Emine Teyze’nin Çilek Reçeli Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)

Emine Teyze’nin Çilek Reçeli Metni Cevapları, 6. Sınıf Yıldırım Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12-13-14-15-16-17-18-19 Etkinlik Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Emine Teyze’nin Çilek Reçeli Metni Cevapları

Metne Hazırlanalım

Soru: Sınıfça yardımlaşma ve dayanışma içinde olduğunuzda elde edeceğiniz başarılar neler olabilir?
Cevap
: Sınıfça yardımlaşma ve dayanışma içinde olursak, grup projelerinde daha başarılı olabiliriz, sınavlara birlikte çalışarak daha yüksek notlar alabiliriz ve sosyal etkinliklerde daha etkili olabiliriz.

Soru: Toplumu oluşturan bireyler arasındaki dayanışmaya verilebilecek örnekler nelerdir?
Cevap
: Sınıfça yardımlaşma ve dayanışma içinde olursak, grup projelerinde daha başarılı olabiliriz, sınavlara birlikte çalışarak daha yüksek notlar alabiliriz ve sosyal etkinliklerde daha etkili olabiliriz.

Soru: Birine yardım ettiğinizde kendinizi nasıl hissedersiniz(egitim.net.tr)?
Cevap
: Toplumu oluşturan bireyler arasındaki dayanışmaya; komşuların birbirine yardım etmesi, doğal afetlerde yardımlaşma ve hayır kurumlarına bağış yapma gibi örnekler verilebilir.

Sözcük Çalışması

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 15 Cevabı

Metindeki Anlamları Belirleme ve Cümleler

Doğal Gaz

  • Metindeki Anlamı: Konutlarda ve iş yerlerinde ısınma, üretim ve enerji amacıyla belli bir merkezden kontrollü olarak bir şebeke sistemiyle dağıtılan yanıcı gaz.
  • Cümle: Kışın ısınmak için evde doğal gaz kullandık.

Kurulmak

  • Metindeki Anlamı: Rahatça oturmak, yerleşmek.
  • Cümle: Uzun bir yolculuktan sonra salondaki koltuğa kurulup dinlendim.

Yapımevi

  • Metindeki Anlamı: Ham maddeleri işleyerek piyasaya çıkacak duruma getiren iş yeri, imalathane.
  • Cümle: Yeni açılan reçel yapımevi, köydeki kadınlara iş imkanı sağladı.

Motif

  • Metindeki Anlamı: Yan yana gelerek bir bezeme işini oluşturan ve kendi başlarına birer birlik olan öğelerden her biri.
  • Cümle: Annem, dantel masa örtüsüne çiçek motifleri işledi.

Anlayalım, Yorumlayalım

1. Soru: Emine Teyze kimdir?
Cevap:
Emine Teyze, apartmanın arka bahçesindeki küçük bir evde yaşayan, köyden kente taşınmış, yardımsever ve çalışkan bir kadındır. O, apartmanın çevresini çiçeklerle süsleyerek güzelleştirmiş ve mahalledeki insanlarla iyi ilişkiler kurmuştur.

2. Soru: Mehmet Bey, mahalledeki işsiz kişiler için neler yapıyor?
Cevap:
Mehmet Bey, mahalledeki işsiz kişiler için bir reçel yapımevi kurmayı planlayarak onlara iş imkânı sağlamaya çalışmaktadır. Ayrıca, çevresindeki insanlara iş bulmak için çaba gösterir.

3. Soru: Sizce Mehmet Bey nasıl bir insandır? Metnin içeriğinden hareketle belirleyiniz.
Cevap:
Mehmet Bey yardımsever, düşünceli ve girişimci bir insandır. İnsanların sorunlarına çözüm bulmaya çalışarak toplumda olumlu bir etki yaratmak istemektedir.

4. Soru: Mahallenizde Mehmet Bey gibi insanlar var mı? Onlar, hangi konularda mahallenizdeki kişilere destek oluyorlar?
Cevap:
Evet, mahallemizde de Mehmet Bey gibi yardımsever insanlar var. Bu kişiler genellikle yaşlılara, ihtiyaç sahiplerine ve çocuklara destek oluyor, yardım kampanyaları düzenliyor ve toplumsal dayanışmayı güçlendiriyorlar.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 16 Cevabı

Soru: Okuduğunuz metinle ilgili aşağıda verilen sözcüklerden hangileri metnin konusunu, ana fikrini belirleyen anahtar sözcüklerdir? Bu sözcükleri belirleyerek yazınız.

yardımlaşma iyilikseverlik kardeşlik dayanışma sevgi saygı

Anahtar Sözcükler:

  • Anahtar sözcükler: Yardımlaşma, iyilikseverlik, dayanışma, sevgi, saygı.

