Televizyon En İyi Arkadaşımı Yedi Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)

Televizyon En İyi Arkadaşımı Yedi Metni Cevapları, 6. Sınıf Yıldırım Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 220-221-222-223-224-225-226-227 Etkinlik Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Televizyon En İyi Arkadaşımı Yedi Metni Cevapları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 220 Cevabı

METNE HAZIRLANALIM

Soru: Televizyon ve bilgisayarın günlük hayatımızdaki yeri hakkında neler düşünüyorsunuz?

Cevap: Televizyon ve bilgisayar günlük hayatımızda bilgi edinme, eğlenme ve öğrenme açısından önemli bir yer tutar. Ancak fazla kullanıldıklarında bağımlılık yapabilir ve sosyal ilişkileri zayıflatabilir. Bu yüzden bilinçli ve dengeli kullanmak gerekir.

Soru: Televizyon olmasaydı hayatınız nasıl olurdu?

Cevap: Televizyon olmasaydı daha fazla kitap okuyabilir, ailemle ve arkadaşlarımla daha çok zaman geçirebilirdim. Ancak güncel haberleri ve eğitici programları izleyememek de eksiklik olurdu.

Soru: Televizyonda izlediğiniz programları, saatlerini ve bunlarla ilgili düşüncelerinizi aşağıdaki tabloya yazınız.

Programlar İzlediğim Programlar Saat Aralıkları Düşüncelerim
Çizgi filmler Kral Şakir, Rafadan Tayfa 17.00 – 18.00 Eğlenceli, öğretici ve dinlendirici programlar.
Yerli diziler Gönül Dağı 20.00 – 22.00 Aileyle izlenebilecek değerli içerikler sunuyor.
Yarışma programları Kelime Oyunu 18.30 – 19.30 Bilgimi sınamamı sağlıyor, keyifli.
Müzik, eğlence O Ses Türkiye 21.00 – 23.00 Dinlendirici, müzikle ilgilenmeme katkı sağlıyor.
Belgeseller National Geographic 15.00 – 16.00 Hayvanlar, doğa ve bilim hakkında bilgi ediniyorum.
Haberler TRT Ana Haber 19.00 – 19.30 Dünyada ve ülkemizde neler olduğunu öğreniyorum.
Spor programları Maç Özetleri, TRT Spor 16.00 – 17.00 Takip ettiğim takımlar hakkında bilgi alıyorum.
Reklamlar Ürün tanıtımları Program aralarında Bazıları faydalı ama çok uzun olduğunda sıkıcı oluyor.

Aşağıdaki soruları günlük hayatınızı dikkate alarak cevaplayınız.

Soru: Hoşlanmadığınız televizyon programları varsa bunlar nelerdir? Bu programlardan niçin hoşlanmıyorsunuz?
Cevap
: Evlilik programları ve tartışma programlarından hoşlanmıyorum. Çünkü bu tür programlarda gereksiz tartışmalar oluyor ve insanlara kötü örnek olabilecek davranışlar sergileniyor.

Soru: Reklamlarda görüp almak istediğiniz ürünler oluyor mu? Bu durumlarda ne yapıyorsunuz?
Cevap
: Evet, bazen reklamlar ilgimi çekiyor. Ancak hemen almak yerine aileme danışıyorum. Onlar gerekli görürse alıyoruz.

Soru: Hangi etkinlikleri televizyon izlemeye tercih edersiniz?
Cevap
: Dışarıda oyun oynamayı, kitap okumayı, ailemle sohbet etmeyi ve yürüyüş yapmayı televizyon izlemeye tercih ederim. Bunlar bana hem daha eğlenceli hem de sağlıklı geliyor.

Okuyalım

Soru: “Televizyon En İyi Arkadaşımı Yedi” adlı metnin görsellerini inceleyiniz. Metnin başlığından ve görsellerinden hareketle konusunu tahmin ediniz.

Tahminim: Bir çocuğun, en yakın arkadaşını televizyon bağımlılığı yüzünden kaybetmesini anlatıyor olabilir. Televizyon arkadaşını adeta ondan almıştır.

Soru: “Televizyon En İyi Arkadaşımı Yedi” adlı metni, metinde yer alan soruları cevaplayarak ve noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okuyunuz.

