4. Tema Millî Kültürümüz Öğrendiklerimizi Değerlendirelim Soruları Metni Cevapları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 137 Cevabı
A. 1-5. soruları aşağıdaki metne göre cevaplayınız. 1,2 ve 3. soruların cevabını defterinize yazınız.
Yurt sevgisini tam olarak duyabilmek için yurdun her köşesini tanımak ve oralarda yaşamak gerekir. Bizim yurdumuz, içinde dolaşılması çok yararlı olan, tanıdıkça sevilecek bir yurttur.
İskenderun Körfezi’nden başlayarak Ege’ye doğru uzanan güney sahilleri, başka hiçbir deniz kenarına benzemeyen bir dünyadır. Oralarda her şey başkadır. Limon, portakal bahçelerini; keçiboynuzu korularını, palmiyelerin zengin çeşitlerini bir yana bırakalım, çeşit çeşit dikenler bile yol kenarında kendi kendilerine yetişmiş başlı başına bir süstür. Çoğaldıkça rengi değişen sular gibi onların da sanki büyüdükçe renk değiştirdiği, bildiğimizden başka renklere boyandığı görülür. Deniz ve engin başkadır. Bitip tükenmez koycuklarla dolu ve göz kamaştırıcıdır.
1. Soru: Yazara göre yurt sevgisi nasıl duyulur?
Cevap: Yazara göre, yurdun her köşesi tanınıp oralarda yaşanırsa yurt sevgisi duyulur.
2. Soru: Yazar metinde nereyi anlatmaktadır?
Cevap: Yazar, İskenderun Körfezi’nden başlayarak Ege’ye doğru uzanan güney sahillerini anlatmaktadır.
3. Soru: Bu metne -başlığın içinde soyut adın geçtiği- iki başlık öneriniz.
Cevap: Yurt Sevgisi, Memleket Sevdası
4. Soru: Metinden hareketle aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.
1. (D) Metnin konusu yurt sevgisidir.
2. (D) Basit, türemiş ve birleşik sözcükler kullanılmıştır.
3. (Y) “Duyabilmek” sözcüğü gerçek anlamıyla kullanılmıştır.
4. (D) Metinde çoğul adlar kullanılmıştır.
5. (Y) “Dünya” sözcüğü yapım eki almıştır.
Soru: “Palmiyelerin zengin çeşitlerini bir yana bırakalım.” cümlesinde geçen “zengin” sözcüğünün anlamı aşağıdaki cümlelerin hangisinde vardır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Ülkemizin toprakları çok zengindir. ()
Dil becerilerinin etkin kullanımı zengin söz varlığına bağlıdır. (✓)
Zengin ve düzenli bir kitaplığı varmış. ()
Soru: Aşağıda verilen adları ifadelerin anlamlarına uygun olacak şekilde noktalı yerlere yazınız (Gerekirse adlara uygun ekler getiriniz.).
1. Sarman durmadan miyavlıyordu.
2. O köyde ihtiyar bir balıkçı yaşarmış.
3. Haberi duyunca sevinç içinde eve koştu.
4. Gölün kenarında piknik yaptık.
5. Yayladaki koyun sürüsü çanlarını sallayarak otluyordu.
6. Çocukluğumda düşe kalka oyun oynardık bu mahallede.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 138 Cevabı
C Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Soru: 1) Anadolu kilimlerinde görülen motiflerden biri olan el motifi (el, parmak ve tarak), tarih öncesi dönemlerden günümüze dek kullanılagelmiştir. Beş çizgiden ya da beş noktadan oluşan el motifi, nazara karşı koruyucu bir öge olarak kullanılır; güç, verimlilik ve iyi şansın simgesidir. Tarak anlamında kullanıldığında ise evlilik ve doğumu simgeler. Parmak ve ona benzeyen tarak motifleri; geometrik olarak üçlü, beşli, yedili sayılar kullanılarak dokunur. Bir gövdeye bağlanan çeşitli çubuklardan oluşur ve duruma göre el, parmak veya tarak isimlerini alır. Aşağıdakilerden hangisi bu metinde sözü edilen motiftir?
Cevap: B
Soru: 2) a. Seni görüyorum yine İstanbul,
b. Gözlerimle kucaklar gibi uzaktan,
c. Minare minare, ev ev, ç. Yol, meydan.
d. Geliyor Boğaziçi’nden doğru
e. Bir iskeleden kalkan vapurun sesi.
f. Mavi sular üstünde yine,
g. Bembeyaz Kız Kulesi.
