Nasreddin Hoca Metni Cevapları (3. Sınıf Türkçe)

Nasreddin Hoca Metni Cevapları, 3. Sınıf İlke Yayınları Türkçe Ders kitabı sayfa 203-204-205-206-207-208-209-210 Etkinlik Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Nasreddin Hoca Metni Cevapları


3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 204 Cevabı

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Soru: “Nasreddin Hoca” hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Nasreddin Hoca, Türk halk edebiyatının önemli mizah ustalarından biridir. 13. yüzyılda Anadolu’da yaşadığına inanılır. Fıkralarıyla insanlara ders verici öğütler sunar ve toplumun eksik yönlerini mizahi bir dille eleştirir.

Soru: Okuyacağınız metnin görsellerini inceleyip konusunu tahmin ediniz.

Cevap: Görselde Nasreddin Hoca’nın eşeğe ters bindiği görülüyor. Metnin konusu, Hoca’nın bu durumu açıklamasıyla ilgili olabilir.

Metni vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek sesli okuyunuz.

NASREDDİN HOCA

Nasreddin Hoca’yı bilmeyen var mı? Derler ki; Nasreddin Hoca, gelmiş geçmiş ünlülerin hem en güldürücü hem de en akıllı olanıdır.
Bir gün Nasreddin Hoca Akşehir’deki biraz yaramaz olan öğrencilerini pazara götürmek, onlara pazarı tanıtmak istemiş. Çocuklar buna çok sevinmişler. Hemen sınıftan dışarı koşmuş, yola çıkmaya hazırlanmışlar.
Tam yola çıkacakları zaman bir de ne görsünler? Nasreddin Hoca eşeğine ters binmiş oturuyor! “Hoca aklını mı şaşırdı?” diye düşünmüşler. Dayanamayıp sormuşlar, “Hocam, neden eşeğe böyle ters bindiniz?”

1. ETKİNLİK

Soru: Metinde geçen aşağıdaki kelimelerin anlamlarını tahmin ederek noktalı yerlere yazınız.

  • Ünlü: Herkes tarafından tanınan, meşhur kişi.
  • Ayıplamak: Birinin yanlış veya uygun olmayan davranışını eleştirmek, kınamak.
  • Heykel: Taş, metal, ahşap gibi malzemelerden yapılan üç boyutlu sanat eseri.

Soru: Aşağıda anlamları verilen kelime gruplarını ipuçlarından yararlanarak metinden bulup yazınız.

kıs kıs gülmek : Sessiz ve alaylı bir biçimde gülmek.
önüne katmak : Önden yürütüp kendisi ardı sıra gitmek.
göz önünde olmak : Yanında, yakınında olmak.

2. ETKİNLİK

Arkadaşlarınızla konuşarak aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.

1. Soru: Nasreddin Hoca nasıl birisiydi?
Cevap: Ünlü, güldürücü ve akıllı birisiydi.

2. Soru: Nasreddin Hoca öğrencilerini neden pazara götürdü?
Cevap: Öğrencilere pazarı tanıtmak için götürdü.

3. Soru: Nasreddin Hoca, eşeğe ters binince öğrencileri ne düşündüler?
Cevap: Öğrenciler, Hoca’nın aklını şaşırdığını düşündüler.

4. Soru: Nasreddin Hoca neden eşeğe ters bindi?
Cevap: Hem çocukların önünden gitmek hem de onları gözetlemek için eşeğe ters bindi.


3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 206 Cevabı

3. ETKİNLİK

Soru: Nasreddin Hoca’nın yerinde siz olsaydınız yaramaz öğrencilerinizi pazara nasıl götürürdünüz? Anlatınız.
Cevap
: Eğer ben Nasreddin Hoca’nın yerinde olsaydım, öğrencilerimi bir sıra halinde yürütür, aralarında belli bir mesafe bırakarak yürümelerini sağlardım. Böylece hem düzenli giderdik hem de onları rahatça kontrol edebilirdim.

Soru: Nasreddin Hoca fıkraları hakkında neler düşünüyorsunuz? Açıklayınız.
Cevap
: Nasreddin Hoca fıkraları hem güldürücü hem de düşündürücüdür. Günlük hayattaki olayları mizahi bir dille anlatır ve insanlara ders verir.

Soru: Öğrendiğiniz Nasreddin Hoca fıkrasını arkadaşlarınıza anlatınız.

Parayı Veren Düdüğü Çalar Fıkrası

Parayı Veren Düdüğü Çalar fıkrasını anlatabiliriz. Bir gün çocuklar Hoca’dan pazardan düdük getirmesini ister. Sadece biri para verir. Hoca, pazardan döndüğünde düdüğü sadece parayı veren çocuğa verir. Diğer çocuklar düdüklerini istediğinde, “Parayı veren düdüğü çalar.” der.

Soru: Aşağıdaki fotoğrafları ve altlarındaki fıkra adlarını inceleyiniz. Fotoğraflardaki heykellerle canlandırılan Nasreddin Hoca fıkralarının adlarını tahmin edip başındaki kutucuğu ✓ ile işaretleyiniz.