Metnin Konusu ve Ana Fikri:

  • Konu: Emine Teyze’nin reçel yaparak mahallede dayanışmayı ve yardımlaşmayı teşvik etmesi.
  • Ana Fikir: Toplumsal dayanışma ve yardımlaşma, toplumdaki bireylerin birlikte hareket ederek sorunları çözmesine ve birlikte başarmasına yardımcı olur.

Soru: Emine Teyze’nin aşağıdaki özelliklerden hangilerine sahip olduğunu belirleyerek ilgili kutucukları işaretleyiniz. Belirlediğiniz özelliklerin nedenini bir cümleyle açıklayınız(egitim.net.tr).

Emine Teyze’nin Özellikleri ve Açıklamaları:

  1. Çalışkandır çünkü apartmanın çevresindeki bahçeyi düzenleyip çiçeklerle süslemiştir ve boş durmayı hiç sevmez, sürekli bir şeylerle meşgul olur.

  2. Şakacıdır çünkü çiçeklere insanmış gibi davranır ve onlara "elsiz ayaksız yavrucaklar" diyerek espri yapar. Ayrıca, anlatırken komik ifadeler kullanarak çevresindekileri güldürmeyi sever.

  3. Yardımseverdir çünkü çevresindeki insanlara yardım eder, onlarla ilgilenir ve onlara destek olur. Mahalledeki kadınlarla iyi ilişkiler kurup, onlara el işi yaparken yardım eder.

  4. Konuşkandır çünkü mahalle sakinleriyle sık sık sohbet eder, onlarla dantel işlerken veya bahçede çalışırken konuşur ve etkileşimde bulunur. Gelen geçenlerle iletişim kurarak çevresindekilere dostça yaklaşır.

  5. Beceriklidir çünkü çok güzel reçeller yapar ve çeşitli el işleriyle maharetini gösterir. Özellikle, dantel işlemekte ve farklı türde reçel yapabilmekte çok başarılıdır.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 17 Cevabı

Soru: Mehmet Bey’in mahalledeki işsizler için iş kurma davranışım nasıl değerlendiriyorsunuz? Mehmet Bey’in yerinde siz olsaydınız mahallenizdeki işsizler için neler yapardınız? Düşüncelerinizi yazınız.

Mehmet Bey'in Davranışını Değerlendirme:

Mehmet Bey’in mahalledeki işsizler için iş kurma davranışı oldukça takdire şayan ve örnek alınması gereken bir davranıştır. O, sadece kendi ailesini düşünmekle kalmamış, çevresindeki insanların da refahını önemsemiştir. Bu davranışı, toplumdaki dayanışma ve yardımlaşma ruhunu güçlendirerek mahalledeki işsizlerin bir iş sahibi olmasına ve böylece kendilerine olan güvenlerini artırmalarına yardımcı olmuştur. Bu tür bir girişim, aynı zamanda toplumsal birlikteliği pekiştirir ve mahalledeki herkesin ortak bir amaç için birlikte çalışmasına olanak tanır.

Mehmet Bey’in Yerinde Ben Olsaydım:

Mehmet Bey’in yerinde olsaydım, ben de mahalledeki işsizler için farklı iş imkanları yaratmaya çalışırdım. Örneğin, mahalledeki yetenekli kişileri belirleyip, bir kooperatif kurarak onların el emeği ürünlerini satabilecekleri bir pazar oluştururdum. Ayrıca, mahalledeki gençlere yönelik meslek edindirme kursları düzenleyerek onların iş bulma becerilerini artırmak için çalışırdım. Böylelikle hem ekonomik hem de sosyal açıdan mahalleye katkı sağlamış olurdum.

Soru: Okuduğunuz metinden hareketle aşağıdaki sonuçlara yol açan nedenleri yazınız.

