10. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 36-37-38-39 Cevapları Meb Yayınları

10. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 36-37-38-39 Cevapları Meb Yayınları
10. Sınıf Meb Yayınları Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 36-37-38-39 1. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

1. Ünite Ölçme ve Değerlendirme

10. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 36

Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere, parantez içinde verilen sözcüklerden doğru olanı yazınız.

1. İman kelimesi, sözlükte güven içinde olmak anlamına gelen emniyet kelimesiyle kökteştir.
2. Allah’ın (cc) bilinmesini sağlayan niteliklere veya Allah’a (cc) nisbet edilen mana ve kavramlara isim veya sıfat denilir.
3. Yüce Allah insana halifelik görevi vererek ondan dünyayı ıslah edip güzelleştirmesini istemiştir.
4. Kur’an-ı Kerim insanın yüklendiği sorumluluğu emanet kavramıyla ifade eder.
5. Kur’an’ı hem okumak hem hükümlerini hayata geçirmek suretiyle Allah’ın (cc) kitabına uymaya tilavet denir.

Aşağıdaki kutucuklarda Allah’ın (cc) isim ve sıfatları ile ilgili bazı kavramlar verilmiştir. Kutucuk- lardaki numaraları kullanarak size yöneltilen soruları cevaplayınız. Aynı kutucuğu birden fazla soru için kullanabilirsiniz.

6. Soru: Allah’ın (cc) zatî sıfatları hangileridir?
Cevap
: 2, 8, 9, 11, 14, 15

7. Soru: Allah’ın (cc) sübuti sıfatları hangileridir?
Cevap
: 1, 4, 5, 6, 7, 10, 12, 13

8. Soru: “O, gökleri ve yeri yaratandır. Size kendinizden eşler, hayvanlardan da (kendilerine) eşler yaratmıştır. Bu suretle sizi üretiyor. O’nun benzeri hiçbir şey yoktur. O, hakkıyla işitendir, hakkıyla görendir.” (Şura suresi, 11. ayet.) ayetindeki Yüce Allah’ın isim ve sıfatları hangileridir?
Cevap
: 1, 11, 12

9. Soru: “En güzel isimler Allah’ındır; bu güzel isimlerle O’na dua edin…” (Araf suresi, 180. ayet.) ayetinde vurgulanan kavram hangisidir?
Cevap
: 3

10. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 37

Aşağıdaki açık uçlu soruların cevabını ilgili alana yazınız.

Soru: 10-12. soruları aşağıdaki metne göre cevaplayınız.

Hoca merhum yazın sıcağında merkebe binmiş bir köye gidiyormuş. Yolda büyük bir ceviz ağacının altına oturmuş. O esnada tarladaki koca koca helvacı kabaklarına bakmış, bir aralık başını kaldırıp ceviz tanelerini de görmüş. Kendi kendine “Ya Rabb’i, bak şu ipincecik otta kocaman buzağı gibi kabaklar yaratmışsın, şu dalları gökyüzüne uzanmış, çadırı bir dönüm yeri kaplamış olan ceviz ağacından ise cüssesine göre pek ufak olan yemişler yaratmışsın. Bakılsa bu koca koca kabaklar ceviz ağacında, ceviz taneleri de kabak otunda bitmesi münasip olurdu.” derken o esnada bir ceviz düşerek tesadüfen tam Hoca’nın alnına rast gelir. Hoca, bir kere “Vay!..” deyip iki eliyle kafasını tutar. Hemen kavuğunu bulup sıkı fıkı başına geçirir. Kalbini şiddetli bir Allah (cc) korkusu kaplayıp “Tövbe ya Rabb’i, bir dahi senin işine karışmam. Her ne yaratmışsan hepsinin içinde nice hikmetler vardır ki bunlara vâkıf olanlar ‘Var olandan daha mükemmeli mümkün değildir.’ sırrını idrak eylerler. Maazallah şimdi ağaçta ceviz yerine kabak bulunmuş olsaydı bizim tüysüz, yalın kat kafa tuz ile buz olurdu.” demiştir. Allah (cc) kendisine rahmet etsin.

10. Soru: Bu metinden hareketle Allah’ın (cc) varlığı ve birliğiyle ilgili bir ispatlama yapılacak olsa hangi delilin öne çıktığı söylenebilir?
Cevap
: Gaye ve nizam delili.

11. Soru: Nasreddin Hoca’nın “Var olandan daha mükemmeli mümkün değildir.” ifadesi ne anlama gelir?
Cevap
: Yüce Allah’ın yarattığı biçimde âlemin bu şeklinden daha mükemmeli, düzen olarak daha güzeli, yapı bakımından daha kusursuzu mümkün değildir. Âlemin akla gelebilecek ihtimaller arasından en mükemmeli karşımızda duran mevcut hâlidir.

