9. Sınıf Biyoloji Ders Kitabı 2. Tema Ölçme ve Değerlendirme Soruları ve Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf Meb Yayınları Biyoloji Ders Kitabı Sayfa 153-154-155-156-157-158-159-160-161-162-163 2. Tema Ölçme ve Değerlendirme Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.
111
Sayfa 153 – 2. Tema Ölçme ve Değerlendirme Soruları
1. Soru – Kalsiyum Değerlerini Normal Seviyeye Getirecek Besinler
Soru: Hastanın kalsiyum değerinin normal seviyeye ulaşması için hangi besinleri tüketmesi gerekir?
✅ Cevap: Hastanın kalsiyum eksikliğini gidermek için aşağıdaki besinleri tüketmesi önerilir:
Süt ve süt ürünleri (peynir, yoğurt, kefir) Yeşil yapraklı sebzeler (brokoli, lahana, ıspanak) Kuruyemişler (badem, ceviz, fındık) Balık türleri (sardalya, somon) Yumurta Kuru baklagiller (mercimek, nohut)
✅ Bu besinler, kalsiyum bakımından zengin olup kemik sağlığını destekler ve eksikliği giderir.
211
Sayfa 154 – 2. Tema Ölçme ve Değerlendirme Soruları
2. Soru – Magnezyum Eksikliğinin Uzun Süre Tedavi Edilmemesi Durumunda Görülebilecek Anormallikler
Soru: Magnezyum eksikliği uzun süre tedavi edilmezse hangi sistemlerde anormallikler oluşabilir?
✅ Cevap: Magnezyum eksikliği, özellikle sinir ve kas sistemini etkiler. Uzun süreli eksiklik durumunda:
Sinir sistemi bozuklukları:
Sinir iletiminde aksaklıklar, davranış bozuklukları, depresyon, anksiyete
Hafıza ve konsantrasyon problemleri
Kas sistemi bozuklukları:
Kas zayıflığı, kas krampları, spazmlar
Tremor (titreme) ve nöbetler
Kalp-damar sistemi sorunları:
Düzensiz kalp ritmi (aritmi)
Tansiyon dengesizlikleri
3. Soru – Fosfor Eksikliği Başka Bir Mineral ile Giderilebilir Mi?
Soru: Fosfor eksikliği başka bir mineral ile giderilebilir mi? Açıklayınız.
✅ Cevap: ❌ Hayır, fosfor eksikliği başka bir mineral ile giderilemez.
Her mineralin vücutta farklı görevleri vardır ve belirli biyokimyasal süreçlerde özel rol oynar. Fosfor, kemik gelişimi, enerji metabolizması (ATP üretimi) ve hücresel işlevler için gereklidir. Kalsiyum veya magnezyum gibi mineraller, fosforun görevlerini tam olarak yerine getiremez.
Soru: Mineral eksikliğinden kaynaklanabilecek sorunları en aza indirmek için yeterli ve dengeli beslenmeyi sağlayan, günlük öğünleri gösteren bir beslenme tablosu hazırlayınız.
✅ Cevap:Bu soru öğrencinin kendi cevabını oluşturmasına bırakılmıştır.
5. Soru – Karıncaların Su Üzerinde Kalma Deneyi
Soru: Karıncaların su üzerinde nasıl kaldığını araştıran bir öğrencinin aşağıdakilerden hangisini araştırması beklenmez?
✅ Cevap:C) Nesnelerin su üzerinde oluşturduğu dönme hareketi
Karıncaların su üzerinde kalma mekanizmasını açıklayan kavramlar: ✅ Suyun kaldırma kuvveti ✅ Suyun yüzey gerilimi ✅ Kohezyon ve adezyon kuvvetleri
❌ Ancak nesnelerin dönme hareketi ile ilgisi yoktur.
6. Soru – Nesnelerin Suda Batmadan Kalabilmesini Sağlayan Faktörler
Soru: Ateş karıncalarının deneyinden yola çıkarak bazı nesnelerin suda batmadan kalabilmesini sağlayan faktörleri yazınız.
