Kızıl Renkli Komşumuz Metni Cevapları
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 52 Cevabı
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
“Uzay” kavramı ile ilgili bir araştırma yapınız. Yaptığınız araştırmadan yararlanarak gök bilimi hakkındaki bilgilerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Astronomi, gök cisimlerini ve evrenin işleyişini inceleyen bilim dalıdır. Yıldızlar, gezegenler, kuyrukluyıldızlar, galaksiler ve diğer gök cisimlerinin hareketlerini araştırır. Uzayda meydana gelen olaylar ve fenomenler astronominin temel ilgi alanlarıdır. Astronomi sayesinde, evrenin genişliği ve büyüklüğü hakkında daha fazla bilgi sahibi oluruz.
Metni önemli bilgi, düşünce ve olayları hatırlamanızı sağlamak amacıyla not alarak okuma stratejisine uygun şekilde bunun için metnin türünün özelliklerine ve noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okuyunuz. Sessiz okuma sırasında metinde önemli gördüğünüz bölümleri defterinize not ediniz. Okumanın ardından notlarınızı arkadaşlarınızın notlarıyla karşılaştırınız.
1. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 56 Cevabı
Okuduğunuz metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarını aşağıya yazınız. Metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarının anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz yeni kelime/kelime gruplarını sözlüğünüze yazınız. Öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.
Kelime/Kelime Grubu: Temel kaynak
Tahminî Anlamı: Ana bilgi kaynağı
Cümlem: Temel kaynaktan bilgi edinmişti.
Kelime/Kelime Grubu: yörünge aracı
Tahminî Anlamı: Uzayda hareket eden ve gezegenleri inceleyen araç
Cümlem: Yörünge aracından sinyal gelmiyordu.
Kelime/Kelime Grubu: ipucu
Tahminî Anlamı: Olaylarla ilgili delil
Cümlem: O cinayetle ilgili bir ipucu yakalamıştı.
Kelime/Kelime Grubu: lav
Tahminî Anlamı: Yanardağlardan çıkan erimiş taş
Cümlem: Lav tozları her yanı sarmıştı.
Kelime/Kelime Grubu: yüzey
Tahminî Anlamı: Bir şeyin üst kısmı
Cümlem: Balkonun yüzeyini seramik ile döşedi.
Kelime/Kelime Grubu: saptama
Tahminî Anlamı: Tespit etme
Cümlem: O olayla ilgili bir saptama yapmıştı
Kelime/Kelime Grubu: yanardağ
Tahminî Anlamı: Magmanın yeryüzüne çıktığı dağ.
Cümlem: Coğrafya kitabında yanardağ resmi gördüm.
2. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
1. Avrupa ve Amerika’daki Mars tutkusu nasıl başlamıştır?
Cevap: Mars tutkusu, İtalyan gök bilimci Giovanni Schiaparelli’nin gezegenin yüzeyindeki vadi sistemini gözlemlemesiyle başlamıştır. Bu gözlemler, yanlış yorumlanarak Mars'ta akıllı canlıların yaşadığı düşünüldü ve bu da büyük bir ilgi uyandırdı.
2. Mars’a yapılan ilk uçuş sonrasında gezegen hakkında hangi bilgilere ulaşılmıştır?
Cevap: Mars’ın yüzeyinde büyük çarpışma izleri, devasa yanardağlar ve uzun kanyonlar olduğu görülmüştür. Ayrıca, gezegenin atmosferinin ince olduğu ve yaşanması zor bir yer olduğu tespit edilmiştir.
3. Mars’ta canlıların yaşayıp yaşamadığını tespit etmek için nasıl bir araştırma yapılmıştır?
Cevap: Mars'ta suyun izleri araştırılmıştır çünkü su, yaşamın temel koşulu olarak kabul edilmektedir. Suyun bulunabileceği yerlerde yaşamın var olabileceği düşüncesiyle çeşitli araştırmalar yapılmıştır.
4. Bilim insanları, neden Mars’ta yaşam olabileceğini düşünmüş?
Cevap: Mars'ta su izlerine rastlanmış olması, bir zamanlar gezegende yaşam olabileceği düşüncesini doğurmuştur. Su, yaşamın temel koşulu olduğundan, Mars'ta yaşamın var olabileceği ihtimali bilim insanlarını heyecanlandırmıştır.
