Çiftçi ile Geçimsiz Oğulları Metni Cevapları
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 34 Cevabı
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Soru: “Dayanışma” denince aklınıza ne geliyor? Okuldaki çalışmalarınızdan örnekler veriniz.
Cevap: Dayanışma, insanların birbirlerine yardım ederek sorunları birlikte çözmesidir. Örneğin, sınıfta grup çalışmaları yaparken hep birlikte soruları cevaplamamız bir dayanışma örneğidir.
Soru: Okuyacağınız metnin görsellerini inceleyip konusunu tahmin ediniz.
Cevap: Metnin görsellerini incelediğimde metnin bir anlaşmazlık üzerine kurulduğunu tahmin ediyorum.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 36 Cevabı
1. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda metinde geçen bazı varlıkların görselleri verilmiştir. Varlıkların ifade ettiği kelimeleri noktalı yerlere yazınız. Bu kelimelerdeki harf ve hece sayılarını belirtiniz.
yaşlı | çubuk | çiftçi |
harf sayısı 5 | harf sayısı 5 | harf sayısı 6 |
Hece sayısı 2 | Hece sayısı 2 | Hece sayısı 2 |
Soru: Aşağıdaki kelimeleri ve kelime gruplarını anlamlarıyla eşleştiriniz.
güngörmüş-usul-didinmek-çekişmek-kafasına koymak-alt etmek
güngörmüs --> Birçok hayat deneyimi bulunan (kimse).
usul --> Bir amaca erismek için izlenen yol, yöntem.
didinmek --> Çok güçlük çekerek sürekli çalısmak.
çekismek --> Agız kavgası etmek, tartısmak.
kafasına koymak --> Bir sey yapmaya kesin karar vererek zamanını beklemek.
alt etmek --> Üstünlük saglamak, yenmek.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 37 Cevabı
2. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
Soru: Yaşlı çiftçinin çözmek istediği sorun nedir?
Cevap: Oğullarının sürekli anlaşmazlık içinde olması ve birbirleriyle geçinememesi.
Soru: Yaşlı çiftçi, çocuklarından ne yapmalarını istedi?
Cevap: Çubuk demetini kırmalarını istedi.
Soru: Çocuklar, babalarının isteğini gerçekleştirebildiler mi? Neden?
Cevap: Hayır, gerçekleştiremediler çünkü çubuklar demet halindeydi ve kırılmaları zordu.
Soru: Yaşlı çiftçi, çocuklarının yapamadığını nasıl başardı?
Cevap: Çubuk demetini teker teker çözerek kolayca kırdı.
Soru: Yaşlı çiftçi, çocuklarına nasıl bir ders verdi?
Cevap: Birlik ve beraberlik içinde olurlarsa güçlü, ayrı ayrı olurlarsa zayıf olacaklarını öğretti.
Soru: Yaşlı çiftçinin sorunu çözme yöntemi hakkında ne düşünüyorsunuz? Siz olsaydınız bu sorunu nasıl çözerdiniz? Arkadaşlarınızla konuşunuz.
3. ETKİNLİK
Metnin konusunu aşağıya yazınız.
Metnin konusu: Birlik ve beraberlik üzerine ders veren yaşlı bir çiftçinin hikayesi.
Soru: Aşağıdaki açıklamaya göre metnin ana fikrini noktalı yere yazınız.
Cevap: Birlik ve beraberlik içinde olan insanlar her zaman daha güçlüdür.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 38 Cevabı
4. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki şemayı metne göre tamamlayınız.
Metnin başlığı: Çiftçi ile Geçimsiz Oğulları
Metnin şahıs kadrosu: Yaşlı çiftçi - Büyük oğul - Ortanca oğul - Küçük oğul
Olayın gerçekleştiği mekân: Çiftçinin evi
Metinde anlatılan olay:
Yaşlı çiftçi, oğullarının sürekli anlaşmazlık içinde olmasından rahatsız olur ve onlara birlik olmanın gücünü öğretmek için bir ders vermek ister. Çubuk demetini bir arada kırmalarını ister, ancak oğulları bunu başaramaz. Yaşlı çiftçi, çubukları teker teker kırarak birlik olduklarında ne kadar güçlü olabileceklerini gösterir.
5. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki eşleştirmeyi inceleyiniz. Eşleştirilen kelimeler arasındaki anlam ilişkisini açıklayınız.
Cevap: Eşleştirilen kelimeler aynı anlamda olan kelimelerdir. Bunlara eş anlamlı kelimeler denir.
Soru: Siz de diğer kelimeleri aynı ilişkiye göre eşleştiriniz. Eşleştirmelerinizden yararlanarak şifre kutusundaki numaraların karşılığı olan harfleri yazıp şifreyi bulunuz.
Cevap: DAYANIŞMA
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 39 Cevabı
6. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki görselde bir çitfçinin tarlası gösterilmiştir. Tarlada A noktasından harekete geçen çiftçinin hangi yönde, kaç birim ilerleyip tarlasını süreceği ise kutucuklarda belirtilmiştir. Örnekteki gibi kutucuklarda belirtilen sayı ve yönde ok çizerek çiftçinin izleyeceği yolu gösteriniz.
Soru: Çiftçinin izlediği yol üzerindeki noktaları gösteren harfleri sırasıyla aşağıdaki kutucuklara yazınız.
Cevap: A - E - I - İ - O - Ö - Ö - U - Ü
Yazdığınız bu harflerin “ünlü harfler” olduğunu biliyor muydunuz? Alfabemizde 29 harf vardır. Bunlardan 8’i “ünlü harfler”, 21’i “ünsüz harfler” olarak adlandırılır.
Soru: Bu açıklamaya göre alfabemizdeki ünsüz harfleri alfabetik sırayla aşağıya yazınız.
Cevap: BCÇDFGĞHJKLMNPRSŞTVYZ
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 40 Cevabı
7. ETKİNLİK
Soru: Nokta ve soru işaretinin kullanıldıkları yerlerle ilgili aşağıdaki açıklamaları okuyup örnek cümleleri inceleyiniz. Siz de açıklamalara uygun birer cümle yazınız.
Cümlenin sonuna nokta konur.
- Elbiselerimi dolaba astım.
- Kitabımı bitirdikten sonra dışarı çıktım.
Sayılardan sonra sıra bildirmek için nokta kullanılır.
- Bu yıl 3. sınıfa gidiyorum.
- Yarışmada 1. oldum.
Bazı kısaltmaların sonuna nokta konur.
- Dr. Cansu Erdem, öğrencileri muayene etti.
- Prof. Ali Bey ders verdi.
Tarihlerin yazılışında gün, ay ve yılı belirten sayıların arasında nokta kullanılır.
- 05.04.2010 tarihinde doğdum.
- 20.07.2015 tarihinde okula başladım.
Saat ve dakika bildiren sayıların arasına nokta konur.
- Saat 08.30’da buluşmak için sözleştik.
- Toplantı saat 14.45'te başlayacak.
Soru cümlelerinin sonunda soru işareti kullanılır.
- Okuduğunuz metni beğendiniz mi?
- Bu kitabı daha önce okudunuz mu?
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 41 Cevabı
8. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki yazımları inceleyiniz. Bu kelime ve kelime gruplarını, harflerin yapısal özelliklerine dikkat ederek özenli, okunaklı şekilde ilgili satırlara yazınız.
Yazdığınız kelime gruplarına “ikileme” adı verilir. İkilemeler aynı kelimenin tekrarlanmasıyla oluşturulabileceği gibi anlamları birbirine yakın veya zıt anlamlı kelimelerle de oluşturulabilir. Seslerin benzetilmesiyle oluşturulan ikilemeler de vardır.
SONRAKİ METNE HAZIRLIK
Soru: Engellilerin yaşadığı sorunlarla ilgili gazete haberlerini sınıfa getiriniz.
Engellilerin Yaşadığı Sorunlar
Engelli bireyler, tekerlekli sandalye rampalarının yetersizliği ve görme engelliler için rehber işaretlerin eksikliği gibi fiziksel zorluklar yaşamaktadır. Toplu taşıma ve kamu alanlarındaki erişim kısıtlılıkları da günlük hayatlarını zorlaştırmaktadır. Çözüm olarak, daha fazla erişilebilir alan yapılmalı ve toplumun bilinçlenmesi sağlanmalıdır.