10. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 49-50 Cevapları Meb Yayınları
10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları (MEB) – Sayfa 49
Sıra Sizde – Misafir Taşları
Soru 1: Misafir taşlarını yaptıran kişiler hakkındaki çıkarımlarınız nelerdir?
Cevap: Misafir taşlarını yaptıran kişiler, cömert, misafirperver, yardımsever ve paylaşmayı seven bireylerdir. İnsanlara yardım etmeyi ve misafirleri ağırlamayı görev edinmişlerdir.
Soru 2: Siz bu taşlara oturup bir ailenin evinde misafir olsaydınız o aileye karşı hangi duygulan beslerdiniz? Niçin?
Cevap: O aileye karşı saygı, sevgi ve minnettarlık duyardım. Çünkü bana evlerini açarak ekmeklerini, sofralarını ve gönüllerini paylaşmış olurlardı.
Sıra Sizde – Âşıklık Geleneği
Soru 1: Sunucunun programa başlama şekli hakkındaki düşüncelerinizi paylaşınız.
Cevap: Sunucu, samimi, etkileyici ve geleneği yaşatmaya yönelik bir üslupla programa başlamıştır. Bu tavır, geleneğin değerini öne çıkarmaktadır.
Soru 2: “Âşık okunmayan bir hece gibi / Sabahı bekleyen bir gece gibi / Analiz yaptılar sonuç çıkmadı / Âşık bilinmeyen bilmece gibi” dizelerinin sunucu tarafından dile getirilmesinin sebepleri neler olabilir?
Cevap: Bu dizelerle âşığın anlaması zor, derin ve gizemli yönü anlatılmıştır. Âşıkların kolay çözülemeyen ama değerli kişilikler oldukları vurgulanmıştır.
Soru 3: Program sunucusu, atışmayı tanımlarken neleri önceliyor? Bunun sebepleri neler olabilir?
Cevap: Sunucu, atışmanın yarış değil, bir sanat ve doğaçlama şiir söyleme geleneği olduğunu öne çıkarıyor. Çünkü yanlış anlaşılmaması, kültürün doğru aktarılması için bu önemlidir.
Soru 4: Âşık atışması sırasında âşıkların hangi özellikleri ön plana çıkmaktadır?
Cevap: Âşıkların doğaçlama yetenekleri, hazırcevaplıkları, söz sanatlarını kullanma becerileri ve manevi değerlere bağlılıkları dikkat çekmektedir.
Soru 5a: Âşık atışmasında hangi değerlerin vurgulandığını örneklerle açıklayınız.
Cevap: Atışmalarda doğruluk, vefa, Allah’a bağlılık, sözünde durma gibi değerler ön plandadır. Örneğin, “sözünden dönen savaşına bela getirir” dizesi, sözünde durma değerini gösterir.
Soru 5b: Âşık atışmasında seçilen konulara değerlerin yansıtılmasının sebepleri hakkındaki düşüncelerinizi paylaşınız.
Cevap: Çünkü âşıklık geleneği sadece bir eğlence değil, toplumu eğiten, yol gösteren ve ahlaki değerleri canlı tutan bir kültürdür.
10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları (MEB) – Sayfa 50
Karşılaştıralım
Soru 1: Turnalar adlı türküyle aşağıdaki şiiri verilen ölçütlere göre karşılaştırınız.
Ölçütler | Turnalar | Nerdesin (Ahmet Kutsi Tecer) |
---|---|---|
Gelenek | Halk edebiyatı geleneği, anonim ve sözlü aktarım | Modern edebiyat geleneği, bireysel şiir |
Söylenme/Yazılma Amacı | Hasret ve ayrılığı dile getirme, haber gönderme | Aşk özlemi ve sevgiliye kavuşma isteği |
İleti | Turnalar aracılığıyla sevgiliye haber gönderme, ayrılığın dile gelişi | Sevgilinin yokluğu karşısında özlem ve bekleyiş |
Söyleyici | Halkın ortak sesi, anonim bir anlatıcı | Şairin bireysel duyguları, kişisel söylem |
Ahenk Unsurları | Ezgi, kafiye, redif, tekrarlar, hece ölçüsü | Uyak, redif, ritim, lirik anlatım |
Sıra Sizde
Soru 1: Turnalar adlı türkünün hangi disiplinlerle ilişkilendirilebileceğini türküden örnekler vererek açıklayınız.
Cevap: Turnalar türküsü; coğrafya (dağ, yol, kış), biyoloji (turna kuşu), din (Mevlâ sözü), halkbilimi (sözlü gelenek, anonim oluşu) ve edebiyat (şiirsel anlatım, benzetmeler) ile ilişkilendirilebilir.
Soru 2: Turnalar türküsünde işlenen konu hangi sanat dallarıyla ele alınabilir? Yazınız.
Cevap: Türkünün konusu; müzik (ezgi ve icrası), resim (turnaların gökyüzündeki görünümü), tiyatro ve dans (ayrılık ve kavuşma sahneleri), edebiyat (şiir, hikâye) ve sinema (hasret, ayrılık ve kavuşma temalı sahneler) aracılığıyla işlenebilir.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.