  • 1️⃣ Birinci görsel (Nasreddin Hoca elinde balta): Bindiği Dalı Kesmiş
  • 2️⃣ İkinci görsel (Nasreddin Hoca yere oturmuş): Düşmesem de İnecektim
  • 3️⃣ Üçüncü görsel (Nasreddin Hoca ve çocuk heykeli): Parayı Veren Düdüğü Çalar
  • 4️⃣ Dördüncü görsel (Nasreddin Hoca ve kazan) : Kazan Doğurdu

3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 207 Cevabı

4. ETKİNLİK

Soru: Bir Nasreddin Hoca fıkrasının anlatıldığı aşağıdaki çizgi romanı inceleyip sınıfta canlandırınız.
Cevap
: Fıkrayı güzelce ezberleyip canlandıracağız.

Soru: Bu fıkranın içeriğine uygun bir başlık belirleyiniz.
Cevap
: Elini Vermeyen Adam

Fıkranın Özeti:

Nasreddin Hoca ve arkadaşları, suda boğulmakta olan bir adamı fark eder. Hoca’nın arkadaşı, adamı kurtarmak için "Ver elini!" der ama adam elini uzatmaz. Bunu gören Nasreddin Hoca, "Al elimi!" der ve adam hemen elini uzatır. Çünkü adam, "vermek" yerine "almak" kavramına alışmıştır.

Bu fıkra, bazı insanların düşünce yapısına ve alışkanlıklarına mizahi bir şekilde gönderme yapmaktadır.


3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 208 Cevabı

5. ETKİNLİK

Soru: Aşağıdaki bilmecelerin cevaplarını, verilen görsellerden yararlanarak noktalı yerlere yazınız.

Soru: Bilgi verir herkese, en güzel dosttur bize.
Cevap: Kitap

Soru: Yazın giyinir, kışın soyunur.
Cevap: Ağaç

Soru: İçi ateş, dışı taş. Biraz kuru, çoğu yaş.
Cevap: Dünya

Soru: Arpadır aşı, tükenmez işi.
Cevap: Eşek

Soru: Pazardan aldım bir tane, eve geldim bin tane.
Cevap: Nar

Soru: Sesi var, canı yok, konuşur, ağzı yok.
Cevap: Radyo

Soru: Karada bayılır, suda ayılır.
Cevap: Balık

Soru: Her sabah çınlar sesi, uyandırır herkesi.
Cevap: Horoz


3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 209 Cevabı

6. ETKİNLİK

Soru: Sizi en çok güldüren fıkrayı özenli ve okunaklı şekilde aşağıya yazınız.

Parayı Veren Düdüğü Çalar

Çocuklar, pazara giden Nasreddin Hoca’nın etrafını sarmış:

  • "Hoca, bana düdük al!" demiş biri.
  • "Bana da, bana da!" demiş bir diğeri.
  • "Bir tane de bana!" diye devam etmişler.

Ancak içlerinden yalnızca biri Nasreddin Hoca’ya düdük parası vermiş. Hoca, parayı alıp pazara gitmiş.

Akşam pazardan dönen Hoca, cebinden bir düdük çıkarıp yalnızca parayı veren çocuğa vermiş. Diğer çocuklar hep bir ağızdan bağırmış:

  • "Hani bizim düdüğümüz?"

Nasreddin Hoca gülerek:

  • "Parayı veren düdüğü çalar!" demiş.

Soru: Yazdığınız fıkrayı yazım ve noktalama kuralları açısından gözden geçirip düzenleyiniz. Ardından fıkrayı anlatarak arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Fıkrayı gözden geçirdim, arkadaşlarımla paylaşacağım.

7. ETKİNLİK

Soru: Aşağıdaki cümlelerde kaç tane büyük harf kullanılması gerektiğini örnekteki gibi yazınız.

1️⃣ Fatih Sultan Mehmet İstanbul’u fethetti. (4 büyük harf)
2️⃣ Mimar Sinan, Selimiye Camii’nin mimarıdır. (4 büyük harf)
3️⃣ Emek Mahallesi Nergis Caddesi’nde oturuyorum. (4 büyük harf)
4️⃣ Nasreddin Hoca fıkraları adlı kitabı severek okudum. (2 büyük harf)
5️⃣ Furkan, kedisi Pamuk’u veterinere götürdü. (2 büyük harf)
6️⃣ Mehmet Akif Ersoy İlkokulunda okuyorum. (4 büyük harf)
7️⃣ Nasreddin Hoca Eskişehir’in Sivrihisar ilçesinde doğmuştur. (4 büyük harf)


3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 210 Cevabı

8. ETKİNLİK

Soru: Aşağıdaki eş sesli kelimeleri örnekteki gibi farklı anlamlara gelecek şekilde cümle içinde kullanınız.

1️⃣ Yaş

  • Odunlar yaş olduğu için yanmıyor.
  • Kardeşimle aynı yaştasın.

