2. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Soruları ve Cevapları
7. Sınıf Peygamberimizin Hayatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 66
Soru: Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri yay ayraç içerisinde verilen sözcüklerden uygun olanı ile tamamlayınız.
1. Peygamberimiz (s.a.v.), “Allah’ım! Senden hidayet, takva, iffet ve gönül zenginliği isterim.” (Müslim, Zikir, 72.) buyurmuştur.
2. Yüce Allah’ın, kullarım dinî hüküm, emir ve yasaklarla sorumlu tutmasına teklif denir.
3. Hz. Peygamber’in tüm insanlığa gönderilmesi, İslam’ın evrensel olduğunu gösterir.
4. İslam’da çok önemsenen adalet hak ve hukuka uygunluk anlamına gelir.
5. Hz. Peygamber, toplum düzenini korumakla ilgili olarak ” emanet zayi olduğunda kıyameti bekle.” (Buhârî, İlim, 2.) buyurmuştur.
Soru: Aşağıda verilen ifadeleri ilgili olduğu kavramın harfini yay ayraç içinde bırakılan boşluğa yazarak eşleştiriniz.
6. (e. Nesil) Aile kurumuna büyük önem verilmesi.
7. (c. Din) İnsanların inançlarında özgür bırakılması.
8. (d. Mal) Hile ve hırsızlık gibi eylemleri önleyici tedbirlerin
alınması.
9. (a. Akıl) İçki, kumar gibi zararlı alışkanlıkların yasak olması.
10. (b. Can) Kan davasının yasaklanması.
ç. İbadet
f. Seçim
Soru: Aşağıda verilen tanılayıcı dallanmış ağaçtaki bilgilerden bazısı doğru, bazısı yanlıştır. İlk ifadeden başlayıp, cevap oklarını takip ederek doğru çıkışa ulaşınız.
Güvenilen bir kimseye, koruması için geçici olarak verilen şeye emanet denir. (D)
İnsana verilen emanetin sorumluluğu dünyada görülecektir. (Y)
Canın korunması, insana verilen emanetlerin başında gelir. (D)
Cevap: 3. Çıkış
7. Sınıf Peygamberimizin Hayatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 67
Aşağıdaki soruların cevabını altlarındaki boşluklara yazınız.
12. Hz. Peygamber Veda Hutbesi’nde, “Bugün, bu ay ve bu belde nasıl kutsal ve korunmuş ise canlarınız, mallarınız ve ırzlarınız da öylesine korunmuştur.” buyurmuştur. Bu hadis-i şerif İslam’ın, korunmasını emrettiği temel değerler çerçevesinde açıklayınız.
Cevap: Bu hadis, İslam’ın insan haklarına verdiği önemi ve koruyucu ilkelerini ortaya koyar. Can, mal ve onurun korunması, İslam’ın temel değerlerinden biridir. Bu prensipler, toplumsal barışın sağlanması ve bireylerin güven içinde yaşayabilmesi için önemlidir. Veda Hutbesi, bu hakların ihlal edilmemesi gerektiğini açıkça ifade eder ve adil bir düzenin temelini oluşturur.
13. İslam’ın, insanları eşit kabul etmesinin adaletin tesis edilmesine nasıl bir katkısı vardır?
Cevap: İslam, insanların ırk, dil, cinsiyet veya statü farkı gözetmeksizin eşit olduğunu vurgular. Bu eşitlik anlayışı, adaletin sağlanmasını kolaylaştırır ve ayrımcılığı ortadan kaldırır. Eşitlik, insanlar arasında sevgi, saygı ve hoşgörüyü artırır, böylece toplumsal barış ve huzur tesis edilir.
14. “Resulullah (s.a.v.), üzerinde kul hakkı bulunan kişilerin, ilgili kişilerden helallik almalarını, aksi hâlde hesap gününde bunun hesabının görüleceğini bildirmiştir.” (Bk. Buhârî, Mezâlim, 10.)
“Hz. Peygamber, imkânı olmasına rağmen zamanı gelmiş bir borcu ödemeyenlerin bunu ertelemesinin zulüm olduğunu söylemiştir.” (Bk. Buhârî, Havâle, 1.)
Bu hadislere göre kul hakkının kapsamı neler olabilir?