Harflerle belirtilen dizelerden hangileri arasında ses benzerliği vardır?
A) b-ç, e-g B) a-d, c-f C) c-f, ç-g D) a-e, b-d
Cevap: A
Soru: 3) Bu görsellerin ortak özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
A) Doğal güzelliklerle ilgili olması
B) Aynı işleve sahip unsurlara ait olması
C) Tarihî eserlerle ilgili olması
D) Aynı bölgede yer alan unsurlara ait olması
Cevap: C
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 139 Cevabı
Soru: 4) Soyut anlamlı sözcükler, varlığını beş duyu organı ile algılayamadığımız, düşünce yoluyla algıladığımız sözcüklerdir. Buna göre aşağıdaki cümlelerin hangisinde “çerçeve” sözcüğü soyut anlama gelecek şekilde kullanılmıştır?
A) Olaylara bu çerçeveden bakmamaksın.
B) Duvardaki resmin çerçevesi kırılmıştı.
C) Ressam duvara bir çerçeve çizmiş.
D) Ona hediye olarak simli bir çerçeve aldım.
Cevap: A
5 ve 6. soruları aşağıdaki metne göre cevaplayınız.
Soru: 5) Bu metinden Âşık Veysel’le ilgili aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
A) Şiirlerinde birlik ve beraberlik mesajları vermiştir.
B) Adı ilk defa 1931 yılında duyulmuştur.
C) Âşık geleneğinin önemli temsilcilerindendir.
D) Âşık Veysel toprak sevgisini her şeyin üstünde tutmuştur.
Cevap: D
Soru: 6) Âşık Veysel’in tanınmasında etkili olan şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) Orhan Veli Kanık
B) Ahmet Kutsi Tecer
C) Behçet Necatigil
D) Ahmet Muhip Dranas
Cevap: B
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 140 Cevabı
Soru: 7) Selin, Murat, Yeliz, Canan ve Ayça isimli öğrencilerden bazıları Anıtkabir’i, bazıları Topkapı Sa- rayı’nı ziyaret etmişlerdir. Bu öğrencilerin ziyaret ettikleri mekânlar ile ilgili şunlar bilinmektedir:
• Topkapı Sarayı’na iki kişi gitmiştir.
• Yeliz ve Selin aynı yere gitmiştir.
• Ayça, Topkapı Sarayı’na gitmiştir.
• Canan, Selin’le aynı yere gitmemiştir.
Bu öğrencilerden hangisi kesinlikle Topkapı Sarayı’na gitmiştir?
A) Canan B) Murat C) Selin D) Yeliz
Cevap: A
Soru: 8) Annem bir sözün iyice düşünülmeden söylenmemesi gerektiğini belirtirken “—”, verilen sözü
yerine getirmenin önemli olduğunu vurgulamak için “—”, dünyanın en büyük zenginliğinin
beden sağlığı olduğunu söylerken “—” atasözünü kullanırdı.
Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangisinde verilen atasözleri getirilmelidir?
A) Laf torbaya girmez. / İyi insan sözünün üstüne gelir. / Varlığa darlık olmaz.
B) Büyük lokma ye, büyük söz söyleme. / Söz gümüşse sükût altındır. / Daha iyisi can sağlığı.
C) Adam olana bir söz yeter. / Söz sözü açar. / Varlığa darlık olmaz.
D) Boğaz dokuz boğumdur. / Söz ağızdan çıkar. / Başın sağlığı, dünyanın varlığı.
Cevap: D
Soru: 9) 1 Bilgi almak öğrenmek haber almak
2 Dokunma koklama vb. duyularla algılama hissetmek.
3 Nesnelere dokunmakla onların sıcaklık soğukluk sertlik ağırlık hareket vb. durumlarından bilgi edinmek hissetmek.
“Duymak” sözcüğü aşağıdaki cümlelerin hangisinde numaralandırılmış anlamlarından herhangi biriyle kullanılmamıştır?
A) Arkadaşımın eve uğradığını annemden duydum.
B) Bak, duyuyor musun iğde çiçeklerinin kokusunu?
C) Arkadaşım, rüzgârda sesimi duymak için iyice yanıma yaklaştı.
D) Yüzüme iri yağmur damlalarının düştüğünü duyuyordum.
Cevap: C