12. Soru: Yaşadığı bir olayla Allah’ın (cc) varlığı ve birliği inancını pekiştiren Nasreddin Hoca’nın bu tecrübesinden hangi dersler çıkarılabilir?
* Âlemin sahip olduğu mükemmellik onun her bir parçasında kendini gösterir.

* Yüce Allah’ın varlığı ve birliğini yansıtan deliller tümüyle teorik değildir.
* İlahi varlığı ve birliği gösteren delillere günlük hayat tecrübelerinde de rastlanır.

13. Soru: Gaye ve nizam delilini açıklayınız.
Cevap
: Bu delil, tabiatta hassas bir düzenin ve amacın olduğu gerçeğinden hareketle bunların kendiliğinden meydana gelmeyip yüce bir varlığın yaratmasıyla mümkün olduğu esasına dayanır. Temel olarak varlıkların sahip olduğu düzene ve amaca vurgu yapan bu delil sade ve anlaşılır bir karaktere sahiptir. Eski dönemlerden günümüze dek önemli düşünürlerin de dikkatini çeken gaye ve nizam delili Kur’an-ı Kerim tarafından çokça kullanılmıştır.

14. Soru: Yüce Allah’ı tanımada ilahi isim ve sıfatların rolü nedir?
Cevap
: Allah Teala zaman ve mekân boyutlarının ötesinde olduğu için duyu organlarıyla kavranamaz. Bundan dolayı O’nun zatı da idrak edilemez. İnsanın O’nu bilip idrak etmesi ancak ilahi isim ve sıfatlarla mümkün olur. Yüce Allah, en iyi şekilde kâinat ve insanla olan ilişkisi üzerinden tanınabilir. Kâinat ve içindekiler Yüce Allah’ın isim ve sıfatlarının tecellisinden ibarettir.

15. Soru: Tövbe ve istiğfarın insan hayatındaki yerini açıklayınız.
Cevap
: Tövbe ve istiğfar, öncelikle günahların insanı manevi bir uzaklaşma hâline sokmasının önüne geçerek insana psikolojik bir güç verir. Günahkâr insana manevi kazanım imkânı sunarak onu yeniden hayata bağlar. Bu şekilde insana ümit aşılar. Ayrıca günahkâr insanın daha düzgün bir yaşantı sürmesine katkı sağlar.

10. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 38

16. Soru: Kur’an-ı Kerim’e göre insanın özellikleri nelerdir?
Cevap
: Kur’an-ı Kerim’e göre insan, Allah (cc) tarafından yaratılmış bir varlık olup sahip olduğu bütün imkânlar ve yetenekler de yine Allah (cc) vergisidir. İnsanın yeryüzünde bulunuşunun bir amacı vardır. İnsan hayatının amacı Allah’ı (cc) tanımak, O’na kulluk etmek ve bu dünyanın bir imtihan yeri olduğunu bilerek iyi ameller işlemektir. Kur’an’a göre örnek insan hayata sırt çevirmez ve başkalarının sorunlarıyla ilgilenir. Yeryüzünde sorumlu tutulan tek varlık insandır. Kur’an, insanı iyi ile kötü arası bir yerde anlatır. İnsanın yücelmesi ve alçalması kendi elindedir.

17. Soru: Rum suresinin 18-27. ayetlerinde anlatılan temel konular nelerdir?
Cevap
: Bu ayetlerin temel konuları şunlardır: Birincisi, yeryüzünde Allah’ın (cc) varlığını ve sınırsız kudretini gösteren deliller. İkinci olarak Allah’ın (cc) birliğini ve kudretini kanıtlama. Bu doğrultuda Kur’an-ı Kerim söz konusu delilleri insanın dikkatine sunarak ondan bunlar üzerine iyice düşünmesini ister.

Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların cevabını işaretleyiniz.

18. Soru: Allah’a (cc) inanmak insanın karakterini yüceltir ve onu güzel ameller işlemeye yöneltir. Mümin kişi başkalarını aşırı yüceltip putlaştırmaktan, servet, mevki ve şöhrete tapmaktan kaçınır. Allah’a (cc) iman insanın en büyük güvencesi ve güç kaynağıdır. Bu iman sayesinde insan kararsızlıktan ve sancılı arayışlardan kurtularak huzura kavuşur. Hem kendi varlığı hem de parçası olduğu âlemin varlığıyla ilgili sorulara yanıt bulur. Bu parçada vurgulanan temel düşünce aşağıdakilerden hangisidir?

