4. Ünite Ölçme ve Değerlendirme
11. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 120
Soru: Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere verilen sözcüklerden doğru olanları yazınız.
“agnostisizm, DEAŞ, deizm, ırkçılık, İslamofobi, istismar, sekülarizm, tebliğ, teizm, Yehova Şahitleri, Yeni dinî hareketler”
1. Dünya hayatını ön plana çıkarıp bireyin dinle bağlarının kesilmesini savunan felsefi görüşe sekülarizm denir.
2. Tanrı’nın varlığını kabul etmekle birlikte akla dayalı bir din çerçevesinde vahyi ve peygamberliği reddeden yaklaşıma deizm denir.
3. Tanrı’nın varlığını kesin bir şekilde reddetmekten kaçınarak ateizmden ayrılan yaklaşıma agnostisizm denir.
4. Irkçılık, yabancı düşmanlığı, ön yargı ve ayrımcılık gibi pek çok dışlayıcı tutumu içeren İslam karşıtlığına İslamofobi denir.
5. Kiliseye olan güvenin ve bağlılığın zayıflamasıyla Yeni dinî hareketler ortaya çıkmıştır.
6. Batı toplumlarında DEAŞ gibi marjinal gruplar sebebiyle İslam dininin şiddet yanlısı olduğuna yönelik bir algı oluşmuştur.
7. İllegal örgütlerin kendi terör eylemlerini meşrulaştırmak için cihat kavramını kullanmaları istismar olarak nitelendirilmektedir.
B. A sütunundaki tanım cümlelerinin önündeki yay ayracın içine, B sütununda o tanıma karşılık gelen isim ya da kavramın harfini yazarak eşleştiriniz.
8- ğ
9- i
10- b
11- ı
12- f
13- e
14- g
15- d
4. Ünite Ölçme ve Değerlendirme - Cevapları Sayfa 121
C) Aşağıdaki soruların cevaplarını altlarındaki boşluklara yazınız.
16. Deizm yaklaşımının İslam inancıyla uyuşmayan yönleri nelerdir?
Cevap: Deizm, Allah’ın evreni yarattıktan sonra ona müdahale etmediğini savunur. İslam ise Allah’ın her an evrene müdahil olduğunu, dualara cevap verdiğini ve kaderi yönettiğini vurgular. Ayrıca, İslam’da vahiy ve peygamberlere inanmak esastır, ancak deizm bu inançları reddeder.
17. İnançla ilgili yaklaşımların ortaya çıkmasında insan ve toplum hayatında yaşanan değişimlerin nasıl bir etkisi olmuştur?
Cevap: Bilimsel ve teknolojik gelişmeler, sekülerleşme ve modernleşme süreci, insanları farklı inanç ve düşünce sistemlerine yönlendirmiştir. Toplumsal değişimlerle birlikte bireyler, geleneksel inançlardan uzaklaşarak farklı dinî ve felsefi yaklaşımlar geliştirmiştir.
18. İslam dininin temel ilkelerinden hareketle kötülük problemini savunan kişilerin iddialarına nasıl cevap verilebilir?
Cevap: İslam, kötülüğün bir sınav ve imtihan olduğunu, insanların özgür iradeleriyle iyi ve kötüyü seçebildiklerini savunur. Kötülük, insanların manevi gelişimi ve adaletin tecellisi için bir sınav aracıdır. Bu dünyada yaşanan kötülüklerin karşılığı ahirette verilecektir.
19. Yeni dinî akımların ortaya çıkışını, 18. yüzyıldan itibaren Batı dünyasında yaşanan değişimler ışığında değerlendiriniz.
Cevap: 18. yüzyılda Aydınlanma dönemi ve bilimsel gelişmeler, Batı dünyasında dini inançlara karşı sorgulayıcı bir yaklaşım doğurmuştur. Bu dönemde bireyselleşme, rasyonalizm ve sekülerleşme süreçleri, geleneksel dini yapıları zayıflatmış ve yeni dini akımların ortaya çıkmasına zemin hazırlamıştır.
