Küçük Ressam ile Kral Salyangoz Metni Cevapları (3. Sınıf Türkçe)

Küçük Ressam ile Kral Salyangoz Metni Cevapları, 3. Sınıf İlke Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 22-23-24-25-26-27-28-29-30-31-32-33 Etkinlik Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Küçük Ressam ile Kral Salyangoz Metni Cevapları

3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 22 Cevabı

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Soru: Arkadaşlarınızı seçerken nelere dikkat ediyorsunuz? Açıklayınız.
Cevap
: Arkadaşlarımı seçerken dürüst olmalarına, güvenilir olmalarına ve bana destek olmalarına dikkat ediyorum. Ayrıca, eğlenceli ve paylaşımcı olmaları da benim için önemli.

Soru: Okuyacağınız metnin görsellerini inceleyip konusunu tahmin ediniz.
Cevap: Görsellerden metnin bir kız çocuğu ve bir salyangozun arkadaşlığı üzerine olacağını tahmin ediyorum. Kız çocuğu, hayal gücüyle salyangozu boyuyor ve ona krallık yakıştırıyor.

Metni noktalama işaretlerine dikkat ederek önce sessiz, sonra sesli okuyunuz.

3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 25 Cevabı

1. ETKİNLİK

Soru: Aşağıda, metinde geçen bazı kelimelerin harfleri karışık olarak verilmiştir. Görsellerden hareketle bu harflerin oluşturduğu kelimeleri bulup uygun görselin altına yazınız.

Ressam - Çayır - Kral
Nokta - Dalga - Çizgi

Soru: Önce yazdığınız kelimelerin metindeki anlamlarını tahmin ediniz. Sonra bu kelimelerin anlamlarını sözlükten bulup öğreniniz.

Ressam

  • Tahminim: Resim çizen sanatçı.
  • Sözlük anlamı: Resim yapan sanatçı.

Çayır:

  • Tahminim: Yeşil, otluk alan.
  • Sözlük anlamı: Üzerinde gür ot biten düz ve nemli yer.

Kral:

  • Tahminim: Bir ülkenin sahibi olan, ülkeyi yöneten kişi.
  • Sözlük anlamı: En yüksek devlet otoritesini, bütün devlet başkanlığı yetkilerini kalıtım veya soylularca seçilme yoluyla elinde bulunduran kimse.

Nokta:

  • Tahminim: Kalemle yapılan küçük, yuvarlak işaretler.
  • Sözlük anlamı: Biçimi kalemin kâğıda bir defa dokunması ile meydana gelen ben gibi ufak şekil.

Dalga:

  • Tahminim: Düz olmayan çizgi.
  • Sözlük anlamı: Bir yüzeydeki kıvrım.

Çizgi:

  • Tahminim: Kalemle yapılan düz işaret.
  • Sözlük anlamı: Çizilerek veya çeşitli yollarla oluşmuş iz; cızık, çizi, çizik, hat.

Soru: Metinde geçen aşağıdaki kelimelerin anlamlarını sözlükten bulup öğreniniz. Bu kelimeleri metindeki anlamlarına uygun birer cümlede kullanınız.

hüzün yaldız çalım sağanak tıkırtı hayal yansı

Anlamlarını yeni öğrendiğiniz kelimeleri kendi sözlüğünüze eklemeyi unutmayınız.

Hüzün: Gönül üzgünlüğü
Örnek cümle: Dedemler köye gidince içimi hüzün kapladı.

Yaldız: Eşyaya altın veya gümüş görünüşü vermek için kullanılan, sıvı veya yaprak durumundaki altın, gümüş ve bunların taklidi olan madde
Örnek cümle: Kitabın kapağını yaldızla süslemişler.

Çalım: Karşıdakini etkilemek amacıyla sergilenen abartılı davranış; alım çalım, poz
Örnek cümle: Maçta golleri attığı için çalımından geçilmiyor.

Sağanak: Birdenbire başlayan, genellikle kısa süren şiddetli yağmur
Örnek cümle: Gece başlayan sağanak caddeleri göle çevirdi.

