Bir Yolcuya Dinleme Metni Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 131 Cevabı
HAZIRLANALIM
Soru: Çanakkale Savaşı hakkındaki bilgilerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Çanakkale Savaşı, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesinde dönüm noktasıdır. İngiltere ve Fransa, Çanakkale Boğazı’nı ele geçirerek Rusya’ya yardım götürmek istemiştir. Ancak Türk ordusu bu saldırılara geçit vermemiş ve destansı bir zafer kazanmıştır.
Soru: Yaptığınız araştırma sonucu ulaştığınız şiirlerden birini arkadaşlarınıza okuyunuz.
Atatürk / (Hasan Ali YÜCEL)
Türk'ü ölümden
Odur kurtaran
Odur yeniden
Türklüğü kuran.
Yaptığı ordu
Düşmanı kovdu.
Ulusu, yurdu
Odur yaratan.
Türk'ün dileği
Onun ereği.
Yüce yüreği
Türklüğe vatan.
Bu memleketi,
Cumhuriyeti
Canıyle etti
Bize armağan.
Atamızsın sen,
Adımız senden.
Yürür izinden
Sana inanan.
Ülküm yürüsün,
Türklük büyüsün
Sen Atatürk'sün
Ey yüce Başkan!
Soru: “Bir Yolcuya” adlı şiiri dinleyerek aşağıdaki dizeleri tamamlayınız.
Bir Yolcuya
Dur yolcu! Bilmeden gelip bastığın
Bu toprak, bir devrin battığı yerdir.
Eğil de kulak ver, bu sessiz yığın,
Bir vatan kalbinin attığı yerdir.
Bu ıssız, gölgesiz yolun sonunda
Gördüğün bu tümsek Anadolu’da,
İstiklal uğrunda, namus yolunda
Can veren Mehmed’in yattığı yerdir.
Bu tümsek, koparken büyük zelzele,
Son vatan parçası geçerken ele,
Mehmed’in düşmanı boğduğu sele
Mübarek kanının aktığı yerdir.
Düşün ki, haşr olan kan, kemik etin
Yaptığı bu tümsek, amansız çetin
Bir harbin sonunda, bütün milletin
Hürriyet zevkini tattığı yerdir.
Necmettin Halil Onan
1. ETKİNLİK
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 132 Cevabı
Soru: Dinlediğiniz şiirde geçen kelimelerin anlamlarından ve ipucu olarak verilen harflerden yola çıkarak bulmacayı çözünüz.
Soldan Sağa
(ÇETİN) 1. Amaçlanan duruma getirilmesi, elde edilmesi, çözümlenmesi, işlenmesi güç veya engeli çok olan; ağır, zorlu.
(TÜMSEK) 2. Küçük tepe.
(HARP) 3. Devletlerin diplomatik ilişkilerini keserek giriştikleri silahlı mücadele, savaş.
(DEVİR) 4. Kendine özgü bir özellik taşıyan zaman parçası; ahit, asır, dönem, çağ.
Yukarıdan Aşağıya
(VATAN) 5. Bir halkın hâkim olduğu, üzerinde yaşadığı, kültürünü oluşturduğu toprak parçası, yurt.
(MÜBAREK) 6. Güçlü bir dinî saygı uyandıran veya uyandırması gereken, kutsal.
(ZELZELE) 7. Yer kabuğundaki hareketlerin meydana getirdiği enerjinin boşalması sonucunda oluşan sarsıntı; yer sarsıntısı, hareket, deprem.
2. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları dinlediğiniz şiire göre defterinize cevaplayınız.
1. Soru: Şairin “Dur yolcu! diye seslendiği kişiler kimler olabilir?
Cevap: Şairin “Dur yolcu!” diye seslendiği kişiler, Çanakkale’ye ziyarete gelen vatan evlatlarıdır.
2. Soru: Şair, yolcudan ne yapmasını istiyor?
Cevap: Şair, yolcudan durup şehitlerin yattığı toprağa kulak vermesini ve bu yerin bir vatanın kalbinin attığı yer olduğunu anlamasını istiyor.
3. Soru: Anadolu’da görülen tümsekler nelerdir?
Cevap: Anadolu’da görülen tümsekler, vatan için canını feda eden şehitlerin mezarlarıdır.
4. Soru: Şair, savaşı neden depreme benzetmiş olabilir?
Cevap: Savaşın meydana getirdiği büyük yıkım ve etkiler, bir depreminkine benzediği için şair bu benzetmeyi yapmıştır.
3. ETKİNLİK
Soru: Dinlediğiniz metnin ana duygusu aşağıdakilerden hangisidir? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap: Türk askerinin kahramanlıkları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 133 Cevabı
4. ETKİNLİK
Soru: Dinlediğiniz şiirle ilgili görüşlerinizi aşağıya yazınız.
Cevap: Dinlediğim şiir, Çanakkale Savaşı’nın büyüklüğünü ve şehitlerin fedakârlıklarını anlamama yardımcı oldu. Vatanımız için canını feda eden atalarımıza olan minnet duygumu daha da derinleştirdi. Şiir, tarihi olayların duygusal yönünü çok etkili bir şekilde aktarıyor.
5. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki görsellerden hangisi dinlediğiniz şiiri en iyi yansıtır? İlgili kutucuğu işaretleyerek düşüncelerinizi söyleyiniz.
Cevap: İkinci görsel dinlediğimiz şiiri en iyi yansıtır. Çünkü Atatürk de Çanakkale Savaş’ında görev almış ve büyük kahramanlıklar göstermiştir.
6. ETKİNLİK
Duygu ve düşüncelerin yüz ifadesi, beden duruşu vb. yollarla anlatıldığı iletişim biçimine beden dili denir.
Soru: Atatürk’le ilgili bir programda sunucu olarak görev alan Derya, beden dilini etkin kullanmak istiyor. Derya bunun için neler yapmalıdır? Düşüncelerinizi aşağıya yazınız.
Derya, beden dilini etkin kullanmak için:
- Dik bir duruş sergileyerek izleyicilere özgüvenli bir imaj vermeli.
- Konuşma sırasında izleyicilerle göz teması kurmalı.
- Ellerini ve mimiklerini vurgulamak için doğal bir şekilde kullanmalı.
- Önemli noktaları belirtirken ses tonunu yükselterek dinleyicilerin dikkatini çekmeli.
- Sahnede sabit durmak yerine gerektiğinde yavaş adımlarla hareket etmeli.
- Anlatılan konunun duygusuna uygun yüz ifadeleri sergileyerek etkileyici bir iletişim kurmalı.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 134 Cevabı
7. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki cümlede boş bırakılan yerleri dinlediğiniz metne göre doldurunuz.
Cevap: Dinlediğim metin için “Dur Yolcu!” başlığını öneriyorum. Bu başlığı önermemin nedeni, şiirin bu ifadeyle okuyucunun dikkatini çekmesi ve vermek istediği mesajı güçlü bir şekilde iletmesidir.
8. ETKİNLİK
Gözde Öğretmen sınıfında şiir okuma yarışması düzenledi. Didem, Haşan, Necip ve Özlem bu yarışmaya gönüllü olarak katıldı. Öğretmen, yarışmacılardan şiiri okurken kelimeleri doğru söylemelerini ve duygulu okumalarını istedi. Yarışmayı Necip kazandı.
Soru: Bir şiir okuma yarışması da siz düzenleyiniz. Bu yarışmada aşağıda verilen şiiri okuyunuz. Şiiri en güzel okuyanı belirleyiniz.
Cevap: Yarışmayı düzenlerken ses tonu, vurgular, duygusal ifade ve beden diline dikkat edilmelidir. En güzel okuyan kişi, şiirin duygusunu en iyi şekilde hissettiren olmalıdır.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 135 Cevabı
9. ETKİNLİK
Kürsünün üstünde bir resim:
Gözleri denizlerden mavi,
Bakışları güneşlerden sıcak
Dört mevsim.
Soru: Siz de aşağıya Atatürk’le ilgili duygularınızı dile getiren bir şiir yazınız. Şiirlerinizi sınıf panosunda sergileyiniz.
Atatürk’e Minnet
Dağlar kadar güçlüydü iraden,
Denizler kadar derin sevgindi.
Cumhuriyet güneşi seninle doğdu,
Türk milleti sana minnettardır şimdi.
Her adımda izlerinle yürürüz,
Gökyüzü kadar engin sevgimiz.
Seninle öğrendik özgürlüğü,
Atam, kalbimizdesin ebediyen biz.
Soru: Nasrettin Hoca’nın fıkralarını araştırınız (“Hazırlık” çalışmasına yöneliktir.).
Nasreddin Hoca Fıkrası 1: Parayı Veren Düdüğü Çalar
Çocuklar, pazara gelen Nasreddin Hoca’nın etrafını sarmış. “Hoca, bana düdük al!” demiş biri. “Bana da, bana da!” demiş bir diğeri.
Diğerleri de sırayla:
– Ben de düdük isterim!
– Bir tane de bana!, demişler.
İçlerinden sadece biri Nasreddin Hoca’ya düdük parası vermiş. Hoca, parayı alıp pazara gitmiş.
Hoca, akşam pazardan dönünce çocuklar etrafını sarmış. Her biri düdüğünü istemiş. Cebinden bir düdük çıkaran hoca, parayı veren çocuğa vermiş.
Diğer çocuklar hep bir ağızdan bağırmış:
– Hani bizim düdüğümüz?
Nasrettin Hoca gülerek,
– Parayı veren düdüğü çalar, demiş.
Nasreddin Hoca Fıkrası 2: Ya Tutarsa!
Nasreddin Hoca bir gün gölün kıyısına gider. Elinde koca bir kaşık yoğurdu da yanına almış.
Nasreddin Hoca, kaşığındaki yoğurdu göle sokmuş ve yoğurdu göle boşaltmış.
O sırada köylülerden biri onu görmüş ve şaşkınlıkla:
– Hoca ne yapıyorsun, diye sormuş.
Hoca gülümseyerek:
– Gölü mayalıyorum, ne yapayım, demiş.
Adam, Hoca’ya bakmış ve kahkaha atarak:
– Ne diyorsun be Hoca, çıldırmış olmalısın. Koskoca göl hiç maya tutar mı?, demiş.
Hoca gülümsemesini hiç bozmadan:
– Peki ama ya tutarsa, demiş.