Cevap: Metni noktalama işaretlerine dikkat ederek sessizce okudum.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 221 Cevabı

TELEVİZYON EN İYİ ARKADAŞIMI YEDİ

En iyi arkadaşımı kaybettiğimde sekiz yaşındaydım. Ben ilk, en iyi ve en sevgili arkadaşımı hiç beklemediğim bir anda kaybediverdim.

Soru: Çocuk arkadaşını nasıl kaybetmiş olabilir?

Cevap: Arkadaşının evine televizyon alınmış olabilir.

Zamanımızın çoğunu bizim evin arka bahçesindeki harika salıncağımda sallanarak geçirirdik. Salıncağım iki kişilikti, yüksekti ve çok sağlamdı. Ancak temmuz ayında bir gün bir şeyler ters gitti. Olabildiğince hızlı sallanıyordum. Salıncağımın oturağı aşağı doğru inerken ben havada kaldım. Yükseldim, yükseldim ve sonra da düşmeye başladım.

Soru: Salıncaktan düşen çocuğa ne olmuştur?

Cevap: Vücudunda kırıklar oluşmuş olabilir.

Sol koluma bir şey olmuştu ve canım yanıyordu.
(…)
Temmuz ayı, kırılan kolumun iyileşmesini bekleyerek geçti. Ağustos ayında kolumdaki alçıdan kurtuldum ve yine salıncakta sallanmaya başladık. Tüm gün sırayla bir o, bir ben sallanıyorduk. Birbirimizi hep daha yükseğe itmeye çalışıyorduk. Derken neredeyse hava kararmak üzereydi ki annesi bağırarak ona hemen gelmesini ve babasının onlara getirdiği şeyi görmesini istedi. Ama biz annesini duymamış gibi yaptık ve sallanmaya devam ettik. Annesinin onun adını ve göbek adını birlikte haykırdığını duyana değin… Arkadaşım dördüncü bağırışın yarısında sanki çok uzak bir yerden gelen bir sesi ancak duyu- yormuş gibi yaparak başını çevirdi.
“Beni mi çağırıyorsun anne? Tamam, tamam, şimdi geliyorum!”
Birlikte onların bahçesinin önüne dek yürüdük.
Sonra o bahçedeki sulama fıskiyelerinin arasında birkaç kez zikzaklar çizerek koşuşturdu ve evin kapısına geldiğinde bana dönüp gülümseyerek pilotların birbirlerine her şeyin iyi olduğunu anlatmak için yaptıkları gibi elini yumruk yapıp başparmağını yukarı kaldırdı. Ertesi gün yine sallanıp uçabilecektik. Tüm bir yaz beklemiştik ve bir gün daha bekleyebilirdik.
Meğer o gün onunla son kez oynamışım. Evlerinin kapısını her gün çaldım ama annesi hep onun çok meşgul olduğunu ve oynamaya gelemeyeceğini söyledi. Meşguldü ve telefona gelemezdi. Meşgul müydü? Oyun oynayamayacak denli mi? Salıncakta sallanıp uçamayacak denli mi? Ölmüş olmalıydı. Ne tür bir ölüm en iyi arkadaşları birbirinden ayırırdı ki? Uçacaktık, başparmağıyla öyle demek istemişti. Böyle düşünerek ağlayıp durdum.

Soru: Sizce çocuğun arkadaşıyla görüşememesinin nedeni ne olabilir?

Cevap: Sürekli televizyon izlemesi olabilir.

Birkaç hafta sonra babamla annemin konuşmalarına kulak misafiri olmasaydım gerçeği hiçbir zaman öğrenemeyecektim. Benim üzüntümü hafifletmek için bizim de bir televizyon edinmemizin iyi olup olmayacağını konuşuyorlardı.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 222 Cevabı

