Bu Ulusla Neler Yapılmaz! Metni Cevapları (3. Sınıf Türkçe)

Bu Ulusla Neler Yapılmaz! Metni Cevapları, 3. Sınıf İlke Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 70-71-72-73-74-75 Etkinlik Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Bu Ulusla Neler Yapılmaz! Metni Cevapları


3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 70 Cevabı

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Soru: Kurtuluş Savaşı’nın nasıl başladığı ve halkımızın savaşta hangi fedakârlıklarda bulunduğu hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz.
Cevap
: Kurtuluş Savaşı, Mondros ve Sevr Antlaşmaları sonrası ülkemizin işgal edilmesiyle başladı. Bu duruma karşı çıkan Atatürk ve silah arkadaşları, milletle birlikte bağımsızlık mücadelesine girişti. Halkımız, genç-yaşlı, kadın-erkek demeden elindeki her şeyi orduya destek olmak için seferber etti. Savaşa katılamayanlar ise cephane üretimi ve askerlerin ihtiyaçlarını karşılamak için çalıştı.

Soru: Okuyacağınız metnin görsellerini inceleyip konusunu tahmin ediniz.
Cevap
: Görsellere göre metin, Atatürk’ün yaşlı bir adamla yaptığı anlamlı bir konuşmayı anlatıyor olabilir.

Metni vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek sesli okuyunuz.


3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 72 Cevabı

1. ETKİNLİK

Soru: Metinde geçen aşağıdaki kelimelerin anlamlarını önce tahmin ediniz. Sonra bu kelimelerin metindeki anlamlarını sözlükten bulup sözlük defterinize yazınız.

örgütlemek göçmen kafile nasır dinç

Örgütlemek

  • Tahminim: İnsanları bir düşünce etrafında toplamak.
  • Sözlük anlamı: Herhangi bir amacı gerçekleştirmek için insanları bir araya getirmek.

Göçmen

  • Tahminim: Bir yerden bir yere göçen.
  • Sözlük anlamı: Kendi ülkesinden ayrılarak yerleşmek için başka ülkeye giden kimse.

Kafile

  • Tahminim: Beraber yolculuk yapan insan frubu.
  • Sözlük anlamı: Aynı yöne giden taşıt veya yolcu topluluğu; konvoy.

Nasır

  • Tahminim: El ve ayakların tahriş olması sonucu oluşan sert tabaka.
  • Sözlük anlamı: En çok el ve ayağın sürekli sürtünmelere uğrayan noktalarında üst derinin kalınlaşması ve sertleşmesiyle oluşmuş deri.

Dinç

  • Tahminim: Sağlıklı.
  • Sözlük anlamı: Gücü ve sağlık durumu yerinde.

2. ETKİNLİK

a. Aşağıdaki soruları metne göre sözlü olarak cevaplayınız.

1. Soru: Mustafa Kemal, Kurtuluş Savaşı için hazırlıklara ne zaman başladı?
Cevap
: Mustafa Kemal, Kurtuluş Savaşı hazırlıklarına 19 Mayıs 1919'da Samsun’a çıktıktan hemen sonra başladı.

2. Soru: Mustafa Kemal, Anadolu’yu neden adım adım dolaştı?
Cevap
: Halkı Kurtuluş Savaşı’na hazırlamak ve savaşın gerekliliğini anlatmak için Anadolu’yu dolaştı.

3. Soru: Mustafa Kemal , göçmen kafilesine nerede rastladı?
Cevap
: Erzurum’un Ilıca bölgesinde rastladı.

4. Soru: Mustafa Kemal, yaşlı adama hangi soruları sordu?
Cevap
: Yaşlı adama nereden geldiklerini ve Çukurova’da neden kalmadıklarını sordu.

5. Soru: Yaşlı adam, Erzurum’a dönme nedenlerini nasıl açıkladı?
Cevap
: Erzurum'un Ermenilere verileceği söylentisini duydukları için köylerine geri dönmek istediklerini söyledi.

b. Siz de metinle ilgili iki soruyu aşağıya yazınız. Yazdığınız soruyu arkadaşlarınıza yöneltiniz.

