
  • Bir gün Lâleli’de birçok halkın tecemmü ettiğini ve aralarında birisinin bağırıp çağırdığını işitince kalabalığın içine sokuldum.
    • Fiilimsi: "tecemmü ettiğini" → isim-fiil (toplanma eylemi)

2- Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki cümlelerde noktalama işaretlerinin işlevlerini açıklayınız.

  • Pederimin yüz kişiye ikametgâh olan konağında tertip edilmiş derslerimizi bitirdikten sonra akşam üzeri eser Taşkasap’tan Beyazıt’a kadar yayan gidip gelirdim.
    • Virgül: Cümledeki yüklemi ayırmak için kullanılmış.
  • Victor Hugo mu? Jean Jacques Rousseau mu? Mesele burada.
    • Soru işareti: Cümlede sorulan soruları belirtmek için kullanılmış.

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

SORU & CEVAP Haberleri