20. Yeni dinî hareketlere verilen isimler ve bu isimlerin veriliş sebepleri nelerdir?
- Kıyamet Tarikatleri: Kıyametten önce barış ve esenliğin hüküm süreceğine veya kıyametin kopuşu sırasında kendilerinin kurtarılacağına inanmaları sebebiyle bu isimle anılmışlardır.
- Milenyum Tarikatleri: 2000’li yıllarda yaygınlaşmış olmaları sebebiyle kendilerine bu isim verilmiştir.
- Gençlik Dinleri: Hedef kitlelerinin gençlerden oluşması sebebiyle kendilerine bu isim verilmiştir.
21. İslamofobi’nin, Batı toplumlarında yaşayan Müslümanlar üzerinde ne gibi etkileri mevcuttur?
Cevap: İslamofobi, Batı’da yaşayan Müslümanlar üzerinde ayrımcılık, dışlanma, iş bulma zorlukları ve sosyal önyargılar gibi olumsuz etkiler yaratmaktadır. Ayrıca, Müslümanların dini özgürlüklerini yaşama konusunda zorluklarla karşılaşmalarına ve toplumsal gerilimlere neden olmaktadır.
Ç) Çoktan Seçmeli Soru Cevabı
22. Aşağıdakilerden hangisi din istismarının ekonomik sebeplerindendir?
✅ Cevap: E) İhtiyaç sahibi bireylerin din istismarcıları tarafından sömürülmesi
Gerekçe: Ekonomik sıkıntılar içinde olan bireyler, bazı gruplar tarafından dinî söylemler kullanılarak manipüle edilebilir ve bu durum sömürüyü beraberinde getirebilir.
4. Ünite Ölçme ve Değerlendirme - Cevaplar Sayfa 122
23. Hakkında Bilgi Verilen Felsefi Yaklaşım Hangisidir?
- Materyalist dünya görüşüne dayanır.
- Doğada gerçekleşen olayların oluşumunda sebep aramaz.
- Hayatın ilahi kurallardan bağımsız yaşanması gerektiğini savunur.
Cevap: B) Ateizm
✅ Gerekçe: Ateizm, Tanrı’nın varlığını reddeden ve evrenin oluşumunda doğa yasalarını esas alan bir görüştür. Materyalizmle bağlantılı olup, dinî inançları ve ilahi düzeni kabul etmez.
24. İslamofobi ile İlgili Olarak Aşağıdakilerden Hangisi Söylenemez?
A) Müslümanlara yönelik pek çok dışlayıcı tutumu içerir.
B) Medyanın toplumu yanlış yönlendirmesi İslamofobi’yi güçlendirmektedir.
C) İslam dininin öğretileri İslamofobi’ye sebebiyet vermektedir.
D) İllegal oluşumların çıkarları için İslam dinini kötüye kullanmaları din istismarıdır.
E) İslamofobi, Batı toplumlarında ırkçı saldırılara neden olabilmektedir.
Cevap: C) İslam dininin öğretileri İslamofobi’ye sebebiyet vermektedir.
✅ Gerekçe: İslamofobi, İslam dininin kendisinden değil, onu yanlış tanıtan medya ve aşırılık yanlısı grupların istismarı nedeniyle oluşan bir olgudur.
25. Türkiye’de Faaliyet Gösteren Yeni Dinî Akımlar Hangileridir?
Soru:
I. Yehova Şahitleri
II. Gül Haçı
III. Brahma Kumaris
IV. Sahaja Yoga
Cevap: E) I, II, III ve IV
✅ Gerekçe: Bu dinî hareketlerin tamamı Türkiye’de çeşitli gruplar tarafından faaliyet göstermektedir.
