4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 118-123 Tüm Sorular ve Cevapları
Sayfa 118 Cevapları
Soru: Yağmurda şemsiye açınca ıslanırdık, havlu ise şemsiyenin yapıldığı kumaştan olsaydı elimizi yüzümüzü kurular mıydık?
Cevap: Eğer şemsiye, havlunun kumaşından yapılsaydı yağmur suyunu emer ve bizi ıslanmaktan koruyamazdı. Havlu ise şemsiyenin kumaşından yapılsaydı suyu emmediği için elimizi ve yüzümüzü kurutamazdı. Her iki durumda da doğru malzemenin doğru amaçla kullanılması gerektiği anlaşılır.
Sayfa 119 Cevapları
Etkinlik 1: Maddeleri Sınıflandıralım
Tablodaki gözlemler sonucunda maddeler şu şekilde sınıflandırılmıştır:
Maddeler | Suda Yüzme | Suyu Emme | Mıknatıs Tarafından Çekilme |
---|---|---|---|
Kağıt Havlu | Hayır | Evet | Hayır |
Naylon Poşet | Evet | Hayır | Hayır |
Madeni Para | Hayır | Hayır | Evet |
Kürdan | Evet | Hayır | Hayır |
Toplu İğne | Hayır | Hayır | Evet |
Odun Talaşı | Evet | Evet | Hayır |
Sonuç Çıkaralım
Soru 1: Hangi maddeler suda yüzüyor, hangileri batıyor? Buna hangi duyu organınızı kullanarak karar verdiniz?
- Suda Yüzen Maddeler: Naylon poşet, kürdan, odun talaşı.
- Suda Batan Maddeler: Kağıt havlu, madeni para, toplu iğne.
Bu durumu görme duyumuz ile gözlemleriz.
Soru 2: Hangi maddeler suyu emmekte, hangileri emmemektedir? Buna hangi duyu organınızı kullanarak karar verdiniz?
- Suyu Emen Maddeler: Kağıt havlu, odun talaşı.
- Suyu Emmeyen Maddeler: Naylon poşet, madeni para, toplu iğne.
Bu durumu dokunma ve görme duyularımız ile anlayabiliriz.
Soru 3: Hangi maddeler mıknatıs tarafından çekilmekte, hangileri çekilmemektedir? Buna hangi duyu organınızı kullanarak karar verdiniz?
- Mıknatıs Tarafından Çekilen Maddeler: Madeni para, toplu iğne.
- Mıknatıs Tarafından Çekilmeyen Maddeler: Kağıt havlu, naylon poşet, odun talaşı, kürdan.
Bu durumu görme duyumuz ile gözlemleriz.
Sayfa 120 Cevapları
Soru: Siz de suda yüzen ve batan maddelere örnekler veriniz.
- Suda Yüzen Maddeler: Tahta, plastik şişe, mantar.
- Suda Batan Maddeler: Taş, madeni para, bilye.
Sayfa 121 Cevapları
Soru: Siz de suyu emen ve emmeyen maddelere örnekler veriniz.
- Suyu Emen Maddeler: Havlu, sünger, kağıt peçete.
- Suyu Emmeyen Maddeler: Cam, plastik kap, metal çatal.
Sayfa 122 Cevapları
Soru: Görsel 4.6’daki buzdolabı kapağı üzerindeki nesneler, buzdolabı kapağında düşmeden nasıl duruyor olabilir? Açıklayınız.
Cevap: Buzdolabı kapağı, metalden yapıldığı için üzerindeki nesnelerde bulunan mıknatıslar dolaba yapışmaktadır. Bu sayede süs eşyaları düşmeden durabilmektedir.
Soru: Peki bu süsleri ahşaptan yapılmış kitaplığımıza yapıştırmak isteseydik süsteki mıknatıs ahşabı çeker miydi?
Cevap: Hayır, mıknatıs ahşabı çekmezdi. Bu nedenle süsler kitaplığa yapışamazdı ve düşerdi.
Soru: Siz de mıknatıs tarafından çekilebilen ve çekilemeyen nesnelere örnekler veriniz.
- Mıknatıs Tarafından Çekilen Maddeler: Çivi, toplu iğne, vida.
- Mıknatıs Tarafından Çekilmeyen Maddeler: Tahta, plastik bardak, kumaş.
Sayfa 123 1. Bölüm Sonu Çalışma Etkinliği Cevapları
Soru: Aşağıdaki maddelerin numaralarını, maddeleri niteleyen temel özelliklerin bulunduğu kutucuklara yazarak eşleştiriniz.
Maddelerin özelliklere göre numaralandırılmış eşleştirmesi:
Suyu Emer: Havlu (1), Odun Talaşı (5), Peçete (8)
Suyu Emmez: Makas (2), Silgi (4)
Suda Yüzer: Odun Talaşı (5), Pinpon Topu (4)
Suda Batar: Makas (2), Taşlar (3)
Mıknatıs Çeker: Makas (2)
Mıknatıs Çekmez: Havlu (1), Odun Talaşı (5), Pinpon Topu (4), Kalem (6), Silgi (7), Peçete (8)
Açıklama: Maddelerin özellikleri gözlemlenerek, suyu emme/ememe, suda yüzme/batma ve mıknatıs tarafından çekilme durumlarına göre numaralar uygun şekilde yerleştirilmiştir.
Not: Bir madde birden fazla özellikle eşleştirilebilir. Bu tür etkinliklerde doğru gözlem ve mantıklı analiz önemlidir.
Genel Değerlendirme ve Notlar
- Maddelerin özellikleri (suda yüzme, suyu emme, mıknatıs çekme) gözlem ve deneylerle belirlenebilir.
- Her madde, amacına uygun kullanılmalıdır. Örneğin, suyu emmesi gereken bir ürün, su geçirmez malzemeden yapılmamalıdır.
- Bu tür etkinlikler, deney ve gözlem becerilerini geliştirerek öğrenmeyi kalıcı hale getirir.
Sonuç: Fen bilimleri, çevremizi anlamamıza ve bilinçli seçimler yapmamıza yardımcı olur.