5. 18. yüzyılın sonlarında Mars ile ilgili ortaya atılan varsayımlar nelerdir?
Cevap: Percival Lowell, Mars’ta kutuplardaki buzulların eriyip kanallarla ekvatora taşındığını ve burada bir uygarlığın var olduğunu iddia etmiştir.
3. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 57 Cevabı
Okuduğunuz metnin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.
Metnin Konusu: Mars gezegenine yapılan keşifler ve bilimsel araştırmalar
Metnin Ana Fikri: Mars'ta yaşam olup olmadığının araştırılması ve gelecekte bu gezegene yerleşim ihtimali
4. ETKİNLİK
Okuduğunuz metinde yazar düşünceyi geliştirme yollarından (tanımlama, örneklendirme, tanık gösterme, karşılaştırma, sayısal verilerden yararlanma, benzetme) hangisini ya da hangilerini kullanmıştır? Nedenleriyle birlikte yazınız.
Cevap: Yazar şu yollardan faydalanmıştır:
Örnekleme: Percival Lowell (Pörsivıl Lovıl), işi daha da karıştırdı.
Sayısal verilerden yararlanma: Her şey, 1800’lü yılların sonunda ünlü İtalyan gök bilimci Giovanni Schiaparelli’nin (Ci- ovanni Şiparelli) gezegenin yüzeyindeki vadi sistemini görmesiyle başladı
Tanık gösterme: Lovvell’m, öyle düşleri olmalı ki 1894 yılında kendi gözlemevinde yaptığı gözlemler sonucunda, Mars’ın kutuplarındaki buzulları eritip kurak olan ekvator bölgesine kanallarla taşıyan bir uygarlığın bulunduğunu öne sürdü.
Açıklama: İnsanların Marslılara olan ilgisi, gezegene yapılan ilk başarılı uzay uçuşuna kadar sürdü. Gezegene ulaşmak için yapılan uçuşlar, 1960 yılında başladı
5. ETKİNLİK
Aşağıdaki fotoğrafları inceleyiniz. Fotoğraflarla ilgili soruları cevaplayınız.
Cevap: Uzay ve uzay araştırmaları konulu fotoğraflar, evrenin ne kadar geniş ve gizemli olduğunu gösteriyor. Uzayın karanlık ve sonsuz büyüklüğü, insanlarda merak ve keşfetme arzusu uyandırıyor.
6. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 58 Cevabı
Aşağıdaki tabloyu inceleyiniz. Tabloyla ilgili verilen soruları cevaplayınız.
1. Dünya’nın Güneş’e olan uzaklığı kaç milyon kilometredir?
Cevap: 150 milyon kilometredir.
2. Uydusu olmayan gezegenler hangileridir?
Cevap: Merkür, Venüs ve Mars’tır.
3. Güneş’e en uzak olan gezegen hangisidir?
Cevap: Neptün.
4. 5’ten az uydusu olan gezegenleri yazınız.
Cevap: Dünya.
5. Uydusu en fazla olan gezegen hangisidir?
Cevap: Satürn.
7. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 59 Cevabı
Sınıfınızda “uzay” konulu bir konuşma yapınız. Konuşmanızda güdümlü konuşma stratejisini uygulayınız. Bu stratejiyi uygulayabilmek için sizden önce konuşan arkadaşlarınızın anlattıklarını dikkatlice dinleyiniz. Arkadaşlarınızın anlattıklarından yararlanarak konuyla ilgili olay, durum veya kişilere yeni bir bakış açısıyla bakılmasını sağlayınız. Konuşmalarınızda yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz.
Uzay Konulu Konuşma
Arkadaşlar, uzay, insanlığın en büyük meraklarından biridir. Mars'ta su izlerinin bulunması, bir zamanlar orada yaşam olabileceği düşüncesini doğurmuş ve bu keşif bilim insanlarını heyecanlandırmıştır. Uzay araştırmaları, sadece bilimsel değil, aynı zamanda insanlığın sınırlarını keşfetme çabasıdır. Her yeni bilgi, bizim kim olduğumuzu ve evreni nasıl anlamamız gerektiğini bize öğretir. Uzay, insanlığın sonsuz potansiyelini keşfetmesi için büyük bir fırsattır. Teşekkür ederim.