Suyun kaldırma kuvveti
Kohezyon (aynı tür moleküllerin birbirini çekmesi)
Adezyon (farklı tür moleküllerin birbirini çekmesi)
Yüzey gerilimi (suyun yüzeyinde gerilim oluşturarak nesneleri tutması)
Yoğunluk farkı (daha az yoğun maddeler su üzerinde kalır)
✅ Bu faktörler, karıncaların su yüzeyinde bir arada kalmasını ve batmamasını sağlar.
311
Sayfa 155 – 2. Tema Ölçme ve Değerlendirme Soruları
7. Soru – Selülozun Sindirim Sistemi Sağlığı ve Enerji Üretimi Açısından Önemi
Soru: Karbonhidrat çeşitlerinden selülozun sindirim sistemi sağlığı ve enerji üretimi açısından önemini yazınız.
✅ Cevap: Selüloz içeren besinler lif bakımından zengindir ve bağırsak hareketlerini düzenleyerek sindirim sistemine katkı sağlar. Kabızlık riskini azaltır ve bağırsak sağlığını destekler. İnsan vücudu selülozu sindiremez, çünkü selülozu parçalayan enzimler (selülaz) insanlarda bulunmaz. Doğrudan enerji kaynağı olarak kullanılamaz, ancak bağırsak sağlığı için çok faydalıdır.
8. Soru – Nişasta Sindirim Deneyi ve İyot Testi
Soru: Hangi tüpe iyot damlatıldığında mavi-mor renk oluşur?
✅ Cevap: A ve C tüplerinde mavi-mor renk oluşur. Sebep:
A tüpü (4°C): Düşük sıcaklıkta enzimlerin aktivitesi yavaşlar, nişasta sindirilemez.
C tüpü (70°C): Yüksek sıcaklık enzimlerin yapısını bozduğu için nişasta sindirilemez.
Sonuç:Nişasta kalır ve iyot testi ile mavi-mor renk verir.
9. Soru – Benedict Çözeltisi ile Renk Değişimi Gözlenen Tüpler
Soru: Tüpler oda sıcaklığına alınıp bir süre bekletildikten sonra hangi tüpe Benedict çözeltisi damlatılırsa renk değişimi gözlenir? Sebebini açıklayınız.
✅ Cevap: A ve B tüplerinde kırmızı renk gözlenir. Sebep:
B tüpü (25°C) uygun sıcaklıktadır, enzimler çalışabilir ve nişastayı glikoza dönüştürebilir.
A tüpü (4°C) düşük sıcaklıkta enzimler çalışamaz, ancak oda sıcaklığına alınırsa enzim aktivitesi geri dönebilir ve nişasta sindirilebilir.
C tüpü (70°C) çok yüksek sıcaklıkta enzimler denatüre olur (bozulur), bu yüzden sindirim gerçekleşmez ve Benedict testi pozitif çıkmaz.
Sonuç: A ve B tüplerinde oluşan glikoz, Benedict çözeltisi ile kırmızı renk değişimi oluşturur.
411
Sayfa 156 – 2. Tema Ölçme ve Değerlendirme Soruları
Soru: "Bitkilerde maltozu sindiren enzim bulunur." hipotezini kuran bir öğrenci hangi deney tüplerini kullanmalıdır? Nedeniyle açıklayınız.
✅ Cevap: 1, 3 ve 9 numaralı tüpler kullanılmalıdır.
Maltoz, glikozun birleşmesiyle oluşan bir disakkarittir. Bitki özütü maltozu sindiren enzim içeriyorsa, maltoz glikoza parçalanacaktır. 9. tüpte bulunan glikoz ayıracı ile glikozun varlığı tespit edilebilir.
