Komşumuz Nergis Teyze Çiçek Dayanışması Dinleme Metni Cevapları (5. Sınıf Türkçe)

Komşumuz Nergis Teyze “Çiçek Dayanışması” Dinleme Metni Cevapları, 5. Sınıf Meb Yayınları Türkçe 2. Kitap Sayfa 94-95-96-97-98-99-100-101-102 Etkinlik Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Komşumuz Nergis Teyze “Çiçek Dayanışması” Dinleme Metni Cevapları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 94 Cevabı

KEŞİF YOLCULUĞU

Soru: “Türk kültüründe komşuluk” hakkında yaptığınız araştırma sonucunda edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız. Araştırmanıza yeniden başlayacak olsaydınız kaynak seçimlerinize yönelik neleri değiştirmek ya da korumak isterdiniz? Söyleyiniz.

Cevap: Türk kültüründe komşuluk, sadece kapı komşuluğu değil; sevgi, saygı, dayanışma ve yardımlaşma demektir. Eski zamanlarda komşular birbirlerinin dertlerine ortak olur, düğünlerinde, cenazelerinde yanlarında olurdu. Bugün bazı yerlerde bu değerler hâlâ yaşatılmaktadır. Araştırmamda en çok atasözleri ve halk hikâyelerinden yararlandım. Eğer yeniden araştırma yapacak olsaydım, bir de büyüklerimle röportaj yaparak geçmişteki komşuluk ilişkileri hakkında daha fazla bilgi edinmek isterdim.

Soru: Yaşadığınız yerdeki komşuluk ilişkileri nasıldır? Anlatınız.

Cevap: Cevap: Yaşadığım yerdeki komşuluk ilişkileri oldukça sınırlıdır. Komşular birbirini tanır ama çok fazla görüşmez. Eski zamanlardaki gibi kapı kapı yemek taşınmaz ya da herkes birbirinin evine kolayca girip çıkmaz. Ancak bayramlarda, özel günlerde birbirimizi hatırlarız. Ben komşuluk ilişkilerinin daha sıcak ve samimi olmasını isterdim.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 95 Cevabı

1. ETKİNLİK

a- Dinlediğiniz metnin devamında neler yaşanmış olabilir? Tahminlerinizi ve gerekçelerinizi yazınız.

Cevap: Metnin devamında çocuklar annelerinin yardımıyla bir yediveren gülü köklendirmiş ve bunu Nergis teyzeye veda hediyesi olarak vermiş olabilirler. Çünkü Nergis teyze o çiçeği çok istemişti ve mahalle sakinleri birbirine çok bağlıydı.

b- Metnin devamında tahminleriniz doğru çıktı mı? Tahminlerinizle ilgili gerekçeleriniz uygun muydu?

Cevap: Evet, tahminlerim doğru çıktı. Nergis teyzeye yediveren gülü hediye edildi. Mahalledeki sevgi ve dayanışma ortamını göz önünde bulundurarak bu tahmini yapmıştım.

2. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

1- Ardıç Sokağı sakinleri mahallelerine yeni taşınanları nasıl karşılamaktadır?
Cevap: Yardım ederek, birlikte eşyalarını taşıyarak ve onlara yemek götürerek karşılıyorlardı.

2- Yazar, “Bir top hepimizi eğlendirir, ceplerimizdeki yemişler herkese yeterdi.” cümlesiyle ne demek istemiştir?
Cevap: Oyun oynarken ve yiyecek paylaşırken kimse ayrım yapılmaz, herkes birbirine yeterdi demek istemiştir.

3- Bahri amcanın küçücük bahçesinde yetiştirdiği ürünleri herkesle paylaşması hakkında ne düşünüyorsunuz?
Cevap: Çok güzel bir davranış. Paylaşmak, mahalledeki sevgiyi ve dostluğu artırır.

4- İhsan ağabey mahallede çocuklar arasında nasıl bir rol üstlenmiştir?
Cevap: Çocuklar arasında barışı sağlar, onları barıştırır ve fotoğraflarını çeker.

