Beyaz Diş Metni Cevapları
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 66 Cevabı
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Vahşi hayvanların ehlîleştirilmesiyle ilgili bir araştırma yapınız. Araştırma sonucunda edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Ehlileştirme, vahşi hayvanların insanlar arasında yaşayabilmeleri için belirli davranışları öğrenmeleri ve bu davranışlara uyum sağlamaları sürecidir. Bu süreçte hayvanlar evcil olmasalar da, insanlarla birlikte yaşama kabiliyeti kazanırlar. Bu davranışsal bir öğrenme sürecidir ve evrimsel bir değişim içermez. Örneğin, atlar ve köpekler bu sürecin başarılı örneklerindendir.
Metni göz atarak okuma stratejisine uygun olarak okuyunuz. Bunun için öncelikle metnin başlığına, türüne ve görsellerine bakarak metni değerlendiriniz. Bu yöntemi uygularken metnin konusunu tahmin etmeye çalışınız. Metni, türünün özelliklerine ve noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okuyunuz.
Jack LONDON (1876-1916)
1876’da San Francisco’da doğdu. Çocukluğu yoksulluk içinde geçen yazar, birçok işte çalışmıştır. 1899’da çeşitli dergilerde kısa öyküler yayımlamaya başlamıştır. Eserlerinde yaşam kavgasını, güçlü iradeye sahip kahramanların maceracı hayatlarını yazmıştır.
1. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 70 Cevabı
Anlamları verilen sözcükleri bularak numaralandırılmış yerlere yazınız.
Yukarıdan Aşağı
(BEYHUDE) 2. Yararsız.
(MUAZZAM) 4. Alışılmışın sınırlarını aşan, pek yüce.
(HAKİM) 5. Bilge.
Soldan Sağa
(EBEDİYET) 1. Sonsuzluk.
(HİKMET) 3. Tanrı’nın insanlar tarafından anlaşılamayan amacı.
(KIZAK) 6. Kar veya buz üzerinde kayarak yol alan tekerleksiz taşıt.
(8) 7. Park ve yol kenarlarını süsleyen önemli süs bitkileri.
2. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.
1. Henry ile Bili, nerede kamp kurmuştur?
Cevap: Henry ile Bili, donmuş bir su yolunun iki yanında bulunan karanlık ladin ormanlarının arasında kamp kurmuşlardır.
2. Henry ile Bill’in duydukları çığlıklar ne olabilir? Açıklayınız.
Cevap: Henry ile Bili'nin duydukları çığlıklar, vahşi hayvanların, özellikle kurtların ve diğer yırtıcıların çıkardığı sesler olabilir.
3. Bili, köpeklerin sayısının yedi olduğunu ısrar etmesine rağmen Henry ona neden inanmamıştır?
Cevap: Henry, Bili'ye inanmamıştır çünkü köpekler için hazırlanan balık sayısı altıydı. Eğer yedi köpek olsaydı, verilen balıklar yetersiz kalırdı.
4. Bili, Henry’yi yedi köpek gördüğüne nasıl ikna etmiştir?
Cevap: Bili, Henry’yi ayak izlerini göstererek ikna etmeye çalışmıştır. Karda yedi köpeğe ait izler görmüştür.
5. Köpekler niçin korkmaktadır?
Cevap: Köpekler, karanlığın içinden gelen vahşi çığlıklar ve ürkütücü sesler nedeniyle korkmuşlardır.
3. ETKİNLİK
Okuduğunuz metnin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.
Metnin Konusu: Vahşi doğada hayatta kalma mücadelesi veren iki arkadaşın ve köpeklerinin yaşadıkları zorlu yolculuk.
Metnin Ana Fikri: Zorluklar karşısında birlik ve beraberlik her zaman önemlidir.
4. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 71 Cevabı
Okuduğunuz metne uygun yeni başlıklar bularak bu başlıkları aşağıya yazınız.
Cevap: Vahşi Doğada Mücadele - Karla Kaplı Kurtuluş
5. ETKİNLİK
Metni tekrar okuyunuz. Metnin özetini ”özet çıkarma” yöntemine uygun olarak aşağıya yazınız. Özetinizi kendi ifadelerinizle ve bir bütünlük içinde yazmaya özen gösteriniz.
Cevap: Henry ve Bili, karla kaplı bir ormanda kamp kurarak köpekleriyle birlikte yolculuk ederken, vahşi hayvanların çıkardığı sesler ve köpeklerin korkuları ile karşı karşıya kalırlar. Bili, köpeklerin sayısının yedi olduğunu iddia ederken Henry ona inanmaz. Vahşi doğanın acımasız koşulları altında bu iki arkadaş hayatta kalmaya çalışır.
6. ETKİNLİK
a) Okuduğunuz metnin türü aşağıdakilerden hangisidir? İşaretleyiniz.
Roman (X)
b) Metnin türünü nasıl belirlediğinizi yazınız.
Cevap: Metnin roman olduğunu anladım çünkü uzun bir olay örgüsüne, belirli karakterlere ve geniş bir mekân tasvirine sahip.
7. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 72 Cevabı
Cümlenin yüklem ve özne olmak üzere iki temel öğesi vardır. Cümlede kişi ve zaman unsurlarını da belirtecek şekilde iş, oluş, hareket bildiren, cümleyi bir yargıya bağlayan öge “yüklem” olarak adlandırılır. Cümlede yüklemin bildirdiği ; iş, oluş, hareket ve durumu yerine getiren kelime veya kelime grubu ise “özne” olarak adlandırılır.
a) Aşağıda verilen örneklerde cümlelerin temel öğeleri olan özne ve yüklemler belirtilmiştir.
b) Aşağıda verilen cümleler özne ve yüklemden oluşmuştur. Cümlelerdeki özne ve yüklemlerin altını çiziniz.
