Ev Metni Cevapları (5. Sınıf Türkçe)

Ev Metni Cevapları, 5. Sınıf Meb Yayınları Türkçe 2. Kitap Sayfa 66-67-68-69-70-71-72-73-74-75-76-77-78-79 Etkinlik Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Ev Metni Cevapları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 68 Cevabı

KEŞİF YOLCULUĞU

Soru: Evde mi dışarıda mı vakit geçirmekten hoşlanırsınız? Neden?
Cevap
: Ben daha çok evde vakit geçirmeyi seviyorum çünkü evimde kendimi daha rahat ve güvende hissediyorum.

Soru: Evde vakit geçirdiğinizde neler yaparsınız?
Cevap
: Kitap okurum, müzik dinlerim, ailemle oyun oynarım ve anneme yardımcı olurum.

Öğretmeninizi izlerken dikkatinizi dağıtacak hareketlerden kaçınınız.
Metni işitilebilir bir ses tonuyla anlamı yansıtacak şekilde vurgu ve tonlamalara dikkat ederek okuyunuz.
Arkadaşınız metni okurken anlamadığınız kelime, kelime grubu ve cümlelerin altını çiziniz. Anlamadığınız bölümleri uygun zamanda öğretmeninize sorunuz.

Metnin Konusu: Bu metinde evin bir yuva olduğu ve mutluluk veren bir ortam olması gerektiği anlatılmaktadır. Eskiden evlerin samimi, sıcak ve huzurlu olduğu, günümüzde ise maddiyatın ön plana çıkması nedeniyle evlerin sadece bir bina haline geldiği eleştirilmiştir.

Metnin Ana Fikri: Evimizi sadece eşyalarla değil, sevgi ve mutlulukla doldurmalıyız.

Bu etkinlikler, mutlu bir ev ortamı, aile sıcaklığı ve evin bir yuva olması gerektiğini vurgulamaktadır.

EV

Çocukken izlediğim bütün mutlu filmlerde ortak bir detay vardı: mutfaktaki kurabiye kutusu… O filmlerde çocuklar sokakta oynar, koşarak eve gelir, öylece mutfağa dalıp kutudan bir kurabiye alıp kaçarlar, anneleri arkalarından gülerek bakardı. Kadın mutfakta arkadaşıyla sohbet eder, masanın üzerinde o kurabiye kutusu dururdu. Kadın akşam yemeğini hazırlarken baba mutfağa girer, önce karısını öper, sonra ağzına bir bütün kurabiye atardı. Bana göre o kurabiyeler mutluluğun sembolüydü. Gelecekteki mutlu evimin en önemli detayıydı.
Aslında hepimizin hayalinde bir ev vardı. İçinde kahkahaların yükseldiği, masanın üzerinde kurabiyelerin ya da canlı çiçeklerin durduğu, bazılarımızda şömine, bazılarımızda soba, bazılarımızda kalorifer peteği önünde kahvelerin yudumlandığı, pencere önünde begonyaların, sardunyaların olduğu, mum ışığında sevgi dolu yemeklerin yendiği, ışıklı, ferah, tarçın kokulu bir ev… Hepimizin hayali buna benzer şeylerdi.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 70 Cevabı

1. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruların cevaplarını okuduğunuz metinden hareketle defterinize yazınız.

1. Soru: Aşağıdaki soruların cevaplarını okuduğunuz metinden hareketle defterinize yazınız.
Cevap
: Yazara göre mutluluğun simgesi kurabiye kutusudur. Çünkü mutlu aile ortamlarında bu detayın yer aldığını, çocukken izlediği filmlerde de hep böyle bir mutlu ev sahnesi gördüğünü belirtmiştir.

2. Soru: Metinde herkesin hayalindeki ev ortamı nasıl betimlenmiştir?
Cevap
: Metinde hayal edilen ev kahkahaların yükseldiği, masada kurabiyelerin ve canlı çiçeklerin olduğu, şömine ya da kalorifer peteği önünde kahvelerin içildiği, pencere önünde begonyaların, sardunyaların yer aldığı, ışıklı, ferah ve tarçın kokulu bir ev olarak betimlenmiştir.

3. Soru: Eşya duygunun, ruhun önüne geçti.” ifadesinden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız
Cevap
: İnsanların manevi değerleri ve duyguları yerine maddi şeylere, eşyalara daha fazla önem vermeye başladıkları anlatılmaktadır.

