Yıldırım Çarparsa Seni de Çarpar, Beni de! Metni Cevapları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 52 Cevabı
HAZIRLIK
Soru: Mustafa Kemal Atatürk’ün aşağıdaki özdeyişiyle ilgili duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
“Mevzubahis vatansa gerisi teferruattır.”
Mustafa Kemal ATATÜRK
Cevap: Bu söz, Atatürk'ün vatan sevgisini ve bağımsızlık için her türlü fedakârlığı yapma kararlılığını ortaya koyar. Kurtuluş Savaşı sırasında halkın, mallarını ve canını hiç düşünmeden vatan savunması için ortaya koyması bu sözün gerçekliğini göstermektedir. Vatanın bağımsızlığı her şeyden önce gelir.
Soru: Mustafa Kemal Atatürk’ün başardıkları düşünüldüğünde onun hangi kişilik özelliklerine sahip olduğu söylenebilir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Atatürk, zeki, kararlı, cesur, yenilikçi ve vatansever bir liderdir. Her zaman milletin iyiliği için çalışmış ve ileri görüşlülüğüyle Türkiye’nin modernleşme sürecini başlatmıştır.
Soru: Metni, önemli gördüğünüz yerlerin altını çizerek sessiz okuyunuz. Okumayı tamamladıktan sonra önemli gördüğünüz yerleri, nedenleriyle birlikte arkadaşlarınıza açıklayınız.
Metinde önemli gördüğüm yerler şunlardır:
“Bu konu, vatanın kurtuluşu ile ilgilidir. Muhakkak görüşeceğim. Bir elini makineye koy, diğerini ben tutacağım; yıldırım çarparsa seni de çarpar, beni de!”
Mustafa Kemal, ceketinin cebinden ipek mendilini çıkartıp maniplenin üstüne koydu. Ahmet Remzi için telleri devreye sokmaktan başka çare kalmamıştı. Telleri devreye sokar sokmaz, Mustafa Kemal’den, manipleyi bırakmasını istedi. Mustafa Kemal bırakmadı. Ahmet Remzi ısrar etti. Mustafa Kemal, diğer eliyle işaret ederek, aramaya devam edilmesini istedi. Ahmet Remzi, Havza’yı ararken Mustafa Kemal’in bir eli hâlâ makinenin üstündeydi.
Bu bölümlerde vatanın selameti için kendi hayatını riske atan bir vatan sevdalısı olduğu için bu bölümleri önemli gördüm.
***
Süleyman BULUT (1954-…)
Konya’nın Beyşehir ilçesinin Tolca köyünde doğdu. İlk çalışmaları radyo oyunlarıydı ve İstanbul Radyosu’nun Arkası Yarın, Çocuk Bahçesi, Çocuk Saati programlarında yayımlandı. Daha sonra çocuklar için kitaplar yazmaya başladı. Yayımlanan ilk kitabı KarTanesi’dir. Yayımlanmış kırk kadar kitabı vardır.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 54 Cevabı
1. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda, metinden bazı sözcüklerin anlamları verilmiştir. Belirtilen sayı aralıklarına, anlamlarından hareketle bulduğunuz sözcükleri yazarak bulmacayı doldurunuz.
İki merkez arasında, kararlaştırılmış işaretlerin yardımıyla yazılı haberlerin veya belgelerin iletimini sağlayan bir telekomünikasyon düzeni.
Cevap: Telgraf
Bulmacada Yazılacağı Aralık: 1-7
Bir yeri ele geçirme.
Cevap: İşgal
Bulmacada Yazılacağı Aralık: 8-12
Telgraf işaretlerini göndermek için bir devredeki akımı kesmekte veya yeniden vermekte kullanılan araç, manipülatör.
Cevap: Maniple
Bulmacada Yazılacağı Aralık: 13-19
Yıldırımsavar, yıldırımkıran, yıldırımlık, yıldırım siper.
Cevap: Paratoner
Bulmacada Yazılacağı Aralık: 20-28
Kesinlikle, kesin bir biçimde, kesin, kesin olarak.
Cevap: Muhakkak
Bulmacada Yazılacağı Aralık: 29-36
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 55 Cevabı
2. ETKİNLİK
Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Soru: Ahmet Remzi’nin Antakya’ya gidememe sebebi nedir?
