Matematiğin Şiirselliği Metni Cevapları (7. Sınıf Türkçe)

Matematiğin Şiirselliği Metni Cevapları, 7. Sınıf Özgün Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 14-15-16-17-18-19-20 Etkinlik Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Matematiğin Şiirselliği Metni Cevapları

Hazırlık Çalışmaları

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 14 Cevapları Özgün Yayıncılık

Matematik biliminden hangi işlerimizde faydalanabiliriz? Matematiği çevremizde nerelerde görmekteyiz? Arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Matematik, alışveriş, zaman yönetimi, yemek yapma ve bütçe planlamada karşımıza çıkar. Çevremizde binaların yapımında, ulaşımda, sporda ve teknolojide matematik sıkça kullanılır. Hayatımızın birçok alanında işimizi kolaylaştıran önemli bir bilimdir.

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 16 Cevapları Özgün Yayıncılık

1. Etkinlik

Metinde geçen bazı kelimelerin harfleri aşağıda karışık olarak verilmiştir. Numaralarla belirtilen anlamlardan hareketle bu kelimeleri bularak örnekteki gibi yazınız. Kelimeleri, anlamlarına uygun olarak birer cümlede kullanınız. Sözlük hazırlama ilkelerine dikkat ederek oluşturacağınız sözlüğe, öğrendiğiniz yeni kelime ve kelime gruplarını ekleyebilirsiniz.

1.tinak →Antik
→Bu kitap bize antik dünyanın kapılarını açıyor.

2. envre → Evren
Cümle: Evren, sonsuz büyüklüğü ve gizemleriyle her zaman insanları büyülemiştir.

3. roflüm → Formül
Cümle: Matematik problemlerini çözmek için doğru formülü kullanmak çok önemlidir.

4. geim → İmge
Cümle: Şair, şiirlerinde doğayı insan hayatının bir imgesi olarak kullanmıştır.

5. aşin → İnşa
Cümle: Yeni köprü, bölgenin ekonomik gelişimine katkı sağlayacak şekilde inşa ediliyor.

6. şimel → İşlem
Cümle: Matematik dersinde toplama ve çıkarma işlemlerini öğrendik.

ahav → Vaha
Cümle: Çölde uzun bir yürüyüşten sonra nihayet bir vaha buldular ve dinlendiler.

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları Özgün Yayıncılık

2. Etkinlik

Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.

1- “Devasa bir duygu yumağını, birkaç kelimeyle ahenkli bir şekilde ortaya koymanın adıdır şiir.” cümlesinde şiirin hangi özelliklerinden bahsedilmektedir (egitim.net.tr)?
Cevap: Şiir, karmaşık duyguları az kelimeyle ve uyumlu bir şekilde ifade etme özelliğine sahiptir.

2- İnsanın, yaşadığı evreni tanıyabilmesinin şartı nedir?
Cevap: İnsanın, yaşadığı evreni anlayabilmesi için matematiğin dilini öğrenmesi gereklidir.

3- Yazar, matematik ve şiiri hangi açılardan birbirine benzetmiştir?
Cevap: Yazar, matematiğin ve şiirin ikisinin de akıcı ve düzenli olma özelliğini vurgulayarak onları birbirine benzetmiştir.

4- Yazara göre öğrenciler, matematik bilimine neden mesafelidir?
Cevap: Öğrenciler, doğadan uzak kaldıkları için matematiği soyut bir kavram olarak görüp ona mesafeli durmaktadırlar.

5- Yazar, doğadaki varlıklarda matematik örüntülerinin bulunduğunu hangi örneklerle açıklamıştır?
Cevap: Yazar, günebakan bitkisi, eğrelti otu, papatya gibi bitkilerdeki dizilimler ve Mimar Sinan’ın eserleri gibi mimari örneklerle doğadaki matematiksel düzeni açıklamıştır.

5- Matematik ve şiirin birbirine benzediği fikrine katılıyor musunuz? Gerekçeleriyle açıklayınız.
Cevap: Evet, katılıyorum. Çünkü her ikisi de belli bir düzen ve uyum içinde ilerler, hem mantık hem de estetik duygulara hitap eder.

6- Metnin son paragrafında yazar hangi görüşe karşı çıkmaktadır?
Cevap: Yazar, matematik ve şiirin birbirinden tamamen farklı ve zıt alanlar olarak görülmesine karşı çıkarak, bu iki disiplinin aslında birçok ortak noktaya sahip olduğunu savunmaktadır.

3. Etkinlik

Bir metnin vermek istediği mesaja “ana fikir” denir. Ana fikri destekleyen ve onun ortaya konmasını sağlayan diğer fikirlere ise “yardımcı fikir” denir. Aşağıda, okuduğunuz metnin yardımcı fikirlerinden birkaçı ve ana fikri yer almaktadır. Yardımcı fikirlerin yanına “Y”, ana fikrin yanına “A” yazınız.

