Eksilmeyen Buğday Metni Cevapları (4. Sınıf Türkçe)

Eksilmeyen Buğday Metni Cevapları, 4. Sınıf Tuna Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 98-99-100-101-102-103 Etkinlik Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Eksilmeyen Buğday Metni Cevapları


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 98 Cevabı

HAZIRLANALIM

Soru: Aslıhan bir hikâye yazmaktadır. Aslıhan’ın hikâyesinden alınan bazı cümleler aşağıda verilmiştir. Sizce Aslıhan’ın hikâyesinin teması nedir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Aslıhan'ın hikayesinin ana teması fedakârlık ve yardımlaşmadır. Hikaye, başkaları için kendinden ödün vermenin önemini vurgulamaktadır.

1. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları cevaplayınız.

Soru: “Eksilmeyen Buğday” adlı bir metin okuyacaksınız. Sizce bu metin neden söz ediyor? Tahmininizi aşağıya yazınız.
Cevap
: Metin, kardeşlik ve fedakârlık üzerine olabilir. İki kardeşin birbirlerine yardım etmesi ve bu yardımla buğdaylarının bereketlenmesi üzerine bir hikaye anlatılıyor olabilir.

Soru: Eksilmeyen Buğday” metninin görselini inceleyiniz. Görselden hareketle metnin konusunu tahmin ederek aşağıya yazınız.
Cevap
: Görselde iki kardeşin buğday tarlasında ya da ambar önünde çalıştığını görebiliriz. Bu nedenle metnin konusu, kardeşlerin birbirine destek olup fedakârlık yapmaları olabilir.

4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 99 Cevabı

“Eksilmeyen Buğday” metnini önce sessiz sonra sesli okuyunuz.

EKSİLMEYEN BUĞDAY

Bir zamanlar uzak bir köyde, babalarından kalan çiftlikte yaşayan iki kardeş varmış. Büyük kardeş evliymiş. Çocukları da varmış. Küçüğü ise henüz evli değilmiş. İki kardeş, her akşam topladıkları buğdayı eşit bir şekilde bölüşürler, kendi ambarlarına yüklerlermiş.
Bir gün küçük kardeş kendi kendine düşünmüş: “Buğdayı eşit bir şekilde bölmek doğru değil. Çünkü ben evli değilim ve çocuğum da yok. Bu yüzden fazla buğdaya da ihtiyacım yok.” Sonra gece vakti gizlice kendi buğdayından bir çuval alıp kardeşinin buğday ambarına götürmüş.
O günlerde ağabeyi de kardeşini düşünüyormuş: “Kardeşim yapayalnız yaşıyor. Yarın bir gün evlenecek olsa paraya ihtiyacı olacak. En iyisi ben kendi buğdayımdan kardeşime biraz vereyim.”

O da geceleyin kalkıp gizlice kardeşinin ambarına gitmiş. Kendi buğdayından bir çuvalı ambara bırakmış. Böylece birbirlerinden habersiz her gece birbirlerinin ambarına buğday taşımışlar. Bu yüzden ikisinin de buğdayı hiç eksilmemiş. İkisi de şaşırıyormuş bu işe, “Allah Allah, buğdayım neden hiç azalmıyor?” diye merak edip duruyormuş.

Bir gece küçük kardeş yine bir çuval alıp ağabeyinin ambarının yolunu tutmuş. Fakat yolda ağabeyiyle karşılaşmış. Onun da sırtında bir çuval buğday varmış. İşte iki kardeş o zaman gerçeği anlamışlar. Çuvalları bırakıp birbirlerine sevgiyle sarılmışlar. Çünkü kardeşlikte en güzel şey fedakârlıkmış.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 100 Cevabı

2. ETKİNLİK

Soru: Okuduğunuz metinde geçen bazı kelimelerin anlamlan aşağıda verilmiştir. Bu kelimeleri, anlamlarının başında boş bırakılan yerlere yazınız. Daha sonra kelimelerdeki renkli harfleri sırasıyla kutucuklara yazarak şifreyi bulunuz.

fedakârlık-ambar-evli-bölüşmek-sarılmak-gizli-çuval

1. Fedakarlık : Bir amaç uğruna veya gerçekleştirilmesi istenen herhangi bir
şey için kendi çıkarlarından vazgeçme, özveri.
2. Çuval : Pamuk, kenevir veya sentetik iplikten dokunmuş büyük torba.
3. Ambar : Genellikle tahıl saklanan yer.
4. Bölüşmek : İki veya daha çok kimse aralarında herhangi bir şeyi paylaşmak,
üleşmek, payını almak, taksim etmek.
5. Evli : Evlenmiş olan (kadın veya erkek).
6. Gizli : Başkalarından saklanan, duyurulmayan, saklı kalan.
7. Sarılmak : Kollarını dolamak, kucaklamak.

1 2 3 4 5 6 7
K A R D E Ş L İ K

3. ETKİNLİK

“Boşuna dememişler ya ‘Bir elin nesi var iki elin sesi var.’ diye.”
Bu cümledeki altı çizili kelime grubu atasözüdür. Uzun deneme ve gözlemlere dayanılarak söylenmiş ve halka mal olmuş, öğüt verici nitelikte sözlere atasözü denir.

