2. Ünite Değerlendirme Soruları ve Cevapları
A. Aşağıda verilen ifadelerden doğru olanların yanına (D), yanlış olanların yanına (Y) yazınız. Yanlış olduğunu düşündüğünüz ifadelerin doğrularını, altlarında verilen boşluklara yazınız.
1. Aile tarihi çalışması yaparken ulaştığımız fotoğraflar sözlü kaynaklardır. (Y) → Fotoğraflar, sözlü değil görsel kaynaklardır.
2. Geleneksel sanat ürünlerinin sergilendiği bir müze millî kültürümüzü yansıtan öğeler içerir. (D)
3. Çuval yarışı, geleneksel çocuk oyunları arasında yer alır. (D)
4. Mustafa Kemal Paşa liderliğinde 23 Nisan 1920’de meclisimiz açılmıştır. (D)
5. Büyüklerimizin oynadığı oyunların bir kısmı günümüzde de oynanmaktadır. (D)
B. Aşağıda kutucuklar içerisinde verilen sözcüklerden uygun olanları cümlelerde boş bırakılan yerlere yazınız.
mendil kapmaca-yerel tarih-eşyalar-millî kültürümüzü-müzeler
1. Aile tarihi çalışmaları yaşanılan yerin tarihine odaklanarak biraz daha genişletildiğinde yerel tarih çalışmalarına dönüştürülebilir.
2. Osmanlı döneminden kalma tarihî bir köprü millî kültürümüzü yansıtan bir öğedir.
3. Mendil kapmaca geleneksel çocuk oyunları arasında yer alır.
4. Müzeler toplumsal hafızamızın ve millî kültürümüzün sergilendiği bilgi depolarıdır.
C. Aşağıda verilen soruların yanıtlarını defterinize yazınız.
1. Ailenizin soyadı nasıl belirlenmiştir? Bununla ilgili olarak aile büyüklerinizle bir görüşme gerçekleştiriniz. Görüşmede elde ettiğiniz bilgileri yazınız.
Cevap: Aile soyadımız, dedemizin marangozluk mesleğinden gelir. Bu nedenle “Demircioğlu” soyadını almışız.
2. Geleneksel çocuk oyunlarıyla günümüzde çocukların tercih ettiği bilgisayar oyunları arasında ne gibi farklılıklar vardır? Yazınız.
Cevap: Geleneksel çocuk oyunları fiziksel aktiviteye dayanır ve genellikle grup halinde oynanır. Bilgisayar oyunları ise çoğunlukla ekranda oynanır ve çocuklar çoğunlukla tek başlarına oyun oynar.
3. Millî Kültürümüzün temeli olan dilimiz Türkçenin gelişim dönemlerini genel ağdan araştırınız. Ulaştıklarınızı yazınız.
Cevap: Türkçe, Orta Asya’dan başlayarak Anadolu’ya yerleşen Türkler tarafından geliştirilmiştir. Tarih boyunca Arapça ve Farsça gibi dillerin etkisi altında kalmış, Osmanlı döneminde değişikliklere uğramıştır. 1928’de Atatürk tarafından yapılan dil reformuyla Latin alfabesi kullanılmaya başlanmıştır.
Ç. Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruların doğru yanıtlarını işaretleyiniz.
1. Aşağıdakilerden hangisi aile tarihimizi oluştururken yararlanabileceğimiz eski eşyalar arasında yer almaz?
A) Siyah beyaz fotoğraflar B) Etkileşimli tahta
C) Şalvar ve bindallı gibi giysiler D) Mektuplar
Cevap: B
2. Aşağıdakilerden hangisi geleneksel çocuk oyunları arasında gösterilemez?
A) Seksek oyunu B) Çinçan oyunu
C) Mendil kapmaca D) Tablet oyunu
Cevap: D
3. Aşağıda verilen ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Millî Mücadele ilk olarak düzenli ordu kurulduktan sonra başlamıştır.
