2. Ünite Sonu Ölçme ve Değerlendirme Soruları ve Cevapları
9. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 72
A) Verilen kavram haritasındaki boşlukları doldurunuz.
a) Kutsal kitap b) Melek c) Tevhit ç) Mümin d) İman e) Kur’an-ı Kerim f) İncil g) Tevrat ğ) Peygamberler h) Ahiret ı) Taklidî
9. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 73
B) Aşağıda verilen ifadelerin doğru (D) veya yanlışlığına (Y) göre yönlendirici okları takip ederek ulaştığınız çıkışı işaretleyiniz.
a) Hangi coğrafyada doğduğuna bakılmaksızın akıl sahibi her insan Allah’a (cc) iman etmekle sorumludur (D)
b) İslam inanç esasları zamanın ihtiyaçlarına göre yeniden düzenlenebilir. (Y)
d) Kişinin gerçek iyiliğe ulaşması için iman ederek ibadetlerini ihlasla yapması ve erdem sahibi olması gerekir. (D)
3. çıkış: a, b, d
9. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 74
Soru: Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
Soru: 1) Verilen diyaloğu doğru şekilde tamamlamak için boş bırakılan yere imanın mahiyeti ile ilgili yazılabilecek en uygun çıkarım cümlesi aşağıdakilerden hangisidir?
Cevap: A) Bu durumda mümin olarak nitelenmek tasdik, ikrar ve amel birlikteliğiyle gerçekleşir.
Soru: 2) İman, kişinin şahsiyetini şekillendirip davranışlarına yön veren bir olgudur. Mümin, hayatının her aşamasında ve toplumsal ilişkilerinde imanın gerektirdiği şekilde davranmaya özen gösterir. Konuştuğu zaman doğruyu söyler, verdiği sözde durur, dürüst ve güvenilir bir insan olmak için gayret eder. Sıkıntı ve zorluklar karşısında karamsarlığa kapılmaz, sabırla mücadeleyi sürdürür. Allah’a (cc) teslimiyeti onun her koşulda ümitvar olmasını, kendini güvende ve huzurlu hissetmesini sağlar. Benliklerinde bu erdemleri gerçekleştirmiş imanlı bireylerden oluşan toplum; birlik, beraberlik, düzen, adalet ve iyiliğin hâkim olduğu yaşanabilir bir toplum hâline gelir. Bu parçadan aşağıdakilerden hangisi çıkarılamaz?
Cevap: D) Adalet ve iyiliğin hâkim olduğu toplumu, her zaman mutlu olan bireyler oluşturur.
9. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 75
Soru: 3) Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi sınavına çalışan beş arkadaş, sınavda sorumlu oldukları iman esasları konusuna dair notlarını kurdukları grup üzerinden birbirleriyle paylaşıyorlar.
Bu yazışmaya göre aşağıdaki yorumlardan hangisi yapılamaz?
Cevap: E) Umut’un paylaştığı iman esasına inanan kişinin tarih boyunca gönderilmiş peygamberlerin isimlerini bilmesi beklenir.
9. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 76
Soru: 4) “İyilik, yüzlerinizi doğu ve batı tarafına çevirmeniz değildir. Asıl iyilik o kimsenin yaptığıdır ki; Allah’a, ahiret gününe, meleklere, kitaplara, peygamberlere inanır. (Allah’ın rızasını gözeterek) yakınlara, yetimlere, yoksullara, yolda kalmışlara, isteyenlere ve kölelere sevdiği maldan harcar, namaz kılar, zekât verir. Antlaşma yaptığı zaman sözlerini tutar; sıkıntı, hastalık ve savaş zamanlarında sabreder. İşte doğru olanlar, bu vasıfları taşıyanlardır. Müttakiler ancak onlardır!” (Bakara 2/177) Aşağıdakilerden hangisi bu ayette verilen mesajlara uygun bir davranış değildir?
Cevap: B) Bir hazır giyim mağazası sahibinin, teşhir ürünlerini mahalledeki ihtiyaç sahiplerine dağıtması
5. İnsanın inanma ihtiyacının fıtri oluşunun dayanakları nelerdir? Çıkarımlarınızı yazınız.
- Doğal Eğilim: İnsan, doğuştan manevi bir boşluğu doldurma ihtiyacı hisseder. İnanç, insanın varoluş sorularına cevap aramasına yardımcı olur.
- Fıtrat Gereği: İslam’a göre her insan Allah’ı bilme ve tanıma eğilimiyle doğar (fıtrat). Bu, inancın insan doğasının bir parçası olduğunu gösterir.
- Psikolojik Dayanak: İnanç, insanın stres, korku, belirsizlik gibi durumlarla başa çıkmasına olanak sağlar ve huzur bulmasına yardımcı olur.
- Toplumsal Bağ: İnanç, bireylerin bir arada yaşama kültürünü geliştiren güçlü bir bağdır, yardımlaşmayı artırır ve birlik duygusunu güçlendirir.
6. İman ve amel arasında nasıl bir ilişki vardır? Açıklayınız.
- Birbirini Tamamlar: İman, kalpte yer alan inanç iken amel, bu inancın dışa yansıyan davranışlarıdır. Amel, imanın göstergesidir.
