Türk İstiklâl Marşı Dinleme Metni Cevapları
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 149 Cevabı
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Bayrak töreninde İstiklâl Marşı’nı okurken neler hissediyorsunuz? Duygularınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: İstiklal Marşı’mızı okurken büyük bir gurur, vatan sevgisi ve şehitlerimize duyduğum minnetle doluyorum. Bu marşı okurken bağımsızlığımızın, özgürlüğümüzün kıymetini daha iyi anlıyorum ve bu milletin bir ferdi olmaktan dolayı büyük bir onur duyuyorum.
Metni dinlerken metinde önemli gördüğünüz bölümleri defterinize not alınız.
Metni dinlerken önemli gördüğüm noktalar şunlardır:
- Babam son derece üzgün bir yüz ifadesiyle “Eyvah!” diye söylendi, “El yazısını okuyamadığına Mehmet Akif çok üzülmüştür.”
- “Baban da seni çok seviyor.”
- “Hayatım boyunca babamdan duyduğum tek sevgi sözcüğü budur.”
- “Üzülme… Korkma ey Ebubekir, Allah bizimledir.”
- “O şiir artık benim değildir. O, milletin malıdır. Benim millete en kıymetli hediyem budur. Allah bir daha bu millete bir İstiklal Marşı yazdırmasın.”
1. ETKİNLİK
Dinlediğiniz metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarını aşağıya yazınız. Metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarının anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz yeni kelime/kelime gruplarını sözlüğünüze yazınız. Öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.
Temren: Okun sivri ucu.
Cümlem: Okun temreni hedefe tam isabet etti.
Kifayetli: Yeterli, eksiksiz.
Cümlem: Öğrencinin proje dosyası oldukça kifayetli bir şekilde hazırlanmıştı.
Dergâh: Tarikatlara ait eğitim ve ibadet yeri.
Cümlem: O dönemde dergâhlar, ilim ve irfan yuvası olarak önemli bir yer tutardı.
Güfte: Şarkı sözü.
Cümlem: Bu şarkının güftesi oldukça etkileyici.
Mebus: Milletvekili.
Cümlem: Meclisteki mebuslar, halkın sorunlarını çözmek için çalışıyorlar.
2. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 150 Cevabı
Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metne göre cevaplayınız.
1. Türk İstiklâl Marşı’nın üstün taraflarından biri şairidir. Neden?
Cevap: Mehmet Akif Ersoy’un vatanseverliği ve milletine olan sevgisi, İstiklâl Marşı’nı eşsiz bir eser yapmıştır. Onun hiçbir maddi beklentiye girmeden bu marşı yazması, samimiyetini ve yüksek ahlakını gösterir.
2. Mehmet Akif’in İstiklâl Marşı’nda çok güzel ifade ettiği değerler nelerdir?
Cevap: Bağımsızlık, Allah’a olan güven, korkusuzluk, vatan sevgisi, bayrak sevgisi ve şehitlere duyulan saygı.
3. İstiklâl Marşı’nın maddi kuvvet ile manevi kuvveti karşılaştıran ve manevi kuvveti maddi kuvvetten üstün gösteren bölümü hangisidir?
Cevap: İstiklal Marşı’nın dördüncü kıtasında bu durum dile getirilmiştir.
Garbın afakını sarmışsa çelik zırhlı duvar,
Benim iman dolu göğsüm gibi serhaddim var.
4. Maddi kuvvete sahip olan Batı için hangi benzetme kullanılmıştır?
Cevap: "Tek dişi kalmış canavar" benzetmesi yapılmıştır.
5. Sadece topraktan ibaret olmayan vatan, neleri kapsamaktadır? Şair, bunları unutanlara nasıl seslenmektedir?
Cevap: Vatan toprağı sadece bir toprak değil, binlerce şehidi bağrına basan kutsal bir varlıktır. Şair bunları unutanlara:
“Bastığın yerleri toprak diyerek geçme, tanı:
Düşün altındaki binlerce kefensiz yatanı.
