Güzel Kitap Metni Cevapları
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 88 Cevabı
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Soru: Stehpen King (Sitefın King), kitap hakkında “Kitap, eşi benzeri olmayan, taşınabilir sihirdir, demektedir. Peki, kitap sizin için ne ifade etmektedir? Açıklayınız.
Cevap: Kitap, benim için bilgiye ulaşmanın ve kendimi geliştirmenin en değerli aracıdır. Okuduğum her kitap, hayal gücümü genişletir, farklı hayatları tanımamı sağlar ve düşüncelerime derinlik kazandırır.
Metni, noktalama işaretlerine dikkat ederek türün özelliklerine göre okuyunuz. Şiirin en beğendiğiniz bölümünü ezberleyiniz.
GÜZEL KİTAP
Sende pınar, sende kaynak,
Şensin deniz, sensin ırmak,
Sende sabah, sende şafak,
Sensiz akı!, fikir çorak.
Güzel kitap, kutsa! kitap!
Sensin hayat, sensin inan,
Sende olur bilgi harman,
Senden gelir ruha derman,
Sende kuvvet, sende ferman,
Güzel kitap, kutsal kitap!
Annem, babam, ustam sensin,
Tek güvencim, dostum sensin,
Ömrüm boyu öğretmensin,
Işık ver de çıram yansın,
Güzel kitap, kutsal kitap!
Senin için yoktur farklı,
Güçlü, güçsüz, haksız, haklı,
Sensin veren yüce aklı,
Bütün sırlar sende saklı
Güzel kitap, kutsal kitap!
İsmail Hakkı TALAŞ (1909-1978)
Türkçe öğretmenliği ve avukatlık yaptı. İlkokul öğrencileri için hazırladığı ders kitapları, yardımcı ders kitapları ve dergiler ile tanındı. Eserlerinden bazıları: Armağan, Bahar, Pınar, Vatan, Günaydın, Saat, Güneş, Cumhuriyet, 10 Kasım, 23 Nisan-19 Mayıs Şiirleri, Bütün Şiirlerimdır.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 89 Cevabı
1. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki kelime müzesinde şiirde geçen bazı kelimelerin anlamları verilmiştir. Bu kelimelerin neler olduğunu bulup boş bırakılan yerlere yazınız.
Güneş doğmadan az önce beliren aydınlık. (şafak)
Verimli olmayan toprak (çorak)
Yerden kaynayarak çıkan su, kaynak (pınar)
Buyruk emir (ferman)
Güvenme duygusu itimat (güvenç)
Reçineli ağaçların yağlı ve çubuk yanmaya elverişli bölümü. (çıra)
2. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları, şiire göre cevaplayınız.
1. Soru: Şiirin birinci bölümünde kitabın hangi işlevi üzerinde durulmaktadır?
Cevap: Kitabın insan aklını ve fikrini geliştirme işlevi üzerinde durulmaktadır.
2. Soru: Senden gelir ruha derman” dizesi ile ne anlatılmak istenmektedir?
Cevap: Kitabın, insan ruhuna huzur ve şifa verdiği anlatılmaktadır.
3. Soru: “Işık ver de çıram yansın” dizesinde kitabın hangi özelliğine değinilmiştir?
Cevap: Kitabın, kişiye zihinsel bir aydınlanma sağlaması ve ona yol gösterici olması özelliğine değinilmiştir.
4. Soru: “Senin için yoktur farklı / Güçlü, güçsüz, haksız, haklı” dizeleri ile şairin vurgulamak istediği nedir?
Cevap: Kitabın ayrım yapmadan herkese bilgi ve rehberlik sunduğu vurgulanmaktadır.
5. Soru: Kitabın sizin için önemi ile şaire göre önemini karşılaştırınız.
Cevap: Kitap, benim için bilgi ve tecrübe kaynağıdır. Şair de kitabı insanın aklını ve ruhunu geliştiren kutsal bir varlık olarak görmektedir.
6. Soru: Kitapsız bir hayatın nasıl olacağı ile ilgili görüşlerinizi nedenleriyle anlatınız.
Cevap: Kitapsız bir hayat, bilgi ve kültürden yoksun bir dünyayı ifade eder. İnsanlar gelişemez ve toplumlar ilerleyemez. Kitap, bireyin düşünce dünyasını zenginleştirir ve hayata anlam katar.
