10. Sınıf Meb İngilizce Çalışma Kitabı Sayfa 9 Cevapları
Listening
1- Listen to Gerda, an exchange student, talking about her new school to a local radio station. Choose the correct option. Gerda'nın, değişim öğrencisi olarak yeni okulu hakkında yerel bir radyo istasyonuna konuşmasını dinleyin. Doğru seçeneği seçin.
1- Gerda is _____.
a) Polish / Leh b) Swedish / İsveçli
2- The school is _____. Okul _____.
a) at the city centre / şehir merkezinde
b) in the countryside / kırsalda
3- In grade 10, ____ is optional. 10. sınıfta, ____ isteğe bağlıdır.
a) Spanish / İspanyolca b) Chemistry / Kimya
4-Gerda is planning to go to ____ this summer. Gerda bu yaz ____ gitmeyi planlıyor.
a) Sweden / İsveç b) Spain / İspanya
2- Listen to the radio programme again and write true (T) or false (F). (egitim.net.tr) Radyo programını tekrar dinleyin ve doğru (T) veya yanlış (F) yazın.
1- Mr. Rush is the radio presenter. Bay Rush radyo sunucusudur. T (True / Doğru)
2- Language classes are compulsory in grade 10. Dil dersleri 10. sınıfta zorunludur. F (False / Yanlış)
3- Students can work in the school clubs in the afternoon. Öğrenciler öğleden sonra okul kulüplerinde çalışabilirler. T (True / Doğru)
4- There are no charity clubs in Kingston High School. Kingston Lisesi'nde hayır kulüpleri yoktur. F (False / Yanlış)
Speaking
Look at the photos. In which of the following situations would you feel more comfortable introducing yourself? Share your ideas with a partner.
Fotoğraflara bakın. Aşağıdaki durumlardan hangisinde kendinizi tanıtırken daha rahat hissederdiniz? Fikirlerinizi bir partnerle paylaşın.
- (Bu soru öğrencinin kendi cevabını vermesi için tasarlanmıştır.)
2- a) Daniel is introducing himself in two different situations. Complete the sentences using the given expressions. One is extra.
Daniel iki farklı durumda kendini tanıtıyor. Verilen ifadeleri kullanarak cümleleri tamamlayın. Bir tanesi fazladır.
-
(1) Hi / Merhaba guys! I’m Daniel Glance from Camden Town. I have a small family. No brothers or sisters. I’m a 10th grader at Regent High School. I like playing the piano, acting and reading a lot. I’m a cool and friendly guy. (2) Thanks / Teşekkürler a lot for listening to me today. (3) Have a good day! / İyi günler!
-
(2) Good afternoon, respected principal and all the teachers. / İyi günler, sayın müdür ve tüm öğretmenler.
(4) I'd like to introduce myself. / Kendimi tanıtmak istiyorum.
My name is Daniel Glance. I am from Camden Town. We are a family of three. I am in the 10th grade at Regent High School. My hobbies are playing the piano, acting and reading. I am a polite and peaceful person. (5) Thank you / Teşekkür ederim for listening to me. (6) Goodbye / Hoşça kalın.
b) Decide and write formal (F) or informal (I) in the boxes.
Resmi (F) veya gayri resmi (I) olduğunu kutulara yazın.
- Box 1: Informal (I) / Gayri resmi (I)
- Box 2: Formal (F) / Resmi (F)
Work in pairs. Introduce yourself to each other in a formal or informal context as in exercise 2a.
Çiftler halinde çalışın. Kendinizi 2a alıştırmasındaki gibi resmi veya gayri resmi bir bağlamda birbirinize tanıtın.
- (Bu soru öğrencinin kendi cevabını vermesi için tasarlanmıştır.)
10. Sınıf Meb İngilizce Çalışma Kitabı Sayfa 10 Cevapları
Reading
1- Read the text and fill in the blanks with the expressions. One is extra.
(Metni okuyun ve boşlukları ifadelerle doldurun. Bir tanesi fazladır.)
Can you imagine a school in a cube? Orestad Gymnasium in Copenhagen, Denmark, is just a classroom. About 350 high school students can (1) study (ders çalışmak) there. It is a giant glass cube that is an alternative to traditional (2) classrooms (sınıflar). There are no walls in the school building because students need to work together on different (3) topics (konular). Students learn in a relaxing environment where there are drum-shaped platforms. They don’t have to sit at desks; they can sit on comfortable sofas or lie on soft cushions. Students form small groups and sometimes teachers (4) guide (rehberlik eder) them. The school focuses on media, communication, and culture besides natural sciences. The aim of the school is to prepare (5) creative (yaratıcı) students for the future.