A) Allah’a (cc) inanmak insanın ibadet hayatını güçlendirir.
B) Allah’ın (cc) takdirine inanmak kulluğun bir gereğidir.
C) İman etmek insanı gereksiz söz ve davranışlardan uzaklaştırır.
D) Allah (cc) inancı tüm inanç esaslarının başıdır.
E) Allah’a (cc) inanmanın insan için vazgeçilmez yeri vardır.
Cevap: E

19. Soru: Kur’an’da en çok âlemin sonradan yaratılışı ve düzenli işleyişi çerçevesinde Allah’ın (cc) varlığı ve birliğini ispat etme yöntemi görülmektedir. Her ne kadar öncüllere dayalı bir sistem içinde verilmese de Allah’ın (cc) varlığıyla ilgili özellikle kozmolojik ve teleolojik delilleri Kur’an’da bulmak mümkündür. Bu bağlamda en açık tespit, yaratıcısız meydana gelmesi yahut insanlar tarafından icat edilmesi mümkün olmayan evrenin ve onun içindeki sayısız türlerin Allah’ın (cc) varlığına delil kılınmasıdır. Planlı ve ölçülü olarak yaratıldığı bildirilen her varlık, ayetlerde yapısal özellikleri hakkında bilgi vermek için değil, neye işaret ettiğini vurgulamak amacıyla ele alınmıştır. Bir ayette (İbrahim suresi, 10. ayet.) bütün fevkaladelikleriyle ortaya serilmiş bulunan tabiatın görülmesine rağmen Allah’ın (cc) varlığı hakkında hâlâ bazılarının şüphe duyması anlaşılmaz bir durum olarak nitelenmiştir.
Bu parçaya göre Allah’ın (cc) varlığı ve birliğini ispat konusunda
I. Kur’an’da sadece kozmolojik ve teleolojik delillere yer verilmiştir.
II. Kur’an-ı Kerim’de birçok ispat yöntemine yer verildiği görülür.
III. Âlemdeki düzen, Kur’an’ın öne çıkardığı bir ispat yöntemidir.
IV. Kur’an’ın temel amacı her varlığın yapısal özelliklerini anlatmaktır.
ifadelerinden hangilerine ulaşılabilir?

A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve IV D) II ve III E) III ve IV
Cevap: D

10. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 39

20. Soru: İnsanların büyük çoğunluğu kâinatın bir yaratıcısı ve yöneticisinin bulunduğunu kabul etmekle birlikte madde özelliği taşımadığından dolayı O’nu–aracılığıyla kavrayamaz. Öyleyse yaratıcı ancak kâinat ve insanla olan ilişkisi bakımından tanınabilir. Âlemin bir parçasını oluşturan insan, akli çıkarımları yanında gönül hayatı bakımından da yaratıcı ile münasebet kurmak ihtiyacındadır. Bu münasebetin sağlanmasında—vazgeçilmez bir rol oynar. Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi sırasıyla getirilmelidir?

A) Akıllar/tabiat B) Duyular/Esmayıhüsna C) Bilgiler/varlık D) Duyular/tabiat E) Akıllar/Esmayıhüsna
Cevap: B

21. Soru: Aşağıdaki ayetlerden hangisi insanın Allah (cc) ile irtibat yollarına örnek gösterilemez?

A) “Ey iman edenler, rükû edin, secde edin, Rabb’inize ibadet edin ve hayırlı işler yapın ki kurtuluşa eresiniz.” (Hac suresi, 77. ayet.)
B) “Gecenin yarısında, istersen biraz sonra, istersen biraz önce bir müddet için kalk ve ağır ağır Kur’an oku.” (Müzzemmil suresi, 2-4. ayetler.)
C) “Ey iman edenler! Allah için hakkı titizlikle ayakta tutan, adalet ile şahitlik eden kimseler olun.” (Maide suresi, 8. ayet.)
D) “Ey Rabb’im, beni ve soyumdan gelecekleri namaz kılanlardan eyle! Ey Rabbimiz, duamı kabul et!” (İbrahim suresi, 40. ayet.)
E) “Kim bir kötülük yapar veya nefsine zulmeder de sonra Allah’tan bağışlanma dilerse şüphesiz
Allah’ı çok bağışlayıcı ve merhametli olarak bulur.” (Nisa suresi, 110. ayet.)
Cevap: C

22. Soru: I. Yücelip alçalması kendi elindedir ve değerini tutumları belirler.
II. Dünyada bulunuşunun ve hayatının amacı belirsizdir.
III. Allah’ın (cc) yeryüzündeki halifesi olup sorumluluk yüklenmiştir.
IV. Kurtuluşu imana ve salih ameller işlemesine bağlıdır.
Kur’an’da bildirilen insanın özellikleri dikkate alındığında numaralandırılmış ifadelerin hangileri yanlıştır?

A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve III D) II ve IV E) III ve IV
Cevap: B

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.