4. Soru: Size göre mutlu bir ev ortamı nasıl olur? Anlatınız.
Cevap
: Mutlu bir ev ortamı, insanların birbirine sevgi ve saygı gösterdiği, birlikte vakit geçirdiği, samimi ve sıcak bir ortamın olduğu bir yerdir.

5. Soru: Yazarın evle ilgili düşüncelerini doğru buluyor musunuz? Neden?
Cevap
: Evet, doğru buluyorum. Günümüzde birçok insan evin büyüklüğüne, lüksüne ve eşyalarına odaklanıyor. Ancak mutluluğun gerçek kaynağı, aile içindeki sevgi ve paylaşım olmalıdır.

2. ETKİNLİK

Soru: Aşağıdaki yönergeler doğrultusunda bir anınızı anlatacağınız hazırlıksız konuşma yapınız.

Cevap: Öğrenciler kendi anılarından ev ve aile sıcaklığıyla ilgili bir anı anlatmalıdır.

Unutamadığım Bir Anı

Sevgili öğretmenim ve arkadaşlarım,

Bugün sizlere büyüdüğümde bile unutamayacağım bir anımı anlatmak istiyorum. Çocukluğumda, her yaz tatilinde anneannemin köyüne giderdik. Orada geçirdiğim günler benim için çok özeldi çünkü hem doğayla iç içe olurduk hem de büyük ailemizle vakit geçirirdik.

Ama en çok unutamadığım şey, anneannemin sobanın üzerinde yaptığı mis gibi kokan ekmeklerdi. Sabah erkenden uyanır, mutfağa gittiğimde ekmeklerin kokusuyla karşılaşırdım. Anneannem bana her zaman küçük bir hamur parçası verirdi ve ben de onun gibi şekiller yapmaya çalışırdım. O anlarda kendimi çok mutlu hissederdim çünkü hem eğleniyor hem de anneannemle vakit geçiriyordum.

Bu anı benim için çok değerli çünkü artık ne anneannem hayatta ne de o ekmeklerin aynısını yapan biri var. Ama o anılar, o kokular ve o sıcaklık hep benimle kalacak. Bana aile bağlarının, sevginin ve birlikte geçirilen zamanın ne kadar önemli olduğunu hatırlatıyor.

Beni dinlediğiniz için teşekkür ederim.

3. ETKİNLİK

3. a- Soru: Yazarın çocukken televizyonda izledikleri ile büyüdüğünde izlediklerini ilgili yerlere yazınız.

Yazarın Çocukluğunda İzledikleri: Mutlu aile ortamlarını, sevgi dolu ilişkileri anlatan filmler.
Yazarın Büyüdüğünde İzledikleri: Lüks, büyük evlerde geçen, bireyselliğin ön planda olduğu diziler.

3b- Soru: İki durum arasında zaman içinde nasıl bir değişim olmuştur? Söyleyiniz.
Cevap
: Eskiden insanlar duygulara ve aileye önem verirdi, şimdi ise maddi değerler ön planda.

3c- Soru: Bu değişimin nedenleriyle ilgili tahminlerinizi gerekçeleriyle açıklayınız.
Cevap
: Bu değişim nedenleri aile kurumunun çeşitli nedenlerle zarar görmesi, yoğun iş hayatı, teknoloji gibi şeylerdir.

4. ETKİNLİK

a. Okuduğunuz metinden sizi ana fikre ulaştıracak kanıtlar toplayınız.

  • Metinde evin sadece bir yapı değil, sevgi ve paylaşımla anlam kazandığı vurgulanmıştır.
  • Yazar, geçmişte insanların daha sıcak ilişkiler kurduğunu ancak zamanla eşyaların ve lüksün ön plana çıktığını belirtmiştir.
  • "Ev" kavramının içinin mutluluk, sevgi ve anılarla doldurulması gerektiği anlatılmıştır.

b. Topladığınız kanıtları ev kavramıyla ilgili önceden bildiklerinizle ilişkilendirerek ana fikri belirleyip defterinize yazınız.

  • İnsanlar evlerini mutlu ve huzurlu bir yuvaya çevirmek için sevgi, paylaşım ve birlikte vakit geçirmeye önem vermelidir.

c. Ulaştığınız ana fikrin gerekçesini söyleyiniz.

  • Çünkü bir evi gerçekten “yuva” yapan şey, içindeki insanların birbirine gösterdiği sevgi ve saygıdır. Eğer insanlar birbirine değer vermezse, ev sadece dört duvardan ibaret olur.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 71 Cevabı

5. ETKİNLİK

Soru: Aşağıdaki metni okuyunuz.

b. Metinde yer alan problemi belirleyip kendi bakış açınızla sözlü olarak ifade ediniz.

