E-Kitaplar Dinleme Metni Cevapları
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 93 Cevabı
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Soru: “E-kitap, e-kütüphane, e-posta, e-dergi, e-üyelik” gibi ifadelerdeki “e” harfinin hangi sözcüğün kısaltması olduğunu söyleyiniz.
Cevap: “E-kitap, e-kütüphane, e-posta, e-dergi, e-üyelik” gibi ifadelerdeki “e” harfi, “elektronik” sözcüğünün kısaltmasıdır.
E-KİTAPLAR
Metni, önemli gördüğünüz yerleri not alarak dinleyiniz.
Metinde önemli gördüğümüz yerler:
- E-kitap, basılı kitapların dijital ortamlarda okunmasını sağlayan dijital nesneler olarak tanımlanabilir.
- Günümüzde kütüphaneler de dijital kitaplardan yararlanmaktadır.
- Son yıllarda eğitim alanında da mobil öğrenme yaygınlaşmıştır.
- E-kitapların eğitimde kullanılmasının yararları şunlardır: Maliyetinin düşük olması, dağıtımının kolay olması, yer ve zaman kısıtlılığını ortadan kaldırması, depolama, taşıma kolaylığına sahip olması, çevre dostu olması, erişiminin kolay olması, alıntılama ve kaynakça desteği sunabilme, not alma fonksiyonlarına sahip olması, kişiselleştirilebilir ekrana sahip olma, ses, müzik, video gibi çoklu ortam ögelerini içerebilme, sesli okuma fonksiyonuna sahip olma
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 94 Cevabı
1. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda, dinlediğiniz metinden alınan bazı cümlelere yer verilmiştir. Bu cümlelerde dilimize yabancı dillerden girmiş bazı kelimeler koyu yazılmıştır. Türkçe Sözlük’ten bu kelimelerin Türkçe karşılıklarını bulup uygun yerlere yazınız.
E-kitapları, basılı kitapların dijital (sanal) ortamlarda okunmasını sağlayan dijital nesneler olarak tanımlayabiliriz.
E-kitapların kullanımı ve eğitim ortamına entegrasyonu (bütünleşme, uyum) yeterli düzeyde sağlanamamıştır.
Son yıllarda mobil (hareketli olan, taşınabilir olan) cihazların kullanımının artması ile birlikte eğitim ortamında hareketliliğe imkân tanıyan mobil öğrenme yaygınlaşmaya başlamıştır.
E-kitaplar sesli okuma fonksiyonuna (işlev) sahiptir.
Soru: “Dijital, mobil, entegrasyon, fonksiyon” gibi dilimize yabancı dillerden girmiş sözcükleri kullanmanın anlamayı güçleştirdiği söylenilebilir mi? Gündelik hayattan vereceğiniz farklı örnekleri aşağıya yazarak açıklayınız.
Cevap: Evet, bu tür kelimeler anlamayı güçleştirebilir çünkü bu terimlerin anlamı herkes tarafından bilinmeyebilir. Özellikle daha sade Türkçe karşılıklar tercih edildiğinde, anlaşılma kolaylaşır. Örneğin:
- “Dijital” yerine “sanal”
- “Mobil cihaz” yerine “taşınabilir cihaz”
- “Entegrasyon” yerine “bütünleşme”
- “Fonksiyon” yerine “işlev” kullanılabilir. Bu şekilde, günlük hayatın daha anlaşılır ve sade olması sağlanabilir.
2. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metne göre cevaplayınız.
1. Soru: E-kitap nedir?
Cevap: E-kitap, basılı kitapların dijital ortamda okunmasını sağlayan nesnelerdir.
2. Soru: E-kitaplar hangi araçlar sayesinde okunabilmektedir?
Cevap: E-kitap okuyucular, tabletler, dizüstü bilgisayarlar ve akıllı telefonlar gibi cihazlarla okunabilir.
3. Soru: E-kitapların eğitimde kullanılmasını gerekli görüyor musunuz? Açıklayınız.
Cevap: Evet, e-kitaplar maliyet avantajı, taşıma kolaylığı ve çevre dostu olmaları sebebiyle eğitimde kullanılmalıdır.