Neden-Sonuç İlişkisi Tablosu

  1. Doğal gaz kullanılmaya başlanınca,
    SONUÇ: kömürlüğü temizleyip onarmışlar ve kiraya vermişler.

  2. Evden pek çıkmadığım için,
    SONUÇ: bana “salon çiçeği” derdi.

  3. Toplantıya katılanların merakını gidermek için,
    SONUÇ: sözü uzatmadan konuya gireceğim.

  4. İş bulamadığı için,
    SONUÇ: evde oturuyordu.

  5. Salonda sandalye ve koltuk yeterli olmadığından,
    SONUÇ: çoğu kişi yerde oturuyordu.

  6. Herkesin uykusu geldiğinden,
    SONUÇ: babam toplantıya son verdi.

  7. Evde yeteri kadar bardak olmadığından,
    SONUÇ: herkes kendi bardaklarıyla geliyordu.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 18 Cevabı

Söz Varlığımız

Soru: Okuduğunuz metinde geçen bazı deyimlerin anlamları aşağıda verilmiştir. Bu deyimleri anlamlarından hareketle bulup kutucuklara yazınız. Numaralandırılmış kutucuklardaki harfleri, şifrede verilen ilgili yerlere yazınız.

Metinde verilen deyimlerin anlamlarına uygun olarak bulup kutucuklara yazalım:

İşsiz kalmak: Boş durmak
Kutucuklar: 1 ve 2 "B" ve "R"

Birinin düşüncesini, davasını, iddiasını doğru bulmak: Hak vermek
Kutucuklar: 3. "A"

Rüzgâr, dalga vb. sıyırarak, dokunarak hızla geçmek: Yalayıp geçmek
Kutucuklar: 4. ve 5. "L" ve "K"

Gelmesini beklemek: Yolunu gözlemek
Kutucuklar: 6. ve 7. "U" ve "E"

Olumlu gelişme göstermek: Yolunda gitmek
Kutucuklar: 8. 9. ve 10. "O" "İ" ve "T"

Sevinmek, mutlu olmak: Kıvanç duymak
Kutucuklar: 11. 12. ve 13 "V" "N" ve "D"

Şifre: BİRLİKTEN KUVVET DOĞAR

1 9 2 4 9 5 10 7 12
B İ R L İ K T E N
5 6 11 11 7 10
K U V V E T
13 8 3 2
D O Ğ A R

Konuşalım, Anlatalım

Soru: Aşağıdaki haber metnini okuyunuz. Bu haberden hareketle “Toplum hayatında yardımlaşma ve dayanışmanın önemi” üzerine arkadaşlarınızla konuşunuz.

Toplum Hayatında Yardımlaşma ve Dayanışmanın Önemi Üzerine Düşünceler:

Bahçelievler İlkokulu ve Ortaokulu’nda yapılan imece çalışması, yardımlaşma ve dayanışmanın toplum hayatındaki önemini gösteren güzel bir örnektir. İmece, toplumda birlik ve beraberliği güçlendirir, ortak bir amaç için birlikte çalışmanın ve emek vermenin değerini ortaya koyar. Bu tür dayanışma ve yardımlaşma etkinlikleri, sadece fiziksel bir değişim sağlamakla kalmaz, aynı zamanda insanların birbirine olan güvenini ve bağlılığını da artırır. Toplumun farklı kesimlerinden insanların bir araya gelerek ortak bir amaca hizmet etmesi, sosyal bağları güçlendirir ve yardımlaşma kültürünü geliştirir. Yardımlaşmanın ve dayanışmanın olduğu bir toplumda, insanlar kendilerini daha güvende ve mutlu hissederler.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 19 Cevabı

Düşünelim, Yazalım

Soru: Aşağıda verilen kutucuklardaki konulardan birini seçerek defterinize bir hikâye yazınız. Hikâyenin içeriğine uygun bir başlık belirleyiniz (Hikâyeyi yazarken aşağıda verilen açıklamalardan yararlanabilirsiniz.).

Hikâye Yazma Adımları

Konuyu Seçin:
Aşağıdaki konulardan birini seçin:

  • Sevgi
  • Saygı
  • Sabır
  • Dostluk
  • Dürüstlük
  • Merhamet
  • Yardımlaşma

Hikâyenin Başlığı Nedir?
Hikâyeyi yazdıktan sonra içeriğe uygun bir başlık belirleyin. Örneğin, "Dostluğun Gücü" veya "Merhametin İyileştirici Gücü".