Cevap: Antakya, o dönemde Fransız işgali altında olduğu için Ahmet Remzi, oraya gidemez.
Soru: Ahmet Remzi neden telgraf aracılığıyla Mustafa Kemal’i Havza ve Amasya ile görüştüremeyeceğini söylemiştir?
Cevap: Hava elektrikli olduğu için telgraf telleri topraklanmıştır ve yıldırım tehlikesi nedeniyle görüşme yapılamamaktadır.
Soru: Mustafa Kemal telgrafhaneden ayrıldıktan sonra Ahmet Remzi niçin uzun süre yerinden kalkamamış olabilir?
Cevap: Ahmet Remzi, Mustafa Kemal’in vatanı için kendi canını hiçe saymasına ve gösterdiği cesarete hayran kalmıştır. Bu durum onu derinden etkilemiştir.
Soru: Metinde Mustafa Kemal Atatürk’ün hangi kişilik özellikleri ön plana çıkmaktadır?
Cevap: Atatürk’ün cesur, kararlı ve vatansever bir kişiliğe sahip olduğu görülmektedir. O, vatanın kurtuluşu için kendi hayatını tehlikeye atmaktan çekinmemiştir.
3. ETKİNLİK
a) Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Ardından cümlelerde tırnak içinde verilen ifadelerin her birini karşılayan sözcükleri bulunuz.
- “Kalemle yazılmış şeyleri silmeye yarayan nesne”yi bana uzatır mısın?
Cevap: Silgi - Öğretmen “yazı yazmak için bir araya tutturulmuş kağıt yaprakları” kontrol etti.
Cevap: Defter - Ben giderim adım kalır “sevilen, güvenilen, yakın arkadaş”lar beni hatırlasın.
Cevap: Dost
b. a maddesinin birinci cümlesinde yer alan tırnak içindeki ifadeyi karşılayan sözcük “silgi”; ikinci cümlede “defter”; üçüncü cümlede ise “dost”tur. Şimdi soruları cevaplayınız.
1- Bulduğunuz sözcüklerin ortak özellikleri nelerdir?
Cevap: Bu sözcükler nesneleri, duyguları ya da kavramları ifade eder. Hepsi bir varlık ya da ismin karşılığı olarak kullanılır.
2- Bulduğunuz sözcüklerin kullanıldıkları cümlelerde anlama olan katkısı, cümle içindeki görevi nedir?
Cevap: Bu sözcükler, uzun açıklamalar yerine varlık ya da kavramları doğrudan karşılayan sözcüklerdir. Böylece cümleler daha kısa ve anlamlı hale gelir.
c- Aşağıdaki cümlelerden bulduğunuz sözcüklerin ortak bir özelliğini anlatanların sonundaki kutuya “✓” koyunuz:
- Bu sözcükler iş, oluş veya hareket bildirmektedir: ( )
- Bu sözcüklere “-mek / -mak” eki getirilemez: (✓)
- Bu sözcüklere “-mek / -mak” eki getirilebilir: ( )
- Bu sözcükler; varlık, duygu, düşünce veya kavramların karşılığıdır: (✓)
ç) Yıldırım Çarparsa Seni de Çarpar, Beni de! adlı metinde kullanılan isimlerle ilgili sorular:
1- Metinde, isimlerin yerine açıklayıcı ifadeler kullanılsaydı metin nasıl etkilenirdi?
Cevap: Metin çok daha uzun ve karmaşık hale gelirdi. Her varlık veya kavramın uzun uzun tanımlanması, metnin akıcılığını bozardı ve okuyucunun anlamasını zorlaştırırdı.
2- Metinde isimler olmasaydı anlam nasıl etkilenirdi?
Cevap: İsimler olmadan metin anlaşılması güç bir hal alırdı. Herkes, aynı varlık ya da kavramı aynı şekilde anlamayabilir ve iletişimde kopukluk yaşanırdı.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 56 Cevabı
4. ETKİNLİK
a. Aşağıda, Mors alfabesindeki işaretlerin harf, sayı ve işaret karşılıkları verilmiştir.
Bunları inceleyiniz.
b. Mors alfabesi ile yazılmış aşağıdaki şifreyi çözünüz. Ardından defterinize bulduğunuz şifreyi başlık olarak kullandığınız bir şiir yazınız.