11. Soru – Sükrozun Glikoz ve Fruktoza Parçalanmasını Test Etme
Soru: Öğretmen bir öğrencisinden sükrozun yapı taşlarının glikoz ve fruktoz olduğunu ispatlayabileceği bir deney tasarlamasını istiyor. Öğrenci yapacağı deneyde hangi tüpleri kullanmalıdır? Sebebini açıklayınız.
✅ Cevap: 1, 4, 9 ve 10 numaralı tüpler kullanılmalıdır.
Bitki özütü sükrozu sindiren enzim içeriyorsa, sükroz glikoz ve fruktoza parçalanacaktır. 9 ve 10. tüplerde bulunan glikoz ve fruktoz ayraçları ile bu monomerlerin varlığı tespit edilebilir.
12. Soru – Maltoz, Sükroz ve Glikojen Ayıraçları İle X ve Y Özütlerinin Bitkisel veya Hayvansal Kaynaklı Olduğunu Belirleme
Soru: X ve Y özütlerinin bitkisel mi yoksa hayvansal mı olduğunu belirleyiniz.
a) X özütü bitkisel ise kesinlikle maltozu ayıracaktır.
✅ Cevap:(Y) Bitki özütü sadece maltozu değil, aynı zamanda sükrozu da sindiren enzim içerebilir.
b) Y özütü hayvansal ise B'nin glikojen ayıracı eklenmesiyle sindirilmesi beklenir.
✅ Cevap:(D) Glikojen hayvanlarda depo edilen ancak bitkilerde bulunmayan bir polisakkarittir.
c) X özütü bitkisel ise C sükroz ayıracı olamaz.
✅ Cevap:(D) Hayvan özütü de sükroz içerebilir.
ç) Y özütü bitkisel ise kesinlikle glikojen ayıracı eklenmez.
✅ Cevap:(Y) Bitki özütünde glikojen bulunmaz, çünkü glikojen sadece hayvan hücrelerinde depo edilir.
511
Sayfa 157 – 2. Tema Ölçme ve Değerlendirme Soruları
Soru: Tasarlanan bu deney ile hangi sorulara yanıt aranır? İlgili seçenekleri işaretleyiniz.
✅ Cevap: A) Enzim aktivitesi sıcaklık değişiminden etkilenir mi? ✔️ Açıklama:Deney tüplerinde sıcaklık değişken tutulmuştur. Enzim aktivitesinin sıcaklık ile nasıl değiştiği gözlemlenmiştir.
C) pH değerinin sabit tutulması enzim aktivitesini etkiler mi? ✔️ Açıklama:Tüm deney tüplerinde tampon çözeltisi pH 6.0 olarak sabit tutulmuştur. Böylece pH'ın sabit tutulması ile enzim aktivitesinin etkisi incelenmiştir.
D) Enzim miktarındaki değişiklikler, reaksiyonu etkiler mi? ✔️ Açıklama:Farklı deney tüplerinde farklı miktarda enzim kullanılmıştır. Enzim miktarının reaksiyon hızına etkisi incelenmiştir.
14. Soru – Hangi Deney Düzeneklerinde Renk Değişimi Olmaz?
Soru: Deney düzeneklerinin hangilerinde renk değişimi olmaz? Nedenini açıklayınız.
1 ve 2. deney tüpleri Nedeni:Bu tüplerde enzim bulunmamaktadır. Enzim olmadığı için reaksiyon gerçekleşmez ve renk değişimi gözlenmez.
3. deney tüpü Nedeni:Bu tüpte substrat (katekol) bulunmamaktadır. Substrat olmadığı için reaksiyon gerçekleşmez ve renk değişimi olmaz.
5, 6 ve 7. deney tüpleri Nedeni:
5. tüpte sıcaklık 4°C'dir. Düşük sıcaklıkta enzim aktivitesi yavaşlar, dolayısıyla reaksiyon gözlenmez.
6. ve 7. tüplerde sıcaklık 80°C'dir. Yüksek sıcaklık enzimi denatüre eder ve reaksiyon gerçekleşmez.
