Saygı Dinleme Metni Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 104 Cevabı
HAZIRLANALIM
Soru: Türk toplumunda saygı duyulan unsurları araştırarak edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Türk toplumunda saygı duyulan unsurlar arasında büyüklerimize (anne, baba, dede, anneanne), öğretmenlerimize, doğaya ve kutsal yerlere saygı duymak yer alır.
Soru: Toplu taşıma araçlarında rahatsızlık duyduğunuz durumlarla karşılaştınız mı? Karşılaştıysanız bunlardan birini arkadaşlarımızla paylaşınız.
Cevap: Toplu taşıma araçlarında en sık rahatsız olduğum durum, gençlerin yaşlılara yer vermemesidir.
1. ETKİNLİK
Soru: “Saygı” metnini dinlerken kendinizi otobüsteki yolculardan birinin yerine koyunuz. Yazarın rahatsız olduğu duruma nasıl tepki verirdiniz? Aşağıya yazınız.
Cevap: Ben olsam sarımsak yiyip otobüse binmemesi konusunda nazikçe uyarırdım, yanımda naneli sakız olsaydı bir tane verirdim.
2. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki altı çizili kelimelerin cümledeki anlamlarını tahmin ederek tabloya yazınız. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz.
Altı Çizili Kelimeler ve Anlamları:
- Umurlarında değil: Aldırış etmemek, önemsememek.
- Çatayım: Sertçe uyarmak, söylenmek.
- Alaturkalık, alafrangalık: Yerlilik ve yabancılık tartışması.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 105 Cevabı
3. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metne göre defterinize cevaplayınız.
1- Yazarı rahatsız eden durum nedir?
Yazarı rahatsız eden durum, otobüste bir yolcunun sarımsak yemiş olması ve bu yüzden yayılan kötü kokudur.
2- Yazar, karşılaştığı durum karşısında nasıl bir tepki vermeyi aklından geçiriyor?
Yazar, yolcuya gidip onu bu davranışından dolayı sert bir şekilde uyarmayı, hatta çatmayı aklından geçiriyor.
3- Yazarın sarımsak yemeyle ilgili görüşleri nedir?
Yazar, sarımsağın faydalı bir yiyecek olduğunu kabul ediyor, ancak sarımsak yedikten sonra insan içine girmenin yanlış olduğunu, çünkü bu durumun başkalarını rahatsız edebileceğini düşünüyor.
4- Yazarın “Bu, bir yurttaşlık görevidir.” şeklinde ifade ettiği görev nedir? Siz bu görüşe katılıyor musunuz?
Yazarın bu ifadeyle kastettiği görev, toplum içinde başkalarını rahatsız eden davranışlarda bulunan insanları uyarmaktır. Ben bu görüşe katılıyorum, çünkü toplumsal yaşamda, başkalarının haklarına saygı gösterilmesi gerektiğini düşünüyorum. Her birey, çevresindeki insanları rahatsız eden durumlara karşı duyarlı olmalı ve gerektiğinde nazikçe uyarmalıdır.
4. ETKİNLİK
Soru: Saygı” metninin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.
Metnin Konusu: Bir yolcunun yediği sarımsağın kokusuyla otobüsteki yolcuları rahatsız etmesi
Metnin Ana Fikri: İnsan içine girdiğimizde diğer insanları rahatsız edecek durum ve davranışlardan kaçınmalı, bize rahatsızlık verenleri de uyarmalıyız.
5. ETKİNLİK
Soru: Yandaki kişinin elinin çenesinde olması ve ileri doğru bakması onun düşündüğünü göstermektedir. Bu, sözlü olmayan mesajlara bir örnektir. Çevrenizdeki kişilerin beden dillerini nasıl kullandığını gözlemleyiniz. Gözlemlerinizden hareketle aşağıya kişilerin sözlü olmayan mesajlarına örnekler yazınız.
- Gözlerini bizden kaçıran birisi bize yalan söylüyor olabilir.
- Kolların bağlanması o an iletişime kapalı olmayı ifade ediyor olabilir.
- Eli yüzde sık sık gezdirmek endişe belirtisi olabilir.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 106 Cevabı
6. ETKİNLİK
Soru: “Saygı” metnini sınıfta arkadaşlarınızla canlandırınız. Canlandırma yaparken aşağıda verilen hususları göz önünde bulundurunuz.
• Kendinize bir rol belirleyiniz.
• Canlandıracağınız rol ile davranışlarınızın birbirine yakın olmasına özen gösteriniz.
• Yaratıcılığınızı kullanınız.
• Canlandırma yaparken kendinize özgü bir yaklaşım kullanınız.
• Dikkatinizi dağıtacak şeylerden uzak durunuz.
• Mimik ve jestlerinizi kullanınız.
• Bir süre belirleyiniz ve bu süreyi iyi kullanınız.
Cevap: Ben yazar olacağım. Enes, sarımsak yiyen adam olacak. Ali, Esma ve Ceren diğer yolcular olacak ve metni canlandıracağız.
7. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda 4B sınıfı öğrencilerinin saygı konusunda dikkat ettikleri davranışlar verilmiştir. Saygı konusunda neler düşündüğünüzü arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Saygı, çok ama çok önemli bir kavramdır. İnsan, özgür bir varlıktır ancak başkasının rahatsız olduğu yerde bizim özgürlüğümüz biter. Mesela ben futbol oynamayı seviyorum diye evde istediğim saatte ve istediğim şekilde top oynayamam. Alt katta oturan insanları düşünmek zorundayım. Onları düşünmeden evin içinde top oynamam alt kattaki insanlara büyük bir saygısızlıktır. Veya sakız çiğnemeyi seviyor olabilirim, evde yalnızken istediğim gibi sakız çiğneyebilirim. Ama okulda, sınıfta ders sırasında sakız çiğnemek öğretmenimize bir saygısızlıktır. Bizler saygı görmek istiyorsak başkalarına da saygı duymaya mecburuz.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 107 Cevabı
8. ETKİNLİK
Soru: Hacivat ile Karagöz arasında geçen aşağıdaki konuşmayı okuyunuz.
Soru: Bu konuşmada geçen “ki”lerin altını çiziniz. Bunların yazımlarında herhangi bir farklılık var mı? Belirtiniz.
Cevap: Evet, farklılık var. Ek olan “-ki” bitişik, bağlaç olan “ki” ise ayrı yazılıyor.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 108 Cevabı
Şendeki şans bende olacaktı ki…
Bu cümlede iki farklı “ki” kullanılmıştır. Birincisi ek olan “-ki”dir ve kelimeye bitişik yazılır. İkinci ise bağlaç olan “ki”dir ve ayrı yazılır.
Soru: Bu açıklamaya göre aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere bağlaç olan “ki” ya da ek olan “-ki”den uygun olanı getiriniz.
• Buzdolabındaki etler bozulmuş.
• Baktı ki olacak gibi değil, vazgeçti.
• Baktım ki ortadan kaybolmuş!
• Demek ki konuyu iyi anlamış.
• Sınıftaki öğrenciler bahçeye çıkacak.
• O, ne yapacağını bilmez ki.
• Kendi kitabımı bulamıyorum seninki nerede?
• Seni öyle göreceğim geldi ki.
9. ETKİNLİK
“Saygı” konulu hikâye edici metin yazma yarışması yapılacağını varsayınız. Bu yarışma kapsamında yarışmaya katılacak metinlerin taşıması gereken özellikler aşağıda verilmiştir.
Soru: Defterinize bu özellikleri taşıyan hikâye edici bir metin yazınız.
Saygının Gücü
Bir zamanlar küçük bir köy okulunda, Ahmet adında bir öğrenci vardı. Ahmet, sınıfta arkadaşlarına karşı pek saygılı değildi, bu yüzden çoğu zaman yalnız kalırdı. Bir gün, sınıf arkadaşı Elif, Ahmet'in yanına gelip neden yalnız olduğunu sordu ve ona saygılı davranmanın öneminden bahsetti. Ahmet, Elif'in sözlerinden etkilendi ve davranışlarını değiştirmeye karar verdi.
Birkaç hafta içinde Ahmet, arkadaşlarına daha saygılı ve anlayışlı davranmaya başladı. Bu değişiklik, arkadaşlarıyla ilişkilerini güçlendirdi ve Ahmet artık sınıfta daha mutlu ve kabul gören bir çocuk oldu. Saygının, ilişkileri nasıl güzelleştirdiğini ve insanları nasıl bir araya getirdiğini anlamıştı.