Denizler Altında Yirmi Bin Fersah Metni Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 56 Cevabı
HAZIRLANALIM
Soru: Hiç deniz yolculuğu yaptınız mı? Yaptıysanız bu yolculukla ilgili duygularınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Evet, deniz yolculuğu yaptım. Yolculuk sırasında denizin manzarasını seyretmek çok keyifliydi. Ancak gemi sallandığında biraz korkmuştum. Yine de denizde olmanın huzuru ve rüzgarın serinliği çok güzel bir deneyimdi.
Soru: Aşağıdaki kelimelerin size çağrıştırdıklarını söyleyiniz.
- Yakamoz: Ay ışığının deniz üzerindeki yansıması.
- Canavar: Korkutucu ve güçlü bir yaratık.
- Tayfa: Gemi çalışanları.
- Yosun: Denizde yaşayan bitkiler.
“Denizler Altında Yirmi Bin Fersah” metnini sessiz okuyunuz. Metni okurken başkalarını rahatsız etmeyiniz. Okuma çalışması tamamlandıktan sonra 1. etkinliği yapınız.
DENİZLER ALTINDA YİRMİ BİN FERSAH
Metinde, denizlerde gemileri batırdığı düşünülen bir canavarı bulmak amacıyla yola çıkan Amerikan Bilim Heyeti’nin başından geçen olaylar anlatılıyor. Canavarın aslında metalden yapılmış bir denizaltı olduğu ortaya çıkıyor. Kaptan Nemo ve bilim insanı Aronnax’ın denizin derinliklerinde yaşadığı maceralar ve denizaltındaki keşifler heyecan verici bir şekilde aktarılıyor.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 59 Cevabı
1. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki soruları cevaplayarak metinle ilgili görüşlerinizi belirtiniz.
Soru: Bu metinde nelerden söz ediliyor?
Cevap: Metinde, gemileri batırdığı sanılan deniz canavarını bulmak için yola çıkan bilim heyeti ve onların yaşadığı denizaltı maceralarından söz ediliyor. Bu canavarın aslında bir denizaltı olduğu ve Kaptan Nemo'nun sıradışı dünyasına yapılan keşifler anlatılıyor.
Soru: Metinde ilginizi çeken noktalar nelerdir?
Cevap: Metinde en ilgi çekici nokta, denizin dibinde yürüyüş yapmaları ve dev bir örümcekle karşılaşmalarıydı. Ayrıca, denizaltında büyüyen dev yosunların orman gibi görünmesi de çok ilginçti.
Soru: Bu metni okuması için başkalarına tavsiye eder misiniz? Niçin?
Cevap: Evet, tavsiye ederim. Çünkü metin, heyecan verici maceralar içeriyor ve hayal gücünü zenginleştiriyor.
2. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki cümlelerde geçen altı çizili kelimelerin kullanıldığı anlamı belirleyerek ilgili kutucuğu işaretleyiniz.
Kaptan seslenince iki balıkçı yanımıza geldi. --> Gemi yönetimiyle ilgili en yüksek görevli.
Etrafımızda dolaşan küçük balık sürülerinden başka ava rastlamamıştık. --> Birlikte yaşayan hayvan topluluğu.
3. ETKİNLİK
Tüylerim diken diken oldu.”
Bu cümledeki “tüyleri diken diken olmak” kelime grubu deyimdir. Çoğunlukla gerçek anlamından ayrı bir anlam taşıyan, en az iki kelimeden oluşan kalıplaşmış söz ya da kelime grubuna deyim denir.
Soru: Buna göre okuduğunuz metinde geçen aşağıdaki altı çizili deyimlerin anlamlarını bulunuz.
Korku ile titremekten kendimi alamadım.
Tahminim: Bir işi yapmak zorunda hissetmek
Kendi kendime daha dikkatli olmak için söz verdim.
Tahminim: Bir işi yapmak için kesin kararlı olmak
Soru: Deyimlerin metne nasıl bir katkı sağladığını defterinize yazınız.
Cevap: Deyimler, söylenmek istenenleri daha etkileyici ve güçlü bir şekilde ifade etmemize yarar.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 60 Cevabı
4. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki sorulan okuduğunuz metne göre defterinize cevaplayınız.
Soru: Ava kaç kişi çıkmıştır?
Cevap: Ava dört kişi çıkmıştır: Kaptan Nemo, Aronnax, Conseil ve bir gemici.