5- Nergis teyze mahalleden taşınırken çocuklar ne hissetmiş, ne yaşamışlardır?
Cevap: Üzülmüşlerdir ama ona özel bir hediye hazırlayarak vedalaşmışlardır.

6- Siz olsaydınız ayrılacağınız bir arkadaşınıza sizi hatırlaması için nasıl bir hediye verirdiniz? Neden?
Cevap: Ona birlikte çekildiğimiz bir fotoğrafın çerçevelenmiş halini verirdim. Çünkü güzel anılarımızı hatırlatır.

3. ETKİNLİK

Soru: Dinlediğiniz metindeki kişilerin özelliklerini tespit ederek yazınız. Gerekirse dinleme metnini tekrar dinleyiniz.

  • Nergis teyze: Yardımsever, düzenli, titiz
  • Bahri amca: Cömert, paylaşmayı seven, iyi kalpli
  • İhsan ağabey: Duyarlı, çocukları seven, barışçıl
  • Anne: Sevecen, yardımsever, düşünceli

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 96 Cevabı

4. ETKİNLİK

a. Dinlediğiniz metinde sizi ana düşünceye ulaştıracak hangi bilgiler bulunmaktadır? Yazarın aslında ne anlatmak istediğini, bu metni yazma amacının ne olabileceğini düşününüz.

Cevap: Metindeki yardımlaşma, paylaşma, dayanışma ve komşuluk ilişkileri beni ana düşünceye ulaştırdı. Yazar bu metni, komşuluk ilişkilerinin toplum içindeki önemini anlatmak ve bizi bu konuda bilinçlendirmek amacıyla yazmıştır.

b. Edindiğiniz bilgilerden hareketle dinlediğiniz metnin ana düşüncesini yazınız.

Cevap: Komşularımızla yardımlaşmalı, paylaşmalı, iyi ilişkiler kurmalı ve bu ilişkileri özenle sürdürmeliyiz.

5. ETKİNLİK

a. Dinlediğiniz metindeki İhsan ağabeyin küsen çocukları barıştırması doğru bir davranış mıdır? Değerlendiriniz.

Cevap:İhsan ağabeyin davranışı, Türk kültüründe çok değerli olan büyüklere danışma ve barışı sağlama geleneğiyle uyumludur. Her ne kadar evrensel kabullere göre çocukların sorunlarını kendilerinin çözmesi desteklense de bizim gelenek ve göreneklerimize göre büyüklerin araya girmesi ve yol göstermesi doğal ve doğrudur. Bu yüzden İhsan ağabeyin davranışını olumlu buluyorum.


b. Siz de örneklerde verilenler dışında duruma uygun olan bir toplumsal kuralı esas alarak İhsan ağabeyin davranışı hakkındaki değerlendirmenizi yazınız.

Cevap: Toplumumuzda “İki kişinin arasını bulmak sevaptır.” anlayışı vardır. Bu kural, dinî ve ahlaki değerlerimizle de örtüşmektedir. İhsan ağabey, küsen çocukların arasını bularak hem onların üzülmesini önlemiş hem de aradaki bağı korumuştur. Bu yönüyle davranışı çok yerindedir.


c. Değerlendirmenizin sonucunu ve gerekçenizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: İhsan ağabeyin davranışı, toplumsal barış ve huzuru sağlamak açısından çok kıymetlidir. Bu tür davranışlar, insanlar arasında sevgi ve anlayış ortamı oluşturur. Geleneksel değerlerimizi yaşatmak açısından da önemlidir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 97 Cevabı

6. ETKİNLİK

a. “Sevgili Günlük” ile “Komşumuz Nergis Teyze – Çiçek Dayanışması” metninin karşılaştırılabilir unsurlarından birini belirleyiniz.

Cevap: Kahramanların davranış ve karakter özellikleri karşılaştırılabilir bir unsurdur.

b. Belirlediğiniz unsurun benzerlik ve farklılıklarını söyleyiniz.