Metindeki problem, Utku’nun ailesinin onu yeterince dinlememesi ve onun heyecanını paylaşmamalarıdır. Utku, anne ve babasının ilgisiz davranışları nedeniyle kendini değersiz hissetmiştir.

c. Problem için çözüm önerilerinizi ilgili alanlara yazınız.
1️⃣ Aile bireyleri, birbirlerine vakit ayırmalı ve özellikle çocuklarının duygu ve düşüncelerine önem vermelidir.
2️⃣ Günün belirli saatlerinde, örneğin akşam yemeklerinde, aile bireyleri birbirlerini dinlemeli ve gün içinde yaşadıklarını paylaşmalıdır.
3️⃣ Anne ve baba, çocuklarının hislerini anlamaya çalışmalı ve onlarla göz teması kurarak konuşmalıdır.

ç. Yazdığınız çözüm önerilerinden en uygun olanı belirleyerek söyleyiniz.

En uygun çözüm önerisi, aile bireylerinin birbirleriyle daha fazla zaman geçirmesi ve düzenli olarak iletişim kurmalarıdır. Özellikle akşam yemeklerinde herkesin söz alabileceği, duygu ve düşüncelerini paylaşabileceği bir ortam oluşturulmalıdır.

6. ETKİNLİK

a. Aşağıdaki paragrafta cümlelere benzerlik anlamı katan kelimeleri belirleyerek bu kelimelerin altını çiziniz.

b. Aşağıda verilen kelimelerin her biriyle ilgili benzerlik anlamı veren kelimelerden de yararlanarak defterinize birer cümle yazınız.

Salon: Evimizin salonu sanki bir balo salonu kadar geniş ve ferahtı.
Ev: Büyükannemin evi tıpkı bir masal evi gibi huzur vericiydi.
Baca: Fabrikanın bacasından çıkan dumanlar tıpkı bir ejderhanın nefesi gibi gökyüzüne yayılıyordu.
Çatı: Çatının kiremitleri sanki bir yapboz gibi düzenli dizilmişti.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 72 Cevabı

7. ETKİNLİK

Soru: Metinden alınan aşağıdaki cümleleri önemli veya önemsiz olma durumlarına göre işaretleyiniz?

a. Metinden alınan aşağıdaki cümleleri önemli veya önemsiz olma durumlarına göre işaretleyiniz.

  • Önemli: Eşyanın hâkimiyetinden kurtulup insana dokunmak lazım.
  • Önemsiz: Aslında hepimizin hayalinde bir ev vardı.
  • Önemli: Ev, içi doldurulması gereken bir kelime. Biz onu sadece mekân olarak algıladık.
  • Önemsiz: Televizyon dizileri bize büyük ve heybetli evleri gösterdi.
  • Önemsiz: Kadın mutfakta arkadaşlarıyla sohbet eder.

b. Önemli olarak işaretlediğiniz bilgiler arasındaki ilişkiyi söyleyiniz.

Bu cümleler, evin sadece fiziksel bir yapıdan ibaret olmaması gerektiğini vurguluyor. İnsanların duygusal bağlar kurarak, maddiyata değil insani değerlere önem vermesi gerektiğini anlatıyor. Televizyon dizilerinde gösterilen büyük ve lüks evlerin, gerçek mutluluğu temsil etmediği mesajı veriliyor.

8. ETKİNLİK

8a- Soru: Aşağıdaki krokiyi inceleyiniz. Ön bilgilerinizden hareketle Bu krokiyle ilgili neler söyleyebilirsiniz?

Cevap: Kroki, belirli bir mahallenin haritasını gösteriyor. Okul, market, Millet Bahçesi, Şehir Hastanesi, belediye binası gibi önemli noktalar belirtilmiş. Yazarın evi, haritanın doğu kısmında yer alıyor.

8b- Soru: Krokiyle ilgili verilen bilgilerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.

1. (D) Okul ile market arasında Lale Sokak bulunmaktadır.
2. (Y) Millet Bahçesi krokinin doğusunda yer almaktadır.
3. (D) Aslı ve Ecelerin evleri Millet Bahçesinin doğusunda bulunmaktadır.
4. (D) Krokideki evlerden Şehir Hastanesine gitmek için caddeyi geçmek gerekmektedir.
5. (Y) Yazarın Millet Bahçesine gitmesi Aslının gitmesinden daha kısa sürer.
6. (D) Millet Bahçesi belediyeden iki sokak ötededir.
7. (D) Market ve okul krokinin kuzeyindedir.
8. (D) Yazarın evi krokinin en doğusunda yer almaktadır.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 73 Cevabı

9. ETKİNLİK

Soru: Aşağıdaki paragrafı noktalama ve yazım kurallarına göre düzenleyerek defterinize yeniden yazınız.

