Etkinlik-3: Medine'ye Hicretin Önemi Üzerine Açık Oturum
Etkinliğin Amacı:
Bu etkinlik, öğrencilerin Medine'ye hicretin nedenlerini, sonuçlarını ve tarihî önemini sorgulayarak analiz etmelerini sağlamayı amaçlamaktadır. Hicretin İslam toplumu üzerindeki etkilerini kavrayarak tarihsel olaylara eleştirel bir bakış açısı kazanmaları hedeflenmektedir. Aynı zamanda, öğrenciler etkinlik sürecinde sorgulama, analiz etme, tartışma ve iletişim becerilerini geliştirme fırsatı bulacaklardır.
Etkinlik Süreci:
1. Hazırlık Aşaması:
- Sınıf, "Soru Grubu" ve "Cevap Grubu" olmak üzere iki gruba ayrılır.
- Soru Grubu, hicretin sebepleri, sonuçları ve Medine’nin Müslümanlar için stratejik önemine dair sorular hazırlar. Bu aşamada öğrenciler tarihî kaynaklardan yararlanarak çeşitli açılardan sorular geliştireceklerdir.
- Cevap Grubu, kaynakları inceleyerek, hicretin farklı boyutlarını kapsayan tatmin edici yanıtlar oluşturur. Soru grubunun yönelteceği sorulara en iyi şekilde yanıt verebilmek için önceden araştırma yapar.
- Hazırlık süresi 15 dakika olarak belirlenir.
2. Açık Oturum Uygulaması:
- Öğrenciler belirlenen oturum kurallarına göre etkinliği başlatır.
- Soru Grubu, sırasıyla hazırladığı soruları yöneltirken;
- Cevap Grubu, verilen süre içinde doğru, akıcı ve ikna edici cevaplar vermeye çalışır.
- Sınıfta bir moderatör (öğretmen veya öğrenci) belirlenerek oturum düzenini sağlar ve tartışmayı yönlendirir.
- Katılımcılar karşıt görüşlere saygı duyarak eleştirel düşünme becerilerini sergiler.
- Tartışma sonunda tüm sınıf bir araya gelerek konunun özetini yapar.
3. Değerlendirme ve Geri Bildirim:
- Oturum sonrası gruplar rollerini değiştirerek süreci tekrar eder. Böylece tüm öğrenciler hem soru hem cevap grubu rollerinde kendilerini ifade etme fırsatı bulurlar.
- Tartışma sonucunda elde edilen bilgilerin doğruluğu ve kalitesi değerlendirilir.
- Öğrenciler karekod yardımıyla sağlanan öz değerlendirme formunu doldurarak kendi performanslarını analiz eder.
- Etkinlik sonunda sınıf içinde genel bir değerlendirme yapılır ve Medine'ye hicretin günümüze etkileri üzerine fikir alışverişi yapılır.
Beklenen Kazanımlar:
Bu etkinlik sonucunda öğrenciler;
- Hicretin tarihi ve sosyal yönlerini öğrenme: Medine’ye hicretin nedenleri, sonuçları ve Müslüman toplum üzerindeki etkilerini analiz etme yeteneği kazanırlar.
- Analitik düşünme becerisi: Tarihî olayları eleştirel bir bakış açısıyla sorgulama ve analiz etme yetisi gelişir.
- İletişim becerisi: Grup çalışması ve açık oturum sayesinde topluluk önünde konuşma, fikir alışverişinde bulunma ve ikna edici argümanlar geliştirme yeteneği kazanılır.
- Tarihî olaylardan ders çıkarma: Hicret gibi tarihî olayların günümüz toplumu üzerindeki etkileri hakkında farkındalık kazanılır.
- Etkili dinleme becerisi: Farklı görüşleri dikkatle dinleme ve saygı çerçevesinde değerlendirme yeteneği gelişir.
Örnek Sorular ve Cevaplar:
Soru 1: Hicret, Müslümanlar açısından neden bir dönüm noktası olmuştur?
Cevap: Hicret, Müslümanların baskı ve zulümden kurtularak güvenli bir ortamda İslam'ı yayma fırsatı bulduğu önemli bir olaydır. Bu süreçte Medine, İslam'ın devletleşme sürecinin temellerinin atıldığı bir merkez olmuştur.
Soru 2: Medine'nin Müslümanlar için tercih edilme sebebi nedir?
Cevap: Medine, farklı kabilelerin yaşadığı, barışçıl bir ortamın olduğu ve ticaret yolları üzerinde stratejik bir konuma sahip bir şehirdi. Müslümanlar burada daha rahat bir yaşam sürmeyi hedeflemişlerdir.
Soru 3: Hicretin günümüz Müslüman toplulukları için anlamı nedir?
Cevap: Günümüzde hicret, fedakârlık, sabır ve dayanışma gibi değerlerin sembolü olarak kabul edilmekte ve Müslümanlar arasında birlik beraberliği teşvik etmektedir.
Soru 4: Hicretin İslam’ın yayılışındaki rolü ne olmuştur?
Cevap: Medine’de Müslümanların bir araya gelmesiyle İslam daha geniş kitlelere ulaşmış ve devlet yapısı kurulmuştur. Bu sayede İslam, kurumsal bir kimlik kazanmıştır.
Sonuç ve Öneriler:
Bu etkinlik, öğrencilerin tarihî olaylara eleştirel bakış açısı kazanmalarını sağlarken, aynı zamanda Medine'ye hicretin Müslümanlar üzerindeki etkisini daha derinlemesine anlamalarına yardımcı olacaktır. Tartışma sürecinde öğrencilere rehberlik edilerek, onların kendi düşüncelerini özgürce ifade etmeleri teşvik edilmelidir.