1. Tema Oyun Dünyası Kontrol Noktası Metni Cevapları
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 75 Cevabı
Okuduğunuz metinden hareketle aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız.
Soru: Aşağıdaki görsellerden hangisi mangala oyununu gösteriyor olabilir? İşaretleyiniz.
Cevap: 2. resim
Soru: Mangala oyunu nasıl oynanmaktadır?
Cevap: Mangala, toprağa kazılan çukurlar veya özel olarak tasarlanmış tahtalar üzerinde oynanır. Amaç, oyunun kuralları çerçevesinde taşları çukurlara dağıtarak en çok taşı toplamaktır.
Soru: Sizce mangalanın sosyalleşme ve kültür paylaşımı araçlarından biri olarak görülmesinin sebebi nedir?
Cevap: Mangala oyunu, birçok farklı yerde oynanarak insanları bir araya getirir. Bu nedenle hem sosyalleşme sağlar hem de kültürel değerlerin paylaşılmasına olanak tanır.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 76 Cevabı
Soru: Metnin anahtar kelimelerini yazınız.
Cevap: Mangala, oyun, beceri, taş, sosyalleşme, kültür paylaşımı
Soru: Aşağıda anlamı verilen kelimelerin metnin anahtar kelimelerinden hangilerine ait olduğunu yazınız.
Anlam: Yetenek ve zekâ geliştirici, belli kuralları olan, iyi vakit geçirmeye yarayan eğlence. (Oyun)
Anlam: Kişinin yatkınlık ve öğrenime bağlı olarak bir işi başarma ve bir işlemi amaca uygun olarak sonuçlandırma yeteneği; maharet. (Beceri)
Soru: Zekâ oyunlarından hangilerini oynadınız?
Cevap: Satranç, dama, reversi ve mangala oynadım.
Soru: Oynadığınız bir zekâ oyunundaki gözlem ve deneyimlerinizi anlatan bir konuşma yapınız. Konuşmanızı yaparken aşağıdaki yönergelere dikkat ediniz.
• Konuşmanıza selam ve hitap cümleleri ile başlayınız.
• Sesinizi mekâna uygun olarak tüm arkadaşlarınızın duyacağı şekilde ayarlayınız.
• Konuşmanızı uygun sonlandırma ifadeleri ile bitiriniz.
Değerli arkadaşlar, zekâ oyunları zihinsel gelişim için önemlidir. Satranç oynarken öğrendiğim şeylerden biri, her hamlenin bir sonraki durumu etkilediğidir. Bu, bana önceden düşünmenin ne kadar kritik olduğunu öğretti. Satranç, hızlı düşünme ve sabır gerektiren bir oyundur. Oynarken kaybetmek bile önemli dersler içerir ve bu dersler bana gerçek hayatta da rehberlik etmeye devam ediyor. Beni dinlediğiniz için teşekkür ederim.
Soru: Anlatımınızda güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle bu yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.
Karekodu okutarak metni dikkatlice dinleyiniz.
Güçlü yönlerim: Konuyu belli bir sırayla anlattığımı düşünüyorum. Konunun günlük hayatla ilişkisini açıkladım.
Gelişmeye açık yönlerim: Türkçe karşılığı olan yabancı kelimeleri kullanmamaya dikkat etmeliyim. Örneğin “faktör” kelimesinin yerine “etken, etmen” sözcüklerini kullanabilirdim.
Soru: Dinlediğiniz metinden hareketle aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız.
Soru: Köydeki insanların özellikleri nelerdir?
Cevap: Köyde bilgelik özelliği taşıyan insanlar vardır. Herkes birbirine yardım eder, bilgi ve deneyimlerini birbirleriyle paylaşırlar. Köyün sorunlarını el birliğiyle çözerler.
Soru: Hikmetin bulmacaları çözerken gösterdiği liderlik ve cesaret hakkında ne düşünüyorsunuz?
