Çukurova Yana Yana Metni Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 186 Cevabı
HAZIRLANALIM
Soru: Aşağıdaki görsellerden biriyle ilgili duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Kapadokya'daki sıcak hava balonları manzarası, insanı büyüleyen eşsiz bir doğa harikasıdır. Renkli balonların gökyüzüne yükselmesi, sabahın erken saatlerinde güneşin doğuşuyla birleşerek masalsı bir atmosfer oluşturur. Kapadokya’nın tarihî dokusu ve doğal güzellikleri, bu manzarayı izleyen herkese huzur verir. Bu bölgeyi ziyaret etmek, doğayla iç içe olmanın ve farklı kültürleri keşfetmenin keyfini yaşamak için harika bir fırsattır.
Çukurova Yana Yana” metnini önce sessiz sonra sesli okuyunuz.
ÇUKUROVA YANA YANA
(…) Çukurova’da bitmeyen çiçek, bitmeyen ekin, bitmeyen sebze, bitmeyen bitki var mı? Olur mu? Olsa bile Çukurovalı buna inanmaz.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 187 Cevabı
İstersen Çukurova’yı tepeden tırnağa nar ağacıyla donatabilirsin. Çukurova düzlüğü baştan başa al al dalgalanır. Arı sesi doldurur Çukurova’yı, istersen sarı gözlü nergisle, istersen mavi mavi çiçekli yarpuzla, limonla, portakalla donatabilirsin. Çukurova büyük bir bahçedir. Şimdi ak ak pamuklar. Şimdi bir bulut yığını Çukurova toprağı… Bir yanına sarının, sarı ekinin pırıltısı çökmüş. Bulutun dört bir yanı sırmalanmış gibi. Ak bulut pamuk tarlasının yanında, sarı pırıltılı ekin tarlaları sırma misali… Güneş yaldızlar ya bulutları, işte öyle.
Misis’te bir köprü… Bu köprü Ceyhan üstündedir. Romalılardan kalma olduğunu söylerler. Köprünün öteki ucunda eskiden kalma hanlar, hamamlar. Kimi Roma, kimi Selçuk diyor. Köprüden, Mısır’a giderken Yavuz Selim geçmiş. Bu, belli. Biliniyor.
Ceyhan yelden, Misis yılandan, Adana selden gidecek derler. Buna da sebepler uydururlar. Malum, Adana’nın iflahını keser Seyhan… İki yılda bir basar. Ceyhan’ın evleri eskiden çok çürük çarıktı. Çitti. Bir yelle devrilebilirdi. Misis de yılan bölgesi… Yakınında Yılankale var. Eskiden Yılankale’nin yılanlarını çobanlar sütle beslerlermiş. Şimdi bile Yılankale’nin yılanlarını çobanların sütle beslediğine inanılır. Ve bir gün sütsüz kalıp yılanlar önce Misis’e, sonra bütün Çukurova’ya yayılacaklar… Kendilerini sütsüz bırakanları sokacaklar.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 188 Cevabı
1. ETKİNLİK
Soru: “Ak bulut pamuk tarlasının yanında, sarı pırıltılı ekin tarlaları sırma misali… Güneş yaldızlar ya bulutları, işte öyle.” Bu cümlelerde geçen altı çizili kelimelerin anlamları aşağıda verilmiştir. Bu kelimeler ile anlamlarını eşleştiriniz.
- Pırıltılı → Parıltısı olan, parlak.
- Sırma → Altın yaldızlı veya gümüş ince gömüş tel.
- Yaldız → Şiş, tığ, iğne vb. araçlarla elde yapılan, örgü, nakış, oya gibi işlerin genel adı, el işi.
2. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki yönergeleri uygulayınız.
Soru: “İflahını kesmek” deyimi, “Malum, Adana’nın iflahını keser Seyhan…” cümlesine “gücünü tüketmek, bir daha düzelemeyecek bir duruma getirmek” anlamını katmıştır. Siz de bu deyimi anlamına uygun olarak bir cümlede kullanınız. Cümlenizi aşağıya yazınız.
