TELEVİZYON İZLEME SIKLIKLARI ÜZERİNE ANALİZ
Tabloya göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) 5 ve 8.sınıf öğrencilerine ait verileri nokta grafiğinde gösteriniz.
- Kırmızı noktalar: 5/A Sınıfı öğrencilerini temsil eder.
- Mavi noktalar: 8/A Sınıfı öğrencilerini temsil eder.
Bu grafikten çıkarılabilecek bazı yorumlar:
- Ara sıra televizyon izleyen öğrenciler en kalabalık grubu oluşturmaktadır.
- Sıklıkla ve her zaman televizyon izleyen öğrenciler, diğer gruplara göre daha az sayıdadır.
- 8/A sınıfında "her zaman" televizyon izleyen öğrenci sayısı, 5/A'ya göre daha fazladır.
b) 5. sınıf öğrencilerinden kaç kişi televizyonu sıklıkla veya her zaman izlemektedir?
✅ Sıklıkla (15-35 saat) televizyon izleyen öğrenci sayısı: 4 kişi
✅ Her zaman (35 saatten fazla) televizyon izleyen öğrenci sayısı: 1 kişi
Toplam: 5 öğrenci televizyonu sıklıkla veya her zaman izlemektedir.
Analiz: 5. sınıf öğrencilerinin büyük bir kısmı televizyonu "nadiren" veya "ara sıra" izlemektedir. Sıklıkla veya her zaman izleyenlerin oranı oldukça düşüktür.
c) 8. sınıf öğrencilerinden kaç kişi televizyonu sıklıkla veya her zaman izlemektedir?
✅ Sıklıkla (15-35 saat) televizyon izleyen öğrenci sayısı: 6 kişi
✅ Her zaman (35 saatten fazla) televizyon izleyen öğrenci sayısı: 5 kişi
Toplam: 11 öğrenci televizyonu sıklıkla veya her zaman izlemektedir.
Analiz: 8. sınıf öğrencileri, 5. sınıf öğrencilerine kıyasla televizyonu daha uzun süre izlemektedir. Özellikle "her zaman" izleyen öğrenci sayısındaki artış, yaş ilerledikçe ekran süresinin arttığını göstermektedir.
ç) 5 ve 8. sınıf öğrencilerinden elde ettiğiniz verilerin değişebilirliği hakkında nasıl yorum yaparsınız?
5. sınıf öğrencileri televizyon izleme konusunda daha dengeli bir dağılım sergilemektedir.
8. sınıf öğrencileri arasında televizyonu her zaman izleyen öğrenci sayısı, 5. sınıfa göre 5 kat daha fazladır.
8. sınıf öğrencilerinde televizyon izleme süresi daha değişkendir.
5. sınıfta öğrencilerin çoğu "ara sıra" izlerken, 8. sınıfta farklı kategorilere yayılan bir izleme alışkanlığı görülmektedir.
d) Her iki sınıfta da veriler, nokta grafiğinde en çok nerede bulunmaktadır?
5. sınıfta en çok tercih edilen izleme süresi: "Ara sıra (7-14 saat)" – 13 öğrenci
8. sınıfta en çok tercih edilen izleme süresi: "Ara sıra (7-14 saat)" – 15 öğrenci
Analiz: Her iki sınıfta da "ara sıra (7-14 saat)" en fazla tercih edilen izleme süresidir.
Bu durum, öğrencilerin çoğunlukla televizyonu dengeli bir şekilde izlediğini ancak yaş ilerledikçe "sıklıkla" ve "her zaman" izleyenlerin arttığını göstermektedir.
e) 5. sınıftaki nadir televizyon izleyen bir arkadaşının televizyon izleme süresi için "Her gün 10 saat televizyon izlemektedir" diyen Tuba'nın yaptığı yorumu değerlendiriniz.
❌ Tuba’nın yorumu hatalıdır!
"Nadiren" televizyon izleyen öğrenciler 7 saatten az televizyon izlemektedir.
Her gün 10 saat televizyon izlemek, haftalık 70 saat eder ve "her zaman" kategorisine girer.
Bu yüzden Tuba'nın yorumu mantıksız ve yanlış bir çıkarımdır.
Sonuç: Tuba'nın hatası, "nadiren" izleme süresinin çok düşük olduğunu göz ardı etmesidir.
"Nadiren" izleyen öğrenciler genellikle haftada birkaç saatten fazla televizyon izlemeyen kişilerdir.
Mantıklı bir yorum: "Her gün 10 saat izleyen bir öğrenci, televizyonu her zaman izleyen grubuna girer."
SONUÇ VE GENEL DEĞERLENDİRME
Genel olarak öğrenciler, televizyonu "ara sıra (7-14 saat)" izlemektedir.
Yaş ilerledikçe, televizyon izleme süresi de artış göstermektedir.
5. sınıf öğrencileri televizyonu daha kontrollü izlerken, 8. sınıf öğrencileri daha uzun süre izlemektedir.
Nadiren izleyenler haftada 7 saatten az televizyon izlediği için Tuba’nın yorumu mantıklı değildir.
Öneri: Öğrenciler için daha bilinçli televizyon izleme alışkanlıkları geliştirilmelidir. Fazla ekran süresi, öğrencilerin ders başarısını olumsuz etkileyebilir.