9. Sınıf Tarih Ders Kitabı Sayfa 223-224-225-226-227-228-229 Cevapları Meb Yayınları

9. Sınıf Meb Yayınları Tarih Ders Kitabı Sayfa 223-224-225-226-227-228-229 Uygulayalım - Değerlendirelim Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Sayfa 223 Cevapları

1. Gazete haberine başlık verseydiniz bu ne olurdu?
Cevap: Yeni Nesil Ticaret Ağı: Modern İpek Yolu


2. Tarihî İpek Yolu’yla günümüzde yapılması planlanan Modern İpek Yolu arasındaki başlıca farklar nelerdir?
Cevap: Tarihî İpek Yolu, kervanlarla ve hayvanlarla yapılan kara taşımacılığına dayanıyordu; sınırlı coğrafyada etkiliydi ve ulaşım süresi uzundu.
Modern İpek Yolu ise karayolu, demiryolu, limanlar, havaalanları ve enerji hatları gibi kapsamlı altyapılarla desteklenmiş, çok daha hızlı ve küresel ölçekte bağlantı sağlayan dev bir projedir.


3. Günümüzde bazı devletlerin Çin’le iş birliği yapmak istemesinin nedenleri neler olabilir?
Cevap: Çin’in ekonomik gücü, altyapı yatırımları için sunduğu finansman imkânları ve küresel pazarlara erişim fırsatları diğer ülkeler için cazip hale gelmektedir. Ayrıca, Modern İpek Yolu güzergâhında bulunmak ülkelerin lojistik ve ticaret potansiyelini artırmaktadır.


4. Modern İpek Yolu Projesi’nin hayata geçirilmesi, Türk ekonomisine ne gibi katkılar sağlayabilir?
Cevap: Türkiye, projenin geçiş güzergâhında yer aldığı için stratejik bir lojistik merkez olabilir. Ticaret hacmi artar, ihracat kolaylaşır, altyapı yatırımları hız kazanır. Bu da Türk ekonomisine doğrudan büyüme, istihdam ve dış ticaret fazlası gibi katkılar sağlar.


Sayfa 224 Uygulayalım Cevapları

Verilen yönergeler doğrultusunda aşağıdaki etkinlikleri yapınız.

Uygulama adımları takip ederek etkinliği yapınız.

1. İpek, Baharat ve Kürk Yolu’nun Başlangıç ve Bitiş Noktaları

  • İpek Yolu: Başlangıç → Çangan (Çin) | Bitiş → İstanbul (Türkiye), Venedik (İtalya)
  • Baharat Yolu: Başlangıç → Malaka (Malezya) | Bitiş → İskenderiye (Mısır), Venedik (İtalya)
  • Kürk Yolu: Başlangıç → Abakan (Rusya) | Bitiş → İstanbul (Türkiye)

2. Güzergâh Üzerindeki Bazı Şehirler

İpek Yolu Şehirleri

  • Çangan (Çin)
  • Kaşgar (Çin)
  • Semerkant (Özbekistan)
  • Buhara (Özbekistan)
  • Merv (Türkmenistan)
  • Nişabur (İran)
  • Tebriz (İran)
  • İstanbul (Türkiye)

Baharat Yolu Şehirleri

  • Malaka (Malezya)
  • Goa (Hindistan)
  • Basra (Irak)
  • Bağdat (Irak)
  • Şam (Suriye)
  • İskenderiye (Mısır)
  • Venedik (İtalya)

Kürk Yolu Şehirleri

  • Abakan (Rusya)
  • Yenikent (Kazakistan)
  • İdil (Rusya)
  • Trabzon (Türkiye)
  • İstanbul (Türkiye)

3. Güzergâhları Renkli Olarak Çizme Önerisi

  • Mavi: İpek Yolu
  • Kırmızı: Baharat Yolu
  • Yeşil: Kürk Yolu

4. Şehirlerin Günümüzdeki Ülke Bilgileri

Şehir Günümüzde Bulunduğu Ülke
Çangan Çin
Kaşgar Çin
Semerkant Özbekistan
Buhara Özbekistan
Merv Türkmenistan
Nişabur İran
Tebriz İran
İstanbul Türkiye
Malaka Malezya
Goa Hindistan
Basra Irak
Bağdat Irak
Şam Suriye
İskenderiye Mısır
Venedik İtalya
Abakan Rusya
Yenikent Kazakistan
İdil Rusya
Trabzon Türkiye