Ne? Televizyon denilen şey de ne? Sözcüğü ilk kez duyuyordum ama en iyi arkadaşımın babasının o akşam eve bir televizyon getirmiş olduğunu anlayabilecek denli zekiydim. En azından artık ne olduğunu biliyordum. Televizyon en iyi arkadaşımı yemişti.
Bunu görmek korkunç bir şey olmalıydı. Şimdi de benim ailem bir tane almayı düşünüyordu. Korkmuştum. Televizyonun neler yapabileceğini anlamıyorlardı.
“Televizyon insanları yer.” diye açıkladım aileme. “Hayır.” dediler gülerek “Televizyon insanları yemez. Arkadaşın gibi sen de çok seveceksin.”
Sonbahar geldi ve geçti. Uzun ayrılık, aralık ayını da mahvetti. Uçmayı çoktan unuttum ama arkadaşımı unutmadım.
Yılbaşı yaklaşırken bize de bir televizyon geldi. Annem “Bak bu bir televizyon, insanları yemez.” dedi. Belki yemez ama insanları değiştirdiği kesin. Ailemi sonsuza dek değiştirdi.

Soru: Ailede neler değişmiş olabilir?

Cevap: Herkes televizyon izlemeye başlamış ve birbiriyle sohbet etmeyi, ilgilenmeyi bırakmış olabilir.

Annemin TV yemek tepsilerini keşfetmesinden sonra yemek odasındaki masada yemez olduk. Akşam yemeğini bir program başlamadan hazırlıyor, öteki başlamadan bitiriyorduk. Eskiden yemek yerken konuşurduk. Şimdi televizyon bize konuşuyordu. Mutlaka bir şey söylemeniz gerekiyorsa reklamları beklemeliydiniz. Benim tüm söyleyeceklerimi otuz saniyeye sığdırmaya çalışarak konuşuyor olmamın bundan kaynaklandığını sanıyorum.
Televizyonlu günlerden önce yatağıma uzanır, annemle babamın kendi odalarında yaptıkları ve benim anlayamadığım konuşmaların sesini ninni gibi dinleyerek uyuyakalırdım. Artık babam hava durumunu izledikten sonra annem ise çok sevdiği sonraki bir diziyi seyrettikten sonra uyumaya gider olmuştu. Ben de belleğimdeki sesleri dinleyerek uyumaya başladım.

Soru: Altı çizili ifadede çocuk ne demek istemiştir?

Cevap: İnsanlarla geçmişte olan konuşmaları ve onlarla yaptıklarını düşünerek, kendi iç sesiyle konuşarak uyumaya başlamıştır.

Babam Perry Mason (Peri Meysin) kitaplarını almayı bıraktı. Nasıl olsa televizyonda da gösteriliyordu ve bu ona daha kolay geliyordu. Ancak bana okuma zevkini aşılayan babam ve Perry idi. Annem ve babam sinemaya gitmeyi de bıraktılar. Babam çoğu filmin nasıl olsa bir gün televizyonda da gösterileceğini söylüyordu. Bir süre sonra artık babamla top oynamamaya başladık. Maçlara da gitmez olduk, televizyonda daha fazla maç izliyorduk. Babam böylece “maç seyrederken uyuma sanatı uzmanı” oldu. Büyük koltuğuna yerleşip maçı açtıktan sonra birkaç dakika içinde uyuyakalıyordu. En azından öyle görünüyordu. Gözleri kapalıydı ve horluyordu ama onu sarsarsanız birden gözlerini açıp oyunun kaç kaç olduğunu, kimin önde olduğunu bile söyleyebiliyordu.
Herkes televizyon seyretmeyi benden daha çok seviyordu. Ağaçlara tırmanmak, bisiklete binmek ve salıncakta uçma çalışmalarımı sürdürmek dururken kıpırdamadan oturmayı sevmiyordum. Belki televizyon arkadaşımı yememişti ama onun önüne oturduğu günden bu yana bir kez olsun dönüp arkasına bakmamıştı. Bir an önce eve dönüp sevdiği diziyi seyretmekten daha çok ilgisini çeken bir şey yoktu. Belki de bu onun düşünü kurduğu midillinin yerini dolduruyordu. Belki ailesi ona gerçek dünyaya katılması için bir ortam hazırlasaydı o küçük kutunun önünde oturmak onu bu denli mutlu etmeyecekti.

Soru: Altı çizili cümlede hangi nesne, neye benzetilmiştir?

Cevap: Televizyon, küçük bir kutuya benzetilmiştir.

