Öğrenciler Gönüllü Oluyor Metni Cevapları
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 63 Cevabı
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Soru: Çanakkale Savaşı hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınıza anlatınız.
Cevap: Çanakkale Savaşı, 1915-1916 yılları arasında, Osmanlı İmparatorluğu ile İtilaf Devletleri (İngiltere, Fransa) arasında Çanakkale Boğazı’nda yapılan çok önemli bir savaştır. İtilaf Devletleri, İstanbul'u ele geçirmek ve Rusya'ya destek göndermek amacıyla boğazdan geçmeye çalışmış, ancak Türk ordusunun güçlü direnişi ile karşılaşmıştır. Mustafa Kemal Atatürk'ün liderlik ettiği bu savaş, Türk zaferiyle sonuçlanmış ve I. Dünya Savaşı'ndaki en büyük başarılarımızdan biri olarak tarihe geçmiştir.
Soru: Okuyacağınız metnin görsellerini inceleyip konusunu tahmin ediniz.
Cevap: Başlık ve görsellerden anladığım kadarıyla metin, savaş sırasında gönüllü olarak cepheye gitmek isteyen öğrencilerin hikâyesini anlatıyor.
Metni noktalama işaretlerine dikkat ederek önce sessiz, sonra sesli okuyunuz.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 65 Cevabı
1. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda, metinde geçen bazı kelimelerin anlamları verilmiştir. Verilen ipuçlarından yararlanarak anlamlarına uygun kelimeleri metinden bulup örnekteki gibi yazınız.
gönüllü - Bir isi yapmayı hiçbir zorunlulugu yokken isteyerek üstlenen.
cephe - Üzerinde savasın sürdügü bölge.
pusula - Küçük bir kâgıda yazılmıs kısa mektup.
başvuru - Istegi, dilegi belirtmek için herhangi bir islem baslatmak.
çağrı - Birinin bir yere gelmesini isteme, davet.
sessizlik - Ortalıkta gürültü olmama durumu.
Soru: Aşağıdaki kelime gruplarını anlamlarıyla eşleştiriniz.
başında gelmek-can pahasına-aklına koymak-helal etmek
basında gelmek - Önem sıralamasında önde olmak.
can pahasına - Canını vererek veya tehlikeye koyarak.
aklına koymak - Bir seyi yapmaya kesin olarak karar vermek.
helal etmek - Üzerinde hiçbir hak iddia etmeksizin bagıslamak.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 66 Cevabı
2. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
Soru: İstanbul’da pek çok gencin askerlik şubeleri önünde sıra olmalarının sebebi nedir?
Cevap: Gençler, gönüllü olarak askere gitmek ve vatanlarını savunmak amacıyla askerlik şubeleri önünde uzun kuyruklar oluşturmuşlardır.
Soru: Kendini bir numaralı gönüllü olarak yazdırmayı başaran kimdir? Bu duruma arkadaşları ne tepki vermiştir?
Cevap: Bir numaralı gönüllü olarak yazılan kişi, Galatasaray Lisesi'nin okul birincisi Celal İbrahim'dir. Arkadaşları bu durumu duyunca onu tebrik etmiş ve biraz da kıskanmışlardır.
Soru: Mehmet Muzaffer, arkadaşı Celal İbrahim’in Çanakkale Cephesi’ne gitmesi üzerine okuldaki arkadaşlarına neler söyledi?
Cevap: Mehmet Muzaffer, “Vatan bizden hizmet bekliyor. Bizler de gönüllü olmalıyız.” diyerek arkadaşlarını cesaretlendirmiştir.
Soru: Çağrı pusulasını alan Mehmet Muzaffer neler hissetti?
Cevap: Mehmet Muzaffer, çağrı pusulasını alınca hem sevinmiş hem de ailesine nasıl söyleyeceğini bilemediği için tedirgin olmuştur.
Soru: Mehmet Muzaffer’in annesi ve babası, onun cepheye gideceğini öğrenince nasıl tepki verdiler?
Cevap: Önce şaşırdılar ve sessiz kaldılar, ancak daha sonra babası, onunla gurur duyduklarını ve kendisine dikkat etmesini söyledi. Mehmet Muzaffer’in annesi ise gözyaşlarına hâkim olamadı.
3. ETKİNLİK
Metnin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.
Metnin konusu: Çanakkale Savaşı'na gönüllü olarak katılmak isteyen gençlerin vatan sevgisi.
Metnin ana fikri: Vatan savunması için her fedakârlığı yapmak gerekir.
Soru: Metni ana hatlarıyla anlatınız.
Cevap: Metin, Çanakkale Savaşı sırasında Galatasaray Lisesi öğrencilerinin gönüllü olarak savaşa katılma isteğini ve bu süreçte yaşadıklarını anlatıyor. Celal İbrahim’in gönüllü yazılmasının ardından Mehmet Muzaffer ve arkadaşları da gönüllü olur. Mehmet Muzaffer, ailesine durumu açıklayınca, ailesi oğullarıyla gurur duyar ve onunla helalleşir.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 67 Cevabı
4. ETKİNLİK
Soru: Mehmet Muzaffer, çağrıyı aldığı gün yaşadıklarını günlüğünde nasıl anlatmış olabilir? Kendinizi Mehmet Muzaffer’in yerine koyarak olayların oluş sırasına göre tahminlerinizi aşağıdaki günlük sayfasına yazınız. Harfleri, yapısal özelliklerine uygun olarak yazmaya , kelimeler arasında uygun boşluklar bırakmaya dikkat ediniz.
12 Kasım 1915
Bugün hayatımın en önemli günlerinden biri oldu. Sabah erkenden şubeden bir çağrı pusulası aldım. Kalbim heyecanla çarparken mektubu açtım ve gönüllü asker olarak başvurumun kabul edildiğini öğrendim. İçimde büyük bir sevinç vardı ama aynı zamanda aileme nasıl söyleyeceğimi düşünüyordum. Onları üzmek istemiyorum, fakat vatanım için de görevimi yapmak zorundayım.
Akşam yemeğinden sonra cesaretimi topladım ve konuyu annemle babama açtım. Onların yüzündeki şaşkınlığı ve sessizliği hiç unutmayacağım. Babam, sonunda "Madem ki gönüllü gitmek istiyorsun, seninle gurur duyuyoruz," dedi. Gözlerim doldu, onların ellerini öptüm ve hakkımı helal ettim.
Bu gece uyku tutmuyor. Yarın, belki de cepheye doğru yola çıkacağım. İçimde korku ve heyecan birbirine karışmış durumda, ama bir o kadar da kararlıyım. Vatanım için elimden geleni yapacağım.
Soru: Günlük tutuyor musunuz? Günlük tutmanın size sağlayacağı katkılar neler olabilir? Arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Evet günlük tutuyorum. Günlük tutmak beni rahatlatıyor. Kendimle konuşuyor gibi hissediyorum. Gün içinde yaşadığım olayları değerlendiriyorum. Varsa hatalarımı görmeye çalışıyorum.
Soru: Bir arkadaşınızı günlük tutmaya özendirmek için ona neler söylersiniz? Aşağıdaki ifadelerden size uygun olanların başındaki yıldızı boyayınız.
Cevap: Arkadaşıma günlük tutmanın onu rahatlatacağını, bir gün içinde yaşadıklarının değerlendirmesini yaparak bazı sonuçlara ulaşabileceğini, can sıkıntısını gidereceğini söylerim.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 68 Cevabı
5. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerin, okuduğunuz metnin içeriğiyle ilişkisini açıklayınız.
Cevap: Metinde, Çanakkale Savaşı’na gönüllü katılmak isteyen gençlerin cesareti anlatılıyor. Görsellerde ise savaşın önemli simgeleri olan şehitlik anıtı ve Seyit Onbaşı'nın heykeli yer alıyor. Bu görseller, metindeki vatan sevgisi ve kahramanlık temasını yansıtıyor.
Soru: Çanakkale Savaşları’nda ordumuz, zorluklar karşısında yılmadan mücadele ederek büyük bir zafer kazandı. Siz karşılaştığınız zorlukları aşmak için neler yaparsınız? Arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Zorlukları aşmak için öncelikle kararlı olurum ve pes etmem. Planlı bir şekilde hareket eder, olumlu düşünmeye çalışırım ve kötü durumlar için de önlemler alırım.
6. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki cümlelerde yıldızların içine uygun noktalama işaretlerini koyunuz.
-
Meraklı Minik dergisine abone oldunuz mu?
(Soru işareti: "?") -
Av. Azra Hanım duruşmaya katılacak.
(Nokta: ".") -
Çantamı, kıyafetlerimi, ayakkabılarımı akşamdan hazırlarım.
(Virgüller: ",", Nokta: ".") -
Yarışmayı 3. olarak mı bitirdin?
(Soru işareti: "?") -
Kardeşim 12.06.2015 tarihinde doğdu.
(Nokta: ".") -
Bu dersi soru-cevap yöntemiyle işleyelim mi?
(Soru işareti: "?") -
Mektubunu yazdı, katladı, zarfa koyup postaneye gitti.
(Virgüller: ",", Nokta: ".")
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 69 Cevabı
7. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki açıklamaları okuyunuz.
“Öğrenciler Gönüllü Oluyor” başlıklı metnin türü, hikâye edici metindir.
• Hikâye edici metin yazarken
• Önce hikâyenizin konusunu belirleyiniz.
• Hikâye unsurlarını da belirledikten sonra hikâyenizde neler anlatacağınızı planlayınız.
• Duygu ve düşüncelerinizi açık, anlaşılır cümlelerle ifade ederek ve yaptığınız planlamaya uygun olarak hikâyenizi yazınız.
• Hikâyenizin içeriğine uygun bir başlık yazmayı unutmayınız.
Cevap: Hikâyemin konusu, okulun tiyatro kulübündeki öğrencilerin “Öğrenciler Gönüllü Oluyor” adlı metni sahnelemesi.
Soru: Yukarıdaki açıklamaları dikkate alarak defterinize aşağıdaki görsellere uygun hikâye edici kısa bir metin yazınız.
Kahraman Öğrenciler
Ali, "Öğrenciler Gönüllü Oluyor" hikâyesinden çok etkilenmişti. Tiyatro kulübünde bu hikâyeyi sahnelemeyi önerdi. Arkadaşları da bu fikri beğendi ve hazırlıklar başladı.
Ali, Celal İbrahim rolünü üstlendi ve cesaretini sahnede göstermek için çalıştı. Oyun günü geldiğinde, sahnede gerçek kahramanlar gibi oynadılar. Seyirciler gözyaşlarıyla onları alkışladı.
Ali, sahneden inerken, vatan sevgisinin önemini ve geçmişteki mücadelenin değerini bir kez daha hissetti.
SONRAKİ METNE HAZIRLIK
Soru: Kurtuluş Savaşı’nın nasıl başladığını ve halkımızın savaşta yaptığı fedakârlıkları araştırınız.
Cevap: Kurtuluş Savaşı, Mondros Ateşkes Antlaşması'nın ardından Anadolu'nun işgal edilmesiyle başladı. Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşları, Türk milletini bağımsızlık için harekete geçirmeye karar verdiler. 19 Mayıs 1919'da Samsun'a çıkarak milli mücadeleyi başlatan Atatürk, Erzurum ve Sivas Kongreleri ile halkı örgütledi.
Halkımız, Kurtuluş Savaşı boyunca büyük fedakârlıklar yaptı. Cepheye erzak taşıyan kadınlar, cephede savaşan gençler ve yaşlılar, silah ve cephane yapımı için çalışanlar bu mücadelede önemli rol oynadı. Kış koşullarında cepheye mühimmat taşıyan fedakâr Anadolu insanı, zorluklar karşısında yılmadan bağımsızlık için mücadele etti.