Hikâyedeki Olay Nerede Geçmektedir?
Olayın geçtiği mekânı belirleyin ve bu mekânı detaylandırarak betimlemeler yapın.
Örnek: "Küçük bir köydeki eski bir taş evde geçiyordu. Ev, büyük bir ceviz ağacının gölgesinde duruyordu. Evin hemen yanında, çiçeklerle dolu bir bahçe vardı."

Hikâyedeki Şahıs ve Varlık Kadrosu Kimlerdir/Nelerdir?
Hikâyede yer alacak karakterleri ve varlıkları belirleyin ve bu karakterleri tanımlayın.
Örnek: "Ali, köyde yaşayan genç bir çocuktu. Siyah kıvırcık saçları ve her zaman gülümseyen bir yüzü vardı. Yanında, minik köpeği Karabaş her zaman onunla gezerdi."

Hikâyedeki Olay Nedir?
Seçtiğiniz konuya uygun bir olay kurgulayın.
Örnek: "Ali, bir gün köyde yaşlı bir adamın kaybolduğunu öğrenir ve ona yardım etmek için bir arama ekibi kurar. Bu süreçte yardımlaşmanın önemini keşfeder."

Hikâyedeki Olayın Zamanı Nedir?
Olayın gerçekleşeceği zamanı belirleyin.
Örnek: "Bir bahar sabahıydı. Güneş yeni doğmuştu ve kuşlar cıvıldıyordu."

Hikâye Kaçıncı Kişinin Ağzından Anlatılacaktır?
Hikâyeyi hangi kişinin ağzından anlatacağınızı belirleyin.
Örnek: "Ali, her sabah erkenden kalkar ve köyün çevresinde dolaşırdı." (3. kişi ağzından anlatım)

Hikâye Yazarken Dikkat Edilmesi Gerekenler

  • TDK Yazım Kılavuzu’ndan yararlanın ve yeni öğrendiğiniz kelimeleri kullanın.
  • Hikâyeyi bitirdikten sonra yazım ve noktalama hatalarını kontrol edin, anlam bütünlüğünü bozan ifadeleri düzeltin.

Başlık: Merhametin Gücü

Bir gün küçük bir köyde yaşayan Ali, okul dönüşünde yol kenarında yaralı bir kedi buldu. Kedi çok zayıf görünüyordu ve yarasından dolayı yürümekte zorlanıyordu. Ali, kediyi öylece bırakıp gidemeyeceğini hissetti. Yavaşça kediyi kucağına aldı ve evine götürdü.

Annesi, Ali’nin yaralı bir kedi getirdiğini görünce önce şaşırdı, sonra ona yardım etti. Birlikte kediyi yıkayıp temizlediler ve yarasını sardılar. Ali, kediyi her gün besledi ve ona sevgiyle baktı. Günler geçtikçe kedi toparlandı ve güçlenmeye başladı.

Bir sabah, Ali okula gitmek için dışarı çıktığında kedi onu kapıda bekliyordu. Artık çok daha sağlıklı ve mutlu görünüyordu. Ali, ona yardım ettiği için çok mutluydu ve kedinin minnettarlığını hissediyordu. Merhameti sayesinde bir can kurtarmıştı.

Hikayenin ana fikri: Merhamet ve yardımlaşma, hayatımızdaki canlılar için büyük bir fark yaratabilir.

Olayın geçtiği yer: Küçük bir köy evi.
Olayın zamanı: İlkbahar sabahında yaşanıyor.
Kahramanlar: Ali, annesi ve yaralı kedi.

ARAŞTIRALIM HAZIRLANALIM

Soru: Genel ağdan ve sosyal medyadan “Gençlerin İyilik Ağacı” projesi hakkında bilgi edininiz.
Gençlerin İyilik Ağacı Projesi, gençleri sosyal sorumluluk ve çevre bilinciyle hareket etmeye teşvik eden bir projedir. Gençler, fidan dikme, gönüllü çalışmalar ve farkındalık kampanyaları gibi etkinliklerle topluma fayda sağlarlar. Projeye katılım, sosyal medya veya resmi web sitesi üzerinden yapılabilir ve gençlerin etkinlikleri sosyal medya hesaplarından takip edilebilir.

Yorum Yap
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar (22)
Yükleniyor ...
Yükleme hatalı.

SORU & CEVAP Haberleri