Cevap: Altı kat merdiven çıkmak, yaşlı adamın iflahını kesti.
Soru: “Çürük çarık” deyimi, “Ceyhan’ın evleri eskiden çok çürük çarıktı.” cümlesine “sağlam olmayan, işe yaramaz” anlamını katmıştır. Siz de bu deyimi anlamına uygun olarak bir cümlede kullanınız. Cümlenizi aşağıya yazınız.
Cevap: Ablamın eve getirdiği oyuncaklar hep çürük çarıktı.
3. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre defterinize cevaplayınız.
1- Sizce Çukurovalı neden Çukurova’da yetişmeyen sebzenin varlığına inanmıyor?
Cevap: Çünkü Çukurova’nın toprakları çok verimlidir ve burada her türlü sebze yetişebilir.
2- “Şimdi bir bulut yığını Çukurova toprağı…” cümlesiyle ne vurgulanmak istenmiştir.
Cevap: Pamuk tarlalarının beyaz görünümünün gökyüzündeki bulutlara benzetildiği anlatılmak istenmiştir.
3- Misis’teki köprüyle ilgili olarak neler biliniyor?
Cevap: Misis Köprüsü, Ceyhan Nehri üzerinde yer alır ve Romalılardan kalmıştır. Yavuz Sultan Selim’in Mısır’a giderken bu köprüden geçtiği bilinmektedir.
4- Parçaya göre Ceyhan, Misis ve Adana’yı bekleyen kötü son nedir?
Cevap: Efsaneye göre yılanlar bir gün sütsüz kalıp önce Misis’e, sonra tüm Çukurova’ya yayılacak ve kendilerini sütsüz bırakan insanları sokacaklardır.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 189 Cevabı
4. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri okuduğunuz metne göre tamamlayınız.
- Çukurova’da nar, limon ve portakal ağaçlarına rastlayabilirsiniz.
- Pamukların renginden dolayı bulut yığınına benzetilmiştir.
- Misis Köprüsü, Ceyhan Nehri üzerindedir.
- Yavuz Sultan Selim, Mısır’a giderken Misis Köprüsü’nden geçmiştir.
- Yılankale’nin yılanlarının süt ile beslendiğine inanılırmış.
- Seyhan Nehri iki yılda bir taşarak Adana’yı zor durumda bırakır.
5. ETKİNLİK
Soru: Adana’da yaşayan Esma Hanım hafta sonları ailesi ile çevredeki tarihî mekânları ziyaret etmektedir. Bu hafta sonu da Yılankale’ye gideceklerdir. Buna göre Esma Hanım aşağıdaki güzergâhlardan hangisini kullanmalıdır? Neden? İlgili alana yazınız.
Cevap: Üstteki harita kullanılmalıdır çünkü güzergâh daha kısa ve hızlı bir yol sunmaktadır. Adana’dan Yılankale’ye gitmek için en uygun rota, Ceyhan üzerinden geçen yolu kullanmaktır. Bu yol hem daha kısa hem de ulaşımı daha kolaydır.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 190 Cevabı
6. ETKİNLİK
Soru: Okuduğunuz metninde aşağıdakilerin hangilerinden söz edilmiştir? İlgili kutucukları işaretleyiniz.
✅ İşaretlenmesi gereken kutucuklar:
- ✅ Çukurova’da yetişen tarım ürünlerinden
- ✅ Adana’daki nehirler ve tarihi köprülerden
(Çünkü metinde Çukurova'nın verimli toprakları ve Misis Köprüsü'nden bahsedilmektedir. Ancak pamuk üretiminin ekonomiye katkısı ve Adana’nın meşhur yemekleri hakkında herhangi bir bilgi verilmemiştir.)