(A) 1. Şiir, içimizdeki duyguların ifadesidir.
(Y) 2. İki dizelik bir şiir, onlarca duygu ve fikri içinde barındırabilir.
(A) 3. Evrenin dili matematiktir.
(Y) 4. Doğadaki varlıklarda özel matematik dizilimleri saklıdır.
(A) 5. Şiir ve matematik birbiriyle ilişkilidir, bu sebeple birini sözel zekânın diğerini ise sayısal zekânın ürünü olarak görmemeliyiz.
(A) 6. Duyguların da matematiğin de kaynağı evrendir.
(Y) 7. Matematik dilindeki kavramlar şiirdeki imgelere benzer.
(A) 8. Matematikteki formüllerin kurulması, şiirdeki dizelerin ahenkli bir şekilde ve düzen içinde yazılmasına benzer.
(Y) 9. Doğayla barışık olanlar matematiği sever.
(Y) 10. Mimarlar, eserlerinde matematik dizilimlerinden faydalanırlar.
(Y) 11. Altın orana uygun tasarlanmış bir aracın estetik gözükmesi olasıdır.

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 18 Cevapları Özgün Yayıncılık

4. Etkinlik

Aşağıda “Matematiğin Şiirselliği” metninin bazı bölümlerinden alıntılar yapılmıştır. Bu bölümlerde, kutularda belirtilen düşünceyi geliştirme yollarından hangisinin kullanıldığını bularak noktalı yerlere yazınız.

Sayısal Verilerden Faydalanma -Örneklendirme- Karşılaştırma -Tanımlama- Tanık Gösterme -Benzetme

Matematik ve şiir, sonsuz gerçeklerin sonlu varlıklarca anlaşılabilmesini sağlayabilmek için birbirini andıran bir inşa sürecine sahiptir. Yani bir matematikçi yeni bir teori ortaya koyarken, bir problem hazırlarken hangi süreçlerden geçiyorsa aynı şekilde bir şair de yeni bir şiir yazarken aynı süreçlerden geçer.
Cevap: Karşılaştırma

Devasa bir duygu yumağını, birkaç kelimeyle ahenkli bir şekilde ortaya koymanın adıdır şiir.
Cevap: Tanımlama

Doğadaki matematikle ilgili binlerce örnek verilebilir. Örneğin, ayçiçeği (günebakan) ki çoğu öğrenci sadece marketlerde poşet içinde sadece çekirdek olarak gördüğü için bu bitkiyi tanımıyor bile yakından incelendiğinde, helezonik (sarmal) şekilde dizilmiş çekirdeklerden oluşur. Tam ortada bir tane çekirdek, hemen onun yanında bir çekirdek, sonra iki çekirdek, üç, beş, sekiz, on üç, yirmi bir… şeklinde devam eder. Bu dizilişi ilk fark eden İtalyan matematikçi Fibonacci’dir.
Cevap: Örneklendirme

Matematik dilindeki işlemler ve formüller şiire benzer.
Cevap: Benzetme

Alman matematikçi Karl Weierstrass, “Bir matematikçi şair ruhlu olmadıkça tam bir matematikçi olamaz.” derken Kant, “Matematik katıksız bir şiirdir.” der. Aslında matematikle uğraşana coşku veren şey, matematiğin şiir gibi akıcı olmasıdır.
Cevap: Tanık Gösterme

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 19 Cevapları Özgün Yayıncılık

5. Etkinlik

Metinde verilen “Ol mahiler ki derya içredirler deryayı bilmezler. (O balıklar ki denizin içindedirler ama denizin içinde olduklarını bilmezler.)” dizesinden hareketle matematiği bilmenin niçin gerekli olduğuna yönelik hazırlıksız konuşma yapınız.
Cevap: Matematiği bilmek, evreni ve doğayı anlamamız için gereklidir. Tıpkı balıkların denizin içinde olup da denizi fark etmemesi gibi, biz de matematiği bilmeden etrafımızdaki düzeni göremeyiz. Matematik, çevremizdeki düzeni ve hayatın içindeki ritmi anlamamızı sağlar. Bu yüzden matematiği öğrenmek, dünyayı daha iyi kavramamıza yardımcı olur.

6. Etkinlik

Metinden alınan aşağıdaki cümlelerdeki örtülü (saklı, gizlenmiş) anlamları örnekteki gibi (egitim.net.tr)yazınız.

1. “İnsanın iç dünyasında hâkim olan duyguların en rafine ve en naif hâlinin şiir olduğunu söylemek yanlış olmaz.” cümlesinden, duyguları ifade etmenin şiir yazmak dışında pek çok yolu olduğu bilgisine ulaşabiliriz.