1.soru: Atatürk ve yanındakilerin karşılaştığı göçmen kafilesinde kaç kişi vardı?
2.soru: Yaşlı adamın Erzurum’a dönme sebebini açıklayınca Atatürk yanındakilere ne dedi?

3. ETKİNLİK

a. Metnin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.

Metnin konusu: Atatürk’ün Erzurum’da bir göçmen kafilesiyle karşılaşması ve yaşlı bir adamla yaptığı konuşma.
Metnin ana fikri: Türk milleti, vatanını savunmak için her türlü fedakârlığı yapar ve asla topraklarını düşmana bırakmaz.

b. Metnin hikâye unsurlarını belirleyip aşağıya yazınız.

Şahıs kadrosu: Atatürk ve yanındakiler, yaşlı adam ve diğer göçmenler.
Mekân: Erzurum Ilıca.
Olay: Atatürk ve yanındakilerin bir göçmen kafilesiyle karşılaşması, kafiledeki yaşlı adamla Atatürk’ün sohbet etmesi ve aldığı cevapla duygulanması.


3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 73 Cevabı

4. ETKİNLİK

Soru: Aşağıdaki tabloda Kurtuluş Savaşı’ındaki dayanışma anlatılmaktadır. Tabloyla ilgili duygu ve düşüncelerinizi aşağıya yazınız.
Cevap
: Bu tabloda, Kurtuluş Savaşı sırasındaki dayanışma ve birlik ruhu açıkça görülmektedir. Halk, kadın-erkek, genç-yaşlı demeden el birliğiyle savaş için çalışmakta, cepheye erzak ve malzeme göndermektedir. Bu durum, milletimizin vatan sevgisinin ne kadar güçlü olduğunu ve bağımsızlık için her türlü fedakârlığı yapmaya hazır olduğunu göstermektedir. Böyle bir dayanışma ve birlik sayesinde, milletimiz tüm zorlukların üstesinden gelmiş ve bağımsızlığını kazanmıştır.

5. ETKİNLİK

Soru: Metinden hareketle “vatan sevgisi” denince ne anlıyorsunuz? Anlamlarını yeni öğrendiğiniz kelimeleri kullanarak düşüncelerinizi arkadaşlarınıza anlatınız.
Cevap
: Vatan sevgisi, insanın ait olduğu topraklara duyduğu derin bağlılık ve koruma isteğidir. Vatanını sevmek, gerektiğinde onun için her türlü fedakârlığı yapabilmeyi ve zorluklara göğüs gerebilmeyi gerektirir. Kurtuluş Savaşı'nda milletimiz, bu sevgiyi en güçlü şekilde göstermiş, bağımsızlık için büyük mücadele vermiştir. Atatürk ve silah arkadaşlarının önderliğinde verilen bu mücadele, vatan sevgisinin ne kadar önemli bir güç olduğunu kanıtlamıştır.


3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 74 Cevabı

6. ETKİNLİK

Soru: Aşağıdaki cümlelerde geçen altı çizili kelimelerin anlamlarını önce tahmin ediniz. Sonra bu kelimelerin anlamlarını sözlükten bulunuz.

Uzun deniz yolculuğunun sonunda kara göründü.
Kara gözleri yaşlıydı.

  • Cümledeki Anlamı: Yeryüzünün denizle kaplı olmayan kısmı; toprak.
  • Cümledeki Anlamı: Siyah renk.

***

Atatürk, yaşlı adamın selamına karşılık verdi.
Büyük asker, yaşlı gözlerle arkadaşına döndü.

  • Cümledeki Anlamı: Yaşı ilerlemiş, ihtiyar kimse.
  • Cümledeki Anlamı: Gözlerin yaşla dolmuş olması.

***

Bugün çok şık giyinmişti.
Doğru şıkkı hemen buldu.