Sen şehit oğlusun, incitme, yazıktır, atanı:
Verme, dünyaları alsan da bu cennet vatanı.”
şeklinde seslenmektedir.
3. ETKİNLİK
Dinlediğiniz metnin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.
- Konusu: Mehmet Akif Ersoy’un İstiklâl Marşı’nı yazma süreci ve bu marşın Türk milleti için önemi.
- Ana Fikri: İstiklâl Marşı, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesinin ve Mehmet Akif’in yüksek vatan sevgisinin en önemli ifadesidir.
4. ETKİNLİK
Dinlediğiniz metnin özetini aşağıya yazınız. Özetinizi yazarken tekrar edilen ifadelere ve gereksiz olduğunu düşündüğünüz ayrıntılara yer vermeyiniz.
Cevap: Yazar, babasının getirdiği Osmanlıca bir Safahat kitabını okumakta zorlanınca Osmanlıca öğrenmeye karar verir ve kısa sürede başarılı olur. Bu süreçte İstiklâl Marşı’na olan sevgisi derinleşir. İstiklâl Marşı, Mehmet Akif tarafından Türk milletinin o dönemdeki duygularını yansıtmak amacıyla yazılmış ve 12 Mart 1921’de kabul edilmiştir. Mehmet Akif, bu marşı milletine hediye etmiş ve bir daha böyle bir marş yazmak zorunda kalmamayı dilemiştir.
5. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 151 Cevabı
Dinlediğiniz metinde kullanılan aşağıdaki deyimlerin anlamlarını altlarına yazınız.
- Dile getirmek: Bir düşünceyi veya duyguyu ifade etmek.
- Ayakta tutmak: Sürekliliğini sağlamak, varlığını devam ettirmek.
6. ETKİNLİK
“İstiklâl Marşı’nın yazıldığı dönemde ülkemizin durumu” ile ilgili bir araştırma yapınız. Araştırma sonucunda edindiğiniz bilgilerden yararlanarak bir sunum hazırlayınız. Sunumunuzda düşüncelerinizi mantıksal bir bütünlük içerisinde ifade ederek görsel, işitsel vb. destekleyici materyaller kullanınız. Hazırladığınız sunumu öğretmeninizin yönlendirmesiyle okulunuzda düzenlenen panel, sempozyum, forum vb. ortamda sunmak üzere prova yapınız.
“İstiklâl Marşı’nın yazıldığı dönemde ülkemizin durumu” konulu araştırmamızın sonucunda hazırladığım sunumu sizlerle paylaşıyorum:
Sunum Başlığı: İstiklâl Marşı’nın Doğuşu: O Dönemin Türkiye’si
1. Giriş:
- Sunumun amacı: İstiklâl Marşı’nın yazıldığı dönemi ve bu marşın neden bu kadar önemli olduğunu anlamak.
- İstiklâl Marşı’nın yazıldığı tarih: 1921
2. O Dönemin Türkiye’si:
- Mondros Ateşkes Anlaşması: I. Dünya Savaşı’nın sonunda Osmanlı İmparatorluğu’nun imzalamak zorunda kaldığı anlaşma.
- İşgaller: İstanbul, İzmir ve diğer önemli şehirlerin işgal edilmesi.
- Milli Mücadele: Anadolu’da bağımsızlık için verilen mücadele.
3. İstiklâl Marşı’nın Yazılma Sebepleri:
- Milli birlik ve beraberliğin pekiştirilmesi: İşgal altındaki bir ulusun moralini yükseltmek.
- Direnişin simgesi: Bağımsızlık için verilen mücadelenin sembolü.
4. İstiklâl Marşı’nın Kabulü:
- Şair: Mehmet Âkif Ersoy
- Besteci: Osman Zeki Üngör
- Kabul tarihi: 12 Mart 1921
5. İstiklâl Marşı’nın Önemi:
- Bağımsızlık sembolü: Milletin bağımsızlık iradesini yansıtan bir marş.
