Trafik Kuralları: Güvenli Bir Gelecek İçin Sorumluluklarımız
A- Aşağıdaki açık uçlu soruların yanıtlarını defterinize yazınız.
1- Sürücüler, önlerinde giden araçları ne kadar uzaktan izlemeli veya takip mesafesi ne kadar olmalıdır?
Cevap: Takip mesafesi, aracın hızına bağlı olarak belirlenir ve genellikle aracın hızının yarısı kadar metre olmalıdır. Örneğin, saatte 90 km hızla gidiyorsanız, takip mesafeniz en az 45 metre olmalıdır. Bu mesafe, ani fren yapma durumlarında çarpışmaları önlemek için hayati öneme sahiptir.
2- Şehiriçi ulaşımda hangi ulaşım aracı tercih edilmeli, neden?
Cevap: Şehir içi ulaşımda toplu taşıma araçları tercih edilmelidir. Bu hem trafik yoğunluğunu azaltır hem de çevre kirliliğini önler. Ayrıca toplu taşıma kullanımı bireysel yakıt tüketimini düşürdüğü için ekonomik faydalar sağlar.
3- Öğrencilerin, okulda ya da tatil zamanında eğitim servisine bindiklerinde ilk yapmaları gereken iş nedir?
Cevap: Öğrenciler servise bindiklerinde öncelikle emniyet kemerlerini takmalı ve yerlerine güvenli bir şekilde oturmalıdır. Güvenli bir yolculuk için şoförle konuşmaktan ve dikkati dağıtmaktan kaçınmaları da önemlidir.
4- Trafikte görülen eksikliklerin ve yaşanan olumsuzlukların azaltılması, kurallara uymayanların cezalandırılması, trafik denetimlerinin artırılması trafik kurallarına daha fazla uyulmasını sağlar mı? Neden?
Cevap: Evet, trafik kurallarına uyulmayan durumların cezalandırılması ve denetimlerin sıklaştırılması, trafik güvenliğini artırır. İnsanlar, caydırıcı cezalarla karşılaşmamak için kurallara daha fazla dikkat eder ve bu durum daha düzenli bir trafik ortamı oluşturur.
5- Kırmızı ışık yandığında yola devam eden ve üzerinde kırmızı çarpı çizgi bulunan trafik işareti nedir?
Cevap: Bu işaret, durulması gerektiğini ve geçişin yasak olduğunu ifade eder. Kırmızı ışıkta geçmek hem tehlikeli hem de yasaktır.
6- Trafik tescil kuruluşu, araçların trafik güvenliği için yaptığı uygulamalardan doğrudan doğruya sorumlu mudur?
Cevap: Evet, trafik tescil kuruluşları, araçların teknik uygunluğunu kontrol eder ve trafiğe çıkış için gerekli kayıt işlemlerini gerçekleştirir. Bu, araçların güvenli bir şekilde kullanılmasını sağlar.
7- Trafikte sürekli yol veren ve yol alan yayaların güvenliğini sağlamak için alınması gerekli önlemler nelerdir?
Cevap: Yaya geçitlerinin belirgin şekilde işaretlenmesi, trafik ışıklarının düzenli çalışması ve sürücülerin yayalara saygı göstermesi temel önlemlerdir. Ayrıca yayaların yalnızca belirlenen geçitleri kullanmaları gerekir.
8- Geçiş üstünlüğü hangi araçlar için hangi koşullarda geçerlidir?
Cevap: Geçiş üstünlüğü, ambulans, itfaiye, polis gibi acil durum araçları için geçerlidir. Bu araçların siren ve ışıklarını kullandıkları durumlarda diğer araçlar yol vermek zorundadır.
9- Yaya ve okul geçidi nerelere, nasıl yapılır?
Cevap: Yaya ve okul geçitleri, genellikle okulların ve yaya trafiğinin yoğun olduğu bölgelerde yapılır. Beyaz çizgilerle işaretlenir ve dikkat çekici levhalarla desteklenir. Bu alanlarda hız sınırlaması ve sürücülere uyarı işaretleri konulur.
10- Hemzemin geçit nedir?
Cevap: Hemzemin geçit, demiryolu ve karayolunun kesiştiği alanlarda bulunur. Bu geçitlerde güvenlik için bariyerler, ışıklı işaretler ve uyarı levhaları yer alır.
11- Trafikte "geçiş hakkı" ne demektir?
Cevap: Geçiş hakkı, belirli bir yolda veya durumda kimin önce hareket edeceğini belirten bir trafik kuralıdır. Örneğin, yaya geçitlerinde yayalar, döner kavşaklarda ise kavşakta bulunan araçlar önceliğe sahiptir.
