Sayfa 142 Cevapları
1. Metin:
“Ecem, sosyal medya hesaplarının güvenliği için doğum tarihi, sıralı sayılar gibi kolay tahmin edilebilen şifreler belirlememektedir. Ayrıca şifrelerini başkaları ile paylaşmamaktadır.”
Vurgu yapılan değerler:
- 4 - Mahremiyet
- 3 - Sorumluluk
2. Metin:
“Hüseyin, led ampullerin düşük maliyetle yüksek verimlilik sağladığı bilgisini babası ile paylaşmıştır. Bu bilgi üzerine Hüseyin ve babası evlerinin aydınlatmasında led ampul kullanmaya karar vermişlerdir.”
Vurgu yapılan değerler:
- 7 - Tasarruf
- 3 - Sorumluluk
3. Metin:
“Defne, seyir hâlinde telefona bakan otobüs şoförünü ‘Seyir hâlinde cep telefonu ile uğraşmak kazalara ve can kayıplarına yol açabilir. Telefona birkaç saniyelik bir bakış bile büyük risk taşır. Lütfen trafik kurallarına uyunuz. Benim yaşama hakkımı tehlikeye atıyorsunuz.’ diyerek uyarmıştır.”
Vurgu yapılan değerler:
- 2 - Duyarlılık
- 6 - Saygı
- 9 - Adalet
Sayfa 143 Cevapları
TEKNOLOJİK GELİŞMELERİN TOPLUM HAYATINA ETKİLERİ
Teknolojinin olumlu etkilerine örnektir:
- Tekerleğin icadıyla ulaşımın hızlanması
- Telefonun icadıyla iletişimin hızlanması
- Matbaanın icadıyla kitap sayısının artması
Teknolojinin olumsuz etkilerine örnektir:
- Bağımlılık yapması
- Göz sağlığını olumsuz etkilemesi
- Radyasyona maruz kalınması
TEKNOLOJİK ÜRÜNLERİN BİLİNÇLİ KULLANIMI
Teknolojik ürünlerin bilinçli kullanımına örnektir:
- Sosyal medyayı kontrollü kullanmak
- Elektriği tasarruflu kullanmak
- Uyurken cep telefonunu uzakta tutmak
Bilinçli teknoloji kullanımı ile ilgili proje ve uygulamalardır:
- Güvenli Çocuk
- Medya Okuryazarlığı Projesi
- Güvenli Web
Sayfa 144 Cevapları
1. Leyla’nın kullandığı teknolojik ürünler ve ait olduğu teknoloji alanları:
Kullandığı teknolojik ürünler:
- Bilgisayar: Üniversite sınav sonucunu öğrenmek ve tercih işlemlerini yapmak için.
- Cep telefonu: Belediye iletişim numarasını aramak, ulaşım bilgisi almak ve iletişim kurmak için.
- Banka kartı: Yurda ödeme yapmak için internet bankacılığı üzerinden kullanılmış.
- Fotoğraf makinesi: Seyahat sırasında anılarını kaydetmek için kullanılmış.
- Belediye otobüsü ve öğrenci kartı: Toplu taşıma araçlarını kullanmak için.
Bu ürünlerin ait olduğu teknoloji alanları:
- İletişim teknolojisi: Bilgisayar, cep telefonu
- Finans teknolojisi: Banka ve internet bankacılığı işlemleri
- Ulaşım teknolojisi: Belediye otobüsü, öğrenci kartı
- Görsel medya teknolojisi: Fotoğraf makinesi
2. Soru: Aşağıdakilerden hangisi Leyla’nın kullandığı teknolojik ürünlerin, onun sosyal yaşantısına etkilerinden biri değildir?
Parçada Leyla’nın kullandığı teknolojik ürünler nelerdi?
- Bilgisayar (üniversite başvuru ve iletişim için),
- Televizyon (sınav sonucu öğrenme),
- Cep telefonu (iletişim için),
- Fotoğraf makinesi (anı biriktirme),
- Toplu taşıma kartı sistemi (ulaşım için).
Şıkları inceleyelim:
A) Zamandan tasarruf sağlamıştır.
Evet, teknolojik ürünler sayesinde işlemlerini hızlıca halletti, zaman kazandı.
B) Bilgiye ulaşması kolaylaşmıştır.
Bilgisayar ve internet sayesinde bilgiye erişti.
C) Anılarını kalıcı hâle getirmiştir.
Fotoğraf makinesiyle anılarını kalıcı hâle getirdi.
(Not: Bu bireysel bir fayda gibi görünse de sosyal medya gibi araçlarla paylaşıldığında sosyal etki olabilir. Ama burada bireysel.)
D) Hızlı ve konforlu bir ulaşım gerçekleştirmiştir.
Burada bir hata var. Leyla belediye otobüsüyle ulaşıyor ve ulaşım kartı çıkartıyor ama ulaşımın hızlı ve konforlu olduğuna dair metinde hiçbir bilgi verilmiyor.
Sonuç: D seçeneği, yani Hızlı ve konforlu bir ulaşım gerçekleştirmiştir, metinde geçmeyen bir çıkarımdır.
Sayfa 145 Cevapları
3. “Okulum ve Çevrem” projesi kapsamında öğrencilerde aşağıdaki becerilerden hangisinin gelişmesi beklenemez?
Cevap: B) Dijital okuryazarlık
4. “Okulum ve Çevrem” projesi kapsamında tasarruf sağlamak için neler yapılmıştır?
- Okulun çatısına 10 kilovat kapasiteli, güneş enerjisine dayalı elektrik üretim sistemi kurulmuştur.
- Okuldaki tüm aydınlatmalar tasarruflu ve sensörlü lambalarla değiştirilmiştir.
- Okulun lavabolarındaki bataryalar fotoselli bataryalarla değiştirilmiştir.
5. “Okulum ve Çevrem” projesi kapsamında yapılan çalışmaların ne gibi faydaları olmuştur?
- Elektrik ihtiyacını karşılayarak enerji tüketimi azaltılmıştır.
- Enerji verimliliği sağlanmıştır.
- Doğal kaynakların korunmasına katkıda bulunulmuştur.
- Elektrik tasarrufu ile okul ve ülke ekonomisine katkı sağlanmıştır.
- Su tasarrufu ile çevre bilinci geliştirilmiştir.