Bildiğim tek şey bir daha hiç en iyi arkadaşım olmadığı. Ve daha önemlisi, ben haklıydım. Televizyon gerçekten insanları yiyor.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 223 Cevabı

Sözcük Çalışması

Soru: “Televizyon” sözcüğünü televizyonun olumlu ve olumsuz yönlerini göz önünde bulundurarak iki farklı cümlede kullanınız.

  • Televizyon sayesinde dünyadaki gelişmeleri takip edebiliyoruz.
  • Fazla televizyon izlemek aile içi iletişimi zayıflatabiliyor.

Soru: Televizyon sözcüğünün harflerini kullanarak her kutucuğa bir harf gelecek şekilde örnekteki gibi sözcükler oluşturunuz. Bu sözcükleri anlamlarına uygun birer cümlede kullanınız.

  • Ev: Akşamları ailece evde birlikte vakit geçirmeliyiz.
  • Net: Televizyonun net görüntüsü izlemeyi kolaylaştırır.
  • Yol: Televizyon bazen doğru yol göstermeyebilir.
  • Tel: Annem hazırladığı paketi bir telle bağladı.
  • Elti: Ablam, eltisiyle iyi anlaşıyor.
  • Nitel: Sayılamayan varlıklar nitel anlama sahiptir.

Soru: Aşağıdaki ifadeler anlamlı ve kurallı bir cümle oluşturacak biçimde sıralandığında hangisi baştan üçüncü olur? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.

Cevap: Anne ve babalar zaman zaman, televizyonu kapatabilmeli, müzik dinlemek ya da kitap okumak gibi farklı uğraşlarda bulunarak çocuklarına örnek olabilmelidirler.

Anlayalım, Yorumlayalım

Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.

1) Yazarın çocukluğunda arkadaşıyla görüşmesi ne zaman kesiliyor?
Cevap: Arkadaşının evine televizyon geldikten sonra görüşmeleri kesiliyor.

2) Yılbaşı yaklaşırken alınan televizyon, çocuğun ailesinde hangi değişikliklere neden oluyor?
Cevap: Aile bireyleri artık birlikte yemek yemiyor, konuşmuyor ve sürekli televizyon izliyorlar.

3) Sizin ailenizde televizyonla ilgili tutum ve davranışlar nasıldır?
Cevap: Bizim evde sadece belirli programlar ve haberler izlenir, ailece sohbet etmeye zaman ayrılır.

4) Yazarın arkadaşını unutamadığını nereden anlıyorsunuz?
Cevap: Çünkü hâlâ onunla geçirdiği zamanı hatırlıyor ve başka en iyi arkadaşı olmamış.

5) “Televizyon gerçekten insanları yiyor.” sözüne katılıyor musunuz? Niçin?
Cevap: Evet katılıyorum. Çünkü insanlar televizyon başında çok vakit geçirerek sevdiklerinden uzaklaşabiliyor.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 224 Cevabı

Soru: Televizyon En İyi Arkadaşımı Yedi” adlı metinle daha önce dinlediğiniz “Ceylan, Kaplumbağa, Fare ve Karga” adlı metni tabloda verilen ölçütlere göre karşılaştırınız.

Ölçüt Televizyon En İyi Arkadaşımı Yedi Ceylan, Kaplumbağa, Fare ve Karga
Konusu Televizyonun çocuklar ve aile üzerindeki etkisi Dayanışma, dostluk ve iş birliği
Şahıs ve varlık kadrosu Anlatıcı çocuk, ailesi, en iyi arkadaşı Ceylan, kaplumbağa, fare, karga
Olay örgüsü Televizyonun gelişiyle arkadaşlığın ve aile bağlarının zayıflaması Ceylan’ın kurtulması için hayvanların birlikte hareket etmesi

Soru: Aşağıda verilen akıllı işaretleri çeşitli kaynaklardan araştırarak anlamlarıyla eşleştiriniz. Ailenizle bir program izlemek istediğinizde bu akıllı işaretlerden hangisini, neden tercih edeceğinizi belirtini

İşaret Anlamı
(Aile simgesi) Genel İzleyici Kitlesi
(7+) 7 Yaş ve Üzeri
(13+) 13 Yaş ve Üzeri
(Patlama simgesi) Şiddet / Korku
(Öfkeli yüz simgesi) Olumsuz Örnek Oluşturabilecek Davranışlar

Tercihim: Genel İzleyici Kitlesi
Neden: Çünkü ailece izleyebileceğimiz, şiddet ve olumsuz içerik barındırmayan, herkese uygun bir program olur.