2- Read the paragraph again and write true (T), false (F) or not stated (NS).
(Paragrafı tekrar okuyun ve doğru (T), yanlış (F) veya belirtilmemiş (NS) yazın.)
- All the students study in one large classroom. (Tüm öğrenciler tek büyük bir sınıfta çalışıyor.) T (True / Doğru)
- Students have to take an exam to enter the school. (Öğrencilerin okula girmek için sınava girmesi gerekiyor.) NS (Not Stated / Belirtilmemiş)
- Cooperative learning activities rarely take place at school. (İşbirlikçi öğrenme etkinlikleri okulda nadiren yapılır.) F (False / Yanlış)
- The school is famous for its successful and well-known graduates. (Okul, başarılı ve tanınmış mezunlarıyla ünlüdür.)NS (Not Stated / Belirtilmemiş)
- The students have to obey strict classroom rules. (Öğrenciler sıkı sınıf kurallarına uymak zorundadır.) F (False / Yanlış)
- The school uses innovative methods in education. (Okul, eğitimde yenilikçi yöntemler kullanır.) T (True / Doğru)
Writing
1- Read the paragraph and match Andy’s information with the questions.
(Paragrafı okuyun ve Andy'nin bilgilerini sorularla eşleştirin.)
(1) Hello, my name is Andy. What’s your name? *(Adın ne? )
(2) I’m 17 years old. How old are you? *(Kaç yaşındasın? )
(3) I’m from the US, and I live in Florida. Where are you from? *(Nerelisin? )
(4) I’m a student at Bayside High School. What do you do? *(Ne iş yapıyorsun? )
(5) I have a small family. Do you have a big or small family? *(Büyük veya küçük bir ailen var mı? )
(6) My father is a lorry driver, and my mum is an accountant at a big firm. What do your parents do? *(Ailen ne iş yapıyor? )
(7) I have a twin sister. Her name’s Sally, and she’s my best friend. How many brothers or sisters do you have? *(Kaç kardeşin var? )
(8) We like playing with our big brownish cat, Ginger. What colour is your pet cat? *(Evcil kedinin rengi nedir? )
(9) I like music, video games and sports. What are your interests? *(İlgi alanların neler? )
(10) I play basketball in the school team, so I go to training on Saturdays. What do you do at weekends? *(Hafta sonları ne yaparsın? )
2- Write a short paragraph about yourself by answering the questions in exercise 1.
(1. alıştırmadaki soruları yanıtlayarak kendiniz hakkında kısa bir paragraf yazın.)
- (Bu soru öğrencinin kendi cevabını vermesi için tasarlanmıştır.)
10. Sınıf Meb İngilizce Çalışma Kitabı Sayfa 11 Cevapları
Vocabulary
1- Complete the sentences with the school subjects below. One is extra.
(Aşağıdaki okul dersleri ile cümleleri tamamlayın. Bir tanesi fazladır.)
- I really like maths because I'm pretty good at numbers. (Matematiği gerçekten seviyorum çünkü sayılarda oldukça iyiyim.)
- I enjoy learning about living organisms; time passes so quickly in biology classes. (Canlı organizmalar hakkında bilgi edinmekten hoşlanıyorum; biyoloji derslerinde zaman çok hızlı geçiyor.)
- I'm quite interested in art, I read about famous artists and their paintings a lot.(Sanata oldukça ilgi duyuyorum, ünlü sanatçılar ve eserleri hakkında çok okurum.)
- I'm very good at learning languages, so I take English and French classes. (Dil öğrenmede çok iyiyim, bu yüzden İngilizce ve Fransızca dersleri alıyorum.)
- Playing team sports is my favourite hobby. I never miss PE classes. (Takım sporları yapmak en sevdiğim hobimdir. Beden eğitimi derslerini asla kaçırmam.)
2- Read the text and fill in the blanks with the correct words under the photos. One is extra. (Metni okuyun ve boşlukları fotoğrafların altındaki doğru kelimelerle doldurun. Bir tanesi fazladır.)
I really love my boarding school. We live in the school dormitory during the school year, and it’s a lot of fun. In addition to our regular classes, we have well-organized extracurricular activities. If the weather is nice, we have our art classes in the backyard, which is my favourite spot at school. I also enjoy going to the gym and working out. Our laboratory is so well equipped that we really feel like scientists when we step in. I’m in the drama club, and we have rehearsals every Friday. Acting on the stage is amazing! We go on a school trip every month. We visit universities, museums, fairs, etc. On Sundays, we have a rowing gathering. We split up into two groups and paddle down the river. Ours is an old school, and it has some traditions. One of them is the student-teacher camping. This activity brings students and teachers together at a tent city in Baltimore Forest. My school is like a second home to me, where I have lifelong friends and teachers.
3- Complete the sentences using the expressions below. One is extra.
(Aşağıdaki ifadeleri kullanarak cümleleri tamamlayın. Bir tanesi fazladır.)
a) on time (zamanında)
b) save time (zaman kazanmak)
c) spare time (boş zaman)
d) make time (zaman ayırmak)
e) have a whale of a time (çok eğlenmek)
f) waste time (zaman kaybetmek)
- Most students do sports in their spare time. (Çoğu öğrenci boş zamanlarında spor yapar.)
- My mum schedules her everyday tasks in order to save time. (Annem, günlük işlerini zaman kazanmak için planlar.)
- If you want to socialise, you should make time to see your friends. (Sosyalleşmek istiyorsan, arkadaşlarını görmek için zaman ayırmalısın.)
- We always have a whale of a time at spring festivals.(Bahar festivallerinde her zaman çok eğleniriz.)
- If you don’t hand in your work on time, you can’t pass your class. (Eğer ödevini zamanında teslim etmezsen, dersini geçemezsin.)
10. Sınıf Meb İngilizce Çalışma Kitabı Sayfa 12 Cevapları
Language in Use
1- Read the sentences and choose the correct option.
(Cümleleri okuyun ve doğru seçeneği seçin.)
- Ruth never goes trekking because she doesn’t like outdoor sports. (Ruth asla trekking yapmaz çünkü açık hava sporlarını sevmez.)
- I have swimming training before school every day, so I always get up pretty early on weekdays. (Her gün okuldan önce yüzme antrenmanım var, bu yüzden hafta içi her zaman oldukça erken kalkarım.)
- We hardly ever play games to practise English. We really like it! (İngilizce pratiği yapmak için neredeyse hiç oyun oynamayız. Gerçekten seviyoruz!)
- The health club rarely holds meetings during the school year. There should be more, in my opinion. (Sağlık kulübü okul yılı boyunca nadiren toplantı yapar. Bence daha fazla olmalı.)
- I enjoy walking to school with my friends, but I never take the bus, especially when I’m late for school. (Arkadaşlarımla okula yürümekten hoşlanırım, ama özellikle okula geç kaldığımda asla otobüse binmem.)
2- Look at the information about Colin’s daily routines. Write sentences using the words in brackets.
(Colin'in günlük rutinleri hakkındaki bilgilere bakın. Parantez içindeki kelimeleri kullanarak cümleler yazın.)
a) Colin usually goes to the gym.
(Colin genellikle spor salonuna gider.)
b) Colin cooks dinner once a week.
(Colin haftada bir kez yemek yapar.)
c) Colin never watches TV.
(Colin asla televizyon izlemez.)
d) Colin sometimes reads a book in bed.
(Colin bazen yatakta kitap okur.)
e) Colin plays video games every weekend.
(Colin her hafta sonu video oyunları oynar.)
b) Now, use the daily routines in the table and write sentences about yourself.
(Şimdi, tablodaki günlük rutinleri kullanarak kendinizle ilgili cümleler yazın.)
- I get up early on weekdays. (Hafta içi erken kalkarım.)
- I usually go to the gym. (Genellikle spor salonuna giderim.)
- I cook dinner once a week. (Haftada bir kez akşam yemeği yaparım.)
- I never read a book in bed. (Asla yatakta kitap okumam.)
- I sometimes play video games. (Bazen video oyunları oynarım.)
- I watch TV every weekend. (Her hafta sonu televizyon izlerim.)
3- Write questions for the underlined words.
(Altı çizili kelimeler için sorular yazın.)
- Where does she stay? (O nerede kalıyor?)
- When does he want to attend the chess club? (Satranç kulübüne ne zaman katılmak istiyor?)
- How often do you go out with your friends? (Arkadaşlarınla ne sıklıkla dışarı çıkarsın?)
- How many classes do we have a day? (Bir günde kaç dersimiz var?)
- How often do the pupils go on a school trip? (Öğrenciler ne sıklıkla okul gezisine çıkar?)