B) Mustafa Kemal Peşa’ya gazi unvanı I. İnönü Savaşı’ndan sonra verilmiştir.
C) Millî Mücadele’nin kazanılmasında tüm milletimizin emeği vardır.
D) Sevr Antlaşması, Mondros Ateşkes Antlaşması’ndan önce imzalanmıştır.
Cevap: C
4.
I. Sakarya Meydan Savaşı
II. Cumhuriyet’in ilanı
III. Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkması
Yukarıda verilen tarihsel olayların kronolojik olarak doğru sıralaması aşağıdakilerden hangisidir?
A) I, II, III B) II, I, III C) III, I II D) II, III, I
Cevap: C
5. Buket, sosyal bilgiler dersi için aile tarihi çalışması yapacaktır. Bu çalışmayı yapmak için aşağıdaki yöntemlerden hangisini kullanması uygun olur?
A) Görüşmeler yapma
B) Sınıf gazetesi oluşturma
C) Deneyler yapma
D) Hikâye yazma
Cevap: A
6. Millî Mücadele döneminde İzmir’de Yunan işgaline karşı bölgesel direnişin öncüsü olan kahramanımız kimdir?
A) Hasan Tahsin B) Tayyar Rahmiye Hanım
C) Şahin Bey D) Şerife Bacı
Cevap: A
7. Mehmetçik İlkokulu, milli kültürümüzü tanıtmak için bir sergi düzenlemek istemektedir. Bunun için öğrencilerden evlerindeki millî kültürü yansıtan öğeleri getirmeleri istenir. Sosyal Bilgiler öğretmeni Burcu öğretmen de bunu öğrencilerine iletir. Öğrencilerden:
– Asya → yöresel kıyafet,
– Cem → bakır cezve,
– Mehmet akıllı saat,
– Fadime ise dokuma kilim getirmiştir.
Yukarıdaki öğrencilerden hangisi milli kültürü yansıtan öğeler konusunu anlamamıştır?
A) Asya B) Cem C) Mehmet D) Fadime
Cevap: C
8. Güneş Mahallesindeki çocuklar parktaki oyuncaklarla oynamaktan sıkılmıştı. Farklı oyunlar oynamak istiyor ama bir türlü oyun bulamıyorlardı. Ayşe’nin aklına mahallenin büyükleri ile konuşmak geldi. Onlarla konuşup çocukluklarında hangi oyunları oynadıklarını öğrendiler. Sonra hep birlikte bu oyunları oynadılar. Aşağıdaki oyunlardan hangisi çocukların mahallenin büyüklerinden öğrendiği oyunlar arasında yer almaz?
A) Yakan top B) Genel ağ oyunu
C) Çuval yarışı D) Mendil kapmaca
Cevap: B
9. Yurdumuz düşmanların işgallerine uğramaya başlayınca başta Mustafa Kemal Paşa olmak üzere birçok vatansever buna karşı çıkmıştır. Mustafa Kemal Paşa’nın çağrısına uyarak vatanın kurtuluşu için emek veren ismi bilinen ve bilinmeyen milyonlarca kahramanımız vardır. Buna göre Millî Mücadele kahramanlarının ortak özellikleri hangileridir?
I. Sabırlı olmak
II. Azimli olmak
III. Çalışkan olmak
A) I-II B) II-III C) I-III D) I-II-III
Cevap: D
10. Mustafa Kemal Atatürk’ün öncülüğünde başlayan Millî Mücadele’nin kazanılmasında yurdumuzun her yerinden destek olan kahramanlarımızın fedakârlıkları oldukça önemlidir. Yurdumuzu işgalden kurtarmak için bölgesel direnişi başlatan bu kahramanlardan biri de Trablusgarp’ta ve Balkan Savaşlarında bulunmuş, Birinci Dünya Savaşı’nda Çanakkale, Yemen ve Sina cephelerinde savaşarak subaylığa yükselmiştir. Son görevi Fransız işgalinde olan Antep’i savunmak olmuş, üç gün boyunca direndikten sonra şehit düşmüştür. Bu metinde bahsedilen Millî Mücadele kahramanımız aşağıdakilerden hangisidir?
A) Şahin Bey B) Haşan Tahsin
C) Yörük Ali Efe D) Ali Saip Bey
Cevap: A
11. Millî kültürümüzü yansıtan öğelerin bir kısmı obje (çeşitli eşyalar, tarihsel kanıt ve belgeler gibi) bir kısmı ise birer yapıdır (köprü, devlet binaları vb.). Buna göre aşağıdakilerden hangisi millî kültürümüzü yansıtan bir objedir?
A) Safranbolu Evleri
B) Çifte Minareli Medrese
C) Malabadi Köprüsü
D) Avanos çömlek
Cevap: D
12. Aile tarihi çalışmaları yapılırken dikkat edilmesi gerekenler arasında aşağıdakilerden hangisi yer alır?
A) Görüşme yapılan kişilere yönlendirici sorular sorulmalıdır.
B) Aile tarihini yansıtan her öge ve bilgi değerlendirilmelidir.
C) Aile üyelerine geçmişteki davranışlarıyla ilgili eleştiri yapılmalıdır.
D) Aile tarihi araştırılırken yerel tarihe ilişkin öğeler göz ardı edilir.
Cevap: B
13. Bu oyunda bir tane ebe olur. Ebe bir duvara ya da ağaca gözünü koluyla kapatarak başını yaslar. Oyuncular hep birlikte bir sayıya kadar sayar. Sayma işi bittikten sonra oyuncuları aramaya koyulur. Yukarıda hakkında bazı bilgiler verilen geleneksel çocuk oyunu aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tombik B) Seksek C) Kovalamaca D) Saklambaç
Cevap: D
14. Aşağıdakilerden hangisi millî kültür öğelerimiz arasında gösterilemez?
A) Sanat ve edebiyat ürünlerimiz
B) Sosyal kurallar ve değerlerimiz
C) Geleneksel giyim ve modamız
D) Son teknolojik cihazlar
Cevap: D
D. Aşağıda verilen haritayı inceleyiniz. Haritada renklerle boş bırakılan yerlere cephelerin ismini yazınız. Genel ağdan ve öğretmeninizin önereceği kaynaklardan araştırma yaparak verilen soruları cevaplayınız.
Batı Cephesi Savaşılan Devlet : Yunanlar
- Şehir: İzmir Öne Çıkan Kahraman : Hasan Tahsin
- Şehir: Aydın Öne Çıkan Kahraman : Yörük Ali Efe
- Şehir: Manisa Öne Çıkan Kahraman : Gördesli Makbule
- Şehir: Denizli Öne Çıkan Kahraman : Yusuf Başkaya
- Şehir: Bursa Öne Çıkan Kahraman : Kara Fatma
Güney Cephesi Savaşılan Devlet : Fransızlar
- Şehir: Maraş Öne Çıkan Kahraman : Sütçü İmam
- Şehir: Antep Öne Çıkan Kahraman : Şahin Bey
- Şehir: Urfa Öne Çıkan Kahraman : Hacı Mustafa Efendi
Doğu Cephesi Savaşılan Devlet : Ermeniler
- Şehir: Kars Öne Çıkan Kahraman : Kazım Karabekir
D. Aşağıda verilen zihin haritasını uygun şekilde doldurarak bu ünitede öğrendiklerimizi gösterelim.
GEÇMİŞTE “BİZ”
Zihin Haritası - Geçmişte “Biz”
Aile tarihimdeki önemli olaylar
- Dedemin doktor olması
- Babamın ticarete başlaması
- Annemin yurtdışına göreve gitmesi
Ailemin çocukken oynadığı oyunlar
- Saklambaç, Körebe, Beştaş, Sek sek
Çevremdeki millî kültür ögeleri
- Camiler, medreseler, köprüler, devlet binaları
Millî Mücadele kahramanları
- Hasan Tahsin, Nene Hatun, Kara Fatma, Yörük Ali