8. ETKİNLİK
Konu: Uzayın Gizemleri ve İnsanlığın Merakı
Ana Fikir: Uzayın keşfi, insanlığın bilimsel sınırlarını genişletirken, evrenin derinliklerini anlamaya yönelik merakımızı artırır.
Giriş: Uzay, insanoğlunun en büyük merak konularından biridir. Evrenin sonsuzluğu, yıldızlar, gezegenler ve galaksiler, insanları her zaman büyülemiştir. Uzay araştırmaları, evrenin işleyişini anlama ve yeni keşifler yapma çabasının bir parçasıdır.
Gelişme: İlk uzay keşiflerinden bu yana, bilim insanları gezegenlerin yapısını, yıldızların yaşam döngülerini ve evrenin genişlemesini incelemiştir. Mars'ta su izlerinin bulunması ve Ay'a insan gönderilmesi, uzay keşfinin en önemli adımlarıdır. Bu keşifler sayesinde, insanlığın uzaydaki potansiyeli daha da büyümüştür.
Sonuç: Uzay keşfi, sadece bilimsel bir çaba değil, aynı zamanda gelecekte insanlığın yeni yaşam alanları bulma umudunu da barındırır. Bilim insanları, evrenin sırlarını çözmek için çalışmalarını sürdürürken, bizler de bu büyük maceranın bir parçası olmaya devam edeceğiz.
Metninizi tamamladıktan sonra görseller, tablo ve grafiklerle zenginleştirebilir, yazım ve noktalama hatalarını düzelterek sınıf panonuza asabilirsiniz.
Uzay ve Keşiflerin Önemi Üzerine Bilgilendirici Metin
Konu:
Uzayın keşfi ve evrendeki gizemler
Ana Fikir:
Uzayın keşfi, insanlığın hem bilimsel gelişimi için önemlidir hem de evrenin sırlarını anlamamıza yardımcı olur.
Giriş:
İnsanlık tarih boyunca gökyüzüne bakmış, yıldızların ve gezegenlerin hareketlerini anlamaya çalışmıştır. Uzay, Dünya dışındaki sonsuz boşluğu ifade eder ve bilimin en büyük merak alanlarından biridir. Uzay keşifleri sayesinde yeni gezegenler, galaksiler ve evrenin yapısı hakkında bilgiler edinmekteyiz.
Gelişme:
Uzayın keşfi, modern teknolojiyle birlikte hız kazandı. Ay'a ilk insanlı iniş, 1969 yılında gerçekleştirilmiş ve bu olay uzay araştırmalarında bir dönüm noktası olmuştur. Günümüzde, Mars’a yolculuk ve yeni gezegenlerde yaşam arayışı üzerinde yoğunlaşan bilim insanları, uzayın derinliklerini keşfetmek için birçok projeye imza atmaktadır.
Uzayda yapılan keşiflerin günlük hayatımıza da etkisi büyüktür. Uydu teknolojileri, iletişimden hava tahminine kadar birçok alanda kullanılır. Ayrıca uzay araştırmaları sayesinde geliştirilen teknolojiler, tıp ve mühendislik gibi birçok alanda da fayda sağlamaktadır.
Sonuç:
Uzayın keşfi, insanlığın bilimsel gelişimini artırmakla kalmaz, aynı zamanda evrenin sırlarını çözmemize de yardımcı olur. Her geçen gün uzayla ilgili yeni keşifler, insanlık için yeni fırsatlar sunar. Uzayda yapılan çalışmalar, gelecekte Dünya dışı yaşamı bulmamıza ve uzayda koloniler kurmamıza da olanak tanıyabilir.
Sonuç Değerlendirmesi:
Uzay çalışmaları, geleceğe dair umutlarımızı artıran en önemli bilimsel alanlardan biridir. Bilim insanlarının çalışmaları sayesinde her geçen gün evren hakkında daha fazla bilgi edinmekteyiz. Uzay araştırmaları, insanlığın merakını canlı tutmakla birlikte, birçok yeni teknolojinin gelişmesine de katkı sağlar.