2️⃣ Düş

  • Bu olay bana düş kırıklığı yaşattı.
  • Kardeşim top oynarken düşmüş.

3️⃣ Pazı

  • Pazardan üç bağ pazı aldık.
  • Babamın çok güçlü pazıları var.

4️⃣ Yat

  • Boğaz’da bir yat gezisi yaptık.
  • Bu gece erken yattım.

5️⃣ Kaz

  • Kümesimizde iki tane kaz varmış.
  • Belediye işçileri sokağımızı kazdı.

6️⃣ Mâni

  • Babaannem bize maniler okumayı çok sever.
  • Gürültü, ders çalışmama mani oluyor.

7️⃣ Kart

  • Annemin aldığı fasulyeye kart çıktı.
  • Uno oyunu kartlarla oynanır.

SONRAKİ METNE HAZIRLIK

Soru: Âşık Veysel hakkında araştırma yapınız.

Cevap: Âşık Veysel Şatıroğlu, 1894 yılında Sivas’ın Şarkışla ilçesine bağlı Sivrialan köyünde doğmuştur. Küçük yaşta geçirdiği çiçek hastalığı nedeniyle gözlerini kaybetmiştir. Ancak bu durum onun sanatla ilgilenmesine engel olmamış, bağlama çalarak ve şiirler söyleyerek kendini geliştirmiştir.

Sanatı ve Eserleri
Türk halk müziğinin en önemli ozanlarından biri olan Âşık Veysel, özellikle doğa, vatan, sevgi ve insan sevgisi üzerine şiirler yazmıştır. En bilinen eserleri:

  • Uzun İnce Bir Yoldayım
  • Benim Sadık Yârim Kara Topraktır
  • Dostlar Beni Hatırlasın
  • Güzelliğin On Para Etmez

1960 yılında Devlet Sanatçısı unvanını almış ve eserleriyle halk kültürüne büyük katkılar sağlamıştır. 21 Mart 1973 yılında hayatını kaybetmiştir.

Soru: Yaşadığınız bölgenin doğal, tarihî, turistik yerlerini, varsa tanınmış tarım ürünlerini araştırınız.

Ankara, İzmir ve İstanbul’un Doğal, Tarihî, Turistik Yerleri ve Tarım Ürünleri

Ankara

Türkiye’nin başkenti olan Ankara, Anıtkabir, Ankara Kalesi ve Roma Hamamı gibi tarihî yapılarıyla öne çıkar. Eymir ve Mogan Gölü doğa severler için önemli yerlerdir. Atatürk Orman Çiftliği ve Hamamönü turistlerin ilgisini çeker. Ankara’nın ünlü tarım ürünleri arasında Ankara armudu ve Beypazarı havucu yer alır.

  • Doğal Yerler: Eymir Gölü, Mogan Gölü, Soğuksu Milli Parkı
  • Tarihî Yerler: Anıtkabir, Ankara Kalesi, Roma Hamamı
  • Turistik Yerler: Atatürk Orman Çiftliği, Hamamönü, Kocatepe Camii
  • Tarım Ürünleri: Ankara armudu, Kavun, Beypazarı havucu

İzmir

Ege’nin incisi İzmir, Efes Antik Kenti, Agora Ören Yeri ve Kadifekale gibi tarihî mekanlarıyla dikkat çeker. Şirince ve Spil Dağı doğa tutkunlarının uğrak noktasıdır. Alaçatı ve Kordon Boyu, turistlerin en çok ziyaret ettiği yerlerdendir. İzmir’in en meşhur tarım ürünleri arasında İzmir üzümü ve Bergama zeytini bulunur.

  • Doğal Yerler: Şirince, Spil Dağı, Karagöl
  • Tarihî Yerler: Efes Antik Kenti, Agora Ören Yeri, Kadifekale
  • Turistik Yerler: Kordon Boyu, Alaçatı, Çeşme Plajları
  • Tarım Ürünleri: İzmir üzümü, Tire süt ürünleri, Bergama zeytini

İstanbul

Tarihî ve kültürel zenginlikleriyle öne çıkan İstanbul’da Ayasofya, Topkapı Sarayı ve Yerebatan Sarnıcı gibi eserler büyük ilgi görür. İstanbul Boğazı ve Belgrad Ormanı, doğal güzellikleriyle ön plana çıkar. Kapalıçarşı, Kız Kulesi ve Dolmabahçe Sarayı turistlerin en çok ziyaret ettiği noktalar arasındadır. Şehrin önemli tarım ürünleri Çengelköy salatalığı ve Silivri karpuzudur.

  • Doğal Yerler: İstanbul Boğazı, Belgrad Ormanı, Polonezköy
  • Tarihî Yerler: Ayasofya, Topkapı Sarayı, Yerebatan Sarnıcı
  • Turistik Yerler: Kapalıçarşı, Kız Kulesi, Dolmabahçe Sarayı
  • Tarım Ürünleri: Çengelköy salatalığı, Silivri karpuzu, Şile kestanesi

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

SORU & CEVAP Haberleri