Cevap: Özneler koyu yazılmış, yüklemler italik olarak yazılmıştır.
- Evin her tarafı düzenliydi.
- Sayısız kitabın bulunacağı bir kütüphane yaptırılacak.
- Kapı önlerinde oturup konuşmak annelerimize iyi gelen bir şeydi.
- Çocuklarımız bizim geleceğimizdir.
- İşe zamanında gelmemesi sıkıntılı bir durumdu.
- Onun yaklaşmasını bekleyenler bağırıyordu.
- Fazıl Hüsnü Dağlarca Türk edebiyatının önde gelen şairlerindendir.
- Evimizin yakınına taşınmıştı.
- Deve dikeni çiçekleri iki yumruk büyüklüğündedir.
8. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 73 Cevabı
Cümlede yüklemin bildirdiği işten etkilenen öge “nesne” olarak adlandırılır. Nesne, “belirtili nesne” ve “belirtisiz nesne” olmak üzere ikiye ayrılır. Belirtili nesneyi bulmak için yükleme “Neyi? ve Kimi?” sorularından uygun olanı sorulur.
a) Aşağıdaki cümlelerin belirtili nesnelerini gösteriniz. Belirtili nesneyi bulmak için yükleme sorduğunuz soruyu yüklemin altına yazınız.
Güneşin sıcaklığını iyice hissettik. (neyi)
Geleceğimi onlara telefonla bildirdim. (neyi)
Eski kitapların hasar görmesi beni üzüyor. (kimi)
Belirtisiz nesneyi bulmak için yükleme, özne bulunduktan sonra “Ne?” sorusu sorulur.
b) Aşağıdaki cümlelerin belirtisiz nesnelerini gösteriniz. Belirtisiz nesneyi bulmak için yükleme sorduğunuz soruyu yüklemin altına yazınız.
Sana güzel bir kitap alacağım. (ne)
Koca bir tabak yemek yedi. (ne)
Bayramda çocuklara şeker ikram ettik. (ne)
9. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 74 Cevabı
Cümlede yüklemin anlamını bulunma, ayrılma (çıkma), yönelme bakımından ilgili olduğu yer yönünden tamamlayan öge “dolaylı tümleç” ya da “yer tamlayıcısı” olarak . adlandırılır. Dolaylı tümleci bulmak için yükleme “Nereye?, Nerede?, Nereden?, Neye?, Neyde?, Neyden?, Kime?, Kimde?, Kimden?” sorularından uygun olanı sorulur. Aşağıdaki cümlelerin dolaylı tümleçlerini gösteriniz. Dolaylı tümlecini bulmak için yükleme sorduğunuz soruyu yüklemin altına yazınız.
Bilge dikkatli bir şekilde tahtaya bakıyordu. (neye)
Seni görür görmez aşağıya indim. (nereye)
10. ETKİNLİK
Cümlede yüklemin anlamını durum, soru, zaman, yer-yön ve nicelik yönlerinden tamamlayan öge “zarf tümleci” ya da “zarf tamlayıcısı” olarak adlandırılır. Zarf tümlecini bulmak için yükleme “Nasıl?, Neden?, Niçin?, Ne zaman?, Niye?, Ne kadar?, Nereye? (Nere?)” sorularından uygun olanı sorulur. Aşağıdaki cümlelerin zarf tümleçlerini gösteriniz. Zarf tümlecini bulmak için yükleme sorduğunuz soruyu yüklemin altına yazınız.
Her akşam parkta yürürüz. (ne zaman)
Öğretmenimiz yukarı çıkmış. (ne yöne)
11. ETKİNLİK
Sınıfınızda “evcil hayvanlar” konulu bir konuşma yapınız. Konuşmanızda ikna etme j stratejisini uygulayınız. Fikirlerinizin arkadaşlarınız tarafından kabul edilmesini sağlamak için fikirlerinizi destekleyen kaynaklardan, güvenilir delillerden ve verilerden yararlanınız.
Evcil Hayvanlar Konulu Bir Konuşma
Evcil hayvanlar, hayatımızda önemli bir yer tutar. Yapılan araştırmalar, evcil hayvanların stresi azalttığını, yalnızlığı hafiflettiğini ve mutluluğu artırdığını göstermektedir. Özellikle köpek sahipleri, daha fazla fiziksel aktivite yapar, bu da sağlıklarına olumlu katkı sağlar. Evcil hayvanlar, sadece bize arkadaşlık etmekle kalmaz, aynı zamanda sorumluluk duygusunu geliştirir ve yaşamımıza neşe katar. Onlar bize karşılıksız sevgi sunar, bu yüzden onlara sevgi dolu bir ortam sağlamalıyız.
12. ETKİNLİK
Defterinize doğada yaşadıklarınızla ilgili bir anınızı kısaca yazınız. Yazınızı gözden \ geçirirken varsa yazınızdaki yazım, noktalama hatalarını ve anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız anıyı sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.
Doğada Yaşadıklarımla İlgili Bir Anı
Geçen yaz, ailemle birlikte ormanda yürüyüş yapmaya gitmiştik. Yürüyüş sırasında, yaralı bir kuş buldum. Kuşun kanadı kırılmıştı ve uçamıyordu. Hemen onu alıp babama gösterdim. Babamla birlikte kuşu veterinere götürdük. Veteriner, kuşun kanadını sardı ve onu birkaç gün dinlenmeye aldık. Sonunda kuş tamamen iyileşti ve onu tekrar doğaya saldık. O an, bir canlıya yardım etmenin ne kadar güzel bir his olduğunu fark ettim ve bu olay beni çok mutlu etti.