Tıkırtı: Tıkırdayan bir şeyin çıkardığı sesin adı
Örnek cümle: Üst kattan gelen tıkırtıdan rahatsız olduk.

Hayal: Zihinde tasarlanan, canlandırılan ve gerçekleşmesi özlenen şey; imge
Örnek cümle: Hayalimde savaşların olmadığı bir dünya var.

Yansı: Isı ve ışık dalgalarının yansıtıcı bir yüzeye çarparak geri dönmesi
Örnek cümle: Çocuğun aynadaki yansısı çok komikti.

3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 26 Cevabı

2. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.

Soru: Küçük ressam Ayça hangi nesneleri boyamayı seviyor?
Cevap
: Küçük ressam Ayça, doğadaki taşları ve deniz kabuklarını boyamayı çok seviyormuş.

Soru: Ayça bahçede gezinirken ne buldu’
Cevap
: Ayça bahçede gezinirken büyükçe bir salyangoz kabuğu buldu.

Soru: Ayça, canlı bir salyangozu boyadığını nasıl anladı’
Cevap
: Ayça, duyduğu tıkırtılarla gözünü açıp salyangozun masadan inip açık balkon kapısına doğru yavaş yavaş gittiğini görünce canlı bir salyangozu boyadığını anlamış.

Soru: Bahçedeki salyangozlar, boyalı salyangoza niçin ilgi gösterdiler?
Cevap
: Bahçedeki salyangozlar, onun parlak ve renkli görünümünden etkilenip kral olduğunu düşündüler.

Soru: Boyalı salyangoz, diğer salyangozların ilgisine neden çok sevindi?
Cevap
: Çünkü çok iyi ve ilgili dostlar edindiğini düşünmüş.

Soru: Boyalı salyangozun gerçek arkadaşları kimlerdi?
Cevap
: Boyalı salyangozun gerçek arkadaşları kurbağa ve kaplumbağaydı.

Soru: Boyalı salyangozun gerçek arkadaşları ile diğer salyangozlar arasındaki fark nedir?
Cevap
: Gerçek arkadaşları boyalı salyangozu o olduğu için seviyorlar ama diğer salyangozlar ona sadece görünümünden dolayı kral zannettikleri için ilgi gösterdiler, aralarındaki fark budur.

Soru: Siz de metinle ilgili bir soruyu aşağıya yazıp cevaplayınız. Yazdığınız soruyu arkadaşlarınıza yöneltiniz.

Soru: Boyalı salyangozun boyaları aktığında diğer salyangozların buna tepkisi ne oldu?
Cevap: “Kral sahteymiş, bu bizim kralımız olamaz.” deyip yanından uzaklaşmışlar.

3. ETKİNLİK

Soru: Metnin konusunu aşağıya yazınız.
Metnin konusu: Ressam bir kız tarafından boyanan bir salyangozun diğer salyangozlar tarafından görünüşü nedeniyle kral salyangoz sanılması, boyaları dökülünce salyangozların ondan uzaklaşıp asıl arkadaşları olan kurbağa ve kaplumbağanın ona sahip çıkması.

Soru: Metnin içeriğine uygun farklı bir başlık belirleyip başlığı aşağıya yazınız.
Cevap
: Gerçek Dostluk

3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 27 Cevabı

4. ETKİNLİK

Soru: Metinde anlatılan olayın yaşanmış bir olay mı yoksa hayal ürünü mü olduğu hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz.
Cevap
: Metinde anlatılan olaylar yaşanmış değil hayalî olaylardır. Çünkü metinde konuşması mümkün olmayan hayvanlar, insan gibi konuşturulmuştur.

Bir metinde anlatılan olaylarda gerçek ve hayalî öğeler bulunabilir. Günlük hayatta yaşanabilecek olayları anlatan metinlerde “gerçek öğeler” bulunur

Günlük hayatta yaşanması mümkün olmayan tan metinlerde ise “hayalî öğeler” bulunur.