Benzerlikler:

  • Her iki metindeki kahramanlar da yardımsever ve duyarlıdır.
  • İki hikâyede de başkalarının duygularına değer verilir.
  • İki metindeki karakterler paylaşmayı sever ve çevrelerine karşı duyarlıdır.

Farklılıklar:

  • “Sevgili Günlük”te baş kahraman günlük yazarak duygularını anlatırken, “Çiçek Dayanışması” metninde anlatıcı çevresindeki güzel olayları gözlemlemektedir.
  • “Sevgili Günlük”te karakterler bazen çevrelerine duyarsız kalmışken, “Çiçek Dayanışması” metninde herkes komşularına karşı oldukça ilgili ve duyarlıdır.

7. ETKİNLİK

a. Komşumuz Nergis Teyze “Çiçek Dayanışması” metnini tekrar dinleyiniz. Dinlerken metnin serim, düğüm ve çözüm bölümlerini belirleyiniz.

Serim: Ardıç Sokağı anlatılır. Mahalledeki komşuluk ilişkileri, yardımlaşma ve paylaşma kültürü tanıtılır. Yeni taşınanlara yemek gönderilmesi, birlikte hareket edilmesi örnek verilir.

Düğüm: Bahri amcanın ürünlerini paylaşması, Nergis Teyze’nin çocuklara kıyafet dikmesi, İhsan ağabeyin barıştırıcı rolü ve fotoğraf çekmeleri gibi mahalledeki dayanışmalar anlatılır. Nergis Teyze yediveren gülü ister.

Çözüm: Nergis Teyze’nin taşınacağı haber alınır. Mahalle halkı, onun istediği yediveren gülünü köklendirip hediye eder. Duygusal bir veda yaşanır.


b. Bölümlerin birbirine nasıl bağlandığını ve aralarındaki geçişlerin uygun olup olmadığını değerlendiriniz.

Cevap: Bölümler birbirine anlamlı geçişlerle bağlanmıştır. Her bölüm, bir öncekinin devamı niteliğindedir. Olay akışı kronolojik olarak ilerlediği için düşünce ve duygu akışı da tutarlıdır. Serim, düğüm ve çözüm bölümleri bir bütün oluşturarak metni etkileyici ve anlamlı hâle getirmiştir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 98 Cevabı

8. ETKİNLİK

Soru: Furkan'ın paragrafta ifade edilen davranışları dijital ortamda bilgi güvenliğiyle ilgili hangi sorunlara yol açabilir? Yazınız.

Cevap: Furkan’ın kişisel bilgilerini gizlemeden herkese açık şekilde paylaşması, kimlik hırsızlığı, dolandırıcılık, siber zorbalık gibi birçok tehlikeye yol açabilir. Telefon numarası, e-posta adresi ve okul bilgileri gibi veriler kötü niyetli kişilerce kullanılabilir. Bu durum hem güvenlik hem de özel hayatın gizliliği açısından büyük bir risk taşır. Bu nedenle gizlilik ayarlarına dikkat etmek ve kişisel bilgileri paylaşmaktan kaçınmak çok önemlidir.

9. ETKİNLİK

a. İletişim sürecinde mesajı veren ve alan kişileri nasıl ifade ederiz?

Cevap: Mesajı veren kişiye “konuşmacı” (gönderici), mesajı alan kişiye “dinleyici” (alıcı) denir.


b. Doğru ve etkili iletişim kurmak için dinleyici ve konuşmacı nelere dikkat etmelidir?

Konuşmacı:

  • Düşüncelerini açık, anlaşılır şekilde ifade etmelidir.
  • Dinleyicinin seviyesine uygun bir dil kullanmalıdır.
  • Jest ve mimiklerle anlatımını desteklemelidir.
  • Göz teması kurarak dinleyiciyle bağ kurmalıdır.