Soru: “Geçim konusunda kimse kimseye yük olmamalıdır.” anlamına gelen atasözünün kelimeleri karışık olarak verilmiştir. Bu atasözünü belirleyerek aşağıya yazınız.
Cevap
: Allah kardeşi kardeş yaratmış, kesesini ayrı yaratmış.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 101 Cevabı

Soru: Atasözlerinin bir metne ne gibi katkısı olduğunu söyleyiniz.
Cevap
: Atasözleri, metne anlam derinliği ve kültürel zenginlik katar. Öğüt verici ve kalıplaşmış yapıları sayesinde metni daha etkili ve ilgi çekici hale getirirler. Ayrıca, atasözleri okuyucunun kolayca bağ kurabileceği evrensel mesajlar sunar ve anlatımı güçlendirir.

4. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre defterinize cevaplayınız.

1. İki kardeş ne işle uğraşıyormuş?
Cevap: İki kardeş çiftçilikle uğraşıyormuş, buğday ekip biçiyorlarmış.

2. Kardeşler buğdayları nasıl paylaşıyormuş?
Cevap: Kardeşler, buğdayları eşit bir şekilde paylaşıyorlarmış.

3. Küçük kardeş ağabeyi hakkında ne düşünüyormuş?
Cevap: Küçük kardeş, ağabeyinin evli olduğu için daha fazla buğdaya ihtiyacı olduğunu düşünüyormuş.

4. Büyük kardeşin yaptığını doğru buluyor musunuz? Nedenini açıklayınız.
Cevap: Evet, doğru buluyorum. Çünkü büyük kardeş, kardeşinin geleceğini düşünüyor ve ona yardım etmek istiyor. Bu da fedakârlık ve sevgi göstergesidir.

5. İki kardeşin de ambarındaki buğday neden azalmıyormuş?
Cevap: İki kardeş de birbirlerinden habersiz olarak kendi buğdaylarından alıp diğerinin ambarına koyuyorlarmış, bu yüzden buğdayları hiç eksilmiyormuş.

5. ETKİNLİK

Soru: Okuduğunuz metnin ana fikrini belirleyerek aşağıya yazınız.
Cevap
: İnsanlar, içinde bulunduğu durumun durumuna göre sevdikleri için fedakârlık yapabilmelidir.

6. ETKİNLİK

Hikâye edici metinler serim, düğüm ve çözüm bölümlerinden oluşur. Serim bölümünde hikâye kişileri ve hikâyenin geçeceği çevre kısaca tanıtılır. Düğüm bölümünde okuyucuyu meraklandıracak bir olay örgüsü oluşturulur. Çözüm bölümünde ise olay sonuçlanır. Okuyucunun merakı giderilir.

Soru: Bu açıklamaya göre “Eksilmeyen Buğday” metninin serim, düğüm ve çözüm bölümlerinde neler anlatıldığını aşağıya yazınız.

Serim: Metindeki yer ve kişiler tanıtılmış olaya giriş yapılmıştır.
Düğüm: Olay okuyucunun merak edeceği bir duruma getirilmiştir.
Çözüm: Olay sonuçlandırılarak okuyucunun merakı giderilmiştir.

Soru: Hikâye edici metinlerde şahıs kadrosu, olay, mekân ve zaman gibi unsurlar bulunur. Buna göre “Eksilmeyen Buğday” metninin unsurlarını aşağıya

Şahıs Kadrosu: İki kardeş
Mekân: Uzak bir köy
Zaman: Net değildir, bir zamanlar şeklinde ifade edilmiştir.
Olay: İki kardeşinin birbirlerini düşünerek giz bir şekilde kendi buğdayından diğerine vermesi, durumun ortaya çıkması

7. ETKİNLİK


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 102 Cevabı

Soru: Okuduğunuz metnin kahramanlarının kişilik özelliklerini belirleyerek aşağıya yazınız.
Cevap
: Metnin kahramanları, kendilerinden çok diğerini düşünen fedakâr insanlardır

Büyük Kardeş Kişilik Özellikleri:

  • Fedakâr: Kardeşinin geleceğini düşünüp, ona gizlice buğday vermiştir.
  • Duyarlı: Kardeşinin ihtiyaçlarını önceden fark edip ona destek olmayı istemiştir.

Küçük Kardeş Kişilik Özellikleri:

  • Alçakgönüllü: Kendisinin daha az buğdaya ihtiyacı olduğunu düşünüp fazla buğdayı kardeşine vermiştir.
  • Fedakâr: Kendi ihtiyacından feragat edip kardeşine gizlice yardım etmeyi seçmiştir.

8. ETKİNLİK

“Kardeşlikte en güzel şey fedakârlık olduğu için kardeşler, çuvalları bırakıp birbirlerine sevgiyle sarılmış.” cümlesinde kardeşlerin birbirine sarılması bir nedene bağlanmış ve neden olarak “kardeşlikte en güzel şeyin fedakârlık olması” gösterilmiştir. Bu tür cümlelere neden-sonuç cümlesi denir.

