2. Tema: Millî Mücadele ve Atatürk - Öğrendiklerimizi Değerlendirelim Soruları ve Cevapları
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 73-74-75-76
KUVAYI MİLLİYE DESTANI’NDAN
1. Soru: Aşağıda, şiirde geçen bazı kelimelerin anlamları verilmiştir. Bu kelimelerin neler olduğunu tahmin ederek onları uygun boşluklara yazınız.
- Şayak: Kaba dokunmuş, dayanıklı bir çeşit yün kumaş.
- Kalpak: Kesik koni biçiminde, deri veya kumaştan yapılan başlık.
- Mavzer: Ateş hızı dakikada altı mermi olan, orduda kullanılan bir tüfek çeşidi.
Sayfa 74 Cevapları
2. Soru: Şiirden alınan aşağıdaki bölümde Atatürk’ün hangi duygu içerisinde olduğu söylenebilir?
“Dağlarda tek tek
ateşler yanıyordu.
Ve yıldızlar öyle ışıltılı,
öyle ferahtılar ki
şayak kalpaklı adam
nasıl ve ne zaman geleceğini bilmeden
güzel, rahat günlere inanıyordu.”
A) Cesaretli B) Kaygılı C) Mutlu D) Ümitli
Cevap - D) Ümitli
3. Soru: Atatürk, şiirde sırasıyla hangi varlıklara benzetilmiştir?
A) Bulut-Dağ B) Gökyüzü-Dağ
C) Kurt-Bulut D) Kurt-Yıldız
Cevap: D) Kurt-Yıldız
4 a: Aşağıdaki dizelerden hangisi nesnel veya öznel oluşuna göre diğerlerinden farklıdır?
- Birdenbire beş adım sağında onu gördü.
- Paşalar onun arkasındaydılar.
- O, saati sordu.
- Sarışın bir kurda benziyordu.
A) 2 B) 3 C) 4 D) 5
Cevap: D) Sarışın bir kurda benziyordu.
4 b: Şiirin kaçıncı dizesinde çekimli fiil kullanılmamıştır?
A) 1 B) 2 C) 3 D) 4
Cevap: B) 2
Sayfa 75 Cevapları
5. Soru: Aşağıdaki dizelerde, Atatürk’ün heyecanını ve vatanı kurtarma azmini anlatmak için hangi sanat kullanılmıştır?
“Bıraksalar
İnce, uzun bacakları üstünde yaylanarak
ve karanlıkta akan bir yıldız gibi kayarak
Kocatepe’den Afyon ovasına atlayacaktı.”
A) İntak (Konuşturma) B) Mübalağa (Abartma)
C) Teşhis (Kişileştirme) D) Tezat (Karşıtlık)
Cevap: B) Mübalağa (Abartma)
6. Soru: Aşağıdaki fiilleri belirtilen kip, şahıs ve işaretlemeler doğrultusunda çekimleyiniz.
Fiil Çekimleme Tablosu ve Kip, Şahıs Özellikleri
Fiil | Kip | Şahıs | Olumlu | Olumsuz | Soru | Sonuç |
---|---|---|---|---|---|---|
uyumak | Şimdiki zaman kipi | 2. tekil şahıs | ✓ | ✗ | ✓ | uyuyor musun |
kalmak | İstek kipi | 1. çoğul şahıs | ✗ | ✓ | ✗ | kalmayalım |
solumak | Bilinen geçmiş zaman kipi | 3. tekil şahıs | ✓ | ✗ | ✓ | soludu mu |
büyümek | Şart kipi | 1. tekil şahıs | ✗ | ✓ | ✗ | büyümesem |
anımsamak | Gereklilik kipi | 2. çoğul şahıs | ✓ | ✗ | ✗ | anımsamalısınız |
atlatmak | Emir kipi | 2. tekil şahıs | ✓ | ✗ | ✗ | atlat |
bozmak | Duyulan geçmiş zaman kipi | 3. çoğul şahıs | ✗ | ✓ | ✓ | bozmamışlar mı |
ayrılmak | Geniş zaman kipi | 1. çoğul şahıs | ✓ | ✗ | ✗ | ayrılmayız |
açıklanmak | Gelecek zaman kipi | 3. tekil şahıs | ✓ | ✗ | ✗ | açıklanacak |
şaşırtmak | Emir kipi | 3. çoğul şahıs | ✓ | ✗ | ✗ | şaşırtmasınlar |
aralamak | İstek kipi | 2. tekil şahıs | ✓ | ✗ | ✗ | aralayasın |
Sayfa 76 Cevapları
7. Soru: Aşağıda verilen metinlerin anlatımının kaçıncı kişi ağzından yapıldığını ve hangi anlatım biçiminin kullanıldığını belirleyiniz.
1. Metin:
“Biraz soluklanıp etrafına bakınırken bir köpek sesi duydu uzaktan. Sesin şiddetine bakılırsa çoban köpeği olmalıydı bu. Demek ki yakınlarda bir çoban vardı. Çoban demek; içilecek su, bölüşülecek ekmek demekti. Azığı vardı ama suya hayır diyemezdi. Sesin geldiği tarafa yöneldi. Yanılmamıştı. İhtiyar bir çoban, köpeği susturmuş, dikkatli gözlerle kendisine bakıyordu.”
Cevap:
- Anlatım: Üçüncü kişi ağzından yapılmıştır.
- Anlatım Biçimi: Öyküleyici anlatım.
2. Metin:
“Eşekten düşmeyeyim diye bir yandan anneme sımsıkı sarılıyor, diğer yandan arkama bakıyordum. Babamla, kardeşim Emine’yi arıyordu gözlerim. Hâlbuki onların gelmeyeceğini biliyordum. Babam böyle istemişti çünkü. Ona göre henüz üç yaşında olan kardeşim bu çetin yolculuğa dayanamazdı.”
Cevap:
- Anlatım: Birinci kişi ağzından yapılmıştır.
- Anlatım Biçimi: Öyküleyici anlatım.
Kaygusuz Abdal’ın Şiiri Üzerine Sorular
Şiir:
“Bu âdem dedikleri; el, ayakla baş değil
Âdem ruha denilir, suret ile kaş değil.”
8. Soru: Bu şiire göre aşağıda verilen cümlelerin doğru mu, yanlış mı olduklarına karar veriniz.
- Şiirde “âdem” sözcüğü “insan” anlamında kullanılmıştır. (D)
- Şiirde iç güzelliğin, dış güzellikten önemli olduğu vurgulanmıştır. (D)
- Şiirde teşhis (kişileştirme) sanatına başvurulmuştur. (Y)
- Şiirde, âdemin kendisiyle tanımlanamayacağı beş unsur dile getirilmiştir. (D)
Bu sorular, Millî Mücadele ve Atatürk temasını pekiştirmenize ve edindiğiniz bilgileri değerlendirmenize yardımcı olacaktır. Başarılı bir öğrenme süreci için sorulara dikkatlice odaklanın ve öğrendiklerinizi gözden geçirin.