Soru: Metindeki gerçek ve hayalî öğelerden bazılarının belirtildiği aşağıdaki ifadeleri okuyunuz. Gerçek öğelerin başına “G”, hayalî öğelerin başına H yazınız.

(G) Ayça’nın bahçede gezinirken salyangoz kabuğu bulması,
(G) Ayça’nın salyangozun kabuğunu boyaması,
(G) Ayça’nın yorgunluktan masa başında uyuyakalması,
(G) Salyangozun açık balkon kapısına doğru yavaş yavaş gitmesi,
(H) Diğer salyangozların, kabuğu boyalı salyangozun kralları olduğunu düşünmeleri,
(H) Kurbağa, kaplumbağa ve kral salyangozun sohbet etmeleri,
(H) Eski dostlarının, kral salyangozun yeni görünümüyle ilgili yorum yapmaları,
(G) Yağmurda ıslanınca salyangozun kabuğundaki boyaların akması,
(H) Diğer salyangozların, kabuğundaki boyalar akınca kralın sahte olduğunu söylemeleri,
(H) Kabuğundaki boyalar akınca salyangozun gözlerinin dolması ama ağlayamaması…

3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 28 Cevabı

5. ETKİNLİK

Soru: Aşağıdaki açıklamaları dikkate alarak metnin unsurlarını belirlemeye yönelik çalışmaları gerçekleştiriniz.

Anlatılan yaşantı ya da durum akışı, metnin “olay örgüsü” olarak adlandırılır.

Soru: Metindeki olayların oluş sırasına göre aşağıdaki görselleri numaralandırınız.

1. sıra: 3-2
2. sıra: 4-1

Olayın oluşmasında etkili olan ya da olayı yaşayan kişiler (şahıslar) veya varlıklar, metnin “şahıs ve varlık kadrosu”nu oluşturur.

Soru: Metnin şahıs ve varlık kadrosunun kimlerden oluştuğunu söyleyiniz.
Cevap
: Metnin şahıs ve varlık kadrosunu küçük ressam Ayça, Ayça’nın bulup boyadığı salyangoz, boyalı salyangozun arkadaşları olan kurbağa ve kaplumbağa ile diğer salyangozlar oluşturmaktadır.

“Mekân”, metinde anlatılan olayın yaşandığı çevre veya ortamdır.

Soru: Metinde anlatılan olayın gerçekleştiği mekânları belirtiniz.
Cevap
: Metinde anlatılan olayın gerçekleştiği mekânlar Ayça’nın gezinirken salyangozu bulduğu bahçe, Ayça’nın evdeki çalışma odası, su kenarı, yağmurdan korunmak için sığındıkları yaprak altıdır.

3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 29 Cevabı

6. ETKİNLİK

Soru: Aşağıdaki kelimelerin zıt anlamlılarını verilen ipuçlarına göre ilgili kutucuklara yazarak bulmacayı çözünüz.

İşte kelimelerin zıt anlamlıları:

  1. küçük - büyük
  2. güzel - çirkin
  3. uzun - kısa
  4. aşağı - yukarı
  5. doğru - yanlış
  6. yavaş - hızlı
  7. çok - az
  8. eski - yeni
  9. iyi - kötü
  10. akşam - sabah
  11. uzak - yakın
  12. alt - üst
  13. var - yok
  14. alçak - yüksek
  15. çürük - sağlam
  16. suçlu - masum

7. ETKİNLİK

Soru: Aşağıdaki kelimelerin hece sayısını belirleyip ilgili kutucuğa yazınız.

2- ressam, 1- renk, 2- kabuk, 3- salyangoz
1- gök, 2- yağmur, 2- yaprak, 4- kaplumbağa

3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 30 Cevabı

8. ETKİNLİK

Bir kişinin, yaşadıklarını tarih belirterek günü gününe anlattığı düzyazı türüne “günlük” denir. Bu amaçla kullanılan defter de “günlük” olarak adlandırılır. Günlüklerde; yaşanan olaylardan, duygulardan, düşüncelerden ve hayallerden kısaca söz edilir.