Cevap: Kul hakkı, bireylerin birbirlerine karşı olan maddi ve manevi sorumluluklarını içerir. Mal, can, şeref, haysiyet gibi değerler kul hakkı kapsamındadır. Borcun ödenmemesi, iftira, haksız kazanç ve başkalarının haklarına tecavüz, kul hakkını ihlal eder. Bu haklar ahirette mutlaka hesap konusu olacaktır.
15. Hz. Peygamber’in, emanetin korunmasına yönelik uygulamalarına bir örnek veriniz.
Cevap: Hz. Peygamber (s.a.v.), emaneti koruma hususunda insanlara örnek olmuştur. Mekke’nin fethinde, kendisine düşmanlık yapanların bile emanetlerini koruyarak sahiplerine teslim etmiştir. Bu davranışı, güvenilirlik ve dürüstlük konusunda en güzel örneği teşkil eder.
16. Allah Resulü’nün (s.a.v.) dürüstlük, yardımlaşma gibi evrensel nitelikteki söz, davranış ve faaliyetlerini günlük hayatta uygulamak kişiye ne kazandırır?
Cevap: Dürüstlük ve yardımlaşma, bireylerin toplumda güvenilir ve saygıdeğer bir yer edinmesini sağlar. Bu erdemler, bireyler arasında sevgi ve dayanışmayı artırırken, toplumsal huzurun temellerini güçlendirir. Peygamber Efendimiz’in (s.a.v.) örnek davranışlarını uygulamak, hem dünyada hem de ahirette mutluluğu kazandırır.
17. “Allah’ın belirlediği sınırları size yakın olsun, uzak olsun herkese olduğu gibi uygulayın. Sakın hiçbir kınayanın kınaması sizi bundan alıkoymasın.” (İbn Mâce, Hudûd, 3.)
Bu hadisi, insanların yaratılış bakımından eşit olması ilkesi çerçevesinde açıklayınız.
Cevap: Bu hadis, İslam’ın adalet anlayışını ve insan eşitliğini vurgular. İnsanlar, Allah katında eşit yaratılmıştır ve ayrım gözetilmeksizin adaletle muamele görmelidir. Kişinin statüsü veya yakınlığı, adaletin uygulanmasında bir etken olmamalıdır. İslam, ayrımcılığı reddederek toplumsal huzuru ve adaleti esas alır.
18. “Ne yerde ne gökte zerre ağırlığınca bir şey Rabbinizden gizli kalmaz...” (Yûnus suresi, 61. ayet.)
Bu ayete göre yakın akraba lehine, onların haklı olup olmadığına bakılmaksızın, şahitlik yapılması doğru mudur? Açıklayınız.
Cevap: Bu ayet, adaletin her koşulda korunması gerektiğini vurgular. Yakın akrabalar lehine dahi olsa, adaletten sapmamak ve doğru şahitlik yapmak esastır. İslam, dürüstlüğü ve hakkaniyeti her şeyin üzerinde tutar. Şahitlikte doğruluktan ayrılmak, hem dünyada hem de ahirette büyük sorumluluk getirir.
7. Sınıf Peygamberimizin Hayatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 68
19. Soru: Ahlak kitaplarının adalet-zulüm, dostluk-düşmanlık, cömertlik-cimrilik, dürüstlük-yalancı- lık, emanet-ihanet, ahde vefa, alçak gönüllülük ve kibir gibi insan ilişkilerine dair bölümleri genel olarak kul haklarıyla ilgili konuları içermektedir. Aşağıdakilerden hangisi bu metinde verilen konularla doğrudan ilgilidir?
A) “Müslüman, elinden ve dilinden, başka Müslümanların zarar görmediği kimsedir.”
(Buhârî, İman, 4-5.)
B) “… Allah katinda amellerin en sevimlisi az da olsa devamlı olanıdır.”
(Ebu Dâvûd, Tatavvu, 27.)
C) “Allah’ı anarak başlanmayan her söz veya iş, bereketsizdir.”
(Ahmed b. Hanbel, Müsned, C 2, s. 360.)
D) “Günahtan tevbe etmek, günahı terk edip bir daha ona dönmemektir.”
(Ahmed b. Hanbel, Müsned, C 1, s. 446.)