4. Soru: E-kitapların basılı kitaplardan farkları nelerdir?
Cevap: E-kitaplar, kişiselleştirilebilir ekran, sesli okuma özelliği ve kolay taşınabilirlik gibi özelliklere sahiptir.
5. Soru: Eğitim öğretim ortamlarına e-kitaplar hangi sebeplerden dolayı yeterli düzeyde dâhil edilmemiştir?
Cevap: Teknolojik altyapının yetersizliği ve eski alışkanlıkların devam etmesi gibi nedenlerden dolayı e-kitaplar yeterince dâhil edilmemiştir.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 95 Cevabı
3. ETKİNLİK
Soru: Dilimize henüz yerleşmemiş aşağıdaki yabancı kelimelerin Türkçe karşılıklarını bularak eşleştiriniz.
- Start → Başlama
- Skor → Sonuç
- Part-time → Yarım gün
- Stres → Ruhsal gerilim
- On-line → Çevrim içi
- Efor → Çaba
- Check-up → Tam bakım
- Defans → Savunma
- Fast food → Hazır yemek
- Printer → Yazıcı
- Minimum → Asgari, en az
- Finiş → Bitme
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 96 Cevabı
4. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki şapkaların yanındaki açıklamalara dikkat ederek sınıfta 6 gruba ayrılınız. Her grup kendisine verilen konu hakkında sunum yaptıktan sonra mavi şapka grubu sunulan bilgilerden yola çıkarak “E-kitaplar, okuma alışkanlığının kazanılmasında etkili midir?” sorusuna yönelik açıklamada bulunsun.
Yeşil Şapka Grubu:
Görev: E-kitapların okuma alışkanlığını kazandırmada nasıl kullanılabileceği yönünde yaratıcı fikirler öne sürmek.
Fikir:
- Okullarda e-kitap okuma saatleri düzenlenebilir.
- E-kitapların içeriklerine interaktif ögeler eklenerek öğrencilerin ilgisi artırılabilir.
- Eğitim materyalleri e-kitap formatına dönüştürülerek daha fazla öğrenciye ulaştırılabilir.
Mavi Şapka Grubu:
Görev: Tartışmayı yönetmek ve sonuçları derleyip açıklamak.
Sonuç:
- E-kitaplar, taşıma kolaylığı, ekonomik avantajlar ve çevrim içi erişim imkânlarıyla okuma alışkanlığını kazandırmada etkili olabilir.
- Ancak basılı kitapların dokunma hissi ve duygusal bağ kurma özellikleri eksik olabilir.
Kırmızı Şapka Grubu:
Görev: E-kitapların okuma alışkan
Kırmızı Şapka Grubu:
Görev: E-kitapların okuma alışkanlığına duygusal boyutta nasıl bir katkı sağlayacağı konusunda fikirler sunmak.
Fikir:
- E-kitaplar, kullanıcıların kişisel tercihlerine göre özelleştirilebildiği için okuyuculara duygusal bir bağ oluşturabilir.
- Sesli okuma özelliğiyle hikâyeler daha etkileyici hale getirilerek duygusal bir bağ kurulabilir.
Siyah Şapka Grubu:
Görev: E-kitap kullanımının olumsuz yönlerini ve risklerini tartışmak.
Fikir:
- Ekran bağımlılığı ve uzun süreli ekran kullanımı göz sağlığına zarar verebilir.
- Elektronik cihazlara erişimin sınırlı olduğu durumlarda e-kitaplar herkes için ulaşılabilir olmayabilir.
- Basılı kitapların verdiği tatmin hissi e-kitaplarda tam anlamıyla sağlanamayabilir.
Sarı Şapka Grubu:
Görev: E-kitap kullanımının faydalarını anlatmak.
Fikir:
- Çevre dostu bir alternatif olarak kağıt kullanımını azaltır.
- Uygun maliyeti ve taşınabilirliğiyle geniş bir okuyucu kitlesine ulaşabilir.
- Çeşitli çoklu ortam içerikleri ile öğrenme deneyimini zenginleştirebilir.