Soru: Aşağıdaki günlük metninde sözü edilen davranışlardan hangileri doğru değildir? Bu davranışların neden olduğu problemlere yönelik çözüm yolları nelerdir? Arkadaşlarınızla konuşunuz.

Sevgili Günlük,

Ayça kabuğumu boyadığı için görünüşümün değiştiğinin farkında değildim. Sırf görünüşüm sayesinde diğer salyangozların hayranlığını kazandığımı fark edemedim. Onların ilgisinden memnun oldum, ne iyi dostlar edindiğimi düşündüm. Görünüşümdeki değişikliği fark ettiğimde diğer salyangozların neden benimle ilgilendiklerini anladım. Bu durum beni çok üzdü. Ama onlara gerçeği söyleyemedim. Oysa eski dostlarım görünüşümdeki değişikliği pek de önemsemediler. Bugün yağan yağmurla kabuğumdaki boyalar doğal hâlime döndüm. B öylece gerçek dostlarımın yanımda olduğunu anladım.

Yanlış Davranışlar:

  • Sadece görünüşünden dolayı ilgi görmekten memnun olmak: Salyangoz, arkadaşlarının ona sadece renginden dolayı ilgi göstermesinden memnun olmuş. Bu doğru bir davranış değildir çünkü insanları ya da hayvanları sadece dış görünüşüne göre sevmek ya da onlara ilgi göstermek yanlıştır.
  • Gerçeği söylememek: Salyangoz, dış görünüşünün boyandığını fark ettiğinde arkadaşlarına gerçeği söylememiş. Bu da yanlış bir davranıştır çünkü arkadaşlarımıza karşı her zaman dürüst olmalıyız.

Çözüm Yolları:

  • Dış görünüşten çok, iç güzellik önemlidir: Salyangoz ve arkadaşları, birini dış görünüşünden çok nasıl bir karakteri olduğuna göre değerlendirmelidir. Arkadaşlıkta dış görünüş değil, iyi kalpli ve samimi olmak önemlidir.
  • Dürüst olmak: Salyangoz, arkadaşlarına gerçeği açıklamalıydı. Dürüstlük, arkadaşlar arasında güveni artırır ve sağlam dostluklar kurar.

Soru: Siz dış görünüşünüz nedeniyle benzer bir olay yaşadınız mı? Yaşadıysanız bu olayı arkadaşlarınıza anlatınız.
Cevap
: Evet, benzer bir olay yaşadım. Bir gün yeni bir ayakkabı almıştım ve okula gittiğimde herkes ayakkabılarıma bakıp ne kadar güzel olduğunu söyledi. Herkes sürekli ayakkabılarımı soruyordu, bu yüzden sadece ayakkabılarım nedeniyle ilgi gördüğümü hissettim. O gün fark ettim ki, arkadaşlık sadece dış görünüş ya da giydiğimiz şeylerle ilgili olmamalı. Asıl önemli olan, nasıl bir insan olduğumuz ve iyi bir arkadaş olup olmadığımızdır.

Soru: “Arkadaş” ve “dost” arasında sizce ne fark vardır? Kısaca aşağıya yazınız.
Cevap
: Arkadaş, birlikte vakit geçirdiğimiz ve paylaşımlarda bulunduğumuz kişidir. Ancak dost, her zaman yanımızda olan, zor zamanlarımızda bizi destekleyen, en yakın ve en güvenilir kişidir. Dostluk daha derin ve samimidir.

3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 31 Cevabı

9. ETKİNLİK

Soru: Aşağıda verilen alfabemizdeki harflerin bulunduğu şifreleme anahtarını inceleyiniz. Şifreleme anahtarındaki eksik harfleri tamamlayınız.

Şifreleme anahtarında, alfabemizdeki harflerin sırasını bildiren sayıların bulunduğunu fark ettiniz mi?

Harfler A B C Ç D E F G Ğ H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T U Ü V Y Z

Soru: Aşağıdaki kutucuklara sıra numaralarına uygun harfleri yazarak şifreleri bulunuz.