7. ETKİNLİK
Soru: “Ceyhan yelden, Misis yılandan, Adana selden gidecek derler. Buna da sebepler uydururlar.” Sizce yazar yukarıda söylenenlere inanıyor mu? Buradan yola çıkarak yazarın olayları nasıl değerlendirdiğini aşağıya yazınız.
Cevap: Yazar, “Buna da sebepler uydururlar.” diyerek bu inanışlara katılmadığını göstermektedir. Yazar, efsanelerin abartılı olduğunu ve gerçekçi olmadığını düşünmektedir. Olaylara mantıklı ve bilimsel bir gözle bakmaktadır ve doğa olaylarını, tarihi geçmişten gelen söylencelerle açıklamaktan kaçınmaktadır.
8. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda bir paragrafı oluşturan cümleler farklı yazı karakterleri ile yazılmıştır. Sizce bu cümlelerden hangisi daha kolay okunmaktadır? Neden?
Cevap: En üstteki yazı karakteri en kolay okunandır. Çünkü:
- Harfler arasındaki boşluklar ideal seviyededir.
- Harfler belirgin ve okunaklıdır.
- Yazı çok küçük veya çok büyük olmadığı için gözleri yormaz.
Diğer yazılar fazla italik veya küçük olduğu için okumayı zorlaştırmaktadır.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 191 Cevabı
9. ETKİNLİK
Soru: Arkadaşlarınıza yaşadığınız sokağı tanıtan bir konuşma yapınız. Daha sonra aşağıdaki “Öz Değerlendirme Formu”nu doldurunuz.
Cevap:
Benim yaşadığım sokak küçük ve sakin bir sokaktır. Çevresinde market, park ve bazı küçük dükkânlar bulunur. Sokakta çocuklar oyun oynar, komşular birbirlerini tanır ve samimi bir ortam vardır. Yeşil alanlar fazla olmasa da bazı köşelerde ağaçlar bulunur. Trafik genellikle yoğundur ama kaldırımda yürümek için yeterli alan vardır. Sokağımı seviyorum çünkü burada kendimi güvende hissediyorum.
✅ Öz Değerlendirme Formu: Tamamı Evet.
10. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda eğik çizginin (/)kullanıldığı yerler ve bunları örnekleyen cümleler verilmiştir. Kurallar ile ilgili örnekleri eşleştiriniz.
a) Dizeler yan yana yazıldığında aralarına konur.
- ✅ Ne içindeyim zamanın, / Ne de büsbütün dışında / Yekpare, geniş bir anın / Parçalanmaz akışında. (A. H. Tanpınar)
b) Tarihlerin yazılışında gün, ay ve yıl gösteren sayıları birbirinden ayırmak için konur.
- ✅ 22/01/2022 tarihli yazının içeriğini çok beğendim.
c) Adres yazarken apartman numarası ile daire numarası arasına ve semt ile şehir arasına konur.
- ✅ Bengisu Sokağı No: 13/5 Mamak/ANKARA
SONRAKİ METNE HAZIRLIK
Soru: Renklerin hangi duyguları temsil ettiği hakkında bir araştırma yapınız (“Konuşan Renkler” metninin “Hazırlık” çalışmasına yöneliktir.).
Renklerin duygular üzerindeki etkileri, psikoloji ve sanat gibi alanlarda sıkça incelenir. İşte renklerin genelde temsil ettiği duygular:
Renklerin insan psikolojisi üzerindeki etkileri farklıdır:
- Kırmızı: Tutku, enerji, aşk ve öfkeyi temsil eder.
- Mavi: Huzur, sakinlik ve güven hissi verir.
- Yeşil: Doğa, yenilenme, sağlık ve dengeyi simgeler.
- Sarı: Neşe, mutluluk ve enerjiyi artırır.
- Siyah: Güç, gizem ve bazen üzüntü anlamına gelir.
- Beyaz: Saflık, temizlik ve masumiyeti ifade eder.