- Kur’an’da Vurgulanan İlişki: İman, sadece sözde kalmamalıdır; onu destekleyen salih amellerle tamamlanmalıdır (Bakara 2:277).
- Pratik ve İnanç Dengesi: İslam'da namaz, oruç gibi ibadetler hem ameli hem de imanı güçlendiren uygulamalardır.
- Örnek: Namaz kılmak Allah’a olan bağlılığın bir göstergesi olduğu gibi, insanı kötülüklerden de alıkoyar.
7. İslam’da iman esaslarına bir bütün olarak inanmak neden gereklidir? Yorumlayınız.
- Birlik ve Bütünlük: İman esasları birbiriyle bağlantılıdır. Birini kabul edip diğerini reddetmek imanın eksik kalmasına neden olur.
- Kur’an’ın Vurgusu: İslam, imanı bir bütün olarak sunar; tüm iman esaslarına inanmak gereklidir (Bakara 2:285).
- Tevhid İnancının Önemi: Allah’a inanmak diğer iman esaslarıyla anlam kazanır. Örneğin, ahiret inancı olmadan Allah’ın adaleti tam anlamıyla anlaşılmaz.
- Örnek: Peygamberlere iman olmadan, Allah’ın gönderdiği mesajların doğru anlaşılması mümkün olmaz.
8. Ahirete iman kişinin davranışlarını nasıl etkilemelidir? Yorumlayınız.
- Sorumluluk Bilinci: Ahirete iman eden kişi, her yaptığı işin hesabını vereceği inancıyla daha dikkatli davranır.
- İyilik ve Ahlak: Ahiret inancı, insanları dürüstlüğe, adalete ve başkalarına saygıya yönlendirir.
- Sabır ve Umut: Zorluklar karşısında sabretmeyi ve her zaman iyilik yapmayı teşvik eder.
- Örnek: Zekât vermek, hem insanın malını arındırır hem de toplumsal dayanışmayı güçlendirir.
9. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 77
9. İmanlı bireylerden oluşan bir toplumun özellikleri nelerdir? Kısaca betimleyiniz.
- Adalet ve Ahlak: İmanlı bireyler, her zaman doğruyu yapma ve adaletli olma çabası içindedir.
- Yardımlaşma ve Dayanışma: Toplumda zekât ve sadaka gibi uygulamalar yardımlaşmayı teşvik eder.
- Barış ve Huzur: İman, toplumsal huzurun temelidir. İnsanlar birbirlerine karşı sevgi ve saygıyla yaklaşır.
- Güçlü Dayanışma: İmanlı bir toplumda bireyler, zorluklara karşı birlikte hareket eder ve güçlü bir birlik duygusu taşır.
Soru: 10) Aşağıdaki sınıflandırma tablosunda bazı davranışlar verilmiştir. Bu davranışların ilişkili olduğu iman esaslarını işaretleyiniz.
DAVRANIŞ | a) Allah’a (cc) iman | b) Meleklere iman | c) Kitaplara iman | ç) Peygamberlere iman | d) Ahirete iman | e) Kadere iman |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Rükû ve secde ederek Allah’tan (cc) yardım istemek | ✔ | |||||
2) Doğru sözlü olmak | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | |
3) İyiliği yaymak ve kötülüğü engellemek | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ||
4) Bilerek veya bilmeyerek yapılmış hatalardan pişman olup tövbe etmek | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ||
5) Bir amaca ulaşmak için gerekli gayreti gösterip Allah’a (cc) tevekkül etmek | ✔ | ✔ | ✔ | |||
6) Yalnızken de haram kılınan kötü davranışlardan sakınmak | ✔ | ✔ | ✔ | |||
7) İhtiyaç sahiplerini incitmeden yardımda bulunmak | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
9. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 78
E) Aşağıdaki önermeleri okuyunuz. Önermeler doğru ise doğru ( ) yanlış ise yanlış ( ) kutucuğunu işaretleyiniz ve cevabınızın gerekçesini yazınız.
a) İnanmak insanın en temel ihtiyaçlarından biridir.
Doğru (✓)
Çünkü: İnanç, insanın hayata anlam katması ve varoluş sorularına cevap bulması için temel bir ihtiyaçtır.
b) Ahiretin varlığına inanmak insanın davranışlarına katkı sağlar.
Doğru (✓)
Çünkü: Ahiret inancı, kişinin daha ahlâklı ve sorumlu davranmasını teşvik eder.
c) Bir kimsenin mümin olabilmesi için iman esaslarının bir kısmını kabul etmesi yeterlidir.
Yanlış (✗)
Çünkü: İslam'da iman, tüm iman esaslarına eksiksiz inanmayı gerektirir.
d) İnsan inancıyla davranışları arasında güçlü bir ilişki vardır.
Doğru (✓)
Çünkü: İnanç, bireyin tutum ve davranışlarını doğrudan etkiler ve yönlendirir.
e) İslam’ın inanç esasları şartlara, duruma ve zamana göre değişir.
Yanlış (✗)
Çünkü: İslam inanç esasları sabittir ve zamana veya koşullara göre değişmez.
f) İman eden kişilerden oluşan bir toplumda barış ve huzur sağlanır.
Doğru (✓)
Çünkü: İman, toplumsal dayanışmayı artırır ve bireylerin birbirine güvenmesini sağlar.