Cevap: Hikmetin bulmacaları çözerken gösterdiği liderlik ve cesaret çok iyi bir şeydir. Hayatta meydana gelen değişimler, güzellikler bu şekildeki liderlik ve cesaretin sonucu olmuştur. Hikmet’in gösterdiği cesaret de onun gelişimine katkı yapmıştır.
Soru: Dinlediğiniz metinden sınıflandırma yapabilmek için “öznellik-nesnellik, öncelik-sonralık, gerçek-hayal ürünü” özelliklerinden birini seçiniz.
Cevap: Öznellik-nesnellik veya öncelik-sonralık gibi sınıflandırma ölçütlerinden öncelik-sonralık sınıflandırmasını seçiyorum.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 77 Cevabı
Soru: Seçtiğiniz ölçüte göre sınıflandırma yapınız. Sınıflandırmanızı aşağıdaki tablolara yazınız. Buna göre tablolarınızı adlandırınız.
Önce:
Hikmet, önce tereddüt etti.
Hikmet, bulmacaların çok eğlenceli olduğunun farkında değildi.
Hikmet o zamana kadar bulmaca hazırlanıyordu.
Sonra:
Sonra "Ben çözerim!" dedi.
Bulmacaları çözdükten sonra bulmacaların çok eğlenceli olduğunu fark etti.
O günden sonra bulmaca hazırlamaya başladı.
Soru: Yaptığınız sınıflandırmadan çıkardığınız sonucu yazınız.
Cevap: İnsanların yaşadıkları bazı olaylar hayatlarının gidişatını değiştirebilmektedir.
Soru: Verilen görseldeki kişilerden birini seçiniz. Bu kişiyi betimlemek üzere bir paragraf planlayınız. Planınıza uygun taslak metninizi yazınız.
Planım: Bu çalışmada, görseldeki yaşlı adamı seçiyorum. Fiziksel özelliklerini ve kişisel niteliklerini açıklayacağım.
Taslak Metnim:
Yaşlı adam, görselde oldukça dinç ve neşeli görünüyor. Kısa boylu, hafif göbekli ve başında beyaz saçları var. Üzerinde rahat bir gömlek ve pantolon giymiş. Gözlüğüyle etrafını dikkatle izliyor. Yüzündeki tebessüm, onun ne kadar iyi ve sevgi dolu bir insan olduğunu gösteriyor. İnsanlarla iletişimi kuvvetli ve herkesle dostane bir tavır içinde olduğu anlaşılıyor. Onu görenler, yaşına rağmen enerjik ve mutlu biri olduğunu hissediyor.
Soru: Yazmayı bitirdikten sonra paragrafınızı anlatılanların uygunluğu, büyük harflerin ve noktalama işaretlerinin kullanımı açısından gözden geçirip düzenleyiniz.
Cevap: Yazmayı bitirdikten sonra paragrafımı anlatılanların uygunluğu, büyük harflerin ve noktalama işaretlerinin kullanımı açısından gözden geçirip düzenledim.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 78 Cevabı
Geliştirmek istediğim becerilerim (Okuma Becerisi):
- Akıcı bir şekilde okuma yeteneğimi geliştirmek.
- Vurgu ve tonlamaya daha fazla dikkat etmek.
- Bilmediğim kelimeleri ve kelime gruplarını anlamlandırmada daha iyi olmak.
Geliştirmek istediğim becerilerim (Yazma Becerisi):
- Türkçeyi doğru, etkili ve güzel bir şekilde kullanmak.
- Yazım ve noktalama kurallarına daha dikkat etmek.
- Nezaket kurallarına uygun bir dil kullanmak.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 79 Cevabı
Geliştirmek istediğim becerilerim (Dinleme/İzleme Becerisi):
- Anlamını bilmediğim kelimeleri not almak.
- Dikkat dağıtıcı davranışlardan kaçınmak.
- Tahminlerimi daha doğru kaynaklara dayandırmak.
Geliştirmek istediğim becerilerim (Konuşma Becerisi):
- Konuşmamı gereksiz seslerden arındırmak.
- Göz teması kurmaya daha fazla dikkat etmek.
- Sesimi herkese duyuracak şekilde ayarlamak.