9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Konuları ve Müfredatı 2024-2025
9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Konuları ve Müfredatı 2024-2025
Milli Eğitim Bakanlığı'nın (MEB) Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı'nın 2024-2025 eğitim yılı için hazırladığı 9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı ders müfredatı, edebiyat dünyasına girişten dilin zenginliğine kadar geniş bir yelpazede konuları kapsamaktadır. Bu yazıda, 9. sınıf Türk Dili ve Edebiyatı ders müfredatında yer alan temel temaları, işlenecek konuları ve beceri kazandırma hedeflerini bulabilirsiniz.
2024-2025 9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Konuları
- Sözün İnceliği
- Anlam Arayışı
- Anlamın Yapı Taşları
- Dilin Zenginliği
1. TEMA: Sözün İnceliği
Edebiyat dünyasına giriş niteliğindeki bu temada estetik değer, yaratıcılık, hayal gücü, imge, sembol, çağrışım gibi temel kavramlar üzerinden öğrencilere edebiyatın derinliklerini keşfetme fırsatı verilmektedir. Edebî söyleyişin günlük söyleyişten farkı vurgulanarak, kullanılan her bir sözün özenle seçildiği ve anlamı ile anlatımı doğrudan etkilediği üzerinde durulmaktadır. Bu tema kapsamında öğrenciler, edebiyatın güzel sanatlar içindeki yerini ve diğer disiplinlerle ilişkisini keşfetmektedir.
Edebî Söyleyiş ve Günlük Söyleyiş
Öğrencilerin edebiyat ile tanıştığı bu temada edebî söyleyişin özellikleri Cumhuriyet Dönemi'nden başlayarak günümüze en yakın özellikleri taşıyan eserlerle sunulur. Şiir ve deneme türlerinden birer metin tahlil edilir. Ayrıca, dinleme/izleme metni olarak bir mülakat incelenir.
2. Tema: Anlam Arayışı
Bu temada, edebî eserlerde içeriğin anlaşılması ve metnin derinliğinin kavranabilmesi için konu, ana duygu, ana düşünce gibi unsurların bir bütünün parçaları olduğu üzerinde durulur. Öğrencilerin edebî metinleri analiz etme yeteneklerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. İçerikle ilişkili unsurlar metnin derinliğini ve iç yapısını belirlediğinden, bunların incelenmesiyle metnin katmanları keşfedilir ve yorumlanır.
3. Tema: Anlamın Yapı Taşları
Bu temada, edebî inceleme ve değerlendirme sürecinin önemli unsurlarından olan metinde yapı konusu üzerinde durulur. Öğrencilerin metinleri olay, kişi, mekân, zaman gibi yapı unsurları bakımından tahlil edebilmeleri amaçlanmaktadır. Yapı unsurlarının metne ve anlama katkısı değerlendirilirken, öğrencilere edebî eserleri kapsamlı bir bakış açısıyla inceleyebilme imkânı sunulur.
4. Tema: Dilin Zenginliği
“Dilin Zenginliği” temasında, Türkçenin zengin söz varlığı, kendine özgü dil özellikleri ve anlam oluşturmadaki esnek yapısıyla duygu, düşünce ve bilgiyi ifade edebilme gücünün metinler aracılığıyla keşfedilmesi amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda edebiyatta üslup kavramı üzerinde durulur ve edebî metinlerden hareketle üslup özelliklerini tanımaya yönelik metin incelemeleri yapılır.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.