Paragrafın Düzenlenmiş Hali:

Huzur veren su sesine çocuk seslerinin de eşlik ettiği Köy Meydanı’nda samimi dostluklar kurulurdu. Bugün de çamlıçi köyünde asker uğurlaması ile bu dostluklar pekişecekti. Yürekleri vatan aşkıyla çarpan Ahmet, Mehmet ve Serhat; Akif’in Safahat adlı eserinde işaret ettiği gibi vatanî görevlerini yapmak için 23.04.2024 tarihinde askere gideceklerdi. Köy meydanında davullar çalıyor, analar yiğit evlatlarının ellerine kına yakıyordu. Ay yıldızlı şanlı bayrağımızın gölgesinde omuz omuza çekilen halaylarla birlik ve beraberlik duygusu pekişiyordu. Saat 09:15’te kalkacak trene yetişmek için gençler el sallayarak köylerine veda ettiler.

10. ETKİNLİK

10a- Soru: Pahalı oyuncak, kıyafet, ayakkabı vb. şeylere sahip olmak sizi mutlu etmeye yeter mi? Neden?

Cevap: Pahalı oyuncaklar, kıyafetler veya ayakkabılar bir anlık mutluluk sağlayabilir ancak kalıcı mutluluk genellikle daha derin şeylerden gelir. İnsani ilişkiler, sevgiler ve anlamlı anılar, gerçek mutluluğu besleyen unsurlardır. Mal ve mülk, bir süreliğine keyif verse de zamanla alışkanlık haline gelebilir ve o heyecanı kaybedebiliriz. Önemli olan sevdiklerimizle mutlu ve huzurlu zaman geçirmektir. Mutsuz ve huzursuzsak, sağlığımız bozuksa para, mal, mülk hiçbir şey ifade etmez.

10b- Soru: Aşağıdaki örnek olayı okuyunuz.
Cevap: Örnek olayı dikkatlice okudum.

10c- Soru: Sorunun çözümüne yönelik bir yazıyı aşağıdaki yönergeye göre planlayınız ve yazınız.

Başlık: Gamze’nin Doğum Günü Tercihi

Giriş:
Bugün, Gamze’nin en yakın arkadaşı Zeynep’in doğum günüydü. Okulun en popüler etkinliklerinden biri olarak tüm arkadaşları Zeynep’in partisine katılmak için sabırsızlanıyordu. Gamze de heyecanla hazırlanıyordu fakat aklında bir şey vardı: Üzerinde, herkesin gözdesi olan o markanın logosunu taşıyan tişört.

Gelişme:
Annesi, Gamze’nin heyecanını görünce gülümsedi ama hemen ekledi:
“O tişört çok pahalı, tatlım. Bütçemize uygun değil.”
Gamze’nin yüzü aniden soldu.
“Ama anne, herkes o tişörtü giyecek! Ben de onlarla birlikte olmak istiyorum!” diye itiraz etti.
Annesi, Gamze’nin elini nazikçe tuttu. “Biliyor musun, güzelim? Önemli olan ne giydiğin değil, kendine ne kadar güvendiğindir. Senin içindeki güzellik, dışarıdan çok daha değerlidir.” Ancak Gamze, annesinin sözlerini pek dinlemek istemiyordu. Arkadaşları arasında kabul görmek için o tişörtü giymesi gerektiğine inanıyordu.

Düşünceleri karmaşıklaşırken, Gamze dolabını açtı. İçinde, daha önce aldığı ama pek giymediği bir tişört vardı. Renkli, eğlenceli bir desenle bezenmişti; ama markası popüler değildi. Bir an, bu tişörtü giymenin kendisine nasıl hissettireceğini düşündü. İçinde bir kıvılcım belirdi; belki de bu tişört de güzel bir seçim olabilirdi.

Sonuç:
Gamze, sonunda o tişörtü giydi. Aynada kendine baktığında, kendini daha özgüvenli hissetti. Zeynep’in partisine gittiğinde, ilk başta arkadaşlarının giysilerine dikkat etti. Ama zamanla, onların gülüşleri ve neşesi, tişörtlerin markasından çok daha önemli olduğunu gösterdi. Gamze, içten gelen bir mutlulukla arkadaşlarıyla sohbet etti, oyunlar oynadı ve partinin tadını çıkardı.