Beyaz Şapka Grubu:
Görev: Konu üzerine yapılan çalışmalardan elde edilen bilgileri sunmak.
Fikir:
- Yapılan araştırmalar, e-kitapların kullanıcılar arasında okuma oranlarını artırdığını göstermektedir.
- Eğitimde e-kitap kullanımının öğrenme materyallerine ulaşımı hızlandırdığı belirtilmiştir.
- Bazı araştırmalara göre, öğrenciler e-kitaplarda not alma ve alıntı yapma fonksiyonlarını sıkça kullanmaktadır.
Sonuç: E-kitaplar, okuma alışkanlığı kazandırmada etkili bir araçtır. Erişilebilirlik, taşınabilirlik ve ekonomik avantajları bu sürece katkı sağlar. Ancak, basılı kitapların verdiği dokunsal ve duygusal hissiyat eksikliği göz önünde bulundurulmalıdır. Eğitim ortamlarında her iki türün de dengeli bir şekilde kullanılması önerilebilir.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 97 Cevabı
5. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki tabloda metin türleriyle ilgili bilgiler verilmiştir. Bu bilgilerin hangi türle ilgili olduğunu bularak işaretleyiniz.
1. Yaşanılanlar günü gününe, tarih belirtilerek yazılır. (günlük)
2. Karşılıklı konuşma havası içinde yazılır. Yazarın bir şeyi kanıtlama amacı yoktur. (sohbet-söyleşi)
3. Önemli kişilerin hayatının başkası tarafından kaleme alınmasıyla oluşturulmuş yazılardır. (biyografi)
4. Bir kişinin, kendi hayatını yazdığı eserlerdir. (otobiyografi)
6. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki cümlelerde geçen altı çizili sözcüklerin türünü tablo üzerinde örnekteki gibi işaretleyiniz.
1. Yağmur bulutları toplandı, haydi içeri girelim. (zarf)
2. Yukarıdan gelen seslerin kaynağını hepimiz merak ettik. (isim)
3. Masayı biraz ileri çekelim. (zarf)
4. Aşağı katta oturan komşumla iki saat sohbet ettik. (sıfat)
5. Evlerinin biraz ötesinde derme çatma bir kulübe vardı. (isim)
6, Bağına, bahçene, suyuna, toprağına veda ederek geri gidiyorum. (zarf)
7. Artık geride özleyeceğim hiçbir şey yok. (isim)
8. Çamaşır, balkondan aşağı düşmüş. (zarf)
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 98 Cevabı
7. ETKİNLİK
Soru: “Gelecek Derse Hazırlık” kapsamında incelediğiniz e-kitap için aşağıdaki adımları uygulayarak yeni bir kapak tasarlayınız.
Kitap kapağı tasarımını, ücretsiz sitelerden faydalanarak ya da karton üzerinde çalışarak yapabilirsiniz.
Kitap kapağı tasarımlarınızı sınıf panosunda sergileyebilirsiniz. Böylece herkese bu kitabı tanıtmış olursunuz.
Ön Kapak:
1- Kitabın içeriğine uygun bir görsel çiz.
Örneğin: E-kitapların çevre dostu olduğunu vurgulamak için bir ağaç veya dijital bir cihaz resmi çizilebilir.
2- Kitabın adını yaz.
Örnek: "Dijital Kitapların Geleceği"
3- Kitabın yazarını belirt.
Örnek: Yazar: Ahmet Yılmaz
4- Kitabı basan yayınevinin adını yaz.
Örnek: Yayınevi: Dijital Yayınlar
Arka Kapak: 5. Kitabın adını yaz.
Örnek: "Dijital Kitapların Geleceği"
6- Okuduğun kitabı birkaç cümle ile tanıt ya da özetle.
Örnek:
"Bu kitap, e-kitapların eğitimde ve günlük hayatta sağladığı kolaylıkları, çevre dostu özelliklerini ve gelecekteki önemini anlatmaktadır. Teknoloji ile okuma alışkanlığının nasıl değiştiğini keşfedin."
7- Kitabı basan yayınevinin adını yaz.
Örnek: Yayınevi: Dijital Yayınlar