B- Aşağıdaki kutucuklarda bazı ifadeler ve yanlarında altıgen kutucuklar verilmiştir. Altıgen kutucuklara, ifadeler doğruysa “D”, yanlışsa “Y” yazınız. Verilen ifade yanlışsa yanındaki noktalı alana doğrusunu yazınız.
1. (D) Toplu taşıma araçlarına sırayla binilmesi, sırayla inilmesi, diğer binenlere saygılı olunması toplumsal yaşamın gereğidir.
2. (Y) Toplu taşıma araçlarında telefonla konuşmak, sesli müzik dinlenmek, yüksek sesle konuşmak trafik adabına uygundur.
Bu davranışlar diğer yolcuları rahatsız eder.
3. (D) Öğrenciler, en az beş dakika önce servise bineceği durağa ulaşıp aracın duracağı yerden beş adım kadar uzakta beklemelidir.
4. (Y) Trafikte aralıklı olarak yanıp sönen kırmızı ışık, dur ve yeşil ışığı bekle anlamına gelir.
Bu ışık yeşil ışığı bekle anlamına gelmez.
5. (Y) Trafik tanzim işaretlerinden biri olan bu tabela kara yolunda sola dönmenin yasak olduğunu belirtir.
Tabela yanlış yönü ifade ediyor.
6. (D) Trafik tanzim işaretlerinden biri olan bu tabela sesli ikaz cihazlarının kullanımının yasak olduğunu belirtir.
7. (D) Trafik bilgi işaretlerinden biri olan bu tabela orada okul geçidi olduğunu belirtir.
8. (Y) Yol bakım ve onarım işaretlerinden biri olan bu tabela, yolun çift yönlü trafiğe kapalı olduğunu belirtir.
Çift yönlü kapalı anlamı doğru değildir.
9. (D) Yanda verilen yoldaki kesikli yatay çizgi, kurallara uyularak öndeki aracın geçilebileceğini belirtir.
10. (Y) Işıklı trafik cihazındaki ışıklı oklar zorunlu olarak gidilmesi gereken yönü belirtir.
Oklar yönlendirme amaçlıdır, zorunluluk ifade etmez.
C- Aşağıdaki cümlelerde noktalı yerlere, sağda verilen sözcüklerden uygun olanını seçerek yazınız.
1) Arkasında, iniş ve binişler sırasında yakılması gereken, en az 30 cm çapında kırmızı ışıklı lambası olan, bu lamba yakıldığında üzerinde okunacak şekilde siyah renkli büyük harflerle “DUR” yazısı bulunan araca okul servisi adı verilir.
2) Sürücü ve yayalara yol şeritlerinin gideceği yerden dönülecek yöne, yoldaki kasislerden nerelere araç bırakılamayacağına, yayaların karşıya nereden geçeceğine kadar pek çok bilgi trafik işaret ve levhaları ile bildirilir.
3) Okul ve taşımalı eğitim servislerinin sürücüsü, taşıt içi düzeni sağlamak ve öğrencilerin inme ve binmelerine yardımcı olmak için araçta rehber bulundurmak zorundadır.
4) Trafik işaretleri ve işaret levhaları, trafik ortamını kullanan sürücü yaya ve yolcuların ortak dilidir.
5) Kara yolu ve yakın çevresindeki tehlikeler hakkında yoldan yararlananlara uyarı görevi yapmak üzere tehlike uyarı işaret levhaları kullanılır.
6) şeklindeki trafik işaret levhası, buradan sola dönülmeyeceğini belirtir.
7) Çift yönlü kara yolunun ortasındaki kesikli yol çizgisi, kurallara uyularak araçlar tarafından diğer tarafa geçilebilir anlamına gelir.
8) Kara yolu üzerinde kalın trafik çizgileriyle ayrılmış bölümlerden her birine şerit denir.
9) Aksine bir hüküm ya da işaret yoksa kara yollarında sürücüler araçlarını durumun elverdiği oranda gidiş yönüne göre yolun en sağından, yol çok şeritliyse trafiğe göre hızının gerektirdiği şeritte seyretmek zorundadır.
10) Kara yolunda bir aracı geçmek için geçilecek aracın solundaki şerit kullanılır.
11) Kara yolunda aynı şeritte birbiri ardında hareket hâlinde olan iki araç arasındaki mesafeye takip mesafesi denir.
12) Trafik işaret ve görevlilerinin uymadaki öncelik sırasına göre trafiğe sürücü, yolcu ve yaya olarak katılanların ikinci sırada ışıklı trafik işaretlerine uymaları gerekir.