611
Sayfa 158 – 2. Tema Ölçme ve Değerlendirme Soruları
15. Soru – Araştırmanın Esas Problemi
Soru: Aşağıdakilerden hangisi bu araştırmaya ilişkin bir problem olabilir?
✅ Cevap: D) "Çiğ sütün taşınması ve saklanması sırasında sıcaklık değişimlerine dikkat etmek gerekir mi?" ✔️
Açıklama: Araştırmanın amacı, çiğ sütün taşınma ve depolanma koşullarının mikrobiyal aktiviteye etkisini incelemektir. Sıcaklık değişimlerinin lipaz aktivitesi ve pH üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Bu nedenle, sıcaklık değişimlerine dikkat edilip edilmemesi araştırmanın temel problemidir.
711
Sayfa 159 – 2. Tema Ölçme ve Değerlendirme Soruları
16. Soru – Araştırmacının Kurması Gereken Hipotez
Soru: Yapılan çalışmanın sonucunda araştırmacının hipotezi aşağıdakilerden hangisi olmalıdır?
✅ Cevap: D) "Çiğ sütün taşınma ve saklanma koşullarının bakterilerin üremesi ve sütün kimyasal bileşimi üzerine etkisi yoktur."
Açıklama: Hipotez, araştırma başında oluşturulan bir varsayımdır. Henüz deney ve gözlemler yapılmadığı için sütün saklama koşullarının bakteri üremesine etkisinin olup olmadığı bilinemez. Bu nedenle, başlangıçta etkinin olmadığı varsayılır ve araştırma sonucunda hipotez doğrulanabilir veya reddedilebilir.
17. Soru – Sağlıklı ve Kaliteli Süt Üretimi İçin Alınması Gereken Önlemler
Soru: Sağlıklı, kaliteli süt ve süt ürünleri üretebilmek için çiğ sütün üreticiden toplanması ve üretim tesisinde işlenmesi aşamalarında hangi koşullar sağlanmalıdır?
Toplama ve Taşıma Aşaması:
Çiğ süt, soğuk zincir bozulmadan taşınmalıdır.
Süt taşıyan araçlar, soğutucuya sahip olmalıdır.
Sütün bekletilmesi gerekiyorsa, bakteri üremesini önlemek için düşük sıcaklıkta saklanmalıdır.
Fabrikada İşleme Aşaması:
Süt, işlenmeden önce soğuk ortamda muhafaza edilmelidir.
Bekletme süresi 8 saati aşmamalıdır, aksi takdirde süt kalitesi bozulabilir.
Pastörizasyon ve diğer sterilizasyon işlemleri zamanında yapılmalıdır.
Sonuç: ✅ Soğuk zincirin korunması ve hızlı işlenmesi, sütün kaliteli ve sağlıklı olmasını sağlar.
18. Soru – Tay-Sachs Hastalığı ile İlgili Doğru İfade
Soru: Tay-Sachs hastalığı hakkında aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
✅ Cevap: D) Tay-Sachs hastalığında yağ molekülleri sinir sistemi hücrelerinde birikir ve zehirlenme etkisi yaratır.
Açıklama:
Tay-Sachs hastalığı, genetik bir hastalıktır ve enzim eksikliği nedeniyle yağ molekülleri parçalanamaz.
Bu yağ molekülleri sinir hücrelerinde birikir, sinir hücrelerini tahrip eder ve sinir sisteminde hasara yol açar.
Hastalığın etkisi zamanla artarak sinir sisteminin işleyişini bozar.