3. ETKİNLİK
Soru: Şiirin ana duygusunu yazınız.
Cevap: Şiirin ana duygusu, kitap sevgisi ve kitabın kutsallığıdır.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 90 Cevabı
4. ETKİNLİK
“Düşünce ve sanat adamları sözleri ve yazılarıyla dile değer kazandırırlar. Bu işi, dile yenilikler getirmekten çok onu bükmek, imkânlarını çoğaltmak, gücünü artırmak yoluyla yaparlar. Yeni kelimeler getirmezler. Onları zenginleştirir, anlamlarını ve kullanımlarını sağlamlaştırır, derinleştirirler; onlara alışılmamış bir çeşni verirler ama bunu da dört bir yanı düşünerek, ustalıkla yaparlar. Zamanımızın yazarlarına bakınca herkesin harcı olmadığı anlaşılıyor bu işin. Herkes gibi konuşmayı küçümseyerek cüretli işlere girişiyorlar. Ama hünersizîik ve zevksizlik yüzünden yaya kalıyorlar. Ortaya bir sürü zoraki tuhaflıklar, soğuk, anlamaz yapmacıklar çıkarıyor, bunlar anlatılmak istenen şeyi yükseltecek yerde alçaltıyor.”
Soru: Yukarıdaki paragrafta “öyküleyici , tartışmacı, betimleyici, açıklayıcı” anlatım biçimlerinden hangisi kullanılmıştır? Aşağıya boş alana gerekçesiyle birlikte yazınız.
Cevap: Tartışmacı anlatım kullanılmıştır. Paragrafta, düşünce ve sanat adamlarının dille nasıl değer kazandırdığı tartışılmış, zamanımız yazarlarının yetersizlikleri eleştirilmiştir. Görüşler belirtilmiş ve karşıt fikirlerle bir tartışma ortamı oluşturulmuştur.
5. ETKİNLİK
Soru: “Gelecek Derse Hazırlık” kapsamında okuduğunuz “Mehlika Sultan” adlı şiirde geçen “hayalet, rüya, hicran, kuyu” kelimelerinin her biri ile aşağıdaki örneklen inceleyerek siz de sanatlı ifadeler oluşturunuz.
İçimdeki hicran bütün semayı kaplayacak kadar büyüktü. (Abartma)
Cevap: Kuyu o kadar derindi ki dünyanın merkezine kadar gidiyordu. (abartma)
O viran kuyu bana “Yüzüğü at.” diye haykırdı. (Konuşturma)
Cevap: Köşeyi dönerken bir hayalet ona selam verdi. (konuşturma)
Rüyalar benimle geçmişin sırlarını paylaştı. (Kişileştirme)
Cevap: Bu rüya her gece peşimden koşuyor. (kişileştirme)
Bir hayalet gibiydi, adı vardı ancak kendisi yoktu. (Zıtlık)
Cevap: Bu hicranın sonunda bir kavuşma olmalı. (zıtlık)
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 91 Cevabı
6. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki cümleleri ve bu cümlelere yöneltilen soruları inceleyiniz.
1. Elindeki çiçeği sevgiyle kokladı. (Nasıl kokladı?)
2. Durmadan dışarı çıkıp içeri giriyordu. (Nereye çıkıp nereye giriyordu?)
3. Eşyalarını dün gönderdim, bugün kargon gelir. (Ne zaman gönderdim, ne zaman gelir?
4. Bu yıl çok yoruldu çocuklar. (Ne kadar yoruldu?)
5. Biz sizi orada nasıl bulacağız? (Nasıl bulacağız?)
Soru: Etkinlikte sorulan soruları cevaplayarak cümlelerdeki zarfların türünü belirleyiniz. Tabloya örnekteki gibi yazınız.
Aşağıdaki tablo, cümlelerde geçen zarfların türlerini göstermektedir:
Durum | Yer-Yön | Zaman | Miktar | Soru |
---|---|---|---|---|
1. Nasıl kokladı? | sevgiyle | |||
2. Nereye çıkıp nereye giriyordu? | dışarı - içeri | |||
3. Ne zaman gönderdim, ne zaman gelir? | dün - bugün | |||
4. Ne kadar yoruldu? | çok | |||
5. Nasıl bulacağız? | nasıl |
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 92 Cevabı
7. ETKİNLİK
Hikaye Başlığı: Kuyudaki Sır
Hikaye Planı:
- Zaman: Eski bir dönemde, sıcak bir yaz günü.