Dinleyici:

  • Dikkatini vererek konuşmacıyı dinlemelidir.
  • Geri bildirimde bulunmalı, uygun tepkiler vermelidir.
  • Not almalı ve gerektiğinde sorular sormalıdır.
  • Önyargısız ve saygılı bir tutum sergilemelidir.

c. Yukarıda belirlediğiniz maddeleri en önemliden daha az önemliye göre sıralayınız.

Konuşmacı:

  1. Açık ve anlaşılır konuşmak
  2. Dinleyicinin seviyesine uygun dil kullanmak
  3. Jest ve mimik kullanmak
  4. Göz teması kurmak

Dinleyici:

  1. Dikkatini vererek dinlemek
  2. Geri bildirimde bulunmak
  3. Sorular sormak
  4. Not almak

ç. Kantinde konuşmacı ve dinleyici rollerinde olanlar için iletişim tavsiyesi örnek konuşma:

Cevap: “Sevgili arkadaşlar ve kantin görevlisi amca/abla, alışveriş sırasında birbirimizi dikkatle dinlemeliyiz. Sipariş verirken ne istediğimizi net söylemeli ve karşımızdaki kişiyi dikkatle dinlemeliyiz. Göz teması kurmak, kibar olmak ve teşekkür etmek iletişimi kolaylaştırır. Böylece hem işler daha hızlı yürür hem de yanlış anlaşılmalar yaşanmaz. Unutmayalım ki doğru iletişim saygıyla başlar.”


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 99 Cevabı

10. ETKİNLİK

a- Aşağıdaki tanılayıcı dallanmış ağacı inceleyiniz. Buradaki bilgilerin doğru ya da yanlış olduğuna karar vererek yönlendirici okları takip ediniz. Ardından ulaştığınız çıkışı işaretleyiniz.

"Açıkçası ben insanların mahremiyetine saygı gösteririm." cümlesinde altı çizili kelime insan isminin yerine kullanılmıştır. (D)
"Doğru iletişim, sosyal hayatın anahtarıdır." cümlesinde isimlerin yerine tercih edilen bir kelime vardır. (Y)
"Ahmet büyüklerine her zaman saygılı olmuştur." cümlesinde "Ahmet" kelimesinin yerine "o" kelimesini kullanabiliriz. (D)

Cevap: 3. Çıkış

b- “Ben, sen, o, biz, siz, onlar” kelimelerini bir ismin yerine geçecek biçimde kullandığınız cümleler söyleyiniz.

Cümlelerim:

  • Ben: Bu sabah kahvaltıyı ben hazırladım.
  • Sen: Sen çok güzel resimler yapıyorsun.
  • O: O, sınıfın en yardımsever öğrencisidir.
  • Biz: Biz, okul gezisinde çok eğlendik.
  • Siz: Siz, projeyi birlikte hazırladınız mı?
  • Onlar: Onlar, bahçede top oynuyorlardı.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 100 Cevabı

11. ETKİNLİK

a. Görselden hareketle iletişimle ilgili problemi belirleyiniz. Uygun çözüm üretiniz.

Cevap: Görselde, bir genç ailesiyle bir konuda konuşmak istiyor fakat anne ve baba televizyon izlemeye odaklandığı için gencin varlığını fark etmiyor. Bu da iletişimsizlik problemine neden oluyor. Bu durumda, genç ailesiyle açıkça konuşmalı ve onlardan kendisini dinlemelerini rica etmelidir. Aile bireyleri de empati kurarak gençle ilgilenmeli ve sağlıklı bir iletişim kurmalıdır. Uygun çözüm, saygı ve anlayış çerçevesinde birbirlerini dinlemeleri ve dikkatli iletişim kurmalarıdır.


b. Genç ne anlatmak istemiştir? Ailesi ne cevap vermiş olabilir?

Cevap: Genç, ailesine birlikte zaman geçirmek istediğini, sadece televizyon izlemek yerine sohbet etmeyi tercih ettiğini nazik bir dille ifade etmektedir. “Bu akşam televizyonu kapatmaya ne dersiniz?” sözüyle, birlikte kaliteli vakit geçirme arzusunu dile getirmiştir.
Anne ve babası ise şöyle cevap vermiş olabilir:
“Evet, bu çok güzel bir fikir! Bu akşam biraz sohbet edelim, seni dinlemek isteriz.”


c. Konuşmanızı aşağıdaki ölçütlere göre değerlendirin.