Günün sonunda, Gamze eve dönerken annesi ona gülümsedi.
“Gördün mü, önemli olan senin içindeki güzellikti,” dedi.
Gamze, annesinin ne demek istediğini şimdi daha iyi anlıyordu.
Belki de marka değil, kendisi olmak en değerli olandı. O günden sonra, Gamze markaların arkasındaki gerçek değeri keşfetti ve içsel güveninin, dış görünümden çok daha önemli olduğunu kabul etti.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 74 Cevabı

ç- Soru: Taslak yazınızı planlamanıza uygun olarak aşağıya yazınız.

Empati ile Daha Güzel Bir Dünya

Hepimiz bazen başkalarının ne hissettiğini düşünmeden hareket ederiz. Oysa empati, sağlıklı ve güçlü ilişkiler kurmanın en önemli yollarından biridir. Empati, kendimizi karşımızdaki insanın yerine koyarak onun duygularını ve düşüncelerini anlamaya çalışmaktır.

Bir gün, sınıf arkadaşım Elif’in çok üzgün olduğunu fark ettim. Yanına gidip ne olduğunu sorduğumda, kimsenin onu anlamadığını söyledi. O an, kendi hissettiklerimi bir kenara bırakıp onun neler yaşadığını anlamaya çalıştım. Elif’in hissettiklerini dinledikçe, aslında yalnız olmadığını fark ettim. Ona destek olduğumda, yüzünde oluşan hafif gülümseme bana empati kurmanın gücünü gösterdi.

Empati, hayatın her alanında bize yardımcı olur. Aile içinde, arkadaşlarımızla, okulda veya toplumda empati yaparak birbirimizi daha iyi anlayabiliriz. Eğer herkes birbirinin hislerine saygı duysa, dünya daha güzel bir yer olurdu. Bu yüzden, başkalarının yerine kendimizi koymayı unutmamalıyız.

d- Soru: Yazma sürecinizi tema sonundaki “Yazma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak değerlendiriniz.

Cevap: Yazma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği sizler doldurabilirsiniz.

Ana fikrimi belirleyerek taslak yazımı planladım.
Giriş, gelişme ve sonuç bölümlerine dikkat ettim.
Metnin akıcılığına özen gösterdim.
Empati kavramını açıklayıcı ve örneklerle destekledim.
Noktalama ve yazım kurallarına dikkat ettim.
Kelimeleri yerinde ve doğru kullanmaya çalıştım.
Bağlantılı cümleler kurarak metni bütünlük içinde yazdım.

11. ETKİNLİK

a- Soru: Dinlediğiniz metinde ileri sürülen düşünceleri Aylin’in bakış açısıyla inceleyiniz.
Cevap
: Aylin, empati kurmanın önemini vurguluyor. İnsanların birbirini anlaması ve daha sağlıklı ilişkiler kurabilmesi için empati yapmaları gerektiğini düşünüyor. Empati eksikliğinin bireyler arasında mesafe oluşturduğunu ve insan ilişkilerini zayıflattığını ifade ediyor.

b- Soru: Aylin’in söylemek istediklerini kendi cümlelerinizle defterinize yazınız.
Cevap
: Aylin, insanların birbirini daha iyi anlayabilmesi için empati yapmaları gerektiğini vurgulamaktadır. Başkalarının hissettiklerini anlamadan hareket etmenin yanlış olacağını ve empati sayesinde daha sağlıklı iletişim kurulacağını söylüyor.

c- Soru: Aylin’in düşüncelerini yorumlayarak aşağıdaki cümleyi tamamlayınız.
Cevap
: Aylin bunları söylerken aslında empati yapmanın insan ilişkilerinde ne kadar önemli olduğunu anlatmak istiyor. İnsanların birbirini anlaması, ön yargılardan uzaklaşması ve sağlıklı iletişim kurabilmesi için empati yapmaları gerektiğini vurguluyor.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 75 Cevabı

12. ETKİNLİK

Soru: Dinlediğiniz metinden alınan aşağıdaki cümleyi inceleyiniz. Cümledeki altı çizili kelime hangi ismin yerine kullanılmıştır? Söyleyiniz.

“İnsanların duygularını anlamak ve onlara destek olmak, dünyayı daha iyi bir yer hâline getirir.
Cevap: Onlar: İnsanlar yerine kullanılmıştır.