- Mekân: Issız bir köyde eski bir su kuyusu.
- Şahıslar: Ahmet, Mehmet, Selim, Ayşe, Zeynep ve kuyu bekçisi Hasan.
- Serim: Bir grup arkadaş, köydeki eski kuyunun sırrını öğrenmek ister.
- Düğüm: Kuyunun içine bir taş attıklarında garip bir ses duyarlar.
- Çözüm: Kuyunun sırrını keşfederek hayatlarının en büyük dersini alırlar.
Kuyudaki Sır
Köydeki eski kuyu, yıllardır kimsenin yaklaşmaya cesaret edemediği bir yerdi. Kuyunun derinliklerinden zaman zaman esrarengiz sesler duyulduğu söylenirdi. Ahmet ve arkadaşları bu gizemi çözmek için bir araya geldiler.
Sıcak bir yaz günü, köy meydanında buluşup kuyuya doğru ilerlediler. Hasan amca, kuyunun başında bekliyor ve onlara yaklaşmamalarını söylüyordu. Ancak çocuklar meraklarına yenik düştüler. Ahmet, cesaretle bir taş aldı ve kuyunun derinliklerine attı. Taş yere çarptığında garip bir yankı duyuldu. Ses, sanki kuyunun içinden birisiyle konuşuyormuş gibi yankılanıyordu.
Mehmet, "Bu sadece yankıdır," diyerek arkadaşlarını sakinleştirmeye çalışsa da, Zeynep farklı bir şey hissettiğini söyledi. O anda kuyu bekçisi Hasan, "Bu kuyu sıradan bir kuyu değil," diyerek anlatmaya başladı.
"Yıllar önce bu kuyu, bir hayal kırıklığı kuyusuydu. İnsanlar umutlarını ve acılarını buraya fısıldar, kuyudan cevap alırlardı. Ama artık kimse buraya gelmiyor çünkü herkes kendi içindeki sesi dinlemeyi bıraktı," dedi Hasan amca.
Çocuklar bu sözleri duyunca birbirlerine bakarak, kuyunun asıl sırrının kendi içlerinde olduğunu anladılar. Hasan amca onlara şöyle dedi: "Her zaman dışarıdaki cevapları aramayın. Bazen cevap, kendi kalbinizin derinliklerindedir."
Çocuklar o gün, bir kuyunun bile insana derin bir ders verebileceğini öğrenerek oradan ayrıldılar.
GELECEK DERSE HAZIRLIK
Soru: MEB Kültür Yayınları’nın genel ağ adresinde … kayıtlı bulunan e-kitaplardan ilginizi çeken bir tanesini inceleyiniz. E-kitap okumanın okuyucuya sağladığı kolaylıkları defterinize not alınız.
Cevap: Ben bu adreste yer alan “Gökyüzü Kuşlarındır” adlı şiir kitabını inceledim. E-kitap, günümüzde kitaba ulaşmayı çok kolaylaştırmıştır. E-kitap sayesinde istediğimiz kadar kitabı yanımızda taşıyabiliyoruz. E-kitaplar basılı kitaplardan daha ucuzdur, bu da önemli bir avantajdır. Sesli okuma özelliği sayesinde de yürümek, yolculuk yapmak gibi anlarda dahi kitap okuyabilmekteyiz.
Soru: E-kitap kullanımının okuma alışkanlığı üzerine etkilerini araştırınız. Araştırmanız esnasında defterinize notlar alınız.
Cevap: E-kitap kullanımının okuma alışkanlığı üzerine etkileri karmaşıktır. Hem olumlu hem de olumsuz yönleri vardır. Genel olarak, e-kitaplar, okuyuculara daha fazla erişim, çeşitlilik ve etkileşim imkânı sunarak okuma alışkanlıklarını geliştirebilir. Ancak dikkat dağınıklığı ve geleneksel okuma deneyimlerinin kaybı gibi bazı olumsuz etkiler de göz önünde bulundurulmalıdır. Bu nedenle, bireylerin e-kitap okuma alışkanlıklarını dengeli bir şekilde geliştirmeleri önemlidir.