Soru: Ava çıkmak için nasıl bir hazırlık yapılmıştır?
Cevap: Ava çıkmadan önce dalgıç giysileri giyildi ve başlıklar vidalandı. Ayrıca, hava aygıtları kullanıldı.
Soru: Ava çıkanlar denizin dibinde nasıl ilerlemiştir? Buranın yeryüzünden farkı var mıdır?
Cevap: Denizin dibinde ağırlıklarından kaybettikleri için adımlarını kolayca atmışlardır. Burada yürümek yeryüzündeki gibi olsa da suyun içinde oldukları için farklıdır.
Soru: Denizin altındaki orman hangi özellikleriyle anlatılmıştır?
Cevap: Orman, kalın gövdeli ve uzun dallı deniz bitkilerinden oluşmaktadır. Bu bitkilerin kökleri yoktur ve sanki yere yapıştırılmış gibidirler.
Soru: Dev örümcekten nasıl kurtulmuşlardır?
Cevap: Dev tayfa, dev örümceği bir dipçik darbesiyle öldürmüştür.
5. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki görsellerden hangisi okuduğunuz metni en iyi yansıtmaktadır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap: 1. resim
6. ETKİNLİK
Soru: Okuduğunuz bilim kurgu türündeki eseri nezaket kurallarına uyarak arkadaşlarınıza anlatınız.
Cevap: Bu eserde, gemileri batırdığı düşünülen bir deniz canavarını bulmak için yola çıkan bir bilim heyetinin maceraları anlatılıyor. Heyet, araştırmaları sırasında bu canavarın aslında bir denizaltı olduğunu keşfeder. Karakterler, Kaptan Nemo ve denizaltının mürettebatıyla tanışır ve sonrasında denizin derinliklerinde ilginç bir av serüveni yaşanır. Bu hikaye, denizaltındaki bilinmeyen dünyayı keşfetme ve gizemli maceralarla dolu bir yolculuk sunuyor.
7. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda iki noktanın kullanıldığı yerler ve bunları örnekleyen cümleler verilmiştir. Kurallar ile ilgili örnekleri eşleştiriniz.
a. Kendisinden sonra örnek verilecek cümlenin sonuna konur. -- Sıfatlar ikiye ayrılır: niteleme sıfatları ve belirtme sıfatları.
b. Kendisinden sonra açıklama yapılacak cümlenin sonuna konur. -- Neden üzüldüğümü şimdi söylüyorum: Doğum gününe beni çağırmadı.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 61 Cevabı
Soru: Aşağıdaki cümlelerden hangisinin sonunda iki nokta (:) kullanılmalıdır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap: En yakın arkadaşımı size tanıtayım
8. ETKİNLİK
Soru: Sınıf arkadaşlarınızla bir gezi planı yaptınız. Geziye çıkacağınız gün, gezilecek yerin değiştirildiğini öğrendiniz. Bu durumda tepkiniz ne olurdu? Duygu ve düşüncelerinizi aşağıya yazınız. Metninize uygun bir başlık belirleyiniz. Yazdıklarınızı sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
Başlık: Değişen Gezi Planı Karşısındaki Duygularım
Gezi planımızın son anda değiştiğini öğrendiğimde ilk başta biraz hayal kırıklığı yaşardım. Önceden gezmeyi planladığımız yer beni çok heyecanlandırmıştı. Ancak, son anda yapılan bu değişikliğin zorunlu bir nedenle olduğunu öğrenince durumu anlayışla karşılar ve yeni gezi yerinin de keyifli olabileceğini düşünmeye çalışırdım. Arkadaşlarımla birlikte olduğumuz sürece, nerede olduğumuzun pek de önemli olmadığını düşünerek gezinin tadını çıkarmaya odaklanırdım.
SONRAKİ METNE HAZIRLIK
Soru: Dünya’nın uydusu Ay hakkında araştırma yapınız (“Ay’ın Acayiplikleri” metninin 9. etkinliğine yöneliktir.).
Cevap: Ay, Dünya'nın tek doğal uydusudur ve yaklaşık 27,3 günde Dünya'nın çevresinde döner. Yüzeyinde kraterler ve dağlar bulunur. Atmosferi olmadığından yaşam mümkün değildir. 1969 yılında ilk insanlı iniş gerçekleştirilmiştir ve Ay, gelgit hareketlerinde önemli rol oynar.