Soru: Aşağıda verilen cümlelerde bir ismin yerine tercih edilen kelimelerin altını çiziniz.
Cevap
: sizinle ve ona

Soru: Aşağıdaki cümlede altı çizili isimlerin yerine tercih edilen bir kelime bularak cümleyi tekrar yazınız.

Aslı ile Ceren yeni tanışmalarına rağmen sıkı dost oldular.

Cevap: Onlar yeni tanışmalarına rağmen sıkı dost oldular.

13. ETKİNLİK

a- Soru: Aşağıdaki paragrafı okuyunuz.

b- Soru: Paragraftaki sorunun çözümüne yönelik aşağıdaki yönergeler doğrultusunda bir konuşma yapınız.

Sevgili Öğretmenim ve Arkadaşlarım,

Bugün sizlere empati ve arkadaşlık üzerine birkaç şey söylemek istiyorum. Hepimiz zaman zaman yeni bir ortama girdiğimizde çekingen hissedebiliriz. Yeni gelen arkadaşımız Kerem de henüz kimseyi tanımadığı için içine kapanmış gibi görünüyor. Ancak ona samimi ve anlayışlı bir şekilde yaklaşarak, yeni ortamına alışmasına yardımcı olabiliriz.

Benzer bir durumu ben de yaşamıştım. Yeni bir okula başladığımda kimseyi tanımıyor ve çekingen hissediyordum. Birkaç arkadaşım bana sıcak davrandığında, kendimi daha rahat hissetmeye başladım. Bu yüzden, Kerem’in de bizimle kaynaşabilmesi için ona fırsat tanımalı, oyunlara ve sohbetlere davet etmeliyiz. Birlikte vakit geçirdikçe, onun da açıldığını görebiliriz.

Sonuç olarak, herkesin zaman zaman yeni ortamlara alışmakta zorlanabileceğini unutmamalıyız. Ona anlayış ve sevgiyle yaklaşırsak, kısa sürede aramızda mutlu ve uyumlu bir arkadaşlık kurabiliriz.

Teşekkür ederim!


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 76 Cevabı

Bu sayfa, Çıkarım Yapma Stratejisi ile ilgili bir öğrenme etkinliğini içermektedir. Öğrenciler, metinde doğrudan ifade edilmeyen bilgileri ipuçları ve ön bilgileri kullanarak belirlemeye teşvik edilmektedir.

  • Çıkarım yapma stratejisi, bir metni okurken veya dinlerken doğrudan ifade edilmeyen bilgileri, metindeki ipuçlarını ve ön bilgilerimizi kullanarak belirlememizi sağlar.
  • Metinlerde anlatılan bazı şeyler doğrudan verilmez, okuyucunun bunları keşfetmesi beklenir. Bu yüzden okuma sırasında karakterlerin davranışlarını, olayların gelişimini ve metindeki örnekleri dikkatlice incelemek gereklidir.
  • Simyacı adlı metinde, bir tüccarın oğlunun mutluluğun sırrını öğrenmek için bir bilgenin yanına gitmesi anlatılmaktadır. Bilge, delikanlıya doğrudan cevap vermek yerine ona bir deneyim yaşatarak öğüt vermektedir.

Metni Anlama ve Çıkarım Yapma Soruları:

  1. Öğretmeniniz metindeki hangi ipuçlarından hareketle çıkarım yaptı? Buna ilişkin neler söyledi?
  2. Öğretmeniniz belirlediği ipuçlarıyla kendi deneyimlerini nasıl ilişkilendirdi?
  3. Öğretmeniniz çıkarım yapma stratejisi ile metinde doğrudan yer almayan hangi bilgilere ulaştı?

Bu sorulara yanıt verirken metindeki dolaylı anlatımlara, olayların nasıl geliştiğine ve karakterlerin sözlerinden çıkarılabilecek anlamlara odaklanılması beklenmektedir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 77 Cevabı

Bu sayfada, Paulo Coelho'nun bir metni yer almakta ve çıkarım yapma stratejisi üzerine sorular bulunmaktadır.

  • Metinde, mutluluğun sırrını öğrenmek isteyen bir delikanlının bilge bir kişiyle olan deneyimi anlatılmaktadır.
  • Bilge, delikanlıya sarayı gezmesini söylerken bir kaşık içinde sıvı yağ taşımasını ister.
  • İlk turda delikanlı yağa odaklandığı için çevredeki güzellikleri göremez.
  • İkinci turda ise sarayı keşfederken yağın döküldüğünü fark eder.
  • Bilgenin verdiği öğüt: Mutluluğun sırrı, dünyadaki güzellikleri görmek ama sorumlulukları unutmamaktır.

