Bu etkinlik, kuvvetin büyüklüğünü dinamometre kullanarak ölçmeyi amaçlar. Öğrenciler, su dolu şişeler, kitap, defter ve kalemlik gibi farklı nesneleri dinamometreye bağlayarak kuvvetlerini ölçerler. Bu sayede kuvvetin büyüklüğünün cisimlerin ağırlığına bağlı olarak değiştiğini gözlemlerler. Kuvvet büyüklüğü Newton (N) birimi ile ifade edilir ve etkinlik öğrencilerin kuvvet kavramını somut bir şekilde anlamalarına yardımcı olur.
- Üç su şişesini dinamometreye bağlayarak 1. durumdaki gibi ölçüm yapalım. Dinamometrenin gösterdiği değeri tabloya yazalım (3. durum).
Kuvvetin Ölçülmesi Sonuçları:
1. Durum | 2. Durum | 3. Durum | |
---|---|---|---|
Ölçülen Kuvvet Büyüklüğü (N) | 9.80 N | 19.60 N | 29.40 N |
- Dinamometrenin ölçüm sınırına dikkat ederek kitap, defter ve kalemlik gibi nesneler ile aynı ölçümleri tekrarlayalım. Sonuçları aşağıdaki tabloya yazalım.
Kitap, Kalemlik, Defter ve Diğer Nesneler İçin Ölçülen Kuvvet Değerleri:
Kitap | Kalemlik | Defter | Diğer (...........) | |
---|---|---|---|---|
Ölçülen Kuvvet Büyüklüğü (N) | 4.90 N | 1.96 N | 2.94 N | ........... |
a- Etkinlikte kuvvetin büyüklüğünü hangi aletle ölçtük? Cevap: Kuvvetin büyüklüğünü dinamometre ile ölçtük.
b- Kuvvetin büyüklüğünü ifade ederken hangi birimi kullandık? Cevap: Kuvvetin büyüklüğünü ifade ederken Newton (N) birimini kullandık.
c- Ulaştığımız bilgilerden yola çıkarak kuvveti tanımlayalım. Cevap: Kuvvet, bir cismi hareket ettirebilen, durdurabilen veya yönünü değiştirebilen bir etkidir. Aynı zamanda cisimlerin şekillerini de değiştirebilir.
ç- Bulduğumuz değerleri arkadaşlarımızın ölçüm sonuçları ile karşılaştıralım ve tartışalım. Cevap: Bulduğumuz kuvvet değerlerini karşılaştırarak hangi nesnelerin daha fazla kuvvet gerektirdiğini tartışabiliriz. Bu şekilde kuvvetin cisimlerin ağırlığına göre değiştiğini anlayabiliriz.