Soru : “Mücâhid, kendi nefsiyle cihat edendir.” (Tirmizi, Fedailü’l Cihat, 2.)
“Müşriklere karşı mallarınız, nefisleriniz ve dillerinizle cihat edin.” (Ebu Dâvûd, Cihat,17.)
“Cihadın en faziletlisi zalim sultanın yanında hakkı söylemektir.” (Tirmizi, Fiten 13.)
“Dullar ve düşkünler için çalışan kişi, Allah yolunda cihat eden kimse gibidir.” (Buhari, Nafakât, 1; Müslim, Zühd, 41.)
Peygamberimizin (sav) yukarıdaki hadislerini arkadaşlarınızla okuyunuz. Buna
göre cihadın algılanma biçimlerini değerlendiriniz.
Ödev cevabı kısaca : Cihat, kişinin nefsiyle, malıyla ve diliyle mücadele ederek hak ve adalet için çalışmasıdır.
Adalet, Hakkı Söylemek ve Yardım: İslam’da Cihat Kavramı
Peygamber Efendimiz’in (s.a.v.) hadislerine göre cihat, yalnızca savaş meydanlarında verilen bir mücadele değildir. İnsanın nefsiyle mücadele etmesi, yani kötülüklerden sakınması ve ahlaki olgunluğa ulaşması en büyük cihat olarak kabul edilir. Zalim bir yöneticiye karşı hakkı söylemek, toplumsal adaletin sağlanmasına katkıda bulunmak, maddi ve manevi olarak yoksullara yardım etmek de cihat kapsamındadır. Ayrıca, insanların kalplerini kazanmaya yönelik sözlü ve fiili mücadele de önemli bir cihat biçimidir. Bu açıdan bakıldığında cihat, kişinin kendi iç dünyasında, toplumda ve insanlık yararına yaptığı her türlü olumlu çaba olarak değerlendirilmelidir.