Vatan Sevdası
Vatanım bir sevdadır, kalbimde taşırım,
Her karış toprağına canımı adarım.
Bayrağım dalgalanır göklerde özgürce,
Sevdam tükenmez, yürürüm hep ileriye.
Ay yıldızlı bayrağım dalgalarla coşar,
Birlikte yaşarız, hiç kimse korkmaz, yılmaz.
Vatan sevgisiyle dolu her kalbimiz,
Bu sevda ile yaşar milletimiz.
c. “Dalgalan sen de al bayrak.” cümlesini, Mors alfabesiyle aşağıya yazınız.
D: -.. A: .- L: .-.. G: --. A: .- L: .-.. A: .- N: -. S: ... E: . N: -. D: -.. E: . A: .- L: .-.. B: -... A: .- Y: -.-- R: .-. A: .- K: -.-
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 57 Cevabı
5. ETKİNLİK
Soru: Araştırmanızdan edindiğiniz bilgilerden yararlanarak Atatürk’ün gerçekleştirdiği inkılaplar ve bu inkılapların önemiyle ilgili bir konuşma yapınız.
Cevap: Atatürk’ün gerçekleştirdiği inkılaplar, Türkiye Cumhuriyeti’nin modernleşme ve çağdaşlaşma yolunda atılmış en büyük adımlardır. Atatürk, yeni kurulan devletin çağdaş ve demokratik bir yapıya kavuşması için siyasi, toplumsal, eğitim ve ekonomik alanlarda köklü değişiklikler yapmıştır.
İlk olarak Cumhuriyet’in ilanı, yönetim şeklinin halka dayandırıldığı bir sistemi getirdi. Ardından saltanat ve halifelik kaldırılarak dini ve siyasi otoriteler birbirinden ayrıldı. Medeni Kanun’un kabulü ile kadın-erkek eşitliği sağlanmış, bireylerin hakları güvence altına alınmıştır. Eğitimde yapılan inkılaplarla ise eğitim birliği sağlanmış, çağdaş eğitim kurumları kurulmuştur. Latin harflerinin kabulü ve alfabe değişikliği, toplumun okuma yazma oranını artırmaya yönelik önemli bir adım olmuştur. Ekonomik alandaki reformlarla sanayi, tarım ve ticaret alanlarında ilerlemeler kaydedilmiştir.
Bu inkılaplar, Türkiye’nin geleceği için güçlü bir temel oluşturmuş ve ülkemizin çağdaş dünya ile uyum sağlamasını mümkün kılmıştır. Biz de bu reformları anlayarak ve benimseyerek ülkemizi daha ileriye taşımalıyız.
6. ETKİNLİK
Soru: Millî Mücadele ve Atatürk temasına uygun bir hikâye yazınız. Hikâyenize uygun bir başlık bulunuz.
BAĞIMSIZLIK YOLUNDA
Ali, köyünden ayrıldığında 1919’un serin bir sonbahar sabahıydı. Gözünde umut, kalbinde inanç doluydu. Samsun’a ulaştığında halkın coşkusu onu da sardı. Mustafa Kemal Paşa’nın, vatanın özgürlüğü için başlattığı Millî Mücadele her yerde yankılanıyordu.
Paşa ile ilk karşılaşması, unutulmaz bir an oldu. Atatürk ona bakarak, “Bu vatan, inananların omuzlarında yükselecek,” dedi. Ali, tereddüt etmeden “Vatan için canım feda!” diyerek bu büyük mücadeleye katıldı. Cepheden cepheye koştu, karda, yağmurda aç susuz savaştı. Zorluklar ve yokluk onları yıldıramadı. Herkes elindekiyle katkı yaptı; kimi ekmeğini paylaştı, kimi mermisini...
Ali, bağımsızlık için savaştı ve zafer günü geldiğinde gözyaşları içinde köyüne döndü. Atatürk’ün liderliğinde, yeni ve özgür bir Türkiye’nin doğuşuna tanıklık etmiş olmanın gururuyla ailesine sarıldı. Bu zafer, Ali ve onun gibi binlerce kahramanın fedakârlıklarıyla kazanılmıştı.
Hikâye, Türk milletinin inancının ve azminin bir yansımasıydı. Vatanseverlik ve kararlılık ile imkânsızı başaran millet, tarihin akışını değiştirmişti.