Metni Anlama ve Çıkarım Yapma Soruları:

1- Metnin ana fikri nedir?
Mutluluğun sırrı, hayatın güzelliklerini keşfederken sorumluluklarımızı da unutmamaktır.

2- Metnin yardımcı fikirleri nelerdir?

  • Dengeyi sağlamak önemlidir.
  • Bir insanın güvenilir olup olmadığını yaşadığı çevreyi tanıyarak anlayabiliriz.
  • Hayatta bir şeyleri öğrenmek için deneyimlemek gerekir.

3- Tüccarın oğlunun karakter özellikleri nelerdir?
Meraklı, öğrenmeye açık, sorumluluk sahibi ama bazen dikkati dağılabilen biri.

4- Bilgenin karakter özellikleri nelerdir?
Sabırlı, öğretici, insanlara doğrudan cevap vermek yerine deneyim yaşatarak öğreten biri.

5- Tüccarın oğlu kaşıktaki sıvı yağı niçin dökmüş olabilir?
Sarayı gezerken dikkatini çevredeki güzelliklere verdiği için kaşıktaki yağı unutmuştur.

6- Tüccarın oğlu kaşığındaki sıvı yağın döküldüğünü gördüğünde neler hissetmiş olabilir?
Üzüntü, şaşkınlık ve başarısızlık hissi yaşamış olabilir. Bilgenin ona bir şeyler öğretmeye çalıştığını fark etmiştir.


Etkinlik: Grup Çalışması

  • 4-6 kişilik gruplar oluşturulacak ve öğrenciler okudukları metinle ilgili çıkarımlar yapacak.
  • Çalışmalar sırasında ipuçları dikkatle değerlendirilecek ve metindeki dolaylı anlamlar çözümlenecek.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 78 Cevabı

Bu sayfada "Kendine Değer Vermek" konulu bir metin yer almakta ve öğrencilerin çıkarım yapma becerilerini geliştirmeleri için sorular bulunmaktadır.


Özet: Kendine Değer Vermek

  • Kendine değer vermek, kendini sevmek ve iyi bakmak demektir.
  • Kişinin zayıf yönlerini kabul edip güçlü yönlerini keşfetmesi önemlidir.
  • Başkalarının olumsuz sözlerinden etkilenmemek, kişinin kendine olan güvenini artırır.
  • Kendi ihtiyaçlarına ve isteklerine zaman ayırmak, insanı daha mutlu ve dengeli biri yapar.
  • Yeni şeyler öğrenmek ve hobiler edinmek, kişinin gelişimine katkı sağlar.
  • Çevresindekilere de olumlu örnek olmak, kişinin kendine değer vermesinin bir parçasıdır.

Metindeki İpuçları ve Çıkarım Yapmaya Yönelik Sorular

1- Metnin ana fikri nedir?
Kendine değer veren kişi, daha mutlu, dengeli ve başarılı bir hayat sürer.

2- Metnin yardımcı fikirleri nelerdir?

  • Kendini sevmek ve güçlü yönlerini keşfetmek önemlidir.
  • Kendi ihtiyaçlarını gözetmek, insanın mutluluğunu artırır.
  • Kendini geliştirmek ve yeni şeyler öğrenmek, özgüveni artırır.
  • Olumsuz eleştirilerden etkilenmemek gerekir.

3- Kendimize değer vermek, hayatımızı nasıl daha güzel hâle getirir?

  • Kendi mutluluğumuzu sağlamamızı ve hayatı daha bilinçli yaşamamızı sağlar.
  • Kendi istek ve ihtiyaçlarımızı karşılamak bizi daha dengeli ve huzurlu yapar.
  • İnsanlara daha olumlu yaklaşmamızı ve başkalarına da örnek olmamızı sağlar.

4- Başkalarının size karşı olumsuz sözlerinden daha az etkilenmek için neler yapabilirsiniz?

  • Başkalarının söylediklerini çok önemsememek ve kendimize güvenmek.
  • Olumsuz yorumlara karşı güçlü durarak, kendimizi geliştirmeye odaklanmak.
  • Negatif eleştiriler yerine, yapıcı geri bildirimlere önem vermek.