- Birlik ve beraberlik: Farklı etnik ve kültürel geçmişe sahip insanların bir araya gelmesi.
6. Görsel ve İşitsel Materyaller:
- Fotoğraflar: İşgal altındaki İstanbul ve İzmir.
- Videolar: İstiklâl Marşı’nın okunduğu resmi törenler.
- Ses kayıtları: Mehmet Âkif Ersoy’un sesinden İstiklâl Marşı.
7. Sonuç: İstiklâl Marşı’nın yazıldığı dönemin zorluklarına rağmen Türk milletinin bağımsızlık iradesini yitirmediği ve bu iradeyi İstiklâl Marşı ile tüm dünyaya ilan ettiği.
8. Teşekkür:
- Dinleyicilere teşekkür edilir.
Bu sunum, İstiklâl Marşı’nın yazıldığı dönemde Türkiye’nin durumunu anlamak için hazırlanmıştır. Sunum sırasında görsel ve işitsel materyallerle desteklenerek, konunun daha iyi anlaşılmasına katkıda bulunulacaktır. Sunumu okulunuzda düzenlenen bir etkinlikte sunmadan önce prova yapmanızı öneririm.
7. ETKİNLİK
Defterinize “İstiklâl Marşı’nın yazım süreci” ile ilgili kısa bir haber metni yazınız. Yazdığınız metinde haber metinlerinde bulunması gereken altı temel unsurun (5N İK: Kim?, Ne?, Nerede?, Ne zaman?, Nasıl?, Niçin?) bulunmasına dikkat ediniz. Bu unsurların bulunmamasının yazdığınız metnin inandırıcılığını azaltacağını unutmayınız. Metninizi gözden geçirirken varsa metninizdeki yazım, noktalama hatalarını ve anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz. Yazdığınız haber metnini sınıf panosuna asınız.
İstiklâl Marşı: Türk Milletinin Bağımsızlık Sesi
Kim? Mehmet Akif Ersoy, İstiklâl Marşı’nın yazarı.
Ne? Türk milletinin bağımsızlık mücadelesini simgeleyen İstiklâl Marşı’nı yazdı.
Nerede? Ankara’da, Taceddin Dergâhı’nda.
Ne zaman? Marş, 1921 yılında yazılarak 12 Mart 1921’de TBMM tarafından kabul edildi.
Nasıl? Mehmet Akif, yarışmaya para ödülü nedeniyle katılmamış, ödül şartı kaldırıldıktan sonra büyük bir özveri ve ilhamla marşı yazmıştır.
Niçin? Türk milletinin işgal altındaki günlerde moralini yükseltmek ve bağımsızlık mücadelesine olan inancı güçlendirmek amacıyla.
Haber Detayı:
Türkiye Büyük Millet Meclisi, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesinin simgesi olacak bir marş için yarışma düzenledi. Ancak Mehmet Akif Ersoy, para ödülü olduğu için bu yarışmaya katılmayı reddetti. Milli Eğitim Bakanlığı ödül şartını kaldırınca, Mehmet Akif marşı kaleme aldı. Ankara’da Taceddin Dergâhı’na kapanarak büyük bir ilhamla çalıştı.
Mehmet Akif, İstiklâl Marşı’nın ilk kelimesini “Korkma!” ifadesiyle yazmaya başladı. Bu güçlü giriş, milletin bağımsızlık duygularını ve Allah’a olan güvenini yansıttı. Marş, 17 Şubat 1921’de tamamlandı ve TBMM’de her kıtası coşkuyla alkışlanarak kabul edildi.
Mehmet Akif, İstiklâl Marşı’nı yazarken, bu eserin milletin malı olduğunu ifade etmiş ve “Allah bir daha bu millete İstiklâl Marşı yazdırmasın” diyerek eserin önemini vurgulamıştır.
Sonuç: İstiklâl Marşı, Türk milletinin bağımsızlık ve birlik ruhunu yansıtan eşsiz bir eser olarak kabul edilmiş ve o günden bu yana ulusal marşımız olarak okunmaktadır.