Akıllı işaretler, televizyon yayınlarının içeriğiyle ilgili bilgilendirici bir sınıflandırma sistemidir. Bu sistem, izleyicileri televizyon yayınlarının olası zararlı etkilerinden korumak amacıyla Radyo ve Televizyon Üst Kurulu tarafından geliştirilmiştir.

Soru: Medya araçlarında ya da genel ağ sitelerinde sunulan bilgilerin size uygun olup olmadığını nasıl belirleyebilirsiniz?

Medya araçlarında veya internet sitelerinde sunulan bilgilerin uygun olup olmadığını şu şekilde belirleyebiliriz:

  • Bilginin kaynağını kontrol ederim (güvenilir mi?).
  • Yazarın uzmanlığına bakarım.
  • Tarih ve güncellik önemli bir kriterdir.
  • Başka kaynaklarla karşılaştırma yaparım.
  • Şüpheli durumlarda aile büyüklerinden yardım isterim.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 225 Cevabı

Söz Varlığımız

Soru: Aşağıdaki noktalı yerlere “ama, ki, ve” sözcüklerinden uygun olanları yazarak ifadeleri tamamlayınız.

1. Uçmayı çoktan unuttum ama arkadaşımı unutmadım.
2. Hava kararmak üzereydi ki annesi bağırarak ona hemen gelmesini söyledi.
3. Sonbahar geldi ve geçti.

Yukarıdaki ifadeleri tamamlarken kullandığınız “ama, ki, ve” sözcükleri anlamca ilgili cümleleri birbirine bağlamıştır. Sözcükleri, sözcük gruplarını, cümleleri birbirine bağlayan ve getirildikleri cümlelerde çeşitli anlam ilgileri (beraberlik, olumsuzluk, pekiştirme, neden-sonuç, beğenme…) kuran sözcüklere bağlaç denir.

Soru: Aşağıdaki cümlelerde koyu yazılmış bağlaçların cümlelere kazandırdığı anlamları örnekteki gibi yazınız.

  • hem çok üzüldüm hem ağlayıp durdum. → beraberlik
  • ne aradı ne sordu. → olumsuzluk
  • bir daha hiç göremedim. → pekiştirme
  • Uçmayı çoktan unuttum ama arkadaşımı unutmadım. → karşıtlık
  • Görüşmüyordu yoksa onu kırmış mıydım? → olasılık
  • Televizyonu seviyor ve konuşmuyor. → eşitlik
  • Televizyon izliyordu ki bana ayıracak zaman yoktu. → neden-sonuç

Konuşalım, Anlatalım

Soru: Teknolojik araçlarla (cep telefonu, bilgisayar, televizyon vb.) ilgili bağımlılık konusunda yaptığınız araştırma sonucunda edindiğiniz bilgilerden yararlanarak “teknoloji bağımlılığı ve çözüm önerileri” konusunda arkadaşlarınızla tartışınız.

Cevap: Teknolojik araçların bilinçsiz kullanımı insanları aileden, arkadaşlardan ve sosyal hayattan uzaklaştırabilir. Özellikle telefon, televizyon ve bilgisayara bağımlı olan bireyler hem sağlık sorunları yaşayabilir hem de ders başarısı düşebilir. Bu nedenle ekran süresi sınırlandırılmalı, sosyal etkinliklere zaman ayrılmalı, aile içi iletişim güçlendirilmelidir. Ayrıca, teknoloji belirli amaçlarla ve planlı şekilde kullanılmalıdır.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 226 Cevabı

Düşünelim, Yazalım

Soru: Metindeki çocuk, babasının kitap almayı bıraktığını söylüyor ve bu durum onu üzüyor. Metindeki çocukla arkadaş olduğunuzu ve ödünç kitap almak için bir kütüphaneye gittiğinizi hayal ediniz. Kütüphane görevlisinin verdiği aşağıdaki üye kayıt formunu doldurunuz.

Kütüphaneye kayıt yaptırırken yanınızda bir büyüğünüzün olması gerektiğini unutmayınız.