Etkinlik: Grup Çalışması

  • 2-3 kişilik gruplar oluşturulacak ve öğrenciler metindeki bilgileri tartışarak çıkarım yapacak.
  • Önceki uygulamalardaki sıraya uygun olarak strateji uygulanacak.
  • Çalışmalar sırasında elde edilen sonuçlar grup arkadaşlarıyla paylaşılacak.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 79 Cevabı

Ziyaretçi

  • Şehir kapısında yaşlı bir çoban, koyunlarını gözlerken örgü örmektedir.
  • Bir gün bir adam gelir ve şehir hakkında bilgi almak ister. Çoban ona geldiği şehirdeki insanları sorar.
    • Adam, önceki şehirdeki insanların güvenilmez olduğunu ve kendisini hayal kırıklığına uğrattığını söyler.
    • Çoban da "Bu şehrin insanları da aynıdır." diyerek cevap verir.
  • Bir hafta sonra başka bir adam gelir ve aynı soruyu sorar.
    • Bu adam, önceki şehirdeki insanların sevgi dolu ve güvenilir olduğunu söyler.
    • Çoban ona da "Bu şehrin insanları da aynıdır." der.
  • Çobanın çırağı, neden iki farklı cevap verdiğini sorar.
    • Çoban, "İnsanlar kendi içlerinde taşıdıkları duygulara göre yaşadıkları yeri görürler." diye açıklar.

Metindeki İpuçları ve Çıkarım Yapmaya Yönelik Sorular

1- Metnin ana fikri nedir?
İnsanlar, iç dünyalarındaki korku ve umutlarla çevrelerini algılarlar.

2- Metnin yardımcı fikirleri nelerdir?

  • İnsanların bakış açıları, yaşadıkları olaylara ve geçmiş deneyimlerine bağlıdır.
  • Olumsuz düşünen biri her yerde olumsuzluk görür, olumlu düşünen biri güzellikleri fark eder.
  • Hayat, içimizde ne taşıyorsak onu yansıtır.

3- İlk ziyaretçinin eski şehir hakkındaki düşünceleri, çobanın ona verdiği cevabı nasıl etkilemiştir?

  • Adam, eski şehirde kötü deneyimler yaşadığı için yeni şehre de aynı korkularla yaklaşmaktadır.
  • Çoban, bu nedenle ona yeni şehirde de aynı insanları bulacağını söyler.

4- İkinci ziyaretçinin eski şehir hakkındaki düşünceleri, çobanın ona verdiği cevabı nasıl etkilemiştir?

  • Adam, eski şehirde güzel anılar biriktirdiği için yeni şehirde de iyi insanlarla karşılaşacağını düşünmektedir.
  • Çoban da bu yüzden ona aynı cevabı vermiştir.

5- Çırak, çobanın iki farklı ziyaretçiye farklı cevaplar vermesini nasıl yorumlamıştır?

  • Çırak, çobanın bir hafta içinde şehrin insanlarıyla ilgili fikrini değiştirdiğini zannetmiştir.
  • Ancak çoban, aslında insanların kendi bakış açılarına göre dünyayı şekillendirdiğini açıklamıştır.

6- Çoban, “Dünya içimizde taşıdığımız korkuların aynasıdır.” sözüyle neyi kastetmiştir?

  • İnsanlar, iç dünyalarındaki duygulara göre dünyayı görürler.
  • Kendi korkularını ve endişelerini taşıyan insanlar her yerde kötülük ve güvensizlik görür.
  • İçinde iyilik ve umut olanlar ise güzel şeylere odaklanır.

Sıra Sende: Çıkarım Yapma Stratejisi

  • Öğrenciler, çıkarım yapma stratejisini öğrendikleri için artık kendi başlarına uygulayacaklar.
  • Tatlı Günler adlı metinde de bu yöntemi kullanarak çıkarımlarda bulunmaları isteniyor.

SIRA SENDE

Soru: Artık çıkarım yapma stratejisini kullanmayı öğrendik. Şimdi “Tatlı Günler” metninde stratejiyi kendimiz kullanabiliriz.

"Mehmet, Doğu Anadolu’da yaşıyoruz." ifadesi, bölgenin iklim özelliklerini düşünerek kışın sert geçtiği sonucuna ulaşmayı sağlar. Burada, coğrafya bilgisinden yararlanarak çıkarım yapılmıştır.

"Kardeşi üç yaşında." ifadesi, okul yaşını düşündüğümüzde henüz okula gitmediği sonucuna ulaştırır. Burada da genel eğitim bilgisi kullanılarak bir çıkarım yapılmıştır.

Çıkarım yaparken metindeki açık ifadeleri ve önceki bilgileri birleştirmek gerekir. Bu sayede metinde doğrudan yazılmayan bilgilere ulaşabiliriz.

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

SORU & CEVAP Haberleri