Ağaç ve Sen Metni Cevapları
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 154 Cevabı
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Soru: Mutlu bir birey nasıl olunur? Arkadaşlarınızla beyin fırtınası yapınız.
Cevap: Mutlu bir birey olmak için insanın kendisini tanıması, hayata olumlu bakması, sağlıklı ilişkiler kurması ve hedeflerine ulaşmak için çabalaması gerekir. Ayrıca başkalarına faydalı olmak ve kendine zaman ayırmak da mutluluğun temel unsurlarındandır.
Metni vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek okuyunuz.
AĞAÇ VE SEN
Bir ağaç altındasın, her dalı binbir çiçek,
Gün gelip bu çiçekler sana yemiş verecek.
En yüksek dallarında, bunların olgunları;
Gözünü onlara dik, alçaklarından el çek.
İstiyorsan erişmek yüksekteki dallara
Vücutça kuvvetli ol, zekâca büyüyerek.
Hasan Âli YÜCEL (1897-1961)
Cumhuriyet dönemi yazarlarındandır. Üç dönem millî eğitim bakanlığı yapmıştır. Bakanlığı döneminde dünya klasiklerinin Türkçeye çevrilmesini gerçekleştirmiştir. Birçok üniversitenin kurulmasında, eğitim kitaplarının oluşturulmasında, Türk Dil Kurumunun geliştirilmesinde önemli rol oynamıştır. Eserlerinden bazıları: Sizin İçin, Çocuklara Şiirlerim, Kültür Üzerine Düşünceler, Dinle
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 155 Cevabı
1. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki kelime ağacında metinde geçen bazı kelimeler verilmiştir. Bu kelimelerin anlamlarını tahmin ederek onları boş bırakılan yerlere yazınız.
didinmek-yücelik-yemiş-erişmek-şahin-bahtiyarlık-ülkü
- Didinmek: Çok güçlük çekerek sürekli çalışmak.
- Bahtiyarlık: Mutlu olma durumu; mutluluk, saadet.
- Yemiş: Bitkilerde çiçeğin döllenmesinden sonra oluşan yenilebilir organ.
- Erişmek: Varılması zaman, emek gerektiren bir amaca ulaşmak.
- Ülkü: Amaç edinilen, ulaşılmak istenen şey; ideal.
- Şahin: Kartalgillerden bir yırtıcı kuş türü.
- Cevap:
2. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiirden hareketle cevaplayınız.
1. Soru: Şairin dile getirdiği “yüksekteki olgun yemişler” ile kastedilen nedir?
Cevap: Şair burada, büyük ve ulaşılması zor başarıları simgeler.
2. Soru: Büyük işleri başarabilmek için hangi özelliklere sahip olunmalıdır?
Cevap: Vücutça güçlü, zekâca gelişmiş olmak ve bilgiyi öğrenmek gerekir.
3. Soru: Bilginin kişiyi başarıya götürebilmesi için ona ne eşlik etmelidir?
Cevap: Temiz bir yürek bilginin yanında bulunmalıdır.
4. Soru: “Yürü, engel tanıma yolundan döndürecek.” dizesinde şair neyi vurgulamaktadır?
Cevap: Şair burada, engeller karşısında pes etmemenin ve kararlı olmanın önemini vurgular.
5. Soru: “Yere düşen, kirlenen hiçbir şeye eğilme.” dizesi ile okura hangi mesaj verilmektedir?
Cevap: Güçlü ve onurlu bir duruş sergileyerek kimseye minnet etmeden ilerlemek gerektiği ifade edilmektedir.
6. Soru: Şair mutlu olmayı hangi şarta bağlamaktadır?
Cevap: Şair mutluluğu, sürekli çalışmaya ve çabalamaya bağlamaktadır.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 156 Cevabı
3. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki sorulardan, okuduğunuz şiire yöneltilebilecek olanların yanına “✓” işareti koyunuz.
En üstün sevgi, hangi sevgidir? (✓)
Bilgiyi paylaşmak kişiyi yüceltir mi? ()
Bilgi insanoğluna neler kazandırır? ()
4. ETKİNLİK
Soru: “Çeşmelerden bardağın doldurmadan kor isen Kırk yıl orda dursa kendi dolası değil” Yukarıdaki iki dizeyi okuduğunuz metinde geçen “Her ülkeye emekle, çalışmakla erilir. / Bahtiyarlık istersen ömür sür didinerek.” dizeleri ile içerik yönünden karşılaştırınız.
Cevap: İki dizede de başarı ve mutluluk gibi hedeflere ulaşmanın çaba ve emekle mümkün olduğu vurgulanmaktadır. İstediğimiz sonuca ulaşmak için harekete geçmemiz gerektiği ifade edilmiştir.
5. ETKİNLİK
Soru: Yukarıdaki dizelerde yer alan çekimli fiilleri yuvarlak içine alınız. Örnekte olduğu gibi fiillerin çekimlendiği kip ve kişiyi belirtiniz.
- Verecek: Haber kipi - Gelecek zaman, 3. tekil kişi
- El çek: Dilek kipi - Emir kipi, 2. tekil kişi
- Boşa gider: Haber kipi - Geniş zaman, 3. tekil kişi
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 157 Cevabı
6. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda verilen öyküye bir ya da birkaç paragraf ekleyerek özgüvenin ve kendini tanımanın başarı için ne kadar önemli olduğunu anlatan bir yazı yazınız. Yazınıza uygun bir başlık koymayı unutmayınız.
Rivayete göre bir çiftçi, yerde bulduğu bir kartal yumurtasını tavuk yumurtası sanarak çiftliğine götürmüş. Kuluçkaya yatan tavuğun altına koymuş. Tavuk, kartal yumurtasını da kendi yumurtası sanarak kuluçka döneminde koruyucu kanatları altında tutmuş. Civcivler ve kartal yavrusu yumurtadan çıkmış. Kartal yavrusu, tavukların ve civcivlerin davranışlarını taklit ederek kanat çırpmış, eşinmiş, darı tanelerini ve solucanları yemiş. Kendisinin bir tavuk olmadığını düşünmek aklına bile gelmemiş.
Bir gün küçük kartal gökyüzünde uçan kocaman bir kuş görmüş. Bu olağanüstü yaratığa hayranlıkla bakmış. En yakınındaki tavuğa bu kuşun ne olduğunu sormuş.
“Ona kartal derler.” yanıtını almış.
“Ben de kartal olmak istiyorum.” demiş küçük kartal.
“Saçmalama.” demiş tavuk. “Haddini bil. Sen asla kartal olamazsın. Sen bir tavuksun. Bunu kabul et.”
Küçük kartal boynunu eğerek toprağı eşelemiş. “Galiba haklısın.” demiş.
Küçük kartal, yaşamı boyunca tavukların arasında yaşamış. Kartal olmanın imkânsız olduğuna inanmış ve bir tavuk olarak ölmüş.(
Cevap: Küçük kartalın hikayesi bizlere içimizdeki potansiyeli keşfetmenin ve özgüvenin önemini hatırlatıyor. Kartal, eğer tavukların söylediklerine kulak asmamış ve kim olduğunu sorgulamış olsaydı, gökyüzünde özgürce süzülebilirdi. Bu hikayeden şu ders çıkarılabilir: Başarıya ulaşmak için kendimize inanmalı, içimizdeki gücü tanımalı ve hayallerimize ulaşmak için çaba göstermeliyiz.
Özgüven, bireyin kendisine duyduğu saygı ve inançla şekillenir. Eğer küçük kartal, kendi kanatlarının gücüne inanmış olsaydı, yükseklerde uçabilirdi. Biz de günlük hayatımızda karşılaştığımız zorluklar karşısında başkalarının olumsuz düşüncelerine takılmamalı ve hedeflerimiz doğrultusunda azimle ilerlemeliyiz. Unutmamalıyız ki, kartallar gökyüzüne aitken, tavuklar yerdedir. Bizler de hayallerimize ulaşmak için yerdeki engellere aldırmadan yükselmeliyiz.
GELECEK DERSE HAZIRLIK
Soru: Bir gezgin mi yoksa bir bilgin mi olmak istersiniz? Nedenleriyle açıklayınız.
Bir gezgin olmak isterim. Çünkü gezginlik, farklı kültürleri, insanları ve coğrafyaları tanıma fırsatı sunar. Yeni yerler görmek, yeni deneyimler yaşamak ve bunlardan öğrenmek, insanın bakış açısını genişletir. Ayrıca, gezginlik sayesinde sadece kitaplardan öğrenilemeyen hayat derslerini öğrenmek mümkündür. Her yolculuk, insana hem kendini tanıma hem de dünyayı daha iyi anlama imkânı verir. Farklılıkları gözlemlemek ve doğanın güzelliklerini keşfetmek, insanın ruhunu zenginleştirir.
Bilgin olmanın güzellikleri elbette yadsınamaz, ancak gezgin olmak, bilgiyi deneyimleyerek ve yaşayarak edinmeyi sağlar. Seyahat sırasında elde edilen bilgiler, hem kalıcı hem de derin anlamlar taşır. Gezgin olmak, dünyayı öğrenmenin en doğal ve etkileyici yollarından biridir. Bu yüzden, gezginlik bana daha ilham verici ve zengin bir yaşam sunar.