Şifredeki cümlenin bir atasözümüz olduğunu biliyor muydunuz? Atasözleri, uzun deneme ve gözlemlere dayanarak söylenmiş, öğüt veren kalıplaşmış sözlerdir.

ARKADAŞINI SÖYLE KİM OLDUĞUNU SÖYLEYEYİM
DOST KARA GÜNDE BELLİ OLUR

3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 32 Cevabı

10. ETKİNLİK

Soru: Büyük harflerin kullanım yerleriyle ilgili aşağıdaki açıklamaları okuyup örnek cümleleri inceleyiniz. Açıklamalara uygun birer cümle de siz yazınız.

Cümleye büyük harfle başlanır.

  • Akşam dedemleri ziyarete gittik.
  • Yarın sinemaya gideceğiz.

Kişi adları ile soyadlarının ilk harfi büyük yazılır.

  • Resim yarışmasında Ceren Uysal birinci oldu.
  • Okulun en başarılı öğrencisi Ahmet Yılmaz seçildi.

Hayvanlara verilen özel adlar büyük harfle başlar.

  • Köpeğim Tarçın’ı veterinere götürdük.
  • Kedim Misket bütün gün uyudu.

Mahalle, cadde, sokak adlarında geçen mahalle, meydan, bulvar, cadde, sokak kelimeleri büyük harfle başlar.

  • Koru Mahallesi’ne taşınacaklarını duydum.
  • Bağlar Caddesi’nde yeni bir park açıldı.

Kurum, kuruluş adlarının ilk harfleri büyük yazılır.

  • Sağlık Bakanlığı aşı kampanyası başlattı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı yeni bir proje başlattı.

Bayram adları büyük harfle başlar.

  • 30 Ağustos Zafer Bayramı kutlamalarına katıldık.
  • Ramazan Bayramı’nda ailemle bir araya geldik.

3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 33 Cevabı

11. ETKİNLİK

Soru: Aşağıdaki yazımları inceleyiniz. Bu kelime ve kelime gruplarını, harflerin yapısal özelliklerine dikkat ederek özenli, okunaklı şekilde ilgili satırlara yazınız.

Soru: Yazdığınız kelimelerin ve kelime gruplarının, doğadaki canlı ve cansız varlıkların seslerine benzetilerek oluşturulduğunu fark ettiniz mi?
Cevap
: Evet, bu kelimelerin ve kelime gruplarının, doğadaki canlı ve cansız varlıkların çıkardığı sesleri taklit ederek oluşturulduğunu fark ettim. Örneğin:

  • Vızıldamak ve vızıltı, arıların ya da sineklerin çıkardığı ince ve sürekli sesleri ifade eder.
  • Fısıldamak ve fısıltı, insanların çok düşük sesle, gizlice konuşmalarını anlatır.
  • Cıvıldamak ve cıvıltı, kuşların neşeli seslerini ifade eder.
  • Fokurdamak ve fokurtu, kaynayan suyun çıkardığı sesleri anlatır.

Bu kelimeler doğadaki seslere benzetilerek oluşturulmuş ses taklitleridir ve bu yüzden doğadaki varlıkların çıkardıkları seslere çok yakın anlamlar taşır.

SONRAKİ METNE HAZIRLIK

Soru: Okulda birlik ve beraberlik içinde yaptığınız çalışmaları defterinize yazınız.
Cevap
: Okulda birlik ve beraberlik içinde yaptığımız çalışmalar şunlardır:

  • Sınıfı hep birlikte temizleriz ve düzenleriz.
  • Proje ödevlerimizi grup halinde yaparız, herkes birbirine yardımcı olur.
  • Okul bahçesinde fidan dikme etkinliği düzenleriz ve herkesin katkısı olur.
  • Spor etkinliklerinde takım olarak oynar ve yardımlaşırız.
  • Sınıf arkadaşlarımızla ihtiyaç sahibi öğrencilere yardım kampanyaları düzenleriz.

Bu çalışmalar, birlik ve beraberliğin ne kadar önemli olduğunu gösterir.

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

SORU & CEVAP Haberleri