Cevap: A
20. Soru: Peygamberimize (s.a.v.) birinin cenaze namazını kıldırması teklif edildiğinde Hz. Peygamber, ölenin bıraktığı borcu olup olmadığını sorar, borcu olduğunu öğrenince namazı kıldırmayı sahabeye bırakırdı. (bk. Nesâî, Cenâiz, 67.) Bu metinden aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
A) Kul hakkının önemli olduğu
B) Borçlunun cenaze namazının kılınmaması gerektiği
C) Borçlu ölmenin ne kadar ağır bir vebal olduğu
D) Borçların ödenmesi hususunda hassas olunması gerektiği
Cevap: B
21. Soru: Aşağıdakilerden hangisi insanın ahirette hesaba çekileceği amellerden biri değildir?
A) Gençliğini nasıl geçirdiğinden
B) İlmiyle amel edip etmediğinden
C) Kazancını hangi yolla elde ettiğinden
D) Unutarak veya yanlışlıkla yaptıklarından
Cevap: D
22. Soru: Aşağıdaki tabloda Hz. Peygamber ile ilgili bazı ayetler verilmiştir. Buna göre “Hz. Peygamber’in getirdiği mesajın evrenselliği” konusunda ödev hazırlayan bir öğrenci bu ayetlerden hangilerini kullanabilir?
A) Yalnız I B) I ve III C) II ve IV D) I, II ve IV
Cevap: D
7. Sınıf Peygamberimizin Hayatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 69
23. Soru: I. “… İnsanlar Âdem’in çocuklarıdır. Âdem ise topraktan yaratılmıştır.”
(Tirmizî, Menâkıb, 74.)
II. “İnsanlar madenlerdir. İslam’dan önce iyi olanları İslam’dan sonra da iyidir.”
(Ahmed b. Hanbel, Müsned, C 2, s. 391.)
III. “İnsanlar tarağın dişleri gibidir.”
(Kudâî, Müsnedü’ş-Şihâb, C 1, s. 145.)
IV. “İnsanların en kötüsü, şerrinden dolayı insanların kendisinden çekindiği kimsedir.”
(Mâlik b. Enes, Muvatta, Hüsnü’l-Hulk, 1.)
Numaralandırılmış hadislerden hangileri anlamca birbirine en yakındır?
A) I ve III B) I ve IV C) II ve III D) II ve IV
Cevap: A
24 ve 25. soruları aşağıdaki metne göre cevaplayınız.
Hayatının her anında doğruluğuyla örnek olan Allah Resulü (s.a.v.), yalanı çok çirkin bir hareket olarak nitelendirmiştir. Söylenmesi hâlinde bu günahtan hemen tövbe edilmesi gerekliliğini vurgulayan Hz. Peygamber, bunun şakasının bile Müslüman’a yakışmayacağını ifade etmiştir. Söze yalan karışmaması için de konuşurken acele edilmemesini ve her duyulanın düşünmeden paylaşılmamasını tavsiye etmiştir. Özü sözü bir olan ve dürüstlükten ayrılmayan tüccarın, malının bereketli olacağını belirten Resul-i Ekrem, böyle insanların ahirette mükâfatlandırılacağım müjdelemiştir. Yalan yere yeminle malını satmaya çalışanı ise Allah Teâlâ’nın kıyamette onların yüzüne bakmayacağı cezasıyla uyarmıştır. Peygamberimiz (s.a.v.) bir gün ashabıyla beraber otururken “Size günahların en büyüğünü haber vereyim mi?” dedi. Meraklanan sahabe “Evet” deyince tek tek saymaya başladı: “Allah’a ortak koşmak, ana babaya itaatsizlik etmek.” dedi. Bu sırada duvara yaslanmış durumdaydı. Sonra birden toparlanıp doğrularak “Dikkat edin, bir de yalan söylemek ve yalancı şahitlik yapmak.” diyerek bunu üç kere tekrarladı. Olayı anlatan sahabi, Peygamberimizin (s.a.v.) çok üzüldüğünü görmüş ve bunu söylemeye devam edeceğini zannetmiştir.
24. Soru: Bu metinden hareketle aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
A) Yalancı şahitlikle adaletin gerçekleşmesi engellenir ve mazlumun hakkı çiğnenir.
B) Alışveriş sırasında yalan yere yemin edilebilir.
C) İnsan duyduğu haberin doğruluğunu araştırarak hareket etmelidir.
D) Yalancı şahitlik, Allah Teâlâ’ya ortak koşmak kadar büyük bir suçtur.
Cevap: B
25. Soru: Bu metinde aşağıdaki konulardan hangisine değinilmemiştir?
A) Ticarette dürüstlük
B) Yalancı şahitlik
C) Büyük günahlar
D) Komşuluk ilişkileri
Cevap: D