Ölçütler Evet Kısmen Hayır
Görsellerden hareketle problemi belirledim. ☑️
Problemin ne olduğunu arkadaşlarıma ifade ettim. ☑️
Probleme yönelik çözümü arkadaşlarımla birlikte belirledim. ☑️
İki görselden hareketle ailenin iletişimle ilgili durumunu değerlendirdim. ☑️
Gencin sorusunun amacını belirledim. ☑️
Gencin sorusuna uygun tepkiyi belirleyerek ifade ettim. ☑️

d. Öz değerlendirme sonucunda güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirtiniz.

Cevap: Güçlü yönüm: Problemleri açık bir şekilde tanımlayabiliyor ve çözüm yolları önerebiliyorum.
Gelişmeye açık yönüm: Konuşmalarımda ses tonumu daha iyi ayarlamalı ve dinleyiciye daha etkili hitap etmeye çalışmalıyım.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 101 Cevabı

12. ETKİNLİK

a. Türk kültüründe komşuluk ile ilgili konuşma örneği

Konuşma Metni:

Sevgili Öğretmenim ve Değerli Arkadaşlarım,

Bugün sizlere Türk kültüründe çok önemli bir yere sahip olan komşuluk ilişkilerinden bahsetmek istiyorum.
Eskiden insanlar birbirini sadece kapı komşusu olarak görmezdi. Düğünlerde, cenazelerde, hastalıkta ya da sevinçte ilk kapısı çalınan kişiler komşular olurdu. “Komşu komşunun külüne muhtaçtır.” ve “Ev alma, komşu al.” gibi atasözleri komşuluğun bizim kültürümüzde ne kadar önemli olduğunu gösterir.
Komşuluk, yardımlaşmak, paylaşmak, birbirine destek olmak demektir. Mahallede birinin ihtiyacı olduğunda herkes elini taşın altına koyardı. Bayramlarda tabaklarla yemek götürülür, misafir gibi ağırlanırdı.

Günümüzde teknolojinin ilerlemesiyle bu ilişkiler zayıflamış olsa da bizler bu güzel geleneği yaşatmalı, komşularımızla iyi ilişkiler kurmalıyız.

Benim konuşmam bu kadardı. Dinlediğiniz için teşekkür ederim. Sorularınızı yanıtlamaktan mutluluk duyarım.


b. Akran Değerlendirme Ölçeği (Örnek)

Ölçütler Evet Kısmen Hayır
Uygun selam, hitap ve bitirme ifadelerini kullandı. ☑️
Sesini herkesin duyabileceği şekilde ayarladı. ☑️
Kelime ve kelime gruplarına uygun bağlamlarda yer verdi. ☑️
Dinleyicilerle göz teması kurdu. ☑️
Konuşurken gereksiz sesler (şey, ıı, ee vb.) çıkarmadı. ☑️
Konuşmasında anılar, gözlem ve deneyimlerinden yararlandı. ☑️
Kendisine yöneltilen soruları nezaketle cevapladı. ☑️

c. Konuşma becerisi öz değerlendirme

Cevap: Konuşmamda konuya hâkimiyetim, selam ve bitirme ifadelerim güçlüydü. Gelişmeye açık yönüm, konuşma sırasında bazı kelimeleri tekrar etmem oldu. Bu yönümü geliştirmek için daha fazla kelime hazinesi çalışacağım.


d. Konuşma sürecine yönelik deneyim

Cevap: Konuşmamın amacı, konu ve hedef kitleye uygundu. Duygu ve düşüncelerimi rahatça aktardım. Ancak, konuşma sırasında sesimi ayarlamakta ve bazı yerlerde fazla heyecanlanmakta zorlandım. Bunu aşmak için daha fazla pratik yapacağım.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 102 Cevabı

13. ETKİNLİK

a. Ailemle ve kendime ayırdığım zamanlarda neler yaptım?