19. Hekzoaminidaz-A (HexA) enziminin sentezinde görevli olan organelleri ve bu organellerin görevlerini yazınız.
Ribozom: Hücrede protein sentezi Granüllü E.R.: Organellerin yapısına katılacak proteinler ile hücrenin dışına salgılanacak proteinleri sentezler. Lizozomlar: hücre içi sindirimin gerçekleşmesi için gereken enzimleri içeren zarla çevrili keseciklerdir. Golgi aygıtı: ER’de üretilen proteinlerin, lipitlerin ve diğer hücresel maddelerin işlenmesi, depolanması, dağıtılması gibi önemli görevleri yerine getirir. Hücre içinde sentezlenen proteinlerin doğru şekillerde katlanmasını ve işlenmesini sağlar. Ayrıca işlenmiş proteinleri ve lipitleri hücre içinde hedef bölgelere taşıyan özelleştirilmiş vezikülleri oluşturur.
811
Sayfa 160 – 2. Tema Ölçme ve Değerlendirme Soruları
20. Soru – Glikozun Karaciğer Hücrelerine Girişi
Soru: Öğün alımından sonra karaciğerin kan şekerini düzenleyebilmesi için glikoz, kaç numaralı yöntemlerle hücre zarından geçer?
✅ Cevap: Glikoz, hücre zarındaki taşıyıcı proteinler yardımıyla hücreye geçer.
Yöntem 1-b (Kolaylaştırılmış Difüzyon): ➡ Glikoz, taşıyıcı proteinler aracılığıyla difüzyonla hücre içine alınır. ➡ Enerji harcanmaz (ATP kullanılmaz).
Yöntem 1-c (Aktif Taşıma): ➡ Eğer glikoz, hücre içinde daha yoğun ise, aktif taşıma ile hücre içine alınır. ➡ Bu durumda ATP harcanır.
✅ Bu nedenle, glikoz taşınırken 1-b ve 1-c yöntemleri kullanılır.
21. Soru – A, D, E ve K Vitaminlerinin Hücre Zarından Geçişi
Soru: A, D, E ve K vitaminleri enerjiyi kullanmaksızın karaciğer hücrelerinin zarından geçerken kaç numaralı yöntemler kullanılır?
✅ Cevap: Yağda çözünen vitaminler (A, D, E, K), hücre zarındaki fosfolipit tabakasından geçebilir.
Yöntem 1-a (Basit Difüzyon): ➡ Vitaminler doğrudan fosfolipit tabakasından geçerek hücre içine alınır. ➡ ATP kullanılmaz.
Yöntem 3-a (Ekzositoz): ➡ Eğer vitaminler depodan alınıp kana veriliyorsa, ekzositoz mekanizması kullanılır. ➡ Bu süreç, vitaminlerin hücre dışına atılmasını sağlar.
✅ Bu nedenle, vitaminler için 1-a ve 3-a yöntemleri kullanılır.
911
Sayfa 161 – 2. Tema Ölçme ve Değerlendirme Soruları
22. Soru – Su Moleküllerinin Karaciğer Hücrelerinden Geçiş Yöntemi
Soru: Karaciğer hücreleri sitoplazmalarına göre madde yoğunluğu düşük bir dış ortama koyulduğunda su molekülleri kaç numaralı yöntemleri kullanarak hücre zarından geçiş yapar?
✅ Cevap: Hipotonik ortamda su oranı fazladır ve madde yoğunluğu azdır. Bu ortamda su, osmoz ile hücreye girer.
Yöntem 1-a (Basit Difüzyon): ➡ Su molekülleri, fosfolipit tabakasından geçebilir.
Yöntem 1-b (Kolaylaştırılmış Difüzyon): ➡ Su, hücre zarındaki aquaporin kanalları aracılığıyla geçebilir.
✅ Bu nedenle, hipotonik ortamda hücreye su geçişi 1-a ve 1-b yöntemleri ile gerçekleşir.
23. Soru – Hücre Zarının Küçülmesine veya Büyümesine Neden Olan Geçiş Yöntemleri
Soru: Hücre zarının küçülmesine ya da büyümesine neden olan geçiş yöntemleri hangileridir?
✅ Cevap: Hücre zarının küçülmesine neden olan yöntem: 5 numaralı yöntem (Endositoz) ➡ Madde hücre içine alınırken zar içe doğru çöker ve koparak vezikül oluşturur. ➡ Bu süreçte hücre zarı küçülür.