Soru: Küçük kardeş evli olmadığı için buğdayı eşit şekilde bölüşmeyi doğru bulmamış.” cümlesinin neden ve sonuç bölümlerini belirleyerek ilgili yerlere yazınız.

Neden: Evli olmaması
Sonuç: Buğdayı eşit şekilde bölüşmeyi doğru bulmaması

9. ETKİNLİK

Soru: Dört arkadaş arasında geçen aşağıdaki konuşmayı okuyarak soruları cevaplayınız.

Büyük kardeş: Fedakar ve duyarlı
Küçük kardeş: Alçakgönüllü ve fedakar

Soru: Arkadaşlarınızla bir konuda farklı düşündüğünüz oldu mu? Olduysa bu durumda neler hissettiniz?
Cevap
: Arkadaşlarımla bir konuda farklı düşündüğüm oldu. Bu durumu normal karşıladım.

Soru: Bir konu hakkında herkesin aynı düşünmesi mümkün müdür? Neden?
Cevap
: Bir konuda herkesin aynı düşünmesi mümkün değildir. Çünkü herkesin aklı, fikri farklı çalışmaktadır. Herkes aynı düşünseydi dünyada hiçbir ilerleme olmazdı.

Soru: Bir konuda farklı düşüncelere sahip kişiler birbirine karşı nasıl davranmalıdır?
Cevap
: Bir konuda farklı düşüncelere sahip kişiler birbirine saygı duymalı, birbirlerinin farklı düşünmelerinin nedenlerini dinlemelidir.

Soru: “Kardeşlik” konusundaki duygu ve düşünceleriniz nelerdir? Bunları arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap
: Kardeş, bence bir insanın en yakın arkadaşı olmalıdır. Bir kere kardeşler, aynı annenin karnında geliştiler, aynı kanı taşıyorlar, bundan daha büyük bir yakınlık yoktur diye düşünüyorum. Bunun için kardeşlik, kendinden önce kardeşini düşünme, ona her konuda destek olma, zor zamanında yanında olmaktır.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 103 Cevabı

10. ETKİNLİK

Soru: Aşağıda soru işaretinin kullanıldığı yerler ve bunları örnekleyen cümleler verilmiştir. Kurallar ile ilgili örnekleri eşleştiriniz.

a. Soru bildiren cümle veya sözcüklerin sonuna konur. (b) Bu fotoğraftakilerden hangisi
sensin?
b. Bilinmeyen, kesin olmayan veya şüpheyle karşılanan yer, tarih vb. durumlar için kullanılır. (a) Ankara’dan Antalya’ya arabayla üç saatte (?) gitmiş.

Soru: Aşağıdaki cümlelerden sonuna soru işareti (?) getirilmesi gerekenlerin yanındaki kutucuğu işaretleyiniz.

Hava karardı mı hemen eve geleceksin
☑ Yozgatlı mısın yoksa Kırıkkaleli mi
☑ Ne zaman bitecek toplantı
☑ Amcanız orada bulunanlara ne diyordu
Uzak akrabalarının neden gelmediğini sordu
Akşam oldu mu sürüler döner
☑ Yeni açılan okul hakkında ne düşünüyorsunuz
☑ Çok yakından mı geliyor bu sesler
Uzak mı uzak bir kente taşınırlar

Soru: Aşağıya “Kardeşlik fedakârlıktır.” ana fikrini işleyen karşılıklı bir konuşma yazınız. Yazınızda soru cümlelerine de yer veriniz.

Ali: Sence kardeşlik nedir?
Mehmet: Bence kardeşlik, birbirine değer vermek, destek olmak ve zor zamanlarda yanında olmaktır. Ama bence kardeşlik en çok fedakârlıkla ilgilidir. Sen ne düşünüyorsun?

Ali: Fedakârlık mı? Nasıl yani?
Mehmet: Düşünsene, kardeş olmak demek, kardeşin için bir şeylerden vazgeçebilmek demek değil mi? Mesela, kardeşinin mutluluğu için kendi isteklerinden vazgeçebilmek, ona yardım etmek, ihtiyaç duyduğunda yanında olmak…

Ali: Evet, haklısın. Kardeşler genelde birbirlerinin iyiliği için çaba gösterirler. Peki, hep fedakârlık mı gerekiyor? Kendi isteklerimizden sürekli vazgeçmek zorunda mıyız?
Mehmet: Tabii ki sürekli değil, ama gerektiğinde vazgeçmek önemli. Aslında bu, karşılıklı bir şeydir. Sen fedakârlık yaptığında, karşındaki de bunu hisseder ve sana aynı şekilde karşılık verir. Zaten kardeşliğin güçlü olması da bu karşılıklı fedakârlıkla olur.

SONRAKİ METNE HAZIRLIK

Soru: Toplum olarak kimlere ya da nelere saygı duyduğumuzu araştırınız.
Cevap
: Toplum olarak büyüklerimize yani anne, baba, dede, babaanne, anneannemize; öğretmenlerimize, doğaya, kutsal yerlerimize saygı duyuyoruz.

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

SORU & CEVAP Haberleri