Sayfa 226-227 Cevapları

İpek Yolu – Baharat Yolu – Kürk Yolu Karşılaştırmalı Tablo

İpek Yolu Baharat Yolu Kürk Yolu
Siyasi Etkiler
Sorular
İpek Yolu’nu ele geçirmek için hangi devletler mücadele etmiştir? Baharat Yolu'nu kontrol etmek için hangi devletler hâkimiyet kurmuştur? Kürk ticareti hangi devletler arasında siyasi rekabet doğurmuştur?
Cevaplar Çin, Türkler, Persler ve Bizans İpek Yolu’nun kontrolü için savaşmıştır. Osmanlı, Memlükler ve Venedik gibi devletler bu hattı kontrol edebilmek için mücadele etmiştir. Hazarlar, İdil Bulgarları ve Ruslar arasında bu yol üzerinde siyasi mücadeleler yaşanmıştır.
Ekonomik Etkiler
Sorular
İpek Yolu hangi şehirlerin ekonomik gelişimine katkı sağlamıştır? Baharat Yolu ticareti hangi devletlerin zenginleşmesini sağlamıştır? Kürk Yolu hangi bölgelerde ekonomik canlılık yaratmıştır?
Cevaplar Semerkant, Buhara, Nişabur ve İstanbul gibi şehirler ticaret sayesinde büyümüştür. Osmanlı, Hindistan ve Arap coğrafyasındaki devletler büyük gelir elde etmiştir. Sibirya, Orta Asya ve Doğu Avrupa bölgelerinde ticari hareketlilik sağlanmıştır.
Kültürel Etkiler
Sorular
İpek Yolu kültürel ve bilimsel etkileşimi nasıl artırmıştır? Baharat Yolu kültürel etkileşime nasıl katkı sağlamıştır? Kürk ticareti kültürler arası hangi etkileşimleri doğurmuştur?
Cevaplar Dinler, bilim, sanat ve teknolojik yenilikler farklı coğrafyalara ulaşmıştır. Farklı yemek kültürleri, baharatlarla birlikte yayılmıştır. Kuzey ve doğu toplumları arasında dil, din ve gelenek alışverişi yaşanmıştır.

Sayfa 228 Cevapları

Tamamlanan Konular:

1- Orta Çağ’da Ticaret Yolları

  • İpek, Baharat ve Kürk Yolları’nın güzergâhları, başlangıç ve bitiş noktaları belirlendi.
  • Ticaret yollarının ekonomik, kültürel ve siyasi etkileri açıklandı.
  • Ticaret yollarının günümüzdeki karşılıkları ve modern etkileri işlendi.
  • Harita üzerindeki şehirlerin bugünkü ülke sınırları belirtildi.

2- Kervansaraylar

  • Kervansarayların neden 30-40 km aralıklarla yapıldığı açıklandı.
  • Devletlerin güvenlik ve hizmet tedbirleri incelendi.
  • Kervansaray modeli çizimi ve yapısal unsurlar (avlu, depo, hamam, ibadet yeri vb.) belirtildi.

3- İpek Yolu Sunumu ve Zihin Haritası

  • Zihin haritası görseliyle birlikte İpek Yolu’nun siyasi, ekonomik ve kültürel etkileri 3 dakikalık sunum hâline getirildi.
  • Zihin haritası örneğiyle desteklendi.


İnfografikte Yer Alan Başlıklar:

Siyasi Etkiler

  • Devletler arası savaşlara neden olmuştur.
  • Bizans ve Sasaniler gibi büyük güçler İpek Yolu hâkimiyeti için mücadele etmiştir.

Ekonomik Etkiler

  • Ticaret merkezlerinin büyümesine katkı sağlamıştır (Buhara, Semerkant, İstanbul).
  • Vergi gelirleri ve ekonomik kalkınma sağlanmıştır.

Kültürel Etkiler

  • Dinlerin yayılmasına (Budizm, İslam) katkı sunmuştur.
  • Bilim, teknoloji ve kültürler arası bilgi transferi gerçekleşmiştir.

Sayfa 229 Cevapları

Bütüncül Dereceli Puanlama Anahtarı Özeti

Değerlendirilecek Konu:

Seçilen ticaret yolunun (İpek Yolu, Baharat Yolu, Kürk Yolu) siyasi, ekonomik ve kültürel etkilerinin zihin haritası ile sunumu.


Performans Düzeyleri ve Ölçütler:

Düzey Tanım
4 (Çok İyi) Bilgiler eksiksiz, doğru, görsel ve içerik açısından ilgi çekici, düzenli sunulmuş. Zihin haritası açık, anlaşılır ve etkileyici.
3 (İyi) Bilgiler büyük ölçüde doğru, genel hatlarıyla anlaşılır. Görsel ve içerik açısından iyi ama biraz daha geliştirilebilir.
2 (Kısmen Yeterli) Bazı bilgiler doğru ama eksikler var. Bağlantılar yetersiz. Görsel düzen orta seviyede.
1 (Geliştirilmeli) Çok sayıda bilgi eksik veya yanlış. Zihin haritası yeterince anlaşılır değil. Görsellik zayıf.
0 (Yetersiz) Zihin haritası hiç sunulmamış ya da tamamen yanlış bilgi içeriyor.

Nasıl Kullanılır?

  • Grup adı ve üyelerinin isimleri kutuya yazılır.
  • Öğretmen, yukarıdaki kriterlere göre öğrencinin hazırladığı zihin haritasına 0–4 arasında bir not verir.
  • Hedef: Öğrencilerin araştırma, bağlantı kurma ve görsel sunum becerilerinin gelişmesi.

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

SORU & CEVAP Haberleri