Hücre zarının büyümesine neden olan yöntem: 6 numaralı yöntem (Ekzositoz) ➡ Madde hücre dışına atılırken veziküller hücre zarıyla kaynaşır. ➡ Bu süreçte hücre zarı genişler.
✅ Endositoz hücre zarını küçültürken, ekzositoz hücre zarını büyütür.
24. Soru – Ortamların Hipotonik, Hipertonik ve İzotonik Olarak Sınıflandırılması
Soru: Öğrencinin hazırladığı kaplardaki sıvıların yoğunluklarını sıralayıp bu ortamları kuru incire göre adlandırınız.
I. Ortam → Hipotonik (Düşük yoğunluklu, su fazladır.) II. Ortam → Hipertonik (Yüksek yoğunluklu, madde fazladır.) III. Ortam → İzotonik (Denge halindedir, madde ve su oranı eşittir.)
Hipotonik ortamda su içeri girer, incir şişer.
Hipertonik ortamda su dışarı çıkar, incir büzüşür.
İzotonik ortamda su dengededir, incirin ağırlığı değişmez.
25. Soru – İnçlerin 45 Saat Bekletilmesi Durumunda Ne Olurdu?
Soru: İnçler 45 dakika yerine 24 saat bekletilseydi sonuç ne olurdu? Açıklayınız.
✅ Cevap: 45 dakika boyunca ozmoz devam eder ve su hareketi olur. Ancak, 24 saat sonra ortamdaki su ve madde yoğunluğu eşitlenir. Denge sağlandığında ozmoz durur ve incirlerin ağırlığı değişmez.
✅ Sonuç olarak, 45 dakikadan sonra ortamda yoğunluk farkı ortadan kalktıktan sonra ozmoz olayı gerçekleşmeyeceği için incirlerin ağırlığında değişim gözlenmez.
1011
Sayfa 162 – 2. Tema Ölçme ve Değerlendirme Soruları
26. Soru – Beyaz Güllerin Yapraklarında Meydana Gelen Renk Değişiklikleri
Soru: Bir gün sonra güllerin beyaz yapraklarında meydana gelen değişikliklerin nedenlerini açıklayınız.
✅ Cevap: Suyun yoğun olduğu ortamdan, gül hücrelerine doğru ozmoz gerçekleşir. Suyun içindeki boya molekülleri de bu süreçte güle geçer. Bu nedenle, 1, 3 ve 4. bardak dışındaki kaplarda bulunan güllerde renk değişikliği gözlemlenir.
Suyun gülün yapraklarına kadar ilerlemesi sonucunda, boya molekülleri ile temas eden yapraklar renklenir.
27. Soru – Birinci Bardaktaki Su Miktarında Değişiklik Olup Olmadığı
Soru: Birinci bardaktaki su miktarında değişiklik olup olmadığını belirterek nedenini açıklayınız.
✅ Cevap: Evet, birinci bardaktaki su miktarında azalma olmuştur. Çünkü ozmozla su, bardaktan gül hücrelerine geçmiştir.
Bitki hücreleri suyu aldıkça bardaktaki sıvı seviyesi düşer. Suyun bir kısmı bitkinin iletim demetleri yoluyla yukarı taşınarak yapraklara ulaşır.
28. Soru – Dördüncü Bardaktaki Gülün Renk Değiştirmemesinin Nedeni
Soru: 4. bardaktaki gülde neden renk değişikliği olmadığını ve meydana gelebilecek olası değişiklikleri yazınız.
✅ Cevap: 4. bardakta tuz çözeltisi bulunur, yani çözelti güle göre hipertonik bir ortamdır. Bu nedenle, suyun hareket yönü gülden dışarı doğrudur.
Böylece gül su kaybeder ve yaprakları buruşur, solgun bir görünüm kazanır. Renk değişimi gözlenmez çünkü su bitkiye geçmez, dolayısıyla boya molekülleri yapraklara taşınamaz.
