Pulsuz Dilekçe Metni Cevapları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 92 Cevabı
Metne Hazırlanalım
Soru: Aşağıdaki şiiri okuyup soruları cevaplayınız.
NECE?
Büyükleri anlamak zor
Ne İngilizce konuşuyorlar bizimle
Ne Fransızca ne Almanca ne de Çince…
Belli ki bu dil,
Türkçe zaten değil.
Çocuklar, şimdi anladım
Onların dili: Büyükçe.
Soru: “Büyükçe” diye bir dil var mıdır? Şairin burada asıl anlatmak istediği nedir?
Cevap: “Büyükçe” diye bir dil yoktur. Şair, büyükler ve çocuklar arasındaki iletişim farklılığını ve bu farklılığın çocuklar tarafından nasıl algılandığını anlatmak istemiştir.
Soru: Kendinizi tanımanıza yardımcı olmak amacıyla hazırlanmış aşağıdaki formu doldurunuz.
- Benim en güçlü özelliğim: Sabırlı olmam.
- Beni en iyi tanımlayan üç sözcük: Çalışkan, dürüst, azimli.
- Kendimle ilgili değiştirmek istediğim özelliğim: Kararsızlığım.
- En büyük korkum: Sevdiğim insanları kaybetmek.
- Mutlu olduğum durumlar: Başarı elde ettiğimde ve ailemle zaman geçirdiğimde.
- En çok sinirlendiğim şey: Adaletsizlik.
- En büyük hayalim: Bir gün dünyayı gezmek.
Okuyalım
“Pulsuz Dilekçe” adlı metni noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli okuyunuz.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 94 Cevabı
Sözcük Çalışması
Soru: Metinde geçen aşağıdaki sözcüklerden anlamını bildiklerinizi birer cümlede kullanınız. Anlamını bilmediğiniz sözcükleri defterinize yazınız ve bu sözcüklerin anlamlarım TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten bulunuz.
- Kişilik: Onun güçlü bir kişilik yapısı olduğunu fark ettim.
- Bocalamak: Yeni bir işe başladığında biraz bocalamak doğaldır.
- Yaralamak: Söylediği sözlerle beni çok yaraladı.
- Yargılamak: İnsanları tanımadan yargılamak doğru bir davranış değildir.
- Aşağılamak: Kimse kimseyi aşağılamak hakkına sahip değildir.
- Soğukkanlılık: Acil durumda soğukkanlılık çok önemlidir.
Anlayalım, Yorumlayalım
Aşağıdaki sorulan okuduğunuz metne göre cevaplayınız.
1- Soru: Okuduğunuz metnin giriş bölümünde çocuk, anne ve babasından ne istiyor?
Cevap: Çocuk, anne ve babasından büyüme sürecini anlamalarını, ona özgürlük tanımalarını ve kendi işlerini kendisinin yapmasına izin vermelerini istiyor.
2- Soru: Öğütlerden mi yoksa davranışlardan mı daha çok etkilenirsiniz? Niçin?
Cevap: Davranışlardan daha çok etkilenirim çünkü davranışlar, söylenen sözlerden daha etkili ve inandırıcıdır.
3- Soru: Çocuk “Yüksek sesle söylenenleri pek duymam. Yumuşak ve kesin sözler bende daha iyi iz bırakır.” sözleriyle anne ve babasına ne anlatmak istemiş olabilir?
Cevap: Çocuk, bağırarak konuşmanın etkili olmadığını ve yumuşak, kararlı sözlerin kendisini daha iyi anladığını anlatmak istemiştir.
4- Soru: Mektubun son bölümünde çocuğun anne ve babasına yönelik hangi duyguları ağır basmaktadır?
Cevap: Çocuğun sevgisi ve ailesine duyduğu güven duyguları ağır basmaktadır.
5- Soru: Mektubu yazan çocuğun annesi ve babası siz olsaydınız ona neler söylerdiniz?
Cevap: Seni çok seviyoruz ve seni anlamak için elimizden geleni yapıyoruz. Kendine güvenmeni ve bizimle her zaman açıkça konuşmanı istiyoruz.
Soru: Büyüklerinizden beklentilerinizin neler olduğunu yazınız.
Cevap: Beni anlamalarını, beni olduğum gibi kabul etmelerini ve her durumda beni desteklemelerini beklerim. Ayrıca sabırlı olmalarını ve beni dinleyerek önerilerini paylaşmalarını isterim.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 95 Cevabı
Soru: Metinde geçen aşağıdaki cümlede altı çizili sözcük geçiş ve bağlantı ifadesidir. Bu ifadenin cümlenin anlamına olan katkısını değerlendiriniz.
Koyduğunuz kurallar ve yasakların hepsini beğendiğimi söyleyemem. Ancak hiç kısıtlanmayınca ne yapacağımı şaşırıyorum.
“Ancak” sözcüğü, cümlede karşıtlık bildiren bir anlam taşır. Çocuk, kuralların tamamını beğenmediğini belirtmesine rağmen, tamamen serbest bırakılmasının da kendisini zor durumda bırakacağını ifade etmektedir. Bu geçiş, metinde dengeli bir yaklaşımı ve çocuğun düşüncelerindeki çelişkiyi vurgular.
Soru: Aşağıdaki cümleleri “fakat, lâkin, ama, buna rağmen, bununla birlikte” ifadelerinden uygun olanlarını kullanarak örnekteki gibi tek cümle hâline getiriniz ve noktalı yerlere yazınız.
Sizin çocuğunuz olarak doğmak elimde değildi. / Seçme hakkım olsaydı sizden başka kimsenin çocuğu olmak istemezdim.
Sizin çocuğunuz olarak doğmak elimde değildi fakat seçme hakkım olsaydı sizden başka kimsenin çocuğu olmak istemezdim.
Büyümeyi çok istiyorum. / Ara sıra yaşımdan küçük davranmaktan kendimi alamıyorum.
Büyümeyi çok istiyorum ama ara sıra yaşımdan küçük davranmaktan kendimi alamıyorum.
Beni destekleyin. / Beni başkalarıyla karşılaştırmayın.
Beni destekleyin lakin beni başkalarıyla karşılaştırmayın.
Her istediğimi elde edemeyeceğimi biliyorum. / Siz verdikçe almadan edemiyorum.
Her istediğimi elde edemeyeceğimi biliyorum buna rağmen siz verdikçe almadan edemiyorum.
Biliyorum ara sıra sizi üzüyor, belki de düş kırıklığına uğratıyorum. / Bana verdiklerinizin yanında benden istediklerinizin çok olmadığını da biliyorum.
Biliyorum ara sıra sizi üzüyor, belki de düş kırıklığına uğratıyorum bununla birlikte bana verdiklerinizin yanında benden istediklerinizin çok olmadığını da biliyorum.
Soru: Aşağıdaki özelliklerden hangileri okuduğunuz metinde görülmektedir? Bu özelliklerin karşısındaki kutucuğa ✓ işareti koyunuz.
- ✓ Hitap ifadesiyle başlanmıştır.
- Sağ üst köşede tarih yer almıştır.
- ✓ Bir haberi ya da bir isteği dile getirmek için yazılmıştır.
- Yazıldığı adres ve yazan kişinin imzası yer almıştır.
- ✓ İyi dileklerle sonlandırılmıştır.
Soru: Belirlediğiniz özelliklerden yararlanarak okuduğunuz metnin türünü tahmin ediniz ve ilgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap: Mektup işaretlenmelidir.
Soru: Tabloda verilenlerin hepsi mektup türünde bulunan özelliklerdir. Buna göre işaretlemediğiniz özelliklerin okuduğunuz metinde bulunmama sebebi ne olabilir?
Cevap: Metin, bir çocuğun ailesine yönelik dileklerini ve düşüncelerini ifade ettiği kurgusal bir mektup olduğu için, gerçek bir mektupta bulunan tarih, adres ve imza gibi ayrıntılar yer almamıştır. Bu özellikler metnin kurgusal yapısından kaynaklanmaktadır.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 96 Cevabı
Soru: Sizce okuduğunuz metin hangi amaçlarla kaleme alınmıştır? Yazınız.
Cevap: Okuduğumuz metin, anne ve babaların çocuklarının duygu ve düşüncelerini daha iyi anlamalarına yardımcı olmak amacıyla kaleme alınmıştır. Ayrıca çocukların birey olarak kabul edilmesi ve bu süreçte ailelerin nasıl bir tutum sergilemesi gerektiğine dikkat çekmek için yazılmıştır.
Söz Varlığımız
Soru: “Açıklamalarınız kısa ve özlü olsun.” cümlesinde geçen “kısa” sözcüğü, aşağıdaki cümlelerin hangisinde aynı anlamda kullanılmıştır?
Cevap: Öğretmenimin yaptığı kısa konuşma beni çok etkiledi.
Soru: “Ayak uydurmak, iz bırakmak, yoldan sapmak” deyimlerini aşağıdaki uygun görsellerin altına yazınız. Daha sonra açıkta kalan deyimin anlamını bulunuz ve bu deyimi bir cümlede kullanınız.
Görsellerin Altına:
- Sol görsel: Yoldan sapmak
- Sağ görsel: İz bırakmak
Açıkta Kalan Deyim: Ayak uydurmak
Anlam: Bir duruma ya da ortama uyum sağlamak.
Cümle: Yeni iş ortamına hemen ayak uydurdu ve herkesle iyi anlaştı.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 97 Cevabı
Konuşalım, Anlatalım
Soru: Sizce bir çocuğun eğitiminde aile ve okul mu yoksa toplumsal çevre mi daha etkilidir? Arkadaşlarınızı kendi düşüncenize katılmaları için ikna etmeye hazırsanız düşüncenizi savunmaya başlayabilirsiniz.
Cevap: Bence bir çocuğun eğitiminde aile ve okul daha etkilidir. Çocuğun temel değerleri ve karakteri ailede şekillenir. Aileden alınan eğitim ve okulda verilen akademik bilgiler, çocuğun toplumsal çevreye uyum sağlamasında bir temel oluşturur. Buna rağmen, toplumsal çevre de çocuğun gelişimine katkı sağlar. Ancak güçlü bir aile ve okul desteği olmadan toplumsal çevre tek başına yeterli olamaz.
Düşünelim, Yazalım
Soru: “Pulsuz Dilekçe” adlı metinde anne ve babasına seslenen çocuğa cevap olarak defterinize bir mektup yazınız. Mektubu yazarken aşağıdaki aşamaları takip ediniz.
Tarih: 17 Kasım 2024
Sevgili Çocuğumuz,
Mektubunu büyük bir mutlulukla okuduk. Hislerini bizimle bu kadar açıkça paylaşman bizi çok mutlu etti. Büyümenin getirdiği zorlukları anlayabiliyoruz ve bu süreçte her zaman yanında olduğumuzu bilmeni istiyoruz.
Senin özgürlüğüne ve bireysel gelişimine saygı duyuyoruz. Ancak unutma ki kurallar koymamızın tek amacı seni daha iyi bir geleceğe hazırlamak. Her zaman seni sevdiğimizi ve yanında olduğumuzu bilmeni isteriz.
Elimizden gelenin en iyisini yapmaya çalışıyoruz. Hatalarımız olduğunda bunu kabul etmekten çekinmeyiz. Senin de bizim için her zaman çok değerli olduğunu bilmeni istiyoruz.
Sevgilerimizle,
Anne ve Baban
Soru: Yazdığınız mektubu anlam bütünlüğünü bozan ifadeler, yazım ve noktalama bakımından gözden geçirip düzeltiniz. Daha sonra mektuplarınızı sınıf veya okul panosunda sergileyerek arkadaşlarınızla paylaşınız.
Mektup Düzeltilmiş Hâli
Tarih: 17 Kasım 2024
Sevgili Çocuğumuz,
Mektubunu büyük bir mutlulukla okuduk. Hislerini bizimle bu kadar açıkça paylaşman bizi çok mutlu etti. Büyümenin getirdiği zorlukları anlayabiliyoruz ve bu süreçte her zaman yanında olduğumuzu bilmeni istiyoruz.
Senin özgürlüğüne ve bireysel gelişimine saygı duyuyoruz. Ancak unutma ki, kurallar koymamızın tek amacı seni daha iyi bir geleceğe hazırlamaktır. Her zaman seni sevdiğimizi ve yanında olduğumuzu bilmeni isteriz.
Elimizden gelenin en iyisini yapmaya çalışıyoruz. Hatalarımız olduğunda bunu kabul etmekten çekinmeyiz. Senin de bizim için her zaman çok değerli olduğunu bilmeni istiyoruz.
Sevgilerimizle,
Anne ve Baban
E-Posta Kullanımı Hakkında Cevap
Evet, bir elektronik posta (e-posta) adresim var. Bu adresimi genellikle okulla ilgili duyuruları almak, öğretmenlerle iletişim kurmak ve projeler hakkında bilgi alışverişi yapmak için kullanıyorum. Ayrıca bazı internet sitelerine üye olmak veya hizmetlerden faydalanmak için de e-posta adresime ihtiyaç duyuyorum.
Çevremde öğretmenlerim, arkadaşlarım ve aile üyelerim de e-posta aracılığıyla haberleşiyorlar. E-posta göndermek için öncelikle bir e-posta adresine sahip olmanız gerekir. Göndereceğiniz kişinin e-posta adresini doğru yazmanız önemlidir, çünkü yanlış bir adres mesajınızın ulaşmamasına neden olur.
E-posta göndermeden önce konu kısmını mutlaka doldurmalı ve mesajınızda yazım ve noktalama kurallarına dikkat etmelisiniz. Noktalama işaretlerinden sonra bir harf boşluk bırakmanız, yazınızı daha okunabilir hâle getirir.
Eğer e-posta adresi almayı bilmeyen arkadaşlarınız varsa, onlara bu konuda yardımcı olabilirsiniz. E-posta adresi almak için ücretsiz hizmet sunan platformlara (örneğin Gmail, Yahoo, Outlook) giderek bir hesap oluşturabilirsiniz.