2. “Bunun içindir ki çoğu matematikle barışık değildir.” cümlesinden, matematiğin, çoğu insan için anlaşılması zor ve karmaşık göründüğü bilgisine ulaşabiliriz.

3. “Mimar Sinan’ın da birçok eserinde Fibonacci dizisi görülür.” cümlesinden, Mimar Sinan’ın eserlerini yaparken matematiksel düzen ve simetriye dikkat ettiği sonucuna varabiliriz.

4. “Matematik dilinden uzak düşenler doğanın her yerinde var olan matematikten habersiz yaşarlar.” cümlesinden, matematik bilgisi olmayan insanların, çevrelerindeki doğal ve evrensel düzeni fark edemeyecekleri bilgisine ulaşabiliriz.

5. “Altın orana uygun ölçülerdeki nesnelerin ve canlıların daha estetik olduğu görülür.” cümlesinden, matematiksel orantılar kullanılarak tasarlanan şeylerin genellikle daha çekici ve güzel göründüğü sonucuna varabiliriz.

6. “Matematikten korkan ya da ona mesafeli duran öğrenciler çoğunlukta olmuştur.” cümlesinden, öğrencilerin büyük bir kısmının matematiği zor bulduğu ve bu nedenle matematikten uzak durduğu sonucuna ulaşabiliriz.

7. “Doğayla iç içe yaşayanların matematikle barışık olduğuna şahit olmuşumdur.” cümlesinden, doğayla yakın bir ilişki kuran insanların, matematiği daha kolay anladığı ve sevdiği sonucuna varabiliriz.

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 20 Cevapları Özgün Yayıncılık

7. Etkinlik

Aşağıdaki cümlelerde koyu punto ile belirginleştirilen fiillerin anlam özelliklerini örnekteki gibi yazınız.
Eylülün gelmesiyle havalar soğudu. → “soğudu” fiili oluş fiilidir.
Çünkü fiil, öznenin iradesi dışında, kendiliğinden gerçekleşmiştir.

Cebinden bir avuç leblebi çıkarıp torununa verdi.
"Verdi" fiili kılış fiilidir.
Çünkü fiil, öznenin bir nesne üzerinde bir etkisi olduğunu ve bu eylemi bilinçli olarak gerçekleştirdiğini gösterir.

Teyzem bu konudan daha önce bahsetmişti.
"Bahsetmişti" fiili durum fiilidir.
Çünkü fiil, öznenin bir durumu ifade ettiğini ve bu durumu başka birine anlattığını gösterir.

Dolaptaki yoğurt ekşimiş.
"Ekşimiş" fiili oluş fiilidir.
Çünkü fiil, öznenin iradesi dışında, kendiliğinden gerçekleşen bir durumu ifade eder.

Anneannem beş dakika boyunca güldü.
"Güldü" fiili durum fiilidir.
Çünkü fiil, öznenin kendi içinde bir durumu ifade ettiğini ve bu durumun bir süre devam ettiğini gösterir.

Bu günlüğü ileride sen okuyasın diye yazıyorum.
"Yazıyorum" fiili kılış fiilidir.
Çünkü fiil, bir nesne üzerinde bir etki olduğunu ve bu eylemi bilinçli olarak gerçekleştirildiğini gösterir.

Çimlere uzanıp bulutların hangi şekle büründüklerini izlerdik.
"İzlerdik" fiili kılış fiilidir.
Çünkü fiil, öznenin bir nesne üzerinde bir etki olduğunu ve bu eylemi bilinçli olarak gerçekleştirdiğini gösterir.

Gelecek Derse Hazırlık

“Jenerik, efekt, 3D tekniği, 2D tekniği, Cut Out (kat aut) tekniği, storyboard (sıtoribord), sinopsis” kelimelerinin çizgi film tasarımında ne anlamlara geldiğini araştırınız. Bu kelimelerin yerine Türkçe hangi kelimelerin kullanılabileceğini düşününüz.

Jenerik: Filmin başlangıç veya bitiş yazıları.
Türkçe: Açılış/Kapanış Yazıları

Efekt: Filmin görsel veya işitsel öğelerini geliştiren teknikler.
Türkçe: Görsel/Ses Efektleri

3D Tekniği: Üç boyutlu animasyon tekniği.
Türkçe: 3 Boyutlu Teknik

2D Tekniği: İki boyutlu animasyon tekniği.
Türkçe: 2 Boyutlu Teknik

Cut Out Tekniği: Kesme animasyon yöntemi.
Türkçe: Kesim Tekniği

Storyboard: Sahne taslağı ve dizilimi.
Türkçe: Hikâye Tahtası

Sinopsis: Filmin kısa özeti.
Türkçe: Özet

Yorum Yap
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar (25)
Yükleniyor ...
Yükleme hatalı.

SORU & CEVAP Haberleri