29. Soru – 2 ve 3. Bardaktaki Gülün Neden Sadece Kırmızı Renk Aldığı
Soru: Sap ikiye ayrılarak 2 ve 3. bardağa yerleştirilen gülde kırmızı ve mavi renklerin birlikte değil de sadece kırmızı rengin görülme nedenini açıklayınız.
✅ Cevap: 3. bardak, tuz çözeltisi içerdiğinden hipertonik bir ortamdır. Bu ortamdan su çekilemez, yani bitki suyu alamamıştır. 2. bardakta ise kırmızı renkli su vardır ve gül bu sudan sıvı çekebilmiştir.
Sonuç olarak, bitki sadece 2. kaptaki kırmızı renkli suyu almış ve yapraklarında sadece kırmızı renk gözlenmiştir.
1111
Sayfa 163 – 2. Tema Ölçme ve Değerlendirme Soruları
30. Soru – Biyolojik Organizasyon Basamakları
Soru: Görsel üzerindeki boşluklara biyolojik organizasyon basamaklarını yazınız.
✅ Cevap: Biyolojik organizasyon basamakları şu şekildedir:
1️⃣ DNA (Genetik materyal) 2️⃣ Hücre (Canlılığın temel birimi) 3️⃣ Doku (Benzer hücrelerin birleşmesi) 4️⃣ Organ (Farklı dokuların bir araya gelmesi) 5️⃣ Sistem (Farklı organların birlikte çalışması) 6️⃣ Organizma (Bütün sistemlerin bir araya gelmesiyle canlı oluşur)
✅ Bu sıralama, canlı organizmaların yapı taşlarını anlamak için temel biyolojik bir organizasyon modelidir.
31. Soru – Bir Sporcunun Organizasyon Basamaklarıyla Karşılaştırılması
Soru: Bir sporcunun bireysel veya takım olarak katılabileceği yarışmaları düzenleyen ve koordine eden organizasyon basamaklarını yazınız.
✅ Cevap: Bireysel → Takım → Ulusal Federasyon → Kıta Federasyonu → Olimpiyat Komitesi
Bireysel: Sporcunun tek başına yarıştığı organizasyonlar. Takım: Sporcunun bir ekiple yarıştığı organizasyonlar. Ulusal Federasyon: Ülke bazında spor müsabakalarını düzenleyen organizasyonlar. Kıta Federasyonu: Bir kıtada düzenlenen büyük çaplı yarışmaları yöneten organizasyonlar. Olimpiyat Komitesi: Küresel ölçekte düzenlenen en büyük spor organizasyonu.
✅ Bu yapı, bireysel çabadan küresel organizasyona kadar spor organizasyonlarının nasıl yapılandığını gösterir.
32. Soru – Sporcunun Organizasyon Modelinin Biyolojik Organizasyon ile Karşılaştırılması
Soru: Bir önceki soruda yapılan sıralamada sporcunun hücre olarak kabul edilirse diğer basamakların çok hücreli canlılardaki organizasyon basamaklarıyla karşılıkları ne olur?
✅ Cevap: Spor organizasyonu → Biyolojik organizasyon karşılaştırması:
1️⃣ Bireysel → Hücre (Canlılığın temel birimi, tek başına işlev görür.) 2️⃣ Takım → Doku (Benzer yapı ve işlevdeki hücrelerin birleşmesi.) 3️⃣ Ulusal Federasyon → Organ (Farklı dokuların bir araya gelerek belli işlevleri yerine getirmesi.) 4️⃣ Kıta Federasyonu → Sistem (Farklı organların birlikte çalışmasıyla oluşan sistemler.) 5️⃣ Olimpiyat Komitesi → Organizma (Tüm sistemlerin bir araya gelerek oluşturduğu bütün yapı.)
✅ Bu model, spor organizasyonlarının biyolojik organizasyon basamaklarına benzer şekilde işlediğini gösterir.