  • Ailemle kahvaltı yaptım.
  • Ev işlerinde anneme yardım ettim.
  • Beraber markete gittik.
  • Film izledik ve sohbet ettik.
  • Kitap okudum.
  • Müzik dinledim.
  • Günlük yazdım.
  • Odamı topladım.

b. Listeyi sınıflandırma – Tabloya yazma

Tablo Adı: Ailemle Geçirdiğim Zaman

  • Kahvaltı yapmak
  • Ev işlerine yardım etmek
  • Market alışverişi
  • Film izlemek ve sohbet

Tablo Adı: Kendime Ayırdığım Zaman

  • Kitap okumak
  • Müzik dinlemek
  • Günlük yazmak
  • Oda düzenlemek

c. "Aile içi iletişimin önemi" konulu paragraf

Aile içi iletişim, bireyler arasında sevgi, saygı ve anlayış temelli bağların kurulmasını sağlar. Günlük hayatta ailece birlikte vakit geçirmek, birbirimizi daha iyi tanımamıza ve hislerimizi paylaşmamıza yardımcı olur. Sohbet etmek, birlikte işler yapmak ya da sadece aynı ortamda bulunmak bile bu iletişimi güçlendirir. Güçlü bir aile iletişimi, mutlu bireyler ve sağlam bir toplum oluşturmanın temelidir. Bu nedenle aile bireylerinin birbiriyle sağlıklı bir iletişim kurması çok önemlidir.


ç. Gelişmeye açık yönlerim

Cevap: Yazım kurallarına dikkat ediyorum ve düşüncelerimi anlaşılır biçimde ifade edebiliyorum. Geliştirmem gereken yönüm ise daha etkili ve detaylı betimlemeler kullanmak. Bir sonraki yazı çalışmalarımda bu yönde ilerleyeceğim.

BU GÖREV BİZİM İÇİN

Doğa Sporları Araştırması

Doğa sporları, doğayla iç içe yapılan, hem bedeni hem zihni geliştiren etkinliklerdir. Bu sporlar sayesinde insanlar temiz havada zaman geçirir, keşif yapar, stres atar ve fiziksel dayanıklılıklarını artırırlar.

Karada Yapılan Doğa Sporları:

  • Doğa yürüyüşü (trekking): Ormanlarda, dağ yollarında yapılan yürüyüşlerdir.
  • Dağcılık: Zorlu dağlara tırmanma sporudur.
  • Kampçılık: Doğada konaklamayı içerir, genellikle yürüyüşle birlikte yapılır.
  • Bisiklet sürme: Dağ bisikleti veya arazi bisikleti ile doğada gezmek.

Suda Yapılan Doğa Sporları:

  • Kano ve rafting: Akarsularda yapılan kürek sporlarıdır, oldukça heyecanlıdır.
  • Dalış: Denizin altındaki yaşamı keşfetmeyi sağlar.
  • Yüzme: Doğal göl, deniz veya nehirlerde yapılabilir.

Havada Yapılan Doğa Sporları:

  • Yamaç paraşütü: Yüksekten atlayarak rüzgârla süzülme sporudur.
  • Balonla uçuş: Sıcak hava balonları ile gökyüzünde süzülme.

Karda ve Buzda Yapılan Doğa Sporları:

  • Kayak: Karla kaplı eğimli arazilerde yapılır.
  • Snowboard: Tek tahta ile yapılan denge ve hız sporudur.

Sonuç:

Doğa sporları, hem eğlenceli hem de sağlıklı yaşamın bir parçasıdır. Bu sporları yapan kişiler doğayla bağ kurar, fiziksel olarak gelişir ve günlük hayatın stresinden uzaklaşırlar. Herkes yaşına ve fiziksel yapısına uygun bir doğa sporu bulabilir.

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

SORU & CEVAP Haberleri