26. Haberde Vurgulanan Husus Aşağıdaki Ayetlerin Hangisiyle İlişkilendirilebilir?
Haber İçeriği:
- İnsan beyninin kapasitesi ve vücut sisteminin mükemmel işleyişi
- Allah’ın sonsuz ilmi ve kudreti
A) “İlahınız bir tek Tanrı’dır. Fakat ahirete inanmayanlar var ya, onların kalpleri inkârcı, kendileri de böbürlenen kimselerdir.” (Nahl suresi, 22. ayet)
B) “Ey Peygamber! Biz seni bir şahit, bir müjdeleyici, bir uyarıcı olarak gönderdik.” (Ahzab suresi, 45. ayet)
C) “İnsana bir zarar dokunduğunda bize yalvarır; sonra ona katımızdan bir nimet verdiğimizde ‘Bunu ancak bir bilgi sayesinde elde ettim.’ der. Aksine o nimet bir imtihandır ama çokları bunu bilmez.” (Zümer suresi, 49. ayet)
D) “Yeryüzündeki bütün ağaçlar kalem olsaydı, deniz de -ardından ona yedisi daha eklenmek üzere- mürekkep olsaydı yine de Allah’ın sözleri tükenmezdi; Allah azizdir, hakimdir.” (Lokman suresi, 27. ayet)
E) “Şüphesiz ki bu Kur’an en doğru yola iletir. İyi davranışlarda bulunan müminlere, kendileri için büyük bir mükâfat olduğunu müjdeler.” (İsra suresi, 9. ayet)
Cevap: D) Lokman Suresi, 27. Ayet
✅ Gerekçe: Allah’ın ilminin sonsuz olduğu, yaratılmış her şeyin O’nun bilgisi dahilinde olduğu vurgulanmaktadır.
4. Ünite Ölçme ve Değerlendirme - Cevapları Sayfa 123
27. Pozitivizmin Bilgi Yaklaşımıyla İlgili Sorunun Cevabı
Soru:Pozitivizmin bilgi anlayışıyla ilgili verilen ilkelerden hangileri dinî bilginin imkânını yok saymaktadır?
Cevap: D) I, II ve III
✅ Gerekçe:
- Pozitivizm, bilimsel bilgiyi tek geçerli bilgi olarak kabul eder (I).
- Metafizik ve teolojik düşünceleri iddialardan ibaret görür (II).
- Bilimin konusunun sadece görülebilir dünyadaki olgular olduğunu savunur (III).
Bu yüzden bu ilkeler dinî bilginin imkânını reddetmektedir.
28. Aşağıdaki İfadelerden Hangisine Ulaşılamaz?
Soru: Aşağıdaki ifadelerden hangisi verilen tabloya göre desteklenemez?
Cevap: B) Sekülarizm ve teizm, kişinin Tanrı yokmuş gibi yaşamını düzenlemesini tavsiye eder.
✅ Gerekçe:
- Sekülarizm, dini hayattan çıkarmayı savunur.
- Teizm ise Tanrı’nın varlığını ve her şeye hâkim olduğunu kabul eder.
Bu iki görüş birbirine zıttır ve sekülarizm Tanrı yokmuş gibi yaşamayı savunurken, teizm böyle bir görüşü desteklemez.
29. Tanrı’nın Varlığını Kesin Olarak Reddeden Yaklaşımlar Hangileridir?
Soru: Tabloya göre Tanrı’nın varlığını kesin olarak reddeden yaklaşımlar hangileridir?
Cevap: D) II ve IV (Materyalizm ve Nihilizm)
✅ Gerekçe:
- Materyalizm (II), duyular ötesindeki varlığı kabul etmez ve dinlere karşıdır.
- Nihilizm (IV), Tanrı’nın varlığını kesin olarak reddeder.
- Agnostisizm (I) ise Tanrı’nın var olup olmadığının bilinemez olduğunu söyler, yani kesin reddetmez.
- Sekülarizm (III) ise dine karşı çıkmasına rağmen, Tanrı’nın varlığı konusunda kesin bir reddiye sunmaz.