Kütüphane Üye Kayıt Formu

Bu formu hayali bilgilerle şöyle doldurabiliriz:

Öğrencinin
T.C. Kimlik No: 12345678900
Adı Soyadı: Zeynep Yıldız
Doğum Yeri: Ankara
Doğum Tarihi: 15.03.2013
Okulu / Sınıfı / Şubesi: Mehmet Akif Ortaokulu / 6-A
Adres: Kavaklı Mah. Çiçek Sok. No:7 Keçiören / Ankara
e-Posta: zeynep.yildiz9999@gmail.com

Velinin
T.C. Kimlik No: 12345678901
Adı Soyadı: Ayşe Yıldız
Doğum Yeri: Ankara
Doğum Tarihi: 10.08.1980
Adres: Aynı
Telefon: 0505 123 45 67
e-Posta: ayseyildiz99999@gmail.com

Tarih: 12/04/2025
(18 yaşından küçükler için velinin imzası gereklidir)

Soru: Aşağıda yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş sözcükler ve bunlara TDK tarafından önerilen Türkçe karşılıklar verilmiştir. Bu sözcükler ile bunların Türkçe karşılıklarını eşleştiriniz.

  • dataveri
  • laptopdizüstü bilgisayar
  • linkbağlantı
  • globalküresel
  • check uptam bakım

Soru: Türkçesi varken yabancı sözcükleri kullanmak sizce doğru mudur? Neden?

Cevap: Türkçesi varken yabancı kelimeler kullanmak doğru değildir çünkü dilimizin zenginliğini ve kimliğini zayıflatır. Kendi dilimize ait sözcükleri kullanmak, kültürümüzü korumak ve geliştirmek açısından önemlidir. Yabancı kelimeler yerine Türkçe karşılıklarını tercih ederek dilimize sahip çıkmalıyız.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 227 Cevabı

Soru: Teknolojik araçların aile bireylerine etkisi ve aile ilişkilerine zararları” konusu hakkında bilgilendirici bir metin yazınız. Konunun ana fikrini belirleyiniz. Giriş, gelişme, sonuç bölümlerinde yazacaklarınızı belirleyerek bir metin taslağı oluşturunuz. Yabancı içerik dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş sözcüklerin Türkçelerini tercih etmeye, uygun geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanmaya dikkat ediniz. Yazınıza uygun bir başlık belirlemeyi unutmayınız.

Yazımın konusu: Teknolojik Araçların Aile Bireylerine Etkisi ve Aile İlişkilerine Zararları

Yazımın ana fikri: Teknolojik araçların bilinçsiz ve aşırı kullanımı, aile bireyleri arasındaki iletişimi zayıflatabilir ve ilişkilerde bozulmalara neden olabilir.


Giriş bölümü: Günümüzde teknolojik araçlar hayatımızın vazgeçilmez bir parçası hâline gelmiştir. Bilgisayarlar, telefonlar, televizyonlar hem işimizi kolaylaştırmakta hem de eğlence ve bilgi kaynağı sunmaktadır. Ancak bu araçların aşırı ve bilinçsiz kullanımı, aile içinde büyük sorunlara yol açabilmektedir. Bu yazımda, teknolojik araçların aile bireyleri üzerindeki etkilerini ve aile ilişkilerine olan olumsuz yansımalarını ele alacağım.


Gelişme bölümü: Teknolojik araçların aile içindeki en büyük zararı, yüz yüze iletişimin azalmasıdır. Eskiden akşam yemeklerinde aile bireyleri bir araya gelip sohbet ederdi. Şimdi ise herkes elinde telefonla sessizce ekranlara bakıyor. Aile içi paylaşım, duygu alışverişi ve sevgi gösterileri azalıyor. Özellikle çocuklar ve gençler, telefon ya da bilgisayar oyunlarına çok fazla zaman ayırarak ailelerinden uzaklaşıyor. Bu durum, yalnızlık hissini artırıyor ve duygusal bağların zayıflamasına neden oluyor.

Televizyon da benzer şekilde aile bireylerini birbirinden uzaklaştırabiliyor. Aynı evde yaşayan bireyler farklı odalarda farklı programlar izleyerek birbirlerinden kopabiliyor. Bu da birlikte geçirilen zamanın azalmasına ve bireylerin birbirine yabancılaşmasına yol açıyor.