  • Cümledeki Anlamı: Zarif ve modaya uygun.
  • Cümledeki Anlamı: Seçenek, doğru cevap.

***

Çukurova toprakları verimlidir; bir ek, yüz alırsın.
Yaşlı adamın yüzünde bir gülümseme belirdi.

  • Cümledeki Anlamı: Sayı olarak doksan dokuzdan sonra gelen.
  • Cümledeki Anlamı: İnsanların başının ön kısmı; sima.

***

Ayakkabısının bağının çözüldüğünün farkında değildi.
Üzüm bağının sahibinden izin alarak üzüm topladık.

  • Cümledeki Anlamı: Bir şeyi birleştiren ip, bağcık.
  • Cümledeki Anlamı: Üzüm yetiştirilen toprak parçası.

***

Söylenişleri ve yazılışları aynı olan bu kelimelerin anlamları farklıdır. Bu tür kelimeler, “eş sesli” veya “sesteş” kelimeler olarak adlandırılır

Soru: Aşağıdaki eş sesli kelimeleri farklı anlamlarıyla birer cümlede kullanınız.

El:

  • Cümle 1: Elma ağacındaki elma çok güzel görünüyor.
  • Cümle 2: Elimle yaptığım resimler sergilenecek.

Arı:

  • Cümle 1: Bahçedeki arı çiçeklerin etrafında uçuyordu.
  • Cümle 2: Arı bir Türkçe konuşmaya özen gösteriyor.

Ben:

  • Cümle 1: Ben bugün çok mutluyum.
  • Cümle 2: Kolumdaki ben büyüyor gibi görünüyor.

3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 75 Cevabı

7. ETKİNLİK

Soru: Aşağıdaki özdeyişleri vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek okuyunuz. Özdeyişler ile ilgili duygu ve düşüncelerinizi söyleyiniz.

"Vatanını en çok seven, görevini en iyi yapandır." (M. Kemal Atatürk)
Düşünce:
Bu söz, vatan sevgisinin sadece sözle değil, yapılan görevlerle ve sorumluluklarla gösterilmesi gerektiğini ifade ediyor. Vatanını seven bir kişi, elinden gelenin en iyisini yaparak ülkesine katkıda bulunur.

"Vatan bir milletin evidir." (Ahmet Mithat)
Düşünce:
Vatan, bir milletin barındığı ve kendini güvende hissettiği yerdir. Tıpkı bir ev gibi korunmalı ve savunulmalıdır.

"Benden eyeri mi isteyiniz vereyim, atımı isteyiniz vereyim fakat vatanımdan hiç kimse bir karış toprak istemesin, veremem." (Mete Han)
Düşünce:
Mete Han'ın bu sözü, vatan topraklarının ne kadar değerli ve kutsal olduğunu vurgular. Vatan toprağı, maddi şeylerle ölçülemez ve hiçbir şekilde karşılıksız verilemez.

Soru: Özdeyişleri, harflerin yapısal özelliklerine dikkat ederek özenli, okunaklı şekilde ilgili satırlara yazınız.
Cevap
: Kendiniz yazmalısınız.

SONRAKİ METNE HAZIRLIK

Soru: Seçmek istediğiniz mesleğin özelliklerini araştırınız.

Avukat: Hukuki sorunları çözer, bireylerin haklarını savunur ve adaletin sağlanmasına katkıda bulunur. Mahkemelerde müvekkillerini temsil eder ve hukuki danışmanlık yapar.

Öğretmen: Öğrencilere bilgi ve beceri kazandırır, onların gelişimine katkı sağlar. Eğitim programlarını uygular ve öğrencilerin başarılarını takip eder.

Doktor: Hastalıkları teşhis eder ve tedavi eder. Hastaların sağlık durumlarını izler ve gerekli tıbbi müdahaleleri yapar.

Bilgisayar Mühendisi: Yazılım ve donanım tasarımı yapar, bilgisayar sistemleri geliştirir. Teknolojik sorunları çözer ve yeni teknolojiler üretir.

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

SORU & CEVAP Haberleri