Barış Çocuk Atatürk’le Kurtuluş Savaşı’nda Metni Cevapları (7. Sınıf Türkçe)

Barış Çocuk Atatürk’le Kurtuluş Savaşı’nda Metni Cevapları, 7. Sınıf Meb Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 54-55-56-57-58-59-60-61 Etkinlik Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Barış Çocuk Atatürk’le Kurtuluş Savaşı’nda Metni Cevapları

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 54 Cevapları

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Soru: Atatürk ve Millî Mücadele ile ilgili araştırdığınız şiiri arkadaşlarınızla paylaşınız.

Atatürk ve Millî Mücadele

Yükseldi millet, Atatürk’le ileri,
Zincirleri kırdı, özgürlük yolu eri,
Her dağda yankılandı zaferin sesi,
Bağımsızlık destanıydı bu, yüce bir eseri.

Anadolu’nun her karışı, canla sulandı,
Bir ulus yeniden doğdu, umutlar uyandı,
Atatürk’ün ışığıyla aydınlandı yollar,
Millî Mücadele ruhu, sonsuza dek var.

Soru: “Barış” kelimesinin size çağrıştırdığı duygu ve düşünceler nelerdir? Açıklayınız.
Cevap
: “Barış” kelimesi bana huzur, kardeşlik ve sevgi dolu bir dünya düşüncesini çağrıştırıyor. Barış, insanların bir arada uyum içinde yaşadığı, savaş ve şiddetin olmadığı bir düzeni temsil eder. Barış, huzur dolu bir yaşamın anahtarıdır.

Metni noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli okuyunuz.

Bilgin ADALI (1944-2012)

Yazar, şair, çevirmen ve eğitmen. Çok sayıda çocuk kitabı bulunmaktadır. Bazı eserleri: Buzul Çağı, Güneşi Arayan Çocuk, Bizim Sokakta Şenlik Var…


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 56 Cevapları

1. ETKİNLİK

Soru: Kutularda harfleri karışık hâlde verilen kelimelerin doğru biçimlerini açıklamalardan hareketle bulup örnekteki gibi yazınız.

(Üniforma) 1. Silahlı kuvvetlerin resmî giysisi.
(İdeal) 2. Amaç edinilen, ulaşılmak istenen şey, ülkü.
(Uğurlamak) 3. Gideni esenlik ve sevgi dilekleriyle geçirmek, yolcu etmek.
(İşgal) 4. Bir yeri ele geçirme.
(Cephane) 5. Ateşli silahlarla atılmak için hazırlanan her türlü patlayıcı madde, mühimmat.
(Tutsak) 6. Savaşta ele geçen düşman, esir.
(Rıhtım) 7. Bir akarsu veya deniz kıyısında yapılmış, gemilerin indirme bindirme veya yükleme boşaltma yapabileceği yer.

2. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle cevaplayınız.

1. Soru: Barış’ın öğretmeni nasıl bir ödev vermiştir? Anlatınız.
Cevap
: Barış’ın öğretmeni, öğrencilere Atatürk’ün İstanbul’dan Samsun’a gidişiyle ilgili bir ödev vermiştir. Bu ödevde Atatürk'ün o dönemdeki fotoğraflarını araştırmaları istenmiştir.

2. Soru: Barış, ödevini hazırlamak için neler yapmıştır? Anlatınız.
Cevap
: Barış, ödevini hazırlamak için bilgisayar başına geçerek Atatürk’le ilgili fotoğraflar aramaya başlamış, internetten özgün ve farklı fotoğraflar bulmaya çalışmıştır.

3. Soru: Mustafa Kemal Paşa’nın Barış’ın ismiyle ilgili yorumu ne olmuştur? Açıklayınız.
Cevap
: Mustafa Kemal Paşa, Barış’ın adını çok beğenmiş ve barışın insanlık için en önemli amaç olması gerektiğini söylemiştir.

4. Soru: Mustafa Kemal Paşa, Bandırma Vapuru’yla rıhtımdan ayrılırken nasıl bir haber almıştır? Açıklayınız.
Cevap
: Mustafa Kemal Paşa, Bandırma Vapuru’yla ayrılırken İngilizlerin vapuru takip edeceği ve Karadeniz’de batırmaya çalışacağına dair bir haber almıştır.

5. Soru: “Biz Anadolu’ya silah ve cephane değil ideal ve inanç götürüyoruz.” cümlesinin sizde uyandırdığı duygu ve düşünceler nelerdir? Anlatınız.
Cevap
: Bu cümle, beni derinden etkiliyor çünkü savaşta sadece maddi unsurların değil, inanç ve ideallerin de önemli olduğunu vurguluyor. Bu güçlü inanç, zaferi getiren en önemli unsurlardan biridir.

6. Soru: Barış’ın yerinde siz olsaydınız Atatürk’e Millî Mücadele’yle ilgili neler sormak isterdiniz? Nedenleriyle açıklayınız.
Cevap
: Barış’ın yerinde olsaydım, Atatürk’e Millî Mücadele’nin en zor anlarında nasıl bir motivasyona sahip olduğunu ve zafer için nasıl bir kararlılıkla hareket ettiğini sormak isterdim. Çünkü o dönemde halkı bir araya getirmenin ve inançlarını canlı tutmanın zor olduğunu düşünüyorum.


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 57 Cevapları

3. ETKİNLİK

Soru: Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki deyimlerin anlamlarını Türk Dil Kurumunun…adresindeki Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü’nden araştırarak öğreniniz.

Deyimlerin Anlamları:

  • Gözleri dolmak: Üzüntü veya sevinçten dolayı gözlerin yaşarması.
  • Göğsü kabarmak: Büyük bir gurur veya sevinç hissetmek.
  • Göze almak: Bir işi yaparken olası olumsuz sonuçlara katlanmayı kabul etmek.
  • Dize getirmek: Birini zorla yenmek veya boyun eğdirmek.
  • Yola koyulmak: Yolculuğa başlamak, bir işe girişmek.

Soru: Aşağıdaki cümleleri, anlamını öğrendiğiniz deyimlerden uygun olanları kullanarak neden- sonuç ilişkisi oluşturacak şekilde tamamlayınız.

• Türk milleti, bağımsızlığına olan düşkünlüğünden dolayı bütün işgalcileri dize getirdi.
• Askerler sabah erkenden yola koyulmak için akşam olmadan cepheye ulaşmışlardı.
• Kahraman bir ecdadın torunları olduğumuz için gurur duyuyoruz.
• Millî Mücadele gazisi dedem, anılarını anlatırken gözleri dolardı çünkü o günleri hatırladıkça çok duygulanırdı.
• Millet, Millî Mücadele’ye bütün varlığıyla destek oluyordu çünkü bağımsızlık her şeyden önemliydi.


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 58 Cevapları

4. ETKİNLİK

Soru: Aşağıdaki bölümleri okuduğunuz metinden hareketle doldurunuz.

Gerçek Hayatta Karşılaşılabilecek Olaylar:

  • Atatürk’ün Bandırma Vapuru ile Samsun’a gitmesi.
  • Düşman gemilerinin Bandırma Vapuru'nu takip edip arama yapması.
  • Millî Mücadele sırasında halkın Atatürk'ü desteklemesi ve cepheye gönüllü olarak gitmesi.

Gerçek Hayatta Karşılaşılamayacak Olaylar:

  • Barış'ın zamanda yolculuk yaparak Atatürk'le birlikte olması.
  • Barış'ın, Atatürk'ün yanında bir subay gibi yer alması ve onunla birlikte Samsun'a yolculuk etmesi.

5. ETKİNLİK

Soru: Aşağıda, Barış’ın defterine yazdığı yazılardan bazıları yer almaktadır. Bu yazıları önemli gördüğünüz yerleri işaretleyerek okuyunuz.

Önemli görülen yerler:

29 Mayıs 1919:

  • “On gün oldu biz Samsun’a ayak basalı.”
  • “Her taraftan işgal haberleri geliyor.”
  • “Çeşitli yörelerde askerlerimiz düşmanla savaşıyor.”
  • “Direniş için dernekler kuruluyor. Gönüllüler cepheye koşuyor.”
  • “Keşke bu savaş olmasaydı.”

10 Ocak 1921:

  • “Gökyüzünü kaplayan bulutlar bir anda uçup gitti. Işıl ışıl yıldızlarla dolu bir gökyüzü kaldı geriye.”
  • “İşte, geleceğimiz böyle yıldızlarla kaplı olacak.”
  • “Savaşmak için çok küçüksün Barış. Senin savaşın zaferden sonra başlayacak. Bilgi savaşı, ilerleme savaşı…”
  • “Yarın büyük bir gün olacak.”

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 59 Cevapları

Soru: Aşağıda verilen özelliklerden hangileri Barış’ın defterine yazdığı yazılarda görülmektedir. Yanlarına çarpı (X) işareti koyarak belirtiniz.

1. Dizelerden oluşmuştur.
(✘) 2. Yaşanan olaylar günü gününe yazılmıştır.
(✘) 3. Birinci kişi ağzından yazılmış kısa yazılardır.
4. Bir tekerleme ile başlamıştır.
(✘) 5. Yazarın duygu ve düşüncelerini yansıtmaktadır.

Soru: Yukarıda özelliklerini işaretlediğiniz metin türünü aşağıya yazınız.
Cevap
: Günlük

Soru: Yukarıda özelliklerini öğrendiğiniz metin türüne uygun bir yazı yazınız. Yazınızı öğretmeninizle kontrol ederek gerekli düzenlemeleri yapınız.

7 Ekim 2024, Pazartesi

Bugün okulda Atatürk ve Millî Mücadele ile ilgili ders işledik. Öğretmenimiz o dönemde yaşanan zorluklardan ve milletimizin verdiği büyük mücadeleden bahsetti. O an, Atatürk'ün liderliği sayesinde nasıl bağımsızlığımızı kazandığımızı bir kez daha hissettim. Bu konuları dinlerken içimde büyük bir gurur oluştu. Öğleden sonra, eve geldiğimde ise düşündüm: Eğer o günlerde yaşasaydım, acaba ben de bu mücadelenin bir parçası olabilir miydim? Cesaretle vatanım için savaşabilir miydim? Kendi içimde bir karar verdim; ülkem için her zaman elimden gelenin en iyisini yapacağım.


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 60 Cevapları

6. ETKİNLİK

Soru: Aşağıdaki metni noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okuyunuz.

(…) 1923 yılının Ekim ayı idi. Ekim ayının da 29. günü. Toplar atılmaya başladı. Tam yüz bir pare top… Memleket, bayram sevinci içindeydi. Cumhuriyet’in ilan edildiğini duyan büyük küçük, kadın erkek, çoluk çocuk, tanıdık tanımadık birbirini kucaklıyor; yurt çapında Cumhuriyet onuruna şenlikler yapılıyordu. (…)

Soru: Okuduğunuz metinden hareketle “Cumhuriyet coşkusu” konulu bir konuşma yapınız. Konuşmanızda, anlamlarını öğrendiğiniz kelime ve kelime gruplarından yararlanınız.
Cevap
: Cumhuriyet, bizim bağımsızlık mücadelemizin en büyük zaferlerinden biridir. Mustafa Kemal Atatürk önderliğinde, Türk milleti işgalcileri dize getirdi ve sonunda Cumhuriyeti kurdu. Bugün de biz, o büyük mücadelenin ve göğsü kabaran bir milletin çocuklarıyız. Cumhuriyet, sadece bir yönetim biçimi değil, aynı zamanda özgürlüğümüzü göze alarak verilen büyük bir savaşın sonucudur. İşte bu yüzden Cumhuriyet Bayramı’nda duyduğumuz coşku, millet olarak elde ettiğimiz bağımsızlığın simgesidir.

Soru: Aşağıya “Cumhuriyet” konulu akrostiş bir şiir yazınız. Şiirinize uygun bir başlık koyunuz.

Cumhuriyetin Işığı

Cumhuriyet bir güneş, parlayan her sabah,
Umut dolu yarınlar, karanlığa inat.
Milletçe kenetlendik, özgürlüğe adım adım,
Her bir kalpte aydınlık, cumhuriyetin tadı.

Uğrunda savaştık, direndik yılmadan,
Rahat bir nefes aldık, zaferle son bulan.
İnançla yürüdük, Atatürk'ün izinde,
Yeşerdi topraklarımız, barış dolu her yerde.

Ebedi kalacak, halkın güvencesi,
Türkiye Cumhuriyeti, milletin eseri.


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 61 Cevapları

7. ETKİNLİK

Soru: Atatürk’ün “Dünyada her şey için; uygarlık için, hayat için, başarı için en hakiki mürşit ilimdir; fendir.” sözünden hareketle bilgilendirici bir metin yazınız.

Bilimin Rehberliği

Atatürk’ün “Dünyada her şey için; uygarlık için, hayat için, başarı için en hakiki mürşit ilimdir; fendir.” sözü, bilimin ve aklın insan hayatındaki en önemli yol gösterici olduğunu vurgulamaktadır. Bilim, insanoğlunun karşılaştığı sorunları çözmede en güvenilir rehberdir. Uygarlıklar, ancak bilimsel bilgiye dayalı ilerlemelerle gelişebilir ve toplumlar modernleşebilir. Atatürk, bu anlayışla Türkiye'nin kalkınmasını bilimsel temellere oturtmak istemiş ve eğitimde, sanayide, teknolojide bilime dayalı gelişmelere önem vermiştir. İlim ve fen, bireylerin ve toplumların başarıya ulaşmasının anahtarıdır. Bu yüzden, geleceğimizi şekillendirirken bilimsel düşüncenin ışığında hareket etmemiz gerektiği çok açıktır. Bilim, her alanda ilerlemeyi sağlar ve uygarlığın gerçek rehberidir.

GELECEK DERSE HAZIRLIK

Soru: Çanakkale Savaşı kahramanlarının fedakârlıklarıyla ilgili araştırma yapınız.

Çanakkale Savaşı Kahramanlarının Fedakârlıkları

Çanakkale Savaşı, Türk milletinin vatanını savunmak için gösterdiği büyük fedakârlıklarla doludur. 57. Alay ve Seyit Onbaşı gibi kahramanlar, imkânsız şartlarda destan yazmıştır. Mehmetçikler, açlık ve cephane yetersizliğine rağmen düşmana geçit vermemiş, canları pahasına vatanlarını savunmuştur. Mustafa Kemal Atatürk’ün liderliği, bu kahramanlıkları taçlandırarak zaferi getirmiştir. Çanakkale, Türk milletinin dayanışma ve fedakârlık ruhunun en güçlü örneklerinden biri olarak tarihe geçmiştir.

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

SORU & CEVAP Haberleri