Sonuç bölümü: Sonuç olarak, teknolojik araçlar doğru ve bilinçli kullanıldığında hayatı kolaylaştırır. Ancak aşırı kullanımı aile içindeki iletişimi olumsuz etkiler. Bu nedenle aile bireyleri teknolojiyi sınırlı sürelerle ve birlikte kullanarak iletişimlerini kuvvetlendirmelidir. Ailece birlikte vakit geçirmek, sohbet etmek ve oyunlar oynamak teknolojik bağımlılığı azaltır, aile bağlarını güçlendirir.

Soru: Yazdığınız metni dil, anlatım, yazım ve noktalama yönünden gözden geçiriniz ve düzeltiniz. Daha sonra yazılarınızı sınıf ya da okul panosunda sergileyerek arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Metnimi kontrol edip sınıf panosunda da paylaşacağım.

ARAŞTIRALIM HAZIRLANALIM

Soru: Öğretmeninizin yönlendirmesiyle beşerli gruplara ayrılınız. Grup olarak insanlık tarihinde dönüm noktası sayılabilecek önemli buluşları araştırınız. Araştırdığınız buluşlar ve buluşları yapan bilim insanlarıyla ilgili görselleri sınıfınıza getiriniz.

Her grubun araştırdığı buluş birbirinden farklı olmalıdır.

Grubumuzun Araştırma Konusu: Matbaanın İcadı

Buluşun Adı: Matbaa
Buluşu Gerçekleştiren Bilim İnsanı: Johannes Gutenberg
Tarihi: 1440
Buluş Yeri: Mainz, Almanya


Buluşun Önemi:

Gutenberg’in geliştirdiği matbaa, insanlık tarihinde bilgiye ulaşımı kolaylaştıran en büyük devrimlerden biridir. Daha önce el yazması ile çoğaltılan kitaplar çok zaman alıyor ve az sayıda üretilebiliyordu. Matbaanın icadı sayesinde kitaplar çok daha hızlı, ucuz ve yaygın şekilde basılmaya başlandı. Bu durum:

  • Okuryazarlık oranını artırdı,
  • Bilim, sanat ve kültürün gelişmesini sağladı,
  • Rönesans ve Reform hareketlerine zemin hazırladı,
  • Bilgiye erişimi toplumun her kesimi için mümkün hâle getirdi.

Sınıfa Getirilebilecek Görseller:

  • Gutenberg’in portresi
  • İlk matbaa makinesinin çizimi
  • Basılan ilk kitap: “Kutsal Kitap” (Gutenberg İncili)
  • Matbaa ile basılmış eski kitap örnekleri

Sonuç: Matbaanın icadı sadece bir buluş değil, bilgi çağının kapılarını aralayan bir dönüm noktasıdır. İnsanlık tarihinde bu kadar derin etki bırakan az sayıda icat vardır. Bizce matbaa, günümüz teknolojisinin temellerini atmıştır.

Tekerleğin İcadı

  • Tarih: M.Ö. 3500
  • Bilim İnsanı: Bilinmiyor (Antik Mezopotamya’da bulunmuştur.)
  • Önemi: Ulaşım ve taşımacılıkta devrim yarattı.

Matbaanın İcadı

  • Tarih: 1440
  • Bilim İnsanı: Johannes Gutenberg
  • Önemi: Bilgiye erişimi kolaylaştırarak Rönesans ve Reform hareketlerini tetikledi.

Elektriğin Keşfi

  • Tarih: 1752 (Yıldırım Deneyi)
  • Bilim İnsanı: Benjamin Franklin
  • Önemi: Modern teknolojinin temelini oluşturdu.

Telefonun İcadı

  • Tarih: 1876
  • Bilim İnsanı: Alexander Graham Bell
  • Önemi: İletişim alanında devrim yarattı.

İnternetin Gelişimi

  • Tarih: 1960’lar
  • Bilim İnsanı: Tim Berners-Lee (World Wide Web’in geliştiricisi)
  • Önemi: Küresel bilgi paylaşımını sağladı.

Her grup farklı bir buluşu araştırarak, buluşa ve bilim insanına ait görselleri sınıfa getirmelidir.

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

SORU & CEVAP Haberleri