Doğruların Yolculuğu:
- Elektrik telleri gibi birbirine paralel olan doğrular bir noktada kesişmez ve aralarındaki ilişki paralel olarak adlandırılır.
- Kaldırım taşlarının çizgilerinde hareket eden karıncalar benzetmesi ile bazı doğruların belirli noktalarda kesişme durumu anlatılmaktadır. Bu, karıncaların iki doğru üzerinde yol alarak aynı noktada kesişmesi gibi düşünülebilir.
Etkinlik 1: İki Doğrunun Yolculuğu
Bu etkinlikte asetat kâğıdı kullanarak iki doğru çizilir ve bu doğrular farklı şekillerde üst üste koyularak aralarındaki açı çeşitleri incelenir.
- a) Asetat kâğıdını rastgele üst üste koyun: Doğrular arasında dar, dik, geniş gibi çeşitli açılar oluşabilir.
- b) Farklı şekillerde üst üste koyulduğunda oluşabilecek farklı açılar tartışılır.
- c) Oluşan açılar farklı durumlar olarak çizilerek dört kutuya yerleştirilir.
2. İki Doğrunun Kesişimi:
Bu etkinlikte, kareli zeminde iki doğrunun kesiştiği nokta belirlenir ve kesişim noktasında oluşan açı çeşitleri değerlendirilir.
- a) Ortak nokta belirlenir: Doğruların kesişim noktası genellikle bir noktada olur.
- b) Kesişim noktasında oluşan açılar: Dar açı ve geniş açı olarak sınıflandırılır.
Bu etkinlikler, öğrencilere iki doğru arasındaki ilişkileri ve açılarla ilgili temel kavramları uygulamalı olarak öğretmeyi amaçlar.
1. Tablo: Dört Durumda Oluşan Açıların Sınıflandırılması
Tabloda, dört farklı durumda oluşan açılar eş olan açılar, ölçüleri toplamı 180° olan açılar, dar açılar, dik açılar ve geniş açılar olarak sınıflandırılmıştır.
- 1. Durum: Eş olan açılar ve dik açılar bulunmaktadır.
- 2. Durum: Eş olan açılar, ölçüleri toplamı 180° olan açılar ve dik açılar bulunmaktadır.
- 3. Durum: Dar açılar vardır.
- 4. Durum: Geniş açılar bulunmaktadır.
İki Doğrunun Kesişimi:
Kareli zeminde iki doğru kesişmiş ve bu kesişimden E noktası ortaya çıkmıştır. Kesişim noktasında oluşan açıların sınıflandırılması yapılmıştır:
-
a) Bu doğruların ortak noktası E noktasıdır.
-
b) Belirlenen E noktasında oluşan açı çeşitleri:
- Dar Açı: m(AEC), m(DEB)
- Geniş Açı: m(AED), m(CEB)
Tablonun tamamı şu şekildedir:
Dar Açı: m(AEC), m(DEB)
Geniş Açı: m(AED), m(CEB)
Sonuç olarak, bu etkinlik doğruların kesiştiği noktada oluşan açıları dar ve geniş açılar olarak sınıflandırmaya odaklanmaktadır. Kesişim noktasındaki her bir açı doğru